Jump to content

Bygging av utenbords-motor båt

KimSan

Recommended Posts

Jeg har nå i underkant av ett år undersøkt og lest meg opp for å bygge min første båt. Har litt fartstid innenfor treverk, så har endt opp med å prøve å bygge i plywood/finer. Hovedmålet med prosjektet er i hovedsak å få nye erfaringer og lærdom, men selvfølgelig også å få en fin bruksbåt.

Metoden jeg har kommet fram til er å basere det hele på plywood og epoxy fra "West system norge". Imidlertid ønsker jeg å unngå å dekke fineren med glassfiber, men vil derimot dekkes med klar/gjennomsiktig epoxy slik at en beholder trefinishen. Innvendig vil epoxy ikke brukes for å unngå å stenge inne eventuelle vannblemmer som kan oppstå og tære og få treverket til å råtne. Her vil eventuell en eller annen pustende olje benyttes.

Har funnet noen gratis plantegninger på internett ( http://www.svensons.com/boat/?p=RunaboutsOutboard/playboy ).

- Spørsmålet er om denne båten, fra 1950-tallet, stiller sterkt nok forhold til mye annet som ligger ute på markedet i dag. Er litt usikker på om dette er veien å gå når en først skal begynne på ett slikt prosjekt, eller om det er andre design som det er lurt å satse på for å få stor brukerglede. (14-16 fot)

Om jeg går for denne, hvor store modifikasjoner kan jeg gjøre uten å øderlegge sjødyktigheten?

- Usikker på hvordan jeg skal forklare det, men i hovedsak ønsker jeg å bygge inn bakenden så du får den vanlige "vannlenseskålen" bak til motoren, samtidig som at jeg får rom under til å plassere batteriet. (elendig forklart, men fagord har jeg mangler av) Uansett, da må båten bli litt lengre for å få plass til dette rommet, og hvordan vil dette påvirke helheten?

- I tillegg er jeg skepisk angående "frames"-ene og vann. lurer på om jeg kan frese hull mellom "frames"-ene/avstivingene slik at vannet strømmer bakover i båten og kan tømmes der. Er litt kjederlig om vannet skal samle seg mellom "frames"-ene å gnage og tære på treverket. ("frames"-ene blir lagd i furu)

Har satt av lønn og feriepenger til dette prosjektet, og håper jeg får kommet godt i gang i løpet av sommerferien. Har fått låne garage av min mormor (livet ut, som hun sier) og har tilgang til nødvendig verktøy, men er forberedt på at dette vil ta lang tid. Man blir jo aldri ferdig med båter :wink:

Edited by KimSan (see edit history)

Ta også et søk på poster fra "OK67" her på forumet, han har en lang og innholdsrik bygge-tråd

Skulle jeg selv bygd båt så ville jeg nok sett etter noe mer moderne, har da skjedd endel når det gjelder b.la skrogutforming.

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, har lest igjennom byggetråden hans grundig for ikke så veldig lenge siden. Det ligger masse erfaringer og kunnskap der. Har også lest igjennom to 80 siders internettbøker om byggingen i tillegg til byggeveiledningene til West System Norge ang epoxy. Så selve byggingen tror jeg kommer til å gå tålelig greit, bare at det vil ta lang lang tid +++.

Var vel det siste der jeg først og fremst var usikker på, om det ville være idiotisk å begynne med de 50 år gamle tegningene. Men nå som det er oppklart får jeg vel kjøpe noen tegninger fra USA og få ett skikkelig utgangspunkt. "OK67" linket til "glen-l", og der var det mye spennende. Dette er de jeg har plukket ut:

Zip: http://www.glen-l.com/picboards/picboard16/pic856-1.jpg og http://www.glen-l.com/picboards/picboard16/pic856-2.jpg eller http://boatdesigns.com/products.asp?dept=378

Geronimo: http://boatdesigns.com/products.asp?dept=325

Rebel: http://boatdesigns.com/products.asp?dept=352

Ski Tow: http://boatdesigns.com/products.asp?dept=359

Jeg synes vel egentlig "Zip" absolutt var den mest stilfulle og den jeg sikkert ender opp med, men "Geronimo" er nok mer praktisk mht norsk sjø med sitt høye fribord. Bare kom med meninger, og gjerne med andre forslag. (for bilder ligger "photografs" rett over produktprisene nederst på siden)

Takk

Edited by KimSan (see edit history)

Bestemte meg til slutt å bestille tegninger til "Zip", da jeg ikke har sett noe liknende, rett og slett stil!:

http://www.glen-l.com/picboards/picboard16/pic856-1.jpg

http://www.glen-l.com/picboards/picboard16/pic856-2.jpg

(er sikkert mer praktiske båter og skråg, men er man først forelska blir ingen argumenter gode nok)

Ellers fikk jeg svar på det meste jeg lurte på gjennom glen-l sitt eget forum http://www.glen-l.com/phpBB2/index.php

Nå vil jeg mer eller mindre påpeke at det ikke er mer enn marginale forskjeller fra tegninger fra svensons.com og de moderne båtene fra boatdesigns.com mht skrog. Dessuten leste jeg at OK67 faktisk har tatt utgangspunkt i båten "Mery Maid" fra ca 1950-tallet av svenson.

På den andre siden slipper jeg jo å gjøre noen modifikasjoner, da "zip" stiller alle mine ønsker, samtidig som at det er blitt ett betydelig stiligere design, så det er jeg enig med deg i!!!!

Har også kommet fram til at i tillegg til å trekke den først med finer, vil den deretter bli planket slik at du ikke får de stygge kjøtene som du får når du skjøter finerplatene på skroget.

I tillegg bestiller jeg nagle/skrue settet fra glen-L så jeg slipper å lete etter det i norge.

• 2 weeks later...

daz-l; det må nok bare ta den tiden det tar. men tipper det fort tar 2-5 år.

Men se hva jeg hentet på postkontoret i dag! En bok, 1300 bronse skruer, og tegningene til zip;

dscf1523.jpg

Er forøverig veldig glad dere sa jeg burde kjøpe tegningene. myye bedre utfyllende, blir nok ikke så mye improvisering med disse kontra 50-talls tegningene. Eneste jeg ser de kunne tatt seg tid til å tilføre tegningene er innkjøpsliste.

Ellers så ikke den Celerity'en dum ut, når jeg undersøkte litt videre. Ser litt greiere ut å bygge som nybegynner...

• 2 weeks later...

Bilder kommer straks jeg kommer i gang!

Forøvrig skal jeg planlegge første innkjøpsliste etter jeg er ferdig med eksamen, så må jeg vente på feriepenger og skattepenger. Disse er jeg helt avhengig av da nåværende bundsjett gikk til tegninger, bok, og skruer hos Glen-L :drink:

Dessuten må jeg finne en erstatning til maghognyplanker (som det er blitt importforbud i norge på) så jeg får lagt spanter osv. Noen som vet? Furu blir brukt, men spørsmålet er om det blir like sterkt som maghogny, siden tegningene ikke er laget for furu.

Må vel gå greit med furu, men du kan jo auke tjukkelsen litt så du er sikker på at det er sterkt nok. Alternativt kan du jo bruke eik, ask eller andre treslag som er sterkare enn furu.

Får eg spørje kor mykje du måtte ut med for teikningane? Har lurt litt på å bygje båt sjølv så vert spennande å følgje denne tråden :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 2 months later...

Hei.

Da synes jeg det var på høy tid å oppdatere prosjektstatusen her. Foreløpig har jeg ikke kommet langt i selve byggingen, men jeg har imidlertid fått “løst” problemene så langt. Som sagt har jeg hatt vanskeligheter med å få tak i riktig treslag. Etterhvert som jeg undersøkte nærmere, skjønte jeg at det å bruke furu ble mindre og mindre aktuelt. Derimot fikk jeg faktisk tak i mahogni til slutt. Hvor dårlig samvittighet jeg burde ha, vet jeg ikke, men “på overflaten” skulle det visst være plantasje-treverk. Det ble ikke akkurat billig, men allikevel mye billigere enn at jeg ender opp på bunnen av sjøen ;)

I tillegg fant jeg ut at jeg måtte ha en båndsag for å få skjært ut rett og nøyaktig. (stikksag var det ikke aktuelt å tenke på, engang). Jeg har også kjøpt inn 6 kg epoxy for å lime alt i hop. Lenger har jeg ikke kommet enda, litt pga de uforutsette utgiftene, og litt pga at jeg har begynt på HiO. Det er ikke tvil om at den skal bli ferdig, men jeg advarer – det kommer til å gå treeeegt ;)

Kim

Kjempeartig at flere vil bygge båt fra Glen-l. Jeg har selv bygget TwoPlus fra Glen-L over en periode på to år. Det ligger litt info og bilder ute på customer photos hos Glen-L. Jeg bygget spantene i vanlig kvistfri glattkant kjøpt hos byggmakker. Valgte ut de bitene som var rettest vokst og tettest ved. Hele båten ble kledt opp med gaboon kryssfiner og planket med 5mm tykk og ca 50mm brede mahognystaver. Etter 5 års aktiv året rundt bruk er min konklusjon at dette er en helt utrolig sterk konstruksjon. Grov sjø og endel "flyvere" har ikke satt noen spor i form av sprekker eller lignende. Båten ser ut som en trebåt, men vedlikehold består stort sett av Zalovask og et strøk lakk etter 5 år. Har brukt polyurethan oppå epoxyen. Meget bra løsning.

Noen erfaringer/anbefalinger:

Båtbygging tar tid. Sørg for at du kan disponere lokalet over minst 2 år. Båten kan ikke flyttes før skroget er kledt med finer.

Epoxy er noe herk når det er kaldere en enn 10 grader. Oppvarmet lokale er et must om du vil ha nogenlunde progresjon.

Skruer. Glen-L og andre anbefaler silikonbronse. Flott og nødvendig i en trebåt som limes etter 50 tallsmetoder. Men med dagens epoxy løsninger er det mer en godt nok med syrefast. Min båt er skrudd med Clas Ohlson A4 syrefaste terrasseskruer. Like fine etter 5 år i saltvann. (de blir aldri våte....)

Bruk marinekryssfiner. Vanlig finer bruker samme limet og er like vannfast. Men limemetoden er dårligere. Jeg har sett store feil inni plater som ble brukt til innredning.

Det går med store mengder epoxy. Dyrt å kjøpe i små kvanta.

Mitt prosjekt:

http://www.glen-l.com/picboards/picboard7/pic410a.html

Lykke til. Båtbygging er gøy og lærerikt...

Edited by KP0066 (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Har lurt på litt å bygge eg også, så det skal bli kjekt å følgje denne tråden framover :smiley:

Noen koser seg med båten når den er på vannet, andre koser seg med båten på veien dit... :cool:

Kunne ikkje sagt det betre sjølv :cheers:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

min "zip" fra glen begynner nå å bli ferdig, ikke langt unna prøvetur nå! skal ta noen bilder imorra så jeg kan legge ut. vært gøy å fått samla bilder av alle glen båtene her i en tråd :cheers:

• 8 months later...