Jump to content

Tilkobling av NASA BM1 - Battmeter


Hpdam

Recommended Posts

Trenger litt hjelp av dere kloke angående tilkobling av mitt nyinnkjøpte NASA BM1 – Batt meter

Har studert de tidligere trådene angående selve koblingen og hvor de forskjellige komponenter skal tilkobles i forhold til shunt som kommer inn som ny “ deltaker “ i installasjonen.

 

Har forsøkt å skissere hvordan jeg har planlagt mintasje men er spesielt usikker på kabel til motorblokk.

 

Har i dag følgende kabelstruktur:

 

Startbatteri forsyner starter + ankervinsj + Baugpropell, minus til disse komponentene er koblet samme batteri

 

Forbruk ( 3 x 110Ah ) forsyner mv resten av komponentene i båten og skal da måles via shunt.

  1. Skal minus som går til motorblokken kobles på shunt eller ligge på startbatteri som i dag?
  2. Det vil gå kun en kabel mellom shunt og ned til forbruksbatterier, men i tillegg legger jeg en jording fra batteriets tilkoblingspunkt videre til de andre batteriene minus punkt- Også til startbatteriets minus?

Link to post
Share on other sites

Dette er såre enkelt, glem alt om startbatteri, motorblokk osv. Nå har du en eller flere kabler koblet inn på minuspolen på forbruksbatteriet. Hvor disse går hen, trenger du ikke å tenke på. Disse kablene skal du løsne fra minuspolen på forbruksbatteriet og koble inn på den ene siden av shunten. Så kobler du en ny kabel mellom den andre siden av shunten og minuspolen av forbruksbatteriet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er såre enkelt, glem alt om startbatteri, motorblokk osv. Nå har du en eller flere kabler koblet inn på minuspolen på forbruksbatteriet. Hvor disse går hen, trenger du ikke å tenke på. Disse kablene skal du løsne fra minuspolen på forbruksbatteriet og koble inn på den ene siden av shunten. Så kobler du en ny kabel mellom den andre siden av shunten og minuspolen av forbruksbatteriet.

 

Hva hvis Anker vinsjen trekker 150A (sett at minus til vinsj er koblet samen på Forbruk batterier) og Shunt'n kun tåler 100A?

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Men dersom du har flere forbruksbattererier koblet sammen som en batteribank, må du passe på at ikke minus fra et av batteriene "sniker seg forbi" shunten. De tynne ledningene opp til selve instrumentet har du vel kontroll på?

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Hva hvis Anker vinsjen trekker 150A (sett at minus til vinsj er koblet samen på Forbruk batterier) og Shunt'n kun tåler 100A?

Så sant shunten er koblet inn slik den skal og vinsjen får sin spenning (pluss) fra startbatteriet, går ikke denne strømmen gjennom shunten. Er vinsjen som trekker 150A koblet på forbruksbanken, kan en velge et annet battmeter enn det enkleste Nasa BM1. Nasa har et tilsvarende med 200A shunt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har kontroll på " styrekablene " det var de store hovedkinjene jeg var usikker på.

 

Når det gjelder vinsj og baugpropell ligger disse i dag på startbatt og der har jeg tenkt å la de ligge.

Flytter bare alt forbruk fra forbruksbank over på shunt og en kabel fra shunt tilbake til forbruksbatterier.

 

Videre legger jeg en hovedkabel mellom alle forbruksbatterier og startbatteri slik at jeg har samme hovedjord på alle batterier?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På Viksund 340 fra 2007 er vinsj og begge thrustere koblet til forbruksbatteribanken. På båter med VP D-Serie får du så stort spenningsfall ved thrusterkjøring, at lav spenning alarm utløses på motoren.

 

Men som Lars H. hevder, normalt er disse koblet til startbatteriet på de fleste båter.

Link to post
Share on other sites

Til den som planlegger å kjøpe BM-1: Vurdere å kjøpe BM-2 med 200A shunt. Jeg har baugpropell på startbatteriet, men valgte likevel å bytte til BM-2 fordi jeg har en "nødstartfunksjon" via forbruksbatteriet. Shunten til BM-2 bør takle startstrøm uten problem, men det er det ikke sikkert BM-1 gjør.

Link to post
Share on other sites

Videre legger jeg en hovedkabel mellom alle forbruksbatterier og startbatteri slik at jeg har samme hovedjord på alle batterier?

 

Helt greit, men denne "hovedkabelen" din må som sagt være på "utsiden" av shunten, ikke på minuspolen på forbruksbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H

Har lest i en tidlige tråd om din bruk av teskje..tror den dessverre må frem igjen..

Plassering av hovedjord må gå mellom minus på samtlige batterier både start og alle forbruk.

Så tar jeg vekk alt utgående forbrukskabler jeg ønsker å måle og flytter over på andre side av shunt?

Videre tilkobler jeg andre side av shunt direkte på minuspolen til batteriet.

Da har jeg all minus koblet sammen på batterier og alt forbruk flyttet på utsiden av shunten!

Enig?

Link to post
Share on other sites

Takk igjen, gir meg nå å kobler det slik din skisse viser i morgen.

Skal gi deg en tilbakemelding på om teskjeen var utslagsgivende...

Det som kanskje forvirrer mange på de forskjellige trådene angående dette er hvor startbatteri og hovedjord kommer inn i bilde.

Jeg trodde de kunne ligge urørt slik de ligger og at kun forbruket ut- skulle flyttes til utsiden av shunt.

Takk for hjelpen, kaster meg ut i dette i morgen

Link to post
Share on other sites

Saken er den, at kobler du noen annen minus/jord inn på feil side av shunten, vil den kortsluttes og ikke kunne måle noe som helst. Dette er ikke farlig som ved en kortslutning mellom pluss og minus, men battmeteret vil ikke fungere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg kjøpte en slik en før sommeren som var, meget fornøyd da den er enkel i bruk og ser ut til å fungere ganske nøyaktig!

 

Men kabelen som fulgte med var på 5 meter, jeg skulle gjerne hatt 5 meter til!

 

Må man kjøpe disse dyre originalkablene til ca 600kr for 5 meter , eller er dette en standard kabel av noe slag som kan kjøpes i metervare andre steder?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Litt nysgjerrig her nå Masa. Jeg har også et slikt instrument som jeg kjøpte for en billig penge av Lars H, og ut fra hva jeg betalte for instrumentet er jeg mer enn fornøyd. Men hvis jeg skulle kjøpt dette i butikken til full pris hadde jeg ikke vært fornøyd. Jeg tenker da på hvor mye man egentlig kan stole på avlesningene. Jeg opplever at spenningsavlesningen er stabil, og at strømtrekk ut og inn ser ut til å stemme bra. Ellers mener jeg både prosentvis gjenstående kapasitet og gjenstående amperetimer stemmer dårlig. Jeg er derfor nysgjerrig på hva du legger i at den fungerer nøyaktig. Kanskje jeg gjør noe feil?

Link to post
Share on other sites

Komodo: Nå er ikke jeg noen strømekspert, så det skal ikke mye til for å gjøre meg fornøyd der hehe.

Tvert i mot er strøm det jeg kan nesten minst om og har mest respekt for..
Men slik jeg har lært meg apparatet og kjenne, samt stole på det er følgende.

Spenningen er sjekket opp mot andre måleutstyr direkte på batterier, og ser ut til å være helt nøyaktig.

Når jeg slår av strømmen, så viser den jo selvfølgelig 0. Og den viser ca 1 amp uten forbruk noe som skal stemme med forbruket på selve enheten.

Jeg har dobbeltsjekket med annet måleutstyr direkte på batterier etterhvert som jeg har plugget inn for å se hvor mye enkelte forbrukere bruker.
Og det stemmer ganske nøyaktig overens med NASA måleren.Den er mer nøyaktig enn den som er montert originalt fra fabrikk.

Jeg stoler ikke helt på hva den sier i fht gjennstående tid, da den skal vise etter reelt forbruk der og da. og endrer seg så fort noe slår seg av eller på. Men det virker som den kan stoles på der også..

Utover dette har jeg ikke noe å feste min lit til, og om det er korrekt antatt av meg vet jeg heller ikke, men det virker iallefall fornuftig for meg :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

 

 

Og den viser ca 1 amp uten forbruk noe som skal stemme med forbruket på selve enheten.

 

1 amp. Dette høres utrolig mye ut for "intern" drift av elektronikken (pluss sensing via shunt) MaSa ???

 

Hadde dette vært i en bil ville den fort gått tom for strøm, dersom ikke i drift.

 

Eller har jeg misoppfattet dette???

 

Ser ut som elektronikken bruker 1,5 milli amp = 0,0015 amp.

 

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BMN-1_Battery

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som dere skjønner strøm er ikke min greie. Mener å huske den viste 1A uten forbruk, kan være at den står på 0,1 også.
Lenge siden jeg har sett på den.:)

Men den virker veldig nøyaktig ifht å måle direkte på batterier.

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ble usikker men mener det nå står 0.1 A :)

 

Men må sjekkes ut i båten i morgen :)

Ref manual:)

 

SETTE NULL FORBRUK

For helt korrekt kalibrering anbefales det å koble av hovedkablen på shunt. Dette gjør det umulig at noe strøm tappes fra forbruksbatteriene under kalibreringen. Kablene skal monteres på igjen etter endt Zero- current kalibrering.

Velg Zero-current, trykk TIME eller A-Hr for å sette verdi til 0. NB det kreves flere trykk for å endre 0,1 amp verdi.

Trykk V&A for å velge neste oppsett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...