Jump to content

V-8er som koker over - er det riser og manifoil som bør skiftes

Yachten

Recommended Posts

Synes det er rart hvis det skulle være noe galt med ferskvannspumpa - snurrer den så virker den - som nevnt over er det lageret som evt ryker og lager lyd.

Fikk du tatt av og sjekket eksos slangene inn på raiser - hvordan var mulighet for gjennomstrømningen der? Her pleier det nemlig å gro igjen med rustflak og slagg. Dette bør uansett sjekkes hvis du ikke vet alder på raisere!

til Fredriko

Jeg kan ikke se å ha noen eksosslange inn på riseren, den står på toppen av manifoilen, og det eneste ut fra riseren er den kraftige slagen ned i eksosbendet.

Bare så vi skiller mellom snørr og barter :tongue:

Vannpumpa vi har snakket om er ferskvannet. Jeg tror det er utelukket at dette ikke sirkulerer, og dersom termostaten fjernes og det fortsatt koker, så er det saltvannssløyfen som ikke virker.

Og når det er snakk om vann til eksos, så er det saltvannet vi snakker om.

Siden du ikke kan "se" kjølevann i et drev, ville jeg gått bakfra. Av med slangen som går til eksosbendet. Start opp - kommer det kun eksos er det bare å jobbe seg framover.

Av med slangen som går fra impeller til varmeveksler - start opp. Kommer vann der så er det tett enten før - i eller etter vekslerne.

Tetting før veksler er som regel rester fra tidligere impellere.

Den enkleste feilen er som regel at vi glemmer å skru opp ventilen ved inntaket :tongue:

Uansett årsak er det som regel bare en måte å finne feilen på. Være metodisk trinn for trinn, så elimineres mulige feil etter hvert.

til Fredriko

Jeg kan ikke se å ha noen eksosslange inn på riseren, den står på toppen av manifoilen, og det eneste ut fra riseren er den kraftige slagen ned i eksosbendet.

Når jeg sier eksos slangen, mener jeg den kraftige slangen. Det er her saltvannet blandes inn i eksosen og støtes ut. Du må sjekke om det er gjennomstrømning ved å ta av denne slangen og inspisere raiser.

Takk igjen for gode råd... fortsett gjerne med det inntil "vi" sammen har funnet feilen.

Var innom LA-SA i Oslo for å høre om det var sannsynlig at det var sirkulasjonspumpen og evt for å bestille denne, det trodde de ikke da de i snitt solgte en slik pumpe i året. Siste rådet fra LA-SA var å kjøre SystemRens i salt- og ferskvannskretsen og tok med noen flasker av dette dyre luriumet.

Skal i morgen forsøke å demontere den store slangen mellom riser og eksosbennet for å se om jeg får saltvann ut, bør vel ta av på begge? Da jeg har kontrollert at det kommer godt saltvann inn på manifoilen er det vel manifoiler og risere som må byttes om det ikke kommer vann sammen med eksosen? :confused:

Ja, å ta av begge er lurt. Om problemet skulle vise seg å være noe annet i ettertid er det et "must" å vite tilstanden på raisere uansett. Jeg ville ikke startet opp for å se at det kommer noe ut - det kommer til å bli skikkelig griseri! Visuell inspeksjon holder. Disse raiserne er forbruksvare og avhengig av alder vil du alltid finne noe bøss her. Hvis det er tett vil mye av bøsset falle av når du drar av slangen siden det meste samler seg mellom "rillene" og innerveggen på slangen. Jeg har også vært borte i at selve kanalen rett før "rillene" er tett med rustflak - helt grodd igjen. Er tilstanden slik bør du vel anta at levetiden er ute for disse. Normalt varer manifoiler to tre år lenger enn raisere - så avvent evt bytte av disse. Hvis raisere er tette ville jeg bare pirket de rene for bøss og skrudd alt sammen igjen og testet. En annen ting som kan være greit å sjekke ut, uavhengig av problemet ditt - er tilstanden på "hornet" i andre enden av eksosen - hvor mye tæret disse er slik at du ikke får noen overraskelser i løpet av sommeren.

Sjekk overnevnte først - da har du koll. Når det gjelder sirkulasjon av ferskvann vil jeg tro det er ok, problemet kan heller være selve vekslingen av varme. Det kan være defekt impeller som ikke mater nok saltvann på lavt turtall. Noen termostater har en kuleventil som sørger for bypass av noe vann før den åpner, noen termostathus sørger også for at termostaten er dobbelvirkende mht vannføring. Sjekk at den sitter riktig vei ihvertfall. Som nevnt over kan også problemet være delvis tett varmeveksler - tar ut nok varme på full fart, men ikke nok på lavt turtall.

Det som skurrer litt for meg er at du ikke opplever problemer når du plukker ut termostaten. Hvor lenge var dette normalt i forhold til unormalt? - kunne problemet oppstått men etter lengre tid (du har jo mer vann å varme opp pluss at du får kjøling fra første sekund). Jeg tror problemet fremdeles er der man at det ikke blir avslørt så fort. Heller fremdeles til saltvannssiden av kjølesystemet. Hadde problemet liksom vært løst ved å plukke ut termostaten - ville jo motoren jobbet under altfor kalde forhold - som ikke er bra - ergo problemet er der fremdeles.

En ting som kan hjelpe hvis vi skal hjelpe deg enda bedre, - når du tester motoren kjenne etter temperaturen med hånda på motoren, gjerne ha en hjelper når du er ute. Områder å merke seg er da - termostathuset, overgang mellom eksosslange og raiser, slangene inn på raiser, og slangene før og etter varmevaksler. Sjekk dette ved halvplan og tomgang f.eks. Ved fullt turtall vil jeg tro motoren har mer enn nok kjølekapasitet og det vil virke villedende å kjenne etter.

:sad:

Har vært et par timer ned i båten i dag igjen for å feilsøke videre.

Tok i dag av de kraftige slangene mellom riser og eksosbend , her kom det nok med saltvann. Hadde i forkant kjent på eksosbendet som ble varmt mens riserene og slangene var kalde ---> kan ikke skjønne annet enn at saltvannskretsen er helt ok , impeller ok, nok saltvann inn på manifoil, kalde risere og vann ut av disse.

Over til ferskvannsiden, har fremdeles termostaten ute, varmeveksler er kjølig, motoren kokte over :smash:

kjente litt rundt på motoren, blokken kjempevarm, sirkulasjonspumpen likeså. termostathuset kjøling. DET MÅ VÆRE NOE TETT ETT ELLER ANNET STED, ELLER SÅ ER DET SIRKPUMPEN (som LA-SA sa de solgte ca en av i året)

Hva kan det være??

Kan sirk pumpen ha skjært seg men at remhjulet har sluppet akselen? Eller så må innløpet /utløpet til sirkpumpen være blokkert av et eller annet?

Lån den sirk pumpen og vri av din gamle. Kan motor ha vært saltvannskjølt tidligere slik at halve motoren er full av leire/rust etc som gir veldig dårlig kjøling?

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Kan motor ha vært saltvannskjølt tidligere slik at halve motoren er full av leire/rust etc som gir veldig dårlig kjøling?

Til Xlnt

Ja jeg tror motoren faktisk var født saltvannskjølt, og at ferskvannskjølingen ble ettermontert. Det fant vi ut på LA-SA da jeg fikk feil termostat første gang, og vi søkte på motornr, da viste det seg at den var bygd saltvannskjølt. Når ferskvannskjølingen ble ettermontert vet jeg ikke.

Hva om deler om motoren har grodd igjen, er det noe som kan løsnes opp i eller blir dette en større reperasjon

Redigert av sb (see edit history)

Er blokka skikkelig grodd igjen tror jeg nok blokka må demonteres og høytrykk stimes inn i alle kriker og kroker. Kan godt tenkes at du må pirke med en trekker eller lignende for å få løsnet dritten også ( mer eller mindre grave den ut). Jeg hadde en 7,4L som hadde levd hele sitt liv i grumsete saltvann og var saltvannskjølt. Du verden og mye gjørme det var i den motoren det var bare sirkulasjon i øver halvdel av motoren. Men etter en skikkelig runde med sterk avfetting og høytrykkvasker var den åpen og fin igjen og da monterte jeg ferskvannskjøling på den.

Men på 8 år tror jeg den ikke har rukket å gro så mye igjen, men skal aldri si aldri. Motoren jeg hadde var fra 1992 og jeg åpnet den i 2005 og var da halvfull av dritt. Men det kommer vel veldig mye an på hvor man ferdes med båten samt hvor varm termostat man har. Saltvann kalker seg ved 60-70 grader har jeg hørt. Saltvannskjølte motorer må ha mye kaldere termostat enn ferskvannskjølte.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Over til ferskvannsiden, har fremdeles termostaten ute, varmeveksler er kjølig, motoren kokte over :smash:

kjente litt rundt på motoren, blokken kjempevarm, sirkulasjonspumpen likeså. termostathuset kjøling. DET MÅ VÆRE NOE TETT ETT ELLER ANNET STED, ELLER SÅ ER DET SIRKPUMPEN

Til å begynne med sa du at motoren var ok uten termostat, og nå ikke. Hvis overnevnte er tilfelle - hva er oljetrykket ditt? - kan du høre om olja koker når blokka blir varm? - Har vært borte i motorer som har vært en tur under vann. De har "liksom" blitt renovert men rammelager blir spist opp og oljetrykket på både tomgang og høyere turtall er for dårlig.

Er oljetrykket ok - så er jeg enig med overnevnte innlegg mht grodd blokk. Har også sett blokker som har 2 cm med bunnslam i blokka og at det ut fra dreneringa/tappinga til blokka såvidt pipler ut vann. Da bør nok blokka ut og renses!

Over tid - hvordan ble dette oppdaget? - kom det over natta?

Hei igjen

Jeg har bare vært ute og kjørt båten to ganger i år. Første gang med gammel termostat, og alt virket ok inn til den ble liggende på plassen og gå på tomgang, da kokte den. Så ble termostaten tatt ut og båten kjørt 30 min da virket alt ok. Så ble det kjøpt ny termostat som bare ble prøvd på båtplassen, og motoren koker etter en stund. Deretter ble også denne termostaten tatt ut, og etter dette koker motoren uten termostat på tomgang da jeg ikke har turt å ta den ut av havnen.

Oljetrykket virket helt normalt selv når motoren ble varm.

Helte på systemrens på ferskvannsiden, men det sprutet opp av kjølevesketanken før motoren fikk gått noe særlig, så hele systemrensen ble vel kastet ut

I fjor fungerte motoren helt perfekt.

Skal se om jeg får av sirkpumpen om ikke ser det ut til at jeg etterhvert må kaste inn håndkleet og få en mekaniker om bord.

Jeg ser du fortsatt sliter sb. Det virker som om du har konkludert med at sjøvannskretsen er åpen. Jeg har tidligere foreslått sirkulasjonspumpa på motoren. (innlegg 6) Det er ikke helt sant som noen skriver, at det kun er lager og tetninger som ryker i disse pumpene. Det skjer faktisk at skovlen løsner fra akslingen. Det er en meget enkel sak å ta den av for inspeksjon. Jeg ser at du også har testet det jeg selv ikke hadde prøvd, med å surre den rundt uten reim og vannslange montert. Resultatet var ingen "sprut" om jeg forstår deg rett.

Hvis du har tappet motoren for kjølevæske. Rant det godt ut av tappepluggene nede på blokka da? Hvis det gjorde det, tror jeg ikke blokka di er tett. Heller ikke hvis du har relativt ren og pen kjølevæske.

Hold motet oppe. Denne feilen finner du. Det er ikke månerakettforskning. :smiley:

Hold motet oppe. Denne feilen finner du. Det er ikke månerakettforskning.

Takk for all backing, det er ikke av min natur å gi meg for fort, samtidig som jeg begynner å miste litt motet.

Til Østfold Hustler

Jeg ser at du også har testet det jeg selv ikke hadde prøvd, med å surre den rundt uten reim og vannslange montert. Resultatet var ingen "sprut" om jeg forstår deg rett.

Jeg testet sågar å koble på remmen igjen og starte motoren med slangen mellom sirkulasjonspumpen og termostathuset borte, ingen ting skjedde, ingen "sprut"

Det som kommer ut av ferskvannskretsen har vært ganske mørke saker (brunsvart), ikke frisk mørkegrønngrønn frostvæske, men jeg har ikke tappet frostvæske på blokken ennå, da mye kom ut via varmeveksleren da jeg sjekket denne.

Skal som noen skriver ta av sirkulasjonspumpen for kontroll, har fått løsnet 3 av 4 skruer hvor jeg kunne bruke pipe, den siste nederst til venstre må jeg bruke fastnøkkel om jeg kommer til......

:headbang::headbang::seeya::smash:

Etter nok noen dager uten motivasjon til feilsøking har jeg i dag gjort følgende, og var en liten stund optimist..

Demonterte sirkulasjonspumpen, og åpnet denne uten at jeg kunne se noen feil.

Tok deretter vannslangen og kjørte inn ferskvann i det ene hullet i motorblokken hvor sirkulasjonspumpen sitter inntil det fosset ut igjen i det andre hullet. I begynnelsen var vannet litt grumsete, men ble etterhvert helt klart. Etter dette spylte jeg vann inn i vannslagen som går mot varmeveksleren inntil vannet strømmet igjennom slangen opp mot termostathuset. Koblet alt sammen før jeg fylte vann via ekspansjonstanken inntil vannstanden sto opp i termostathuset. Skrudde igjen termostathuset (fremdeles uten termostat). Konkluderte derfor med at ferskvannet strømmet igjennom motoren.

Startet opp motoren og lot den gå en stund først på tomgang, deretter på ca 2.000 rpm. Etter en stund nærmet temp måleren seg først 80 grader før den forsvant opp mot 1oo grader, og vannet fosset igjen gjennom påfyllingslokket i ekspansjonstanken.

Hva er feilen?? er det for lite kapasitet på sirkulasjonspumpen, impeller(byttet til ny) for dårlig gjennomførsel i varmevekselen (gjennomspylt) :sad:

Hvis du tar ut den skrudde pluggen som sitter nede ved bundpanna så ser du om det er kjøling på hele motoren og ikke bare i toppen av blokka.

I og med at jeg spylte vann inn i det ene hullet ved sirkulasjonspumpen, og vannet kom ut igjen i det andre, har det da ikke gått hele kretsen rundt motoren, eller er det "flere veier til Rom"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...