Jump to content

Nasa BM-1 battmeter-kobling


Christina 3

Recommended Posts

Henter opp denne gamle tråden, med eit spørsmål om dette intrumentet...

 

Den viser gjennværende batteritid i timer, og kapasitet i %...

eg meiner det stor i bruksanvisningen at man ikkje skulle trekke meir en 50% ut av batteria, og det er jo ein vanlig tommelfingerregel. Så då lurer eg på om denne BM-1 er programmert til det, og teller nedover mot 50% som nullpunkt...

Eller viser den heile spekteret på batteriet, slik at om eg våkner ein morgon og det står 17% ...så er eg veeeldig tom for strøm.

 

Eg kom ned i 50% sist eg var ute med båten og låg i havn uten lading første døgnet, men eg meiner det fortsatt viste 12,7v... men mulig eg såg feil før eg plugga i lading.

 

Eg finner ikkje bruksanvisningen igjen nå...

 

 

Skjønte dere spørsmålet? :worry::flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jyepp, dersom du våkner en morgen og det står 17% ...så er du veeeldig tom for strøm. For ved selvsyn å verifisere det, kan du jo sammenligne prosentene du har igjen med antall amperetimer du har bruk. Viser instrumentet 50% og du har feks. et 110Ah batteri, vil du se at du har forbrukt sånn ca. 50-60Ah. Eksakt 55Ah vil du neppe avlese, prosenttallet er avhengig av om du har "bråtappet" batteriet med stor strøm eller med lite strøm over lang tid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den viser ikkje hvor mykje Ampere eg har brukt. Kun øyeblikksverdier. Eg har den modellen som heiter compact. Kanskje funksjonene er litt annerledes en første modellen.

 

Men eg trur nok det kan være slik at den viser batteriprosent av batteriets heile spekter..... I så fall ønsker eg meg fleire batteri ombord... Eit døgn er litt lite før eg bør lade synest eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har den store BM-1 og har lurt på det samme som deg, altså hva regnes prosenten i forhold til. På min har jeg angivelse av antall Ah discharge så det skal være greit å finne ut om prosenten er i forhold til halve kapasitet på batteriene. I tillegg til prosent vises også antall timer til det er helt utladet eventuelt fulladet. Når det gjelder timer til helt utladet så antar jeg dette er ned til halv kapasitet. Jeg skal teste dette ved å sette på en konstant last på 1 eller 2 ampere over noen timer.

Link to post
Share on other sites

Den viser ikkje hvor mykje Ampere eg har brukt. Kun øyeblikksverdier. Eg har den modellen som heiter compact.

Det var da utrolig dumt? Visning av forbrukte Ah er jo den mest fornuftige funksjonen på et slikt instrument. Jeg er glad jeg kjøpte den større varianten (samme pris) som har dette!

Når det gjelder timer til helt utladet så antar jeg dette er ned til halv kapasitet.

Det tviler jeg på, da det ikke er nevnt noe om det i manualen, og da prosenten er av hele totalkapasiteten, er nok tiden det også. Men helt sikker er jeg ikke. Jeg ser aldri hverken på timetallet eller prosenten, kun øyeblikksverdiene fro strøm og spenning og forbrukte amperetimer. De andre verdiene blir for usikre på et så enkelt og billig instrument.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I tilleg til Volt og Ampere akkurat NÅ, så viser den gjennværende tid til det er tomt/fult, og det oppfatter eg som svært greit å vite, og var også grunnen til at eg kjøpte det. E ser nå, at det kunne vert greit å sett nøyaktig Ah forbruk også....menmen

Men som sagt så meiner eg at bruksanvisningen var missvisende hvorvidt den har forhåndskalkulert at batteriet er tomt ved 50%.

 

Eg trur Lars H har rett i at den prosentmåleren følger batteriet fra fullt til absolutt tom.

Men eg vil vite...

Hvordan tester eg det? Topa skriver at han vil belaste det med nokre A i nokre timer. Men hvordan skal em slik test reknes ut?

Eg har 2 batterier på 115Ah. Tilsammen 230Ah. Vist eg da setter på belastning på 11,5A i 10timer, så skal batterimonitoren vise 50%...?

Hva trekker 11,5 A.... ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg rotet. Det var akkumuert ampere du ikke hadde. Siden den viser ampere kan du vel sette på en konstant last med lamper over noen timer og se hvordan prosenten og rest timer beregnes i instumentet. Det bør være mulig å se om 0 % på instrumentet er er 0 eller 50 % av batterikapasitet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

 

Har BM-1 i båten, men visste ikke at jeg kan se ladingen inn på batteriene, har ikke koblet dette selv, da den var montert når vi kjøpte båten.

Alt fungerer greit i forhold til at jeg ser spenningen med og uten lading også strømtrekket fra forbruk, men altså ikke strøm til batteriene fra dynamoen.

Lurer derfor på om dere fant ut hva som var galt med opplegget som trådstarter (christina II) beskriver.

 

Her er også en tegning av hvordan opplegget er i båten:

bilde

Link to post
Share on other sites

Ok ser vel egentlig hva som er galt i opplegget jeg har, jeg må koble dynamo/motor og forbruk sammen på en side av shunten og batteri på andre siden.

Men hvordan blir dette da jeg har felles minus til alle batteriene ?

For minusen kommer fra motor til forbruks batterien også avsluttes i start batteriet, da vil vel også alt av strøm ved start gå gjennom shunten, vil den tåle dette ?

Eller bør jeg dra en egen kabel fra star batteri til motor, slik at star batt. går utenom shunten ?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har to atskilte kretser for start og forbruk som nedenfor, er det ikke noe problem med start (startstrømmen går ikke gjennom shunten). Hvis du har en ordning med nødstart, dvs. start med forbruksbatteriet (eller begge), kan det blir problem for shunten. Jeg har "testet" med nødstart uten at det gikk galt med shunten, men det kan en jo ikke være sikkert på. Jeg ser to løsninger: 1: montere er kraftig rele i parallell med shunten (mellom A og B) eller bruke Nasa 200 amp varianten. Jeg satser vel på det siste. Med rele må du ha en løsning som kobler inn releet bare når du kjører starteren.

bilde

Tilføyet: Du kan jo også ha en "manuell" løsning ved nødstart, dvs. montere tykk kabel fra minus til minus på de to batteriene, (og mellom plussene).

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg sitter i båten nå. Jeg har koblet min opp og den fungerer fint. Men jeg har ikke plass til flere minuser på shunten. Så jeg har kjøpt en koplingskinne.

 

Men hvordan gjøre dette riktig nå?

Er det bare og ta en minus kabel fra strøm ut på shunten og opp til skinnen?

 

Eller hvordan gjøres dette nå?

Må det en minus direkte fra batteriet og opp til skinnen?

 

Hvordan får je da koblet shunten først ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nei, du må ikke ta minus direkte fra batteriet, alt skal gjennom shunten!

 

Det du må gjøre er å betrakte punkt A (tegningen over) som et koblingspunkt du skal gå inn med skinnen. Du kobler en ledning fra pkt. A til skinna, så kan du hente ut det du trenger der. Legger du skinna rett på batteriet har du by-passet shunten, og monitoren vet ikke lenger hva som skjer. Monitoren vet kun hva som skjer dersom strømmen går gjennom shunten.

Link to post
Share on other sites

Trur det fungerer riktig nå :)

 

Takk for hjelp.

 

Ifht pluss skinnen er det bare og ta en kabel fra ett av batteriene opp til skinnen også da. Spiller ingen rolle hvilket batteri det får fra vil jeg tru?

 

De er jo seriekoblet

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Låner denne tråden litt da jeg også ønsker å koble opp en BM-1 batterimonitor.

 

Jeg har muligens litt annet oppsett enn det som er diskutert her tidligere: Startbatteri, 2 forbruksbatterier og i tillegg et eget batteri for vinsjer (2x ankervinsjer, elektrisk fallvinsj). Kobling av batterier er som vist på bildet, det til høyre er start, de to blå er forbruk, det hvite på toppen er til vinsjer. Hvor kan jeg koble inn shunten her? Må jeg flytte om på minuskabler fra start og/eller vinsjbatteri?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14275/batterier.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...