Jump to content

Ryds 475Gt, montering av ekkoloddsvinger

Ryds475GT

Recommended Posts

Aldri ideelt å montere svingeren innvendig, spesielt ikke en hekksvinger. Ut i fra infoen i den andre tråden antar jeg at du har en Lowrance hekksvinger. Loddet ditt har jo også bare 300W rms utgangseffekt og svingeren er ikke spesiellt følsom så du minimalisere signaltapene dine. Jeg liker denne svingern godt til grunnt vann pga av den brede signalkonen, også super til dorging.

Hvis du skal fiske, hvilke dyp er aktuelle?

Hvorfor ikke montere svingeren på hekken i følge anvisningene i Lowrancemanualen?

• 3 måneder senere...

Hvor på hekken/akter-speilet skal en utvendig hekksvinger monteres?

Hvilke hensyn må tas med i plassering`s - vurderingen, osv ?

Eksempelvis på en båt som min.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Ingen? som har formening?

Okey, min svinger er montert på babord-side 30cm ut fra senter ca.

Er det feil plassering?

Burde den vært monter ett annet sted på hekken?

Svinger,skrog og undervannshus/propell kan ses på bildet her:

Motor er hevet høyere på akterspeilet etter at bildet er tatt. Kav.plate hevet 20mm over skrogbunn, ca 30mm høyere enn på bildet.

img_0508.jpg

Er det feil plassering?

Burde den vært monter ett annet sted på hekken?

Har selv en hekksvinger som sitter omtrent som din, men på styrbord side uten at jeg vet om det har noen betydning. Når jeg går i planingshastighet så er unnerkant av svingeren såvidt under vann, ser godt at det blir en ekstra "sprut" fra denne. Har du noe problem med din siden du spør? :confused:

På forrige båt så hadde jeg en innvendig svinger og syntes at det fungerte noe bedre for den ga meg dybde osv nesten uansett hvilken fart jeg hadde mens på min nuværende må jeg ned i fart til tider for å beholde kontakt med bunnen på litt dyp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nei har ingen problemer.

Sitter bare ofte å funderer på ting og tang.

Som det med spruten fra svingeren. (er vel viktig å påpeke svinger her når det gjelder sprut :smiley: )

Så det vannet som svingeren "roter til/spruter", vet ikke hvor mye av det treffer propellen i fart/propellen suger til seg. (herregud :lol: )

Evt så er den vannstrømmen fra svinger på "sugesiden" av propellen, kanskje det hadde vært bedre om svingeren hadde vart montert på styrbordside slik at vannstrømmen fra svingeren kommer på skyvesiden av propellen.. ?

Du husker sikkert ballisticen min for noen få uker tilbake... Tror den episoden er grunnen til at jeg har begynt å tenke på dette er, fordi jeg ikke har slått meg til ro uten å vite en grunn.

Ellers har jeg ikke problemer med at ekkoloddet mister signal. Vell jo, over 33 ca mister det dybde.

Men ikke no problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...