Jump to content

Prosjekt MAN-X-MAN DYKKEBÅT


Reidar67

Recommended Posts

Er ikke annet å si enn at dette ble jo veldig pent da!!!

Gleder meg til å se hvordan dette blir videre. Har du fastsatt noen dato for sjøsetting? Hva slags materialer er det du bruker innvendig og hvordan skal du bahndler dem? Lakk?

Syns det begynner å likne båt! Dette er jo en "bruksbåt", og ikke et hagemøbel...

Dato for sjøsetting??? Tja, i år?... Joda, har håp om å få den på Mjøsa i slutten av juni, bruksklar, om ikke helt ferdig. Mye som må gjøres til vinteren også som koster penger. Stor luke på dekk, legge furu/eik på fordekket, installere varmtvann og fyring, badeplattform etc.

 

Jeg har i hovedsak kjøpt kryssfiner (Meranti) med vannfast lim. Utvendig har jeg overflatebehandlet de med hard lakk. Hvit emaljelakk på tak og blank gulvlakk (***) over beislakk (Rødfargen) på sidene. Innvendig er det gamle styrhuset lakkert med hvit emaljelakk (antikkhvit) og merantien er oljet med teakolje. Mulig jeg legger Benar eller Owatrol 2 over, men tror ikke det.

 

Har også brukt en del eik i listverk etc.

 

Ja det glemte jeg! Innvendig i tak og skottet ut mot dekk ("Terassen, 2x2 meter) blir kledd med furu skyggepanel, oljet og/eller lakkert.

Link to post
Share on other sites

Ok. Trenger litt tips til videre oppussing av Gamla og lurte derfor litt på treverket. Det ser ut til at jeg og kommer til å bruke merantiplater med tanke på at de er pene og ikke så grusomt dyre.

Et par spørsmål til om båten din: Hvor mange soveplasser vil det bli i den når den er ferdig?

Hvor stor er  den?

 

Lykke til videre!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ok. Trenger litt tips til videre oppussing av Gamla og lurte derfor litt på treverket. Det ser ut til at jeg og kommer til å bruke merantiplater med tanke på at de er pene og ikke så grusomt dyre.

Et par spørsmål til om båten din: Hvor mange soveplasser vil det bli i den når den er ferdig?

Hvor stor er  den?

 

Lykke til videre!

Skroget er 22,5 fot. Skal sette på en plattform bak på 60 cm, så jeg tar meg friheten å kalle båten en 23 foter  :yesnod:

 

inne blir det ei svær køye på 2,10 lengde og plass til tre i bredden (2v + 1b). Det blir også mulig å re opp ei dobbelkøye 2x1,2m ute under kalesjen. Greit det, med tre småjenter som legger seg tidlig inne! Altså god plass til 2+2 voksne eller 2 voksne +3 barn.

 

Meranti er ok til båt, men husk å behandle de! Platene bør kanskje ikke lakkes på begge sider. Olje på i hvertfall en side og olje eller lakk på den andre siden.

 

I trelasthandelen blir platene ofte dårlig behandlet. Sørg for å håndplukke, ikke finn deg i å måtte ta de øverste platene!

Link to post
Share on other sites

(SEF!)

SEF? :yesnod:

 

Ser fram til bilde av styrhuset utvendig når det er lakkert. Spent på fasongen etter at tilbygget er montert. Ser det liksom ikke før alt har samme farge. Ellers gjør det godt å se at det er flere som ennå har båt hvor det ser mer ut som byggeplass enn noe som skal på vannet i løpet av sommeren.

Link to post
Share on other sites

Meranti er ok til båt, men husk å behandle de!

Angående behandling av Meranti - er du nøye på å tette endeveden når platene er kappet - i så fall hva tetter du med?

 

Selv så bruker jeg 3-4 lag med klarlakk for å tette endeveden. Det er da snakk om plater som er inne i kabinen og således minimalt utsatte for vann. På "ekstreme" steder som f.eks. i døråpningen inn til toalettet/dusjen tetter jeg med et par strøk epoxylim.

Link to post
Share on other sites

SEF? :yesnod:  

 

Ser fram til bilde av styrhuset utvendig når det er lakkert. Spent på fasongen etter at tilbygget er montert. Ser det liksom ikke før alt har samme farge. Ellers gjør det godt å se at det er flere som ennå har båt hvor det ser mer ut som byggeplass enn noe som skal på vannet i løpet av sommeren.

 

SEF = Selvfølgelig...

 

Nå er jo overbygget i den fargen det skal ha da... De røde (mahognybeislakk) flatene skal få en del strøk klarlakk også. Legger 20x120 rettkant furu som "listverk" i overkant hele veien rundt.

Link to post
Share on other sites

Angående behandling av Meranti - er du nøye på å tette endeveden når platene er kappet - i så fall hva tetter du med?

 

Selv så bruker jeg 3-4 lag med klarlakk for å tette endeveden. Det er da snakk om plater som er inne i kabinen og således minimalt utsatte for vann. På "ekstreme" steder som f.eks. i døråpningen inn til toalettet/dusjen tetter jeg med et par strøk epoxylim.

Jeg legger også lakk i endene. et par strøk får holde, inne. Ute har jeg passet på at endene nederst ikke ligger an mot noe (1 cm luft ned til dørken)  + tre strøk lakk. Da skal de nok holde seg tørre!

 

Dusjen vår blir plassert bak på hekken, med fritt avløp gjennom badeplattformen! Vi dykker, så det er der vi trenger den...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei gutta! tenkte jeg fikk sette inn noen ord før vi tar ferien, som går til Molde, Ålesund og Hitra. Greit med litt sjøluft når man er fostra opp i kornåker'n!

 

Nå er ny aksling og hylse på vei fra Volvo Penta. Det ble både billigst og best, og da er vel det greit?

 

Ellers venter jeg på et lekkert pentry fra en campingvognselger i Elverum. Ett bluss? To bluss?? Neida, tre bluss!!! Med integrert oppvaskkum og glasslokk over hver del, alt nedsenket i 5 cm tykk furu. Det blir god mat av sånt ja!

 

Dassen er satt inn, men ennå ikke skrudd fast. Hel bolle fra Maritim, og ikke av den typen som ser ut som den balanserer på et tynt plastrør som kan knekke hvert øyeblikk... 18 kilo porselen, med bæsj-kvern og det hele. Og med et 56 liters reservoir for "hærligheta" i enden. -Selvfølgelig med mulighet for tømming på godkjent plass for septikmottak...

 

To batterier på hhv 60 og 105 Amp er kommet på plass.

 

Eksosslange og vannlås er på plass. Lensepumper (el. + manuell) er montert.

 

Rorakselhylse og -arm er kjøpt inn fra Vetus. Likeens kommer det vel et par dekksluker derfra. Jeg tok turen innom på Skedsmokorset sjøl, og fikk varm og hyggelig mottakelse der, og en hyggelig rabatt i tillegg  :-)

 

Har ellers funnet meg en dyktig lakkerer, og regner med at skroget blir sandblåst, epoxyprimet og lakkert før vinteren. Det må bare bli vakkert!

 

Var det noe mer? Jo, har lagt furukledning innvendig. Godt innsausa med olje. Venter på en evgjørelse på om det blir lakk eller Owatrol til slutt. Det kommer vel noen tanker etterhvert.

 

Og så har jeg saga høl i hekken, så det blir ei real åpning når vi skal stavre oss i sjøen med 40 kilo dykkerutstyr på ryggen. -For ikke å si opp igjen da. Lager en kraftig "badebrygge" bak, på 190x60 cm. Omtrent som på terrassen hjemme, i trykkimpregnert furu. Materialkostnader 186,- pluss moms. -Så kan det byttes ved behov. Nærmeste alternativ i syrefast og mahogny kom på 6000,-, så vi kan sikkert bytte noen ganger da...

 

GOD SOMMER !

 

Hilsen oss i Hamar!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...