Jump to content

Hjemmelaget kompassrose

Toivo

Recommended Posts

Hei, tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av kompassrosen jeg holder på med å lage. Den skal være i et nytt notorlokk som jeg skal lage til sjekta..

Det er fortsatt en del finpuss og tilpassinger som må gjøres, men jeg synes jeg har kommet godt igang på et par-tre timer..

Fint hvis noen kunne klomme med noen tips om hva jeg kan gjøre utifra det jeg har gjort, altså om det er noen forandringer som bør gjøres:)

29042008004.jpg

29042008005.jpg

Redigert av mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Bruk fliskryss for å natebredden 100%

Det kan være lurt å bruke fliskryss mellom de lange spissene og de andre delene, men "internt" mellom de andre delene synes jeg natebredden bør være noe mindre. Tror det vil se rart ut med lik bredde overalt.

Mitt forslag; de røde strekene bør være tykkere enn de grønne.

kompassrose.jpg

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Her var det mye bra tilbakemeldinger:) tenker å bruke flisekryss ja.

Materialet er kryssfinér plate, hørte at det var noen andre som også hadde brukt det så jeg tenkte det var greit. skal uansett forsegle det med epoxy når jeg har limt og natet.

Fusebox, jeg brukte en mal som var linket et sted på dette forumet, skal se om jeg kan finne det når jeg kommer hjem..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Tør jeg gjette på at du har skjært ut etter strekene og så flyttet bitene fra hverandre for å få riktig fugebredde?

Ser ut som om de sirkulære bitene har mindre radius utvendig enn radiusen de de er plassert på (hvis det utsagnet gir noen mening i det hele tatt.. :crazy: )

Tror du kan bruke en passer og slå radiusene du skal ha på en plate, og så plassere bitene oppå for å sjekke at de har riktig krumning.

Kan se ut som om de stuker litt innover i øyeblikket, og det er jo leit hvis det ikke ser riktig ut når du er ferdig.

Beis bitene i litt avvikende farger så får du frem spillet i treverket i stjernen og rosen litt bedre.

Har akkurat fått mitt bord på plass.

dsc00649.jpg

Bjørk, mahogny og teak felt ned i 12 mm X finer teakplate. Henter figurer på internett og printa det ut på papir. La papiret på finer og stakk med noe spist igjennom papir og ned i treverket. Skulle kanskje laga en ring rundt. Det får en ta en annen gang. Limt med epoxy, og slipt ned med eksentersliper. Lakket med silkematt

Redigert av Ina (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Hvis du lager den pånytt, ville jeg vurdert å lage en ekstra spiss mellom de andre, dvs 22,5° inndeling. Litt mer komplisert, men jeg tror den da vil bli seende litt mer "proff" ut. Lykke til uansett hva du gjør. Jeg laget en gang et backgammonspill, og vet hvor mye jobb slikt er.

• 4 uker senere...
Herman, hva mente du med ekstra spiss mellom de andre?

I dag har du en spiss for hver 45°. Hvis du deler opp kompassrosen finere vil du få en spiss for hver 22,5°(dobbelt så mange spisser). Det tror jeg vil se bedre ut, men det er selvfølgelig mer arbeid.

Har akkurat fått mitt bord på plass.

dsc00649.jpg

Bjørk, mahogny og teak felt ned i 12 mm X finer teakplate. Henter figurer på internett og printa det ut på papir. La papiret på finer og stakk med noe spist igjennom papir og ned i treverket. Skulle kanskje laga en ring rundt. Det får en ta en annen gang. Limt med epoxy, og slipt ned med eksentersliper. Lakket med silkematt

Bærre lækkert :seeya:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...