Jump to content

Hansvik 500 med Tohatsu 30hk 4t, hvilken propell?

Vegard Danielsen

Recommended Posts

Håper det er noen som kan svare på dette

Jeg har en Hansvik 500 fisk med 30 hk 4 takt Tohatsu, altså ingen speedbåt, men jeg ønsker å få ut det potensialet båten har. Orginalt er det en 9,9x11 tomms propell. Anbefalt omdreiningstall skal ligge på 5250 til 6250 O/min. Med en person i båten fikk jeg 22 knop og bare 5350 O/min. Med tre voksne brukte jeg mye tid for å få den til å plane. Bruker båten til fiske og på gode dager kan jeg få 150-300 kg fisk så jeg har behov for turtall.

Det første jeg gjorde var å heve motoren to hakk, 3-4 cm. Dette hjelpet bare 50 O/min og kanskje 0,7-1 knop. Kjøpte deretter en 9,9x9 tomms propell, altså 2 tommer ned, for å øke omdreiningene med 4-500 O/min. Til min store overaskelse fikk jeg da ca. 6350 O/min og 19,5-20 knop noe som er alt for mye(turtallsalarmen hylte seg nærmest hæs). Aksen på motoren ble selvfølgelig bedre, men farta forsvant og jeg fikk for mye turtall.

Det jeg ikke forstår er at motoren økte med 500 O/min pr tomme. Hvordan kan det ha seg at jeg fikk så stor forskjell på 2 tommer??

Kan det være at motoren trekker luft på 9,9x9 tommeren men ikke på 9,9 x11 tommeren(er ikke noe båtmann, men mener ikke å ha hørt at den trekker luft)??

Vil bli veldig glad og takknemmelig for svar!

PS. jeg har powertrim og har ekspirimentert med det.

Joda det er rett. Det er mange som snakker om så og så mange omdreininger pr tomme. Dette passer noe lunde om motoren går med 3500 til 4500rpm og stigning er rundt 20". Det du skal gjøre er å reine i prosent! Går du fra 11 til 9 tommer endrer du stigning med 22%. Dette gir da en turtallsøkning på 22 % DVS fra 5350 til 6540. Dette klarer ikke motoren og dermed får du mindre turtall og fart. Du bør derfor finne deg en 10" propell eller bruke mindre diameter. Hadde du hatt en 10" propell ville du fått 5950rpm ved 22 knop og bedre aks og muligens høyere toppfart om motoren klarer mere turtall. Kommer ann på effekt kurven!

Hadde desverre ikke hørt om å regne i prosent, men det høres logisk ut, tror nok jeg går for en 10 tommer med samme diameter.

Når det gjelder hevinga av motoren: Nå er det 0,7-0,8 cm fra nederste punkt på akterspeilet(da står kavitasjonsplaten paralelt med Bunnen, men 40-50 cm forran nederdelen av speilet kommer kjølen på båten og den er nok 10 cm under der igjen. Tror du det er en mulighet for at den kan trekke luft? propellen som er 9,9x11 trekker ikke luft, tror du det er mulig at 9,9x9 propellen gjør det?

Dere var kjapp og svare, tusen takk for det!!

Du trenger selfølgelig ikke å regne i prosent Det er bare det at det er en stor snarvei.. Nå vet jeg ikke hvilken gearutveksling du har på denne men vi kan teste. Om vi antar 20% slipp vil propeller hastighet være 22knop /0.8 = 27.5knop eller 14.14m/s Du har en stigning på 11tommer eller 0.275m Dette skulle tilsi et turall på 51.4r/s eller 3085 rpm på propellen Dette vil igjen si en uveksling på 1.75 (Hørtes lite ut) Går du til en 9" propell og ha samme slipp har du en stigning på 0.225m og med samme turtall 51.4prs*0.225=11.58m/s eller 22.5knop. Har du da en slipp på 20% får du en hastighet på 22.5*0.8= 18.0knop. Når du nå fikk 6350rpm med samme slipp gir dette 6350/(1.75*60)*0.225m=13.6m/s =26.45knop *0.8(20%slip)= 21knop. Det er derfor tvilsomt om den trekker luft. Det som er spesielt her er at utveksling på påhenger er rel lav. Det betyr at du bruker svært liten stigning. 1 tomme på 10 er 10% mens 1 tomme på 20 er 5% derfor stemmer ikke tommelfinger reglene lenger!

Hadde desverre ikke hørt om å regne i prosent, men det høres logisk ut, tror nok jeg går for en 10 tommer med samme diameter.

*snip* (da står kavitasjonsplaten paralelt med Bunnen, men ....*snip*

Da er det nok rimelig bra, og tror ikke den kaviterer.

Så da blir det nok å passe bra med en 10 tomers-stigning slik som Byggmester i ett tidligere innlegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...