Jump to content

[Prosjekt] Selco 18" cabin


sveiners

Recommended Posts

Heisann alle sammen...

 

Med sommerfugler i magen og lånt båthenger la jeg turen fra kongsvinger til horten for muligens å kjøpe mitt nye prosjekt.

 

med like mye sommerfugler i magen vendte jeg nesa hjem med "yåten" på hengeren.. 2000 kroner kosta den og det syntes jeg var levelig

 

2mez42e.jpg

 

har fått den av hengeren og gått litt over den, syntes selv ikke det ser så ille ut

 

wssndu.jpg

 

11i1eo1.jpg

 

23r9yo.jpg

 

selvføgelig er det endel jobb med den men hva kan man regne med for 2000 spenn

 

her er det bare og brette opp ermene og gå i gang!!

 

mye spørsmål ligger og koker under overflaten

så vær tolmodige med meg folkens... er skikkelig båt n00b :sailing:

 

noen av de første spørsmålene er ang motoren en volvo penta b18

 

* motoren må byttes, hvilke motorer passer til mariniseringa og drevet ? (dette er et økonomi prosjekt)

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til.Kul båt.

Er det sjøsetting neste sesong som er planen ?

 

det var håpet, må se an økonomien litt med henhold på motor, resten burde være forholdsvis grei skuring, alle seter og puter er med til båten også.. dessuten får jeg ikke satt den inn så vinterjobbing får det ikke blitt med den.. er 2 hull i skroget på den et på 3 x 10 cm og et mye mindre litt usikker på hva jeg skal gjøre med de, båten har ikke vert i vann med disse hullene da de oppstod under transport til forrige eier grunnet løting av båt med pallegafler

 

1495oyc.jpg

 

ixqbyo.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva slags drev, VP 100?

Er jo etpar bensin-Volvo guruer her på BP, f.eks Marna.

 

Husk at en B20 til etpar lapper gjerne er en A-modell med ca 80hk på veiva, båten vil gå bedre med en utenbords på 60hk. Marinemotorene har endel endringer som f.eks større ventiler osv som gir mer krefter over hele registeret.

Er såpass med v-bunn i skroget at det trenger litt effekt for å gå pent i sjøen etter min mening.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En slik båt har jeg hatt !!

 

Skroget har dobbelt bunn som er fylt med skum. Dette skummet har/vil fylles av vann og gjør båten uhorvelig mye tyngre.

En B-20 er nok så rimelig, men en litt mere moderne outboard vil være mere effektiv pr kilo vekt, men vil også gi deg en hel kvaderatmeter ekstra plass. Ikke så dumt faktisk.

Hvis drevet er et sk. 100 drev hadde jeg definitivt ville tenkt tanken med outboard en gang til.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

det er lov og tenke tanken men de pengene finnes ikke.. så hvis du ikke har en slik motor komplett med alt jeg trenger av tilbehør for ombygging som du kan selge meg for 2-5000 kroner så avslutter vi diskusjonen om utenbords her og nå :cheers:

 

*hvordan finner jeg ut hva slags drev jeg har??

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drevet som ligger til høyre i bildet er er ikke et 100 drev, det er et drev i 200 serien. Mest sansynlig et 270 drev men det klarer jeg ikke se helt sikkert ut fra bilde.

 

11i1eo1.jpg

 

Jeg hadde også gått for å bruke deler fra motoren du har til å marinisere en tilsvarende bilmotor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Grattis :flag: Det ser ut som et drev i 200 serien. det står på en fabrikasjons plate på toppen av drevet. Men husk at b-20 i bil, ikke er det samme som i båt. større ventiler, samt de fleste mariniserte b-20 har 2 forgassere. Prøv og få tak på en b-20 som allerede har stått i båt,

 

Hiv ut motor og transom og puss opp båten først, Motor og drev kan du jo fikse i vinter.

Lykke til med prosjektet :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Legger ut litt om mitt prosjekt, så får du bare spørre om det er noe du lurer på. Får du båten fin ville jeg satset på en nyere motor og drevpakke, kanskje diesel.

 

http://rogerns.blogspot.com/

 

http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm

 

så fint ut det der ja... nå har vel du lagt MYE mere kroner i båten enn jeg har tenkt og gjøre da ;-)

 

tanken om diesel har streifet men da må jeg ha en motor som passer rett på drevet som sitter der...

Link to post
Share on other sites

Men husk at b-20 i bil, ikke er det samme som i båt. større ventiler, samt de fleste mariniserte b-20 har 2 forgassere. Prøv og få tak på en b-20 som allerede har stått i båt,

 

 

Motor blokk er vel den samme eller ?? Har vært og tittet litt på motoren og det ser ut til at toppen er i god stand på motoren til sveiners..Så da skal det vel ikke være umulig og flytte toppen over på en annen B18/B20 bunn del? Eller er jeg helt på vidda nå :rolleyes:

Redigert av JRhansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De to første nummerene i PZ nummeret angir drev type.

 

PZ nr. 25xxxxx er 250 drev

PZ nr. 27xxxxx er 270 drev

PZ nr. 28xxxxx er 280 drev

 

Dette er etter hva jeg kan se et 270 drev.

 

Du kan også se dette i linken jeg ga i innlegg 12.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ombygging til diesel, er det ikke bare og montere på drevet du har, grunnen er utvekslingen på drevet ditt er beregnet på den motoren som sitter i, tror du skal slite med og finne deg en diesel som varver 5100 o pr min.

 

Hvis du legger litt kroner i motor og drev og får dette i skikkelig stand, vil du ha en motorpakke som er enkel og grei, som fungerer bra til denne båten.

 

Vil tippe rundt 30kn med aq130 :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke ikke brukt voldsomt med penger på mitt prosjekt, men det er MYE jobb med skraping av bunnstoff. Pussing og sparkling var jo også litt, men lakkeringen tolk2 døgn!

Jeg anbefaler å åpne gulvet å reparert skaden innefra, og utenfra. Fjerne allt rottent tre og vått skum. Da kan du lage en ny bakvegg som di kan sette på et vilket som helst drev på.

Regner med at du møter litt problemer med plastpest, men dette er bare å pusse bort og legge på ny glassfiber. Eller... nesten masse varking og lang tørking innimellom også!

Jeg brukte 3000 i lakk sparkel polyester og glassfiber, til skroget! Hadde noen slike skader som du viser til. Jeg har reparert de utenfra, men tar nå reperasjonen innenfra også!

Driver å lager båt for trolling og da vil jeg ha ny kabin med ståhøyde! Følg med :eek:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

fant en annen side også.. http://www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page3.htm

 

her står det masse om drevidentifikasjon.. dere har rett det er et 270 drev ifgl nummeret med "d" tilslutt har det utveksling på 2,15:1

 

men da er nok motoren uorginal for det står b18 på blokka... står et annet nummer på den siden av blokka også veit ikke hva det er 3 bokstaver og 5 tall eller noe slikt

 

også usikker på hva dette er

 

otq4c4.jpg

Redigert av sveiners (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...