Ryds475GT Startet 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2008 Hei! Jeg har en skjærgårdsjeep (Ryds 475Gt fra 2003) og jeg lurer på om det er mulig å montere svingeren inn i båten? Noen som har erfaring med denne båttypen, og hvor det er ideelt å montere den?? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Aldri ideelt å montere svingeren innvendig, spesielt ikke en hekksvinger. Ut i fra infoen i den andre tråden antar jeg at du har en Lowrance hekksvinger. Loddet ditt har jo også bare 300W rms utgangseffekt og svingeren er ikke spesiellt følsom så du minimalisere signaltapene dine. Jeg liker denne svingern godt til grunnt vann pga av den brede signalkonen, også super til dorging. Hvis du skal fiske, hvilke dyp er aktuelle? Hvorfor ikke montere svingeren på hekken i følge anvisningene i Lowrancemanualen? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Monterte svingeren (laget for inne montering) nede i kjølen på en Rana 630 med marsjfart på ca.13 knop, denne fungerte helt utmerket på dyp ned til 70-80 meter. Skulle jeg få gode registreringer på dypere vann så måtte hastigheten ned, forståelig nok. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Hvor på hekken/akter-speilet skal en utvendig hekksvinger monteres? Hvilke hensyn må tas med i plassering`s - vurderingen, osv ? Eksempelvis på en båt som min. Redigert 21.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Ingen? som har formening? Okey, min svinger er montert på babord-side 30cm ut fra senter ca. Er det feil plassering? Burde den vært monter ett annet sted på hekken? Svinger,skrog og undervannshus/propell kan ses på bildet her: Motor er hevet høyere på akterspeilet etter at bildet er tatt. Kav.plate hevet 20mm over skrogbunn, ca 30mm høyere enn på bildet. Redigert 22.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Er det feil plassering? Burde den vært monter ett annet sted på hekken? Har selv en hekksvinger som sitter omtrent som din, men på styrbord side uten at jeg vet om det har noen betydning. Når jeg går i planingshastighet så er unnerkant av svingeren såvidt under vann, ser godt at det blir en ekstra "sprut" fra denne. Har du noe problem med din siden du spør? På forrige båt så hadde jeg en innvendig svinger og syntes at det fungerte noe bedre for den ga meg dybde osv nesten uansett hvilken fart jeg hadde mens på min nuværende må jeg ned i fart til tider for å beholde kontakt med bunnen på litt dyp. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 (redigert) Nei har ingen problemer. Sitter bare ofte å funderer på ting og tang. Som det med spruten fra svingeren. (er vel viktig å påpeke svinger her når det gjelder sprut ) Så det vannet som svingeren "roter til/spruter", vet ikke hvor mye av det treffer propellen i fart/propellen suger til seg. (herregud ) Evt så er den vannstrømmen fra svinger på "sugesiden" av propellen, kanskje det hadde vært bedre om svingeren hadde vart montert på styrbordside slik at vannstrømmen fra svingeren kommer på skyvesiden av propellen.. ? Du husker sikkert ballisticen min for noen få uker tilbake... Tror den episoden er grunnen til at jeg har begynt å tenke på dette er, fordi jeg ikke har slått meg til ro uten å vite en grunn. Ellers har jeg ikke problemer med at ekkoloddet mister signal. Vell jo, over 33 ca mister det dybde. Men ikke no problem. Redigert 23.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Don't worry, be happy! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bayliner2858 Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Det viktigste med utvendig svingere, er at de kommer så langt vekk fra propellstrømmen som mulig. Hadde en skjærgårdsjeep (475)der svingeren ble montert ca 40 cm fra midten av hekken. Den fungerte utmerket til dorging. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Ja den står nå godt uforstyrret av propell/skrog vann-strøm. For det er sjeldent ekkoloddet faller helt ut. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.