Jump to content

Prosjekt MAN-X-MAN DYKKEBÅT


Reidar67

Recommended Posts

Bilde

 

Innser at jeg kommer til å ta opp masse plass på forumet her, med alt det jeg har behov for å spørre om. Lager derfor en egen plass for båten vår, og kommer til å legge ut spørsmålene mine etterhvert her, i stedet for å stadig lage nye emner.

 

Vi har nå fått båten hjem til Hamar, og stallet den opp utenfor kjøkkenvinduet. Kjekt, for det er ennå ikke noen bysse i båten, he he!

 

Vi kjøpte ny Gaupenhenger, da vi ser for oss at vi vil dra med oss "skibet" til saltvann en gang hver sommer (Sørlandet og svenskekysten) og en gang hver påske (Dykking på Vestlandet). Og en ting må jeg si: Det er kjempespennende å kjøpe båthenger til 20 laken uten å vite HVA BÅTEN VEIER!!! Vel, en tur på vekta på Gardermoen på vei hjem gjorde meg ti kilo lettere pga én bekymring mindre. Båten veier 1350 kilo "as is", dvs helt uten innredning (Solid dørk i 3 cm furu er montert, se bilde). Det betyr at vi i hvertfall kan lesse opp med 400 kilo stæsj før det er slutt på lovligheta på veien. Ja og så må vi ha ny bil da...

 

Håper på mange fruktbare innspill etterhvert som vi skal montere drivlinje og bygge om litt på båten!

 

Hilsen Mona og Reidar på Hamar!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Står i ferd med å velge opplegg for og montere drivaksel. Vurderer sterkest å gå på en udelt løsning, da thrust fra en liten 45 +/- hk motor ikke er all verden. Har også liggende en fleksibel kopling fra Vetus. Jeg må kjøpe ny aksel, da den jeg har er for kort.

 

Fra gjennomføring bakerst i kjølen og fram til girflensen er det hele 2 meter. Jeg er usikker på om jeg bør lagre opp akselen med et ekstra lager mellom stevnlager og girflens. Noe sier meg at det like gjerne kan skape mer støy og vibrasjoner enn om akslingen får gå fritt.

 

Hylsa til gjennomføring i kjølen fåes i forskjellige lengder. For min del er det kun noen cm den kal gjennom, men det er kanskje kjekt å ha ei hylse oppetter akslingen, så blir det lettere å utnytte stuerommene?

 

Jeg står også og skal velge mellom 30 mm aksling og 35 mm aksling. Vet ikke om det er så stor forskjell. Propellen jeg har passer rett på kon til 30 mm Sleipner aksling. Hvis jeg skal ha 35 mm må den dreies opp av Sleipner (350 kr).

 

Noen synspunkter fra dere på gode løsninger? Økonomi er et viktig stikkord!

 

BildeBildeBildeBilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag revet ut skott mot akterdekk. Planen er å forlenge overbygget, slik at vi får plass til en dass med egen inngang fra dekk. Det blir ikke store kottet. Har satt av 90 cm i lengde og (forløpig) 65 cm i bredden. Septiktank får jeg plassert under førersetet, så den er ute av veien. Mulig dette er litt smalt???

 

Jeg kommer til å bruke 12 mm meranti med vannfast lim til forlengelsen av overbygg. De har i allefall én pen side, og med litt rød mahognybeis blir det sikkert riktig lekkert! Lakk utenpå da. Vi forlenger overbygget med 75 cm. Det holder, og så passer det med skottet plassert mellom de lekre lukene i dørken på akterdekket. Funderer litt på å forlenge ytterligere, til 1,22 (Platenes bredde). Er imidlertid redd for at båten da VIRKELIG blir seendes ut som ei kasse! I tillegg blir det ikke mye igjen av dagens 2x3 meter akterdekk. Vi driver jo med dykking...

Link to post
Share on other sites

Reidar67

Båten veier 1350 kilo "as is", dvs helt uten innredning (Solid dørk i 3 cm furu er montert, se bilde). Det betyr at vi i hvertfall kan lesse opp med 400 kilo stæsj før det er slutt på lovligheta på veien. Ja og så må vi ha ny bil da...

 


Ny bil.......og kommer vekta på båt og henger over 1500 kg, må du kanskje kontrollere at du har "stort nok" sertivikat? :nono:

Link to post
Share on other sites

Reidar67

Båten veier 1350 kilo "as is", dvs helt uten innredning (Solid dørk i 3 cm furu er montert, se bilde). Det betyr at vi i hvertfall kan lesse opp med 400 kilo stæsj før det er slutt på lovligheta på veien. Ja og så må vi ha ny bil da...

 


Ny bil.......og kommer vekta på båt og henger over 1500 kg, må du kanskje kontrollere at du har "stort nok" sertivikat? :nono:

 

Kontrollerer: A-BE-CE-DE, Truck, ADR, kran, M-VHF, traktor, moped ... Joda, det burde holde...

 

Reidar    :confused::cool::lol: :lol: :lol::flag:

Link to post
Share on other sites

Har sett en propanvarmer ment for campingvogn. Rent praktisk og sikkerhetsmessig ser jeg ingen betenkeligheter med å montere denne ombord i båten vår. Den vil da vende ut mot akterdekket, hvor det blir sittegruppe og kalesje. Det er også et uttak med vifte i bakkant på enheten, som kan blåse varmluft inn i hytta ved behov.

 

Fronten bygger ikke mer enn 6-7 cm ut fra skottet, så det blir ganske elegant også. Og billig! Under 5000,- komplett! Trinnløs justerbar effekt til max 5000 watt. Burde holde...

 

Bilde Veit ikke om den er lovlig i båt da...

 

Trumatic fra Neptus

http://www.neptus.no/campingvogn.html

Link to post
Share on other sites

Så var det dassen da. Det finnes jo så mange å velge i! Fra 900 og opp til 8-10.000 (for de som driter penger?).

 

Tenkte først på en elektrisk dass, med tanke på fagre minner fra en pumpedass i en Comfortina som ikke ble så flittig brukt (Altså dassen!), med dertil inntørking av guff, og staking, og.... FØY!

 

Men det har vel egentlig ikke noe med om den var manuell eller elektrisk da...

 

Vel, hvilke dasser skal jeg IKKE kjøpe? Er det noen med dårlige erfaringer med visse merker som føler for å "trøkke" det ut av seg her? Kom med det!

Link to post
Share on other sites

Hei Mona og Reidar! Ser vi har fått en båten-som-bygges-om såpeopera til som må følges med på. Det er artig. Vurderer å fyre igang en slik tråd selv. Får se i morgen...

Så var det dassen da. Det finnes jo så mange å velge i! Fra 900 og opp til 8-10.000 (for de som driter penger?).

Du nevner litt lengre opp størrelsen på rommet. Tenkte å nevne hvordan rommet jeg bygger er, til sammenligning. Dette er nesten flaut, men jeg husker ikke den eksakte bredden. Enten er den 650mm, eller så er den 750mm. Uansett mener jeg 650mm skal være rikelig for selve dassen. Det springende punktet er om dere ønsker å kombinere rommet med andre ting. Til sammenligning, er lengden på rommet mitt 750mm. Nok til at man kan sitte, og ha plass til beina foran seg.

 

Har dere tenkt å ha inn en håndvask i rommet? Med 150mm mer i lengden, burde det gå greit med en vask også. Det spørs bare hva man definerer som trangt... Og setter dere inn en håndvask, åpner det seg en annen mulighet som kan ha betydning for valg av type dass. Jeg kommer til å sette inn en håndvask med blandebatteri som er kombinert dusjhåndtak. Samtidig bygger jeg selve rommet som våtrom med sluk. Da kan jeg enkel pælme ut porta porti'en og vips så har jeg et dedikert dusjrom :wink:. Kunne du tenkte deg porta porti, finner du mer info om førstevalget innen denne typen ved å søke på 'Thetford' her i forumet.

 

En tredje anvendelse av et slik rom er som separat tørkerom for våte klær. Har du planer om oppvarming i båten, kan det være en ide å dra en slange til toalettrommet og automatisk få et dedikert tørkerom. Man får tørket klærne i alt slags vær og slipper en masse fuktighet som ellers ville fordampet inne i båten hvis man hadde tørket det der.

Link to post
Share on other sites

 Kunne du tenkte deg porta porti,......

Porta Potti....... :confused::yesnod:. Dersom du har mulighet til å installere et skikkelig toalett, så gjør det. Har selv hatt Porta Potti i tidligere mindre båt. Hvis alternativet var å være uten toalett, så OK. Men jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden. Porta'en blir fort full, og det er bokstavelig talt noe dritt når den skal tømmes. Du kan få manuelle toaletter fra drøye 1000-lappen (TMC i Maritimkatalogen) og opp til ca 2000 (Itt Jabsco).

 

Redigering:

Opplysningene fra Maritimkatalogen var fra 2003. I 2004-katalogen er Jabsco-toalettene fjernet, men ser at de har tatt inn noen RM-toaletter som prismessig ligger mellom de to foran nevnte.

Link to post
Share on other sites

Har dere tenkt å ha inn en håndvask i rommet? Med 150mm mer i lengden, burde det gå greit med en vask også. ......................... Jeg kommer til å sette inn en håndvask med blandebatteri som er kombinert dusjhåndtak. Samtidig bygger jeg selve rommet som våtrom med sluk. Da kan jeg enkel pælme ut porta porti'en og vips så har jeg et dedikert dusjrom :nonod:. Kunne du tenkte deg porta porti, finner du mer info om førstevalget innen denne typen ved å søke på 'Thetford' her i forumet.

 

En tredje anvendelse av et slik rom er som separat tørkerom for våte klær. Har du planer om oppvarming i båten, kan det være en ide å dra en slange til toalettrommet og automatisk få et dedikert tørkerom. Man får tørket klærne i alt slags vær og slipper en masse fuktighet som ellers ville fordampet inne i båten hvis man hadde tørket det der.

 

 

Noe som er HELT SIKKERT er at vi ikke skal ha en Porta Potti!!! Minnene fra denne i Dragonfly 25 (Erfaringsdatabasen) hadde jeg nesten klart å fortrenge  :nonod:

 

Varme ombord blir det. Og da med et rør inn på dassen nettopp for å tørke klær. Det er en meget god idé!  

 

Men dusjen blir nok med tid og stunder montert bak på hekken, så kan en stå på den påtenkte plattformen, med direktedrenering! Håndvasken på toalettet dropper vi også. Det hadde uansett blitt en sånn bitteliten en. De gangene jeg har prøvd å vaske hendene i en sånn havner det jo like mye vann på gølvet som i vasken! He he! (Hanskestr 13...)

 

Den billigste dassen jeg fant var faktisk ikke Biltema som heg hadde trodd, men i Seatronic katalogen. Både elektrisk og pumpedass var betydelig billigere der enn hos andre leverandører. Får ta en tur og kikke på "varene", uansett.

Link to post
Share on other sites

Den billigste dassen jeg fant var faktisk ikke Biltema som heg hadde trodd, men i Seatronic katalogen.

Har du sjekket med Faxen om han har sitt toalett ennå da? Han gir bort et med innebygget septikktank i tråden Jeg fant, jeg fant! Trenger du det?. Visstnok har en annen meldt interesse for det, men så lenge Faxen lar annonsen stå slik den gjør, må vi gå ut fra at den fremdeles er gyldig.
Link to post
Share on other sites

Den billigste dassen jeg fant var faktisk ikke Biltema som heg hadde trodd, men i Seatronic katalogen. Både elektrisk og pumpedass var betydelig billigere der enn hos andre leverandører. Får ta en tur og kikke på "varene", uansett.

Styr unna den billige pumpedassen som Seatronic selger. Har selv smertelig fått erfare hvor dårlig understellet på den er. Den begynte å lekke allerede etter en sesongs bruk. Fikk nytt understell på garanti etter ferien som var, men ser allerede nå at det er lekkasje på nytt. Den dassen åker ut av båten nå snart!!!  :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Styr unna den billige pumpedassen som Seatronic selger. Har selv smertelig fått erfare hvor dårlig understellet på den er. Den begynte å lekke allerede etter en sesongs bruk. Fikk nytt understell på garanti etter ferien som var, men ser allerede nå at det er lekkasje på nytt. Den dassen åker ut av båten nå snart!!!  :yesnod:

 

OK! Tar deg på ordet der. Rangert i prisrekkefølge, hvilken dass tror du er av "tilfredsstillende" kvalitet? (Biltema neste?...)

Link to post
Share on other sites

Etter min mors (59) bortgang for to dager siden var det godt å fylle tankene med  noe. Vi dro til Brummunddal og kjøpte 4 stk 12 mm mørke merantiplater med vannfast lim, en liter prima lakk og 2 flasker rød mahognybeis.

 

Så dro jeg ut byggesaga og fikk skjært til sideplatene og takplata til forlengelsen av overbygget. Vi syns det ble bra! Selve overbygget forlenges med de planlagte 75 cm, men taket trekker vi ut 120 cm (Platas bredde). Med litt semi-elegant snitt ser linjene ikke så helt for j... ut! (En sjark er en sjark er en sjark... Kommer ikke fra det da!) Slike plater blir fine med ett strøk rød beis og 5 strøk lakk  :yesnod:

 

Videre har jeg vært innom TESS på Hamar og hentet hydraulikkslanger med pressede endestykker som passer rett på rattpumpa jeg har. Ringte produsenten ang. pumpa. Den er litt stor... Den pumper 52 ccm pr tørn! Det er bra rorsylinderen ikke står tilbake i størrelse. Den har vært styresylinder på en skurtresker i sitt tidligere liv...

 

Bilder kommer!

Link to post
Share on other sites

OK! Tar deg på ordet der. Rangert i prisrekkefølge, hvilken dass tror du er av "tilfredsstillende" kvalitet? (Biltema neste?...)

Hei!

Biltemavarianten kjenner jeg ikke. Jeg fikk kjøpt en pent (brukt??) dass av Marwin her, og prøver den i år. Så får vi se om den er bedre enn Seatronic sin. Ellers lønner det seg nok å satse på et kjent merke, tror jeg. Den gamle dassen jeg hadde, var av merke R&M. Nederlandsk, hvis jeg ikke husker feil. Den holdt i nesten 10 år, uten særlige problemer. Det eneste jeg gjorde med den var å skifte pakninger. Tror ikke R&M har noe spesielt godt rykte heller, men den holdt greit hos meg ihvertfall. Ellers finnes det sikkert andre typer som kanskje er bedre, hva vet jeg.

En ting er sikkert ihvertfall, en dass som lekker er for j¤%§!!!!!  :yesnod:

 

Tror kanskje Malfix har en kurant type, forresten.......

Link to post
Share on other sites

Kondolerer herfra også. Kjenner veldig godt den følelsen du sitter med.

 

 

Når det gjelder toalett, så har jeg selv et RM 69, som jeg vel nevnte tidligere nå koster 1440,- hos Maritim. Dette er midt på treet prismessig. Ser at dette er en ny utgave hvor sokkel og pumpe har rene overflater, i motsetning til andre med masse krinkelkroker som vanskeliggjør utvendig renhold. Min gamle RM (original fra 1986) har fungert veldig bra. Måtte skifte pumpe for etpar år siden, men kanskje ikke så galt etter 15-16 år.

 

Ellers har vel kanskje Jabsco rykte på seg for å være best og dyrest (?). Vil tro et slikt ligger på rundt 2000,- i standard utførelse. Billigutgaven TMC (Maritim) vet jeg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hau!

Ja nå har jeg fått på plass det meste av innredningen! Stor dobbelkøye forut, som er lita sittegruppe på "dagtid". Masse stueplass i benkene!

Ellers har jeg nå begynt å grue meg til installasjon av propellaksling. Teller ennå på fingrene om jeg skal installere delt aksling med thrustlager, eller kjøre rett aksling rett inn på gearet. Har liggende en enkel flexi-kopling som greier inntil 2 grader, men det er vel ikke stort mer enn motoren beveger seg ved pådrag. Blir vel mye retting for å få til RETT aksling?

 

Noen med erfaringer med PHYTON DRIVE koplinger???

Link to post
Share on other sites

Dobbelt sete??  Hva er det?  Forklaring please  ( Høres ut som en gammel "rekkesekser" :smash: :smash:)

 

Pjolter

 

Ha ha! Nå skjønte jeg den... :smash: Nei, ikke dobbeltsetedass! Skal ha en toseter til styreposisjonen i båten. Maritim har et fint et for 2500,- som jeg så på messa.


Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nuh har vi vel kommet litt videre i arbeidet med prosjektet!

Sender over noen bilder som viser fremgangen. Etter at bildene ble tatt har styrhuset også fått to strøk antikkhvit lakk innvendig. Riktig friskt og lyst! -Og i hvertfall trivelig!

 

BildeBildeBildeBildeBilde

 

 

Pulpit er montert på dekk. Neste år blir det furu på dekket. Har ikke tid i år...

Ellers er toalettrom så godt som ferdig. Toalettet kommer vel inn før sommeren. "Kjøkkenavdelingen" er også klar for innmontering av kjøleskap, tre bluss gass og vaskekum. De to siste av nedfelt type, med glasslokk som kan legges over. Benken er 110x50x5 cm limt furu.

Forpiggen begynner å se ut som en forpigg, og madam er i gang med stoff, puter og madrasser. Styreposisjon er prioritert med tid (SEF!), og kommet på plass.

Link to post
Share on other sites

Er ikke annet å si enn at dette ble jo veldig pent da!!!

Gleder meg til å se hvordan dette blir videre. Har du fastsatt noen dato for sjøsetting? Hva slags materialer er det du bruker innvendig og hvordan skal du bahndler dem? Lakk?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...