Jump to content

Prosjekt: Nytt dekk++ på tresnekka Gabba II


Gabba III

Recommended Posts

Takk for alle positive kommentarer :cheers:

 

Må si meg enig med NilsPils og Walther_S her, det har tatt MYE mer tid enn antatt, og jeg må vel også si at kostnadene har tatt litt av... En ting er materialene, de ble ikke helt billige, men vi har spart masse tid på å "jukse" og kjøpe dem slik vi gjorde. En annen ting er alt annet som må kjøpes, blant annet skruer, lim, natemasse, natetape, klink, nye gjennomføringer, Owatrol, verktøy, sandpapir, osv osv osv. Forskjellen er at alle disse småtingene kjøpes etter hvert og kanskje ikke merkes på samme måte. Men tusenlappene flyr :smash:

Link to post
Share on other sites

Som GABBA2 skrev over her, betalte vi ca 1500,- for bordgangene, ferdig utskjært etter mal fra de gamle. Vi fikk da fire bord, siden de måtte kløyve bordene for å få riktig tykkelse. Vi har derfor ett bord til overs, siden vi bare byttet ett på bb side. Vil tippe vi fikk 12 - 13 løpemeter...

Link to post
Share on other sites

Som sagt var vi nå ferdige med bordgangene og fornøyde med det!

 

Men for å legge dekk, måtte vi ha noe å legge det på...

 

Det første som måtte lages var nye bjelker til å legge dekksbjelkene på. Disse skal gå i hele båtens lengde, har hørt at de er kalt bjelkeveier, men er ikke helt sikker.

 

Her sees råtne deler av den gamle, og noe som er erstattes med klosser mellom bjelkene.

 

255.jpg

 

Disse bjelkene er bøyd i samme form som båten ellers, og vi fant ut at det enkleste ville være å kløyve de nye bjelkene for å kunne bøye dem. Dermed slapp vi å steame, noe som ville gi en del ekstraarbeid. Vi kløyvde, bøyde og limte og skrudde delene sammen igjen. I tillegg klinket vi dem fast gjennom bord og spant. Spantene hadde også et hakk for å holde bjelkene oppe. Selv om det var enkelt å bøye de tynne bjelkene, var det ikke så helt enkelt å få dem på plass. Noen ufine fraser ble nok ytret. Men de kom på plass til slutt:

 

img_1311.jpg

 

På bb side skjøtet vi bjelken med en bit av den gamle som ikke var råtten, sees til venstre i bildet. Dette var en tabbe som førte til en god del ekstraarbeid, det hadde vært mye enklere å bytte hele veien til stevnen... Man lærer så lange man lever :smiley:

 

img_1310.jpg

 

Så var det bare å kline på mer olje, før vi kunne begynne på bjelkene :smash:

Link to post
Share on other sites

Det var altså på tide å få på bjelkene til selve dekket. De gamle bjelkene var av eik, og faktisk i forbausende bra stand! Ikke noe råte, men de to lengste var veldig sprukne, spesielt i endene. Vi bestemte oss derfor for å lage to nye bjelker. Her bestemte vi oss for å jukse litt, så det ble furubjelker. Vi laget dem da litt litt kraftigere enn de gamle for å oppveie for svakere materialer. Heldigvis hadde vi de gamle som vi kunne bruke som maler, ellers ville vi nok fått store problemer med å få buen på bjelkene riktig :smiley:

 

Her er vi i gang med tilpasning av bjelkene:

 

img_1420.jpg

 

Det er fire bjelker totalt, og de to bakerste og korteste var gode, og de to lengste laget vi nye. Det var MYE arbeid med å felle bjelkene ned og tilpasse høyden på dem. Timer med sag, hoggjern og båndsliper gav dette resultatet:

 

img_1422.jpg

 

Mens dette ble gjort, vokste min beundring for den eller de som en gang i tiden hadde bygd denne båten! Maken til presisjon som disse tilpasningene var gjort med originalt var bare imponerende. Vi hadde i sjans i havet til å få til noe liknende, ble veldig grovt og slurvete i forhold, men det funker nok :rolleyes:

 

img_1423.jpg

 

Siden båten har en "ring" av eik, var det tilskjærte klosser som skulle festes mellom ringen og den framre bjelken for å gi feste for dekksbordene foran den framre bjelken. Disse klossene var også i god stand, så vi slapp å lage nye.

 

Da var det bare å skru alt sammen og olje videre:

 

img_1424.jpg

 

Klossen jeg nevnte sees her under oljepøsen. Vi ser også den trekantete eikeklossen ved stevnen som også fungerer som feste for dollbord og dekksbord.

 

Legg også merke til presenningen som konstant gav oss ly for regnet, vi var virkelig velsignet med mye nedbør under arbeidet :puke:

 

Og SÅ kunne vi begynne med selve dekket :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette blir imponerende bra. Er også imponert over at du står i marinaen med dette.

Mine arbeider på Tora er bare småtteri i sammenligning, og så har jeg båten liggende hjemme ved siden av hobbyloftet med "alle" fasiliteter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, det var litt ekstra utfordring å stå ute, det ble mye frakting av utstyr til og fra hver dag, og masse å holde styr på. Det vanskeligste var egentlig å unngå at ting ble våte, både materialer og verktøy. Heldigvis var det noen store seilbåter rundt oss som vi kunne legge ting under :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tresnekke nr. 2 på vannet, og kan fortsette her :smiley:

 

Vi var altså ferdige med alle bjelker og hadde fått oljet dem skikkelig. Det neste skrittet nå var å begynne å tilpasse midtfisk og dollbord. Det viste seg først at eikebiten vi skulle lage midtfisken av var to cm for kort, så vi måtte lage den litt annerledes enn vi først hadde tenkt. Skal prøve å forklare dette senere. Jeg likte ikke dette helt, da målet var å få det mest mulig likt det originale dekket.

 

Da jeg gikk gjennom bildene, la jeg merke til at vi måtte ha blitt ganske ivrige i denne fasen, siden jeg ikke hadde tatt så mange bilder desverre.

 

Her er dollbord, midtfisk, og tre dekksbord på plass:

 

img_1426.jpg

 

Vi hadde regnet med at det ble fryktelig vanskelig å tilpasse dollbordene, men det gikk overraskende greit. Vi laget først hakk for stevnen i de store eikebordene, og la dem på og streket formen langs øverste bordgang. Vi saget ut med stikksag og streket opp en bredde på 10 cm i hele bordets lengde. Enkelt og greit.

 

img_1428.jpg

 

Vi limte alle biter under, og var spesielt nøye i overgangene mellom øverste bordgang og dollbord. Da bir det så tett som mulig og vi unngår forhåpentligvis lekkasjer. Som bildene viser, skrudde vi også dollbordene i toppen av bordgangene. Det så ikke ut som om det var gjort slik originalt, men vi synes det ble stabilt og greit på denne måten. Vi sparte heller ikke på skruene :crazy: Her har vi vel også jukset litt, siden det gamle dekket var spikret med noen slags dykkert. Vi kom allikevel til at syrefaste skruer ville bli enklere, og penere når vi fikk plugget hullene.

 

img_1427.jpg

 

På det siste bildet ses avslutningen på midfisken slik vi måtte gjøre det. Originalt gikk den helt bak til akterstevnen, og smalnet inn til samme bredde som stevnen. Siden midtfisken vi hadde kjøpt var litt for kort til å lage det slik, gjorde vi det som på bildet i stedet. Ble ikke så ille, men altså ikke som det burde ha vært. :smash:

 

Nå begynte vi virkelig å komme i siget, og arbeidet ble mye mer morsomt!

Link to post
Share on other sites

Vi var altså godt i gang nå :smiley:

 

img_1428.jpg

 

Som bildet viser, måtte dekksbordene tilpasses med krumming i begge ender. Vi trodde først at dette ville ta tilnærmet uendelig med tid. Etter litt tankevirksonhet, kom vi allikevel på en litt lur fremgangsmåte. Vi startet langs "ringen" foran, la bordet inntil og brukte en vanlig plast-tommestokk som vi bøyde til formen på ringen. Dermed kunne vil tegne formen på bordet. Vi kappet denne med stikksag, og merket krummen i akterenden ved å tegne langs dollbordet fra andersiden. På denne måten gikk det overraskende kjapt :cheers:

 

Her er båten mens vi la dekksbord. Vi har også fått borret hull til nye gjennomføringer til eksos og dekkspumpe:

 

img_1429.jpg

 

Her har vi kommet til siste bord. Det ville bli ett og et halvt bord med vanlig bredde, så for å unngå flere småbiter, bestemte vi oss for å lage en litt bredere bit av furu å legge her. Slik var det også gjort originalt. Siden både siste dekksbord og dollbordet var eik, passet dette perfekt. Vi kjøpte en meter furu glattkant av god kvalitet, som vi tilpasset ved hjelp av en sinnrik og avansert papirmal. Legg merke til elektrikertapen! Her har vi også begynt å plugge noen av skruehullene. Dette gikk greit bare vi kom i siget, men limet var utrolig grisete! Vi brukte ekspanderende lim, og det tok litt tid før vi skjønte at det ikke var lurt å bruke lim under pluggene :crazy: De kom selvfølgelig opp igjen alle sammen, en liten brist i logikken altså...

 

img_1430.jpg

 

img_1431.jpg

Link to post
Share on other sites

Det gikk unna, vi ble raskt ferdige med bordene, og det neste som måtte på plass var nye fenderlister. Vi trålet alle trelasthandlere vi kunne finne, men ingen hadde fenderlist i eik som vi trengte. Til slutt fant vi ut at den lokale Montér-sjappa kunne bestille til oss. Noen dager senere hadde vi fått 9 meter til under 300,- Ingen upris :smiley: Det gikk greit å montere nye fenderlister, men siden dollbordene var forholdsvis tynne (17 mm) og lista var bred, kunne vi ikke skru på midten. Skruene står i avrundingen på toppen, som bildene viser. Vi la natemasse mellom dollbord og list for å tette, og skrudde dem fast forover fra akterstevnen. Vi angret etter hvert på at vi ikke hadde kjøpt nok list til hele båten, siden de nye listene var større enn de gamle. De gamle var heller ikke så pene... Vi får skifte resten til neste år, det mangler rundt 1,5 meter på hver side foran.

 

Her har vi også fått natet og nesten slipt halve dekket. Vi la først natetape, og brukte Simson Deck Caulk som vi hadde fått anbefalt av båtbyggeriet der vi kjøpte materialene. Dette virker som et veldig bra stoff, god hefteevne, veldig myk og fleksibel, og den tørket raskt :smiley:

 

img_1432.jpg

 

Vi måtte flekke litt over med natemasse. Vi hadde aldri natet noe som helst før, og hadde rotet litt i starten :lol:

 

img_1433.jpg

 

Mye nating og pussing senere ble det seende slik ut:

 

img_1437.jpg

Link to post
Share on other sites

Har nå lest igjennom hele tråden, og det er imponerende å se arbeidet dere har lagt ned i båten. Finishen i skroget og det nye dekket blir utrolig flott, og jeg gleder meg virkelig til å se båten ferdig lakket.

 

Hva skal dere behandle båten med??

 

Gleder meg til fortsettelsen her.

 

Vivvi :flag:

Link to post
Share on other sites

Båten blir behandlet med D1 Og D2 fra OWATROL. Både Dekket bak og dekket forran er smurt godt inn med D1 og deretter 7 lag med D2. Takk gud for kjempe vær i pinse helgen så jeg rakk 2 strøk om dagen. Måtte også skrape ned dekket forran igjen da jeg ble litt ivrig å oljet litt sent en kveld, med resultat at det var blitt grått dagen etter pga fukt.. men men det gikk det også.

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

gleder meg virkelig til å se båten ferdig lakket.

 

Hva skal dere behandle båten med??

 

Vivvi :flag:

 

Ja, det var en høytidsstund da vi skulle olje for første gang og endelig fikk se hvordan det ble :smiley:

 

Som GABBA2 har skrevet, har vi kun brukt Owatrol. Vi har vært veldig nøye med å mette med D1 på alle steder vi har kommet til, og som er vanskelige å komme til når det nytt dekk og dollbord kom på plass. Vi kjøpte Owatrol på 10 l spann, og da kunne vi til og med legge små biter vi hadde tilpasset ned i spannet noen timer, slik at de ble godt gjennomtrukket :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi var altså ferdige med å nate det nye dekket. Men før vi kunne fortsette, måtte vi også gjøre noe med dekket foran. Da vi startet synes vi det så helt greit ut, og planen var å bare slipe det ned og olje det på nytt. Dette ble gjort for fem år siden, og oljen begynte å flasse noen steder. Etter å ha vurdert litt frem og tilbake bestemte vi oss for å nate dette også for å få det ordentlig.

 

Å fjerne gamle nater var en ny og spennende opplevelse. Vi synes fres og sirkelsag virket litt voldsomt, og etter et ekstremt mislykket forsøk med Stanley-kniv, kjøpte vi en natekniv til Fein-saga, og den fungerte utmerket :smiley: Vi fjernet de gamle natene raskt, og slipte sidene i sporene for å få godt feste. Sporene var ikke helt gode, så vi fikk ikke ned noe natetape her, men tok sjansen på at det fungerte.

 

Her er dekket natet på nytt:

 

img_1435.jpg

 

Anget VELDIG på at vi ikke hadde maskert her. På akterdekket hadde vi ikke maskert, men der gikk det veldig greit å slipe allikevel. På fordekket ble det mye mer pussing for å få alt vekk. Jeg kommer ALDRI til å nate noe uten å maskere igjen!

 

Halvparten er ferdig slipt:

 

img_1436.jpg

 

Her ser dekksbordene veldig like ut, men det er altså lagt med eik og furu i annenhvert bord her og.

 

Det ble ganske bra, men det er klart at dekket bærer preg av tidens tann :wink: Spesielt dollbordene er ikke helt topp, og nå som vi var ferdige bak, så de plutselig værre ut enn tidligere! Men de får holde en stund til, og med nye nater har vi forhåpentligvis forlenget levetiden en del :smash:

 

Legg merke til de trivelige vannpyttene i bakgrunnen :diving:

Redigert av Gabba III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå var det på tide å olje! Som GABBA2 skrev, var det han som stod for den delen. Det ble syv runder med Owatrol D2, med litt komplikasjoner :smiley:

 

Den 16. mai var alt klart, og båten skulle på vannet. Det ble litt stress denne dagen, men her er et par bilder av båten rett etter sjøsettingen:

 

img_1440.jpg

 

img_1441.jpg

 

Båten lakk ikke så mye, vi hadde vannet den godt i forveien, brukt litt Farm og skrudd noen skruer langs kjølen.

 

Som bildene viser, var vi ikke helt ferdige. Monteringen av pumpe, gatt og kryssholt tok vi med noen :drink: ved brygga mens vi ventet på at båten skulle trutne.

 

Vi jobbet også med motoren, men klarte ikke å få den i gang denne dagen desverre. Jeg skal komme tilbake med mer detaljer om dette :yesnod:

 

Siden vi ikke fikk motoren i gang, ble det en liten padletur på oss den kvelden. Vi fikk også god fart ved å kjøre starteren litt i ny og ne :wink:

 

Slik så det ut da alt var montert og båten var på plass:

 

img_1442.jpg

 

img_1443.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk omsider tatt noen flere bilder nå.

 

Først et bilde av fordekket ferdig oljet. Det virker som om det holder tett med nye nater.

 

img_1444.jpg

 

Det nye dekket bak er også tett heldigvis:

 

img_1445.jpg

 

Nytt dollbord på sb side:

 

img_1453.jpg

 

Og så litt av arbeidet som gjenstår :rolleyes:

 

img_1447.jpg

 

Vi har så vidt begynt å lage nytt skott her. Dette må gjøres ferdig med ny dør. Som nevnt tidligere har vi fått tak i nye teakstaver til benkene. Vi kommer til å prøve å få byttet dem på benkene bak i sommer, så får de foran vente til neste år og byttes samtidig som skottet der.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...