Jump to content

Nå blir det bråk antar jeg. I Holmestrand havn


M/S Bastard

Recommended Posts

Har fått regninga for sommersesongen nå. Ingen ting og si på den. :smiley:

Men nå er det blitt slik at båten må være registrert i småbåtregisteret ellers får man ikke båtplass.

Det er helt ok for meg, for jeg syns det er på sin plass at båten er registrert. :yesnod:

 

For det andre så må man ha forsikring. Det er jeg også enig i :yesnod:

 

Også må man ha strekkavlastere på fortøyning. Enig i det og :yesnod:

 

Båter som ligger ulovlig eller ligger på båtplass etter sesong blir fjernet for eiers regning og risiko.

Syns det er greit og jeg :yesnod:

 

Men det er nok mange som kommer til og klage på disse punktene over her.

Klarer man ikke følge disse enkle reglene hva skal man da med båt.

 

Det er flere punkter også, som jeg kan nevne senere hvis det er behov for det.

Klage punkter det også  :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det samme havn som PanPan var i krig med angående moms på båtplasser?

 

For oss vestlendinger høres dette med at båten blir fjernet etter sesongen rimelig galskap ut, men jeg antar de lokale, klimatiske forholdene rettferdiggjør dette?

 

Slår meg at det ser ut til å være et veldig ayatollahvelde i mange båthavner. Glad jeg har tilgang på egen båtplass!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sånn at en betaler leie for en viss periode da?Da kan vel eieren forlange at båten ikke ligger der utenfor dette tidsrommet?

Riktig!

 

Også er det jo en del snyltere da, som flytter båten sin ettersom det er ledige plasser. Og disse er jo gjerne også uregistrerte.

 

Til Båtguru:

Jo, stemmer at PanPan har hjemmehavn i Holmestrand

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at det skulle bli noe bråk av dette. Du er jo selv enig. Intet virker urimelig her. Hvis brygga var privat og du var eieren, ville du da gjort det annerledes?

 

Bjørn i båthavna i Son er nok helt enig  :yesnod:

 

Lotus

Det var vel egentlig Kongen av Son jeg siktet litt til også. (båtliv diskusjonen/tråden)

Det var en del som var uenige i hans "strenge" måte og drive havna på! :discuss

Tanken var og skape litt debatt :yesnod:

 

Personlig syns jeg at en båthavn bør drives litt strengt. Det finns en del unnasluntrere og snyltere.

Syns Kongen var en kul type jeg, litt vel Narvestad innimellom men.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er helt ok for meg, for jeg syns det er på sin plass at båten er registrert.

En mulig årsak til at de krever båten registrert kan være at de vil  ha mulighet til å kontrollere hvem som er virkelig eier av båten. Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for å ha båtplass i Holmestrand, men en vanlig regel mange steder er at man må ha båt.

 

Dette kan fort misbrukes i form av framleie hvis de som driver havna ikke har mulighet til å kontrollere eierskapet.

Link to post
Share on other sites

En mulig årsak til at de krever båten registrert kan være at de vil  ha mulighet til å kontrollere hvem som er virkelig eier av båten. Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for å ha båtplass i Holmestrand, men en vanlig regel mange steder er at man må ha båt.

 

Dette kan fort misbrukes i form av framleie hvis de som driver havna ikke har mulighet til å kontrollere eierskapet.

Ja. Det er en av årsakene ja.

Og så må man ha båt for og ha krav på båtplass.

Plassen kan ligge tom en sesong, ellers så mister man plassen!

Link to post
Share on other sites

Er i grunnen forståelig at man må ha det strengt. Når man tenker på hvor mange sære båteiere vi er. Er vel like mange meninger om alt som gjelder båt som det er antall båteiere.

Ja, man må være litt strenge :nono: Et annet problem er dette med fjerning av "feilparkerte" båter, for hvor skal man gjøre av dem? Det finnes ikke inntauingstomer for feilparkerte båter.
Link to post
Share on other sites

Ja, man må være litt strenge :nono: Et annet problem er dette med fjerning av "feilparkerte" båter, for hvor skal man gjøre av dem? Det finnes ikke inntauingstomer for feilparkerte båter.

Feilparkerte båter blir plassert et sted utenfor havnens ansvarsområde! Enkelt og greit!

Kommunen eier jo det meste av området rundt havnen.

Der blir de også gjerne robbet for det som måtte finnes av utstyr ombord :confused:

Link to post
Share on other sites

Feilparkerte båter blir plassert et sted utenfor havnens ansvarsområde! Enkelt og greit!

Kommunen eier jo det meste av området rundt havnen.

Der blir de også gjerne robbet for det som måtte finnes av utstyr ombord :confused:

hmm... Men finnes slike områder da? En båt vil jo uansett oppta kaiplass.
Link to post
Share on other sites

Har fått regninga for sommersesongen nå. Ingen ting og si på den. :lol:

Men nå er det blitt slik at båten må være registrert i småbåtregisteret ellers får man ikke båtplass.

Det er helt ok for meg, for jeg syns det er på sin plass at båten er registrert. :confused:

 

For det andre så må man ha forsikring. Det er jeg også enig i :lol:

 

Også må man ha strekkavlastere på fortøyning. Enig i det og :wink:

 

Båter som ligger ulovlig eller ligger på båtplass etter sesong blir fjernet for eiers regning og risiko.

Syns det er greit og jeg :lol:

 

Men det er nok mange som kommer til og klage på disse punktene over her.

Klarer man ikke følge disse enkle reglene hva skal man da med båt.

 

Det er flere punkter også, som jeg kan nevne senere hvis det er behov for det.

Klage punkter det også  :lol:

Dette er jo bare tragisk!!

 

Jeg registrerer IKKE mine båter i småbåtregisteret, av flere grunner som jeg ikke gidder å gå inn på her.

Jeg forsikrer IKKE båtene mine. Ettersom det er snakk om flere tusen pr år, og jeg betaler fra før forsikring på hus, hytte og 2 biler ++++ og jeg har aldri brukt en forsikring i mitt liv. Jeg forsikrer ingenting som er verdt under kr.200 000,-. Dessuten så har jeg daglig tilsyn. Skulle det skje noe med noen av båtene, så skal jeg nok klare å takle det økonomisk.

 

Helt ufattelig at båthavna skal blande seg borti dette, spør du meg. Men det er kanskje ett resultat av gjentatte bevis på at det eneste som hjelper på endel mennesker er barnehagementalitet? Synd at dette også begynner å gjøre seg gjeldende også på vannet!

Link to post
Share on other sites

ligger på båtplass etter sesong blir fjernet for eiers regning og risiko????? Er det ikkje lov å ha båten ute heile året?

Dette er jo bare tragisk!!

 

Jeg registrerer IKKE mine båter i småbåtregisteret, av flere grunner som jeg ikke gidder å gå inn på her.

Jeg forsikrer IKKE båtene mine. Ettersom det er snakk om flere tusen pr år, og jeg betaler fra før forsikring på hus, hytte og 2 biler ++++ og jeg har aldri brukt en forsikring i mitt liv. Jeg forsikrer ingenting som er verdt under kr.200 000,-. Dessuten så har jeg daglig tilsyn. Skulle det skje noe med noen av båtene, så skal jeg nok klare å takle det økonomisk.

 

Helt ufattelig at båthavna skal blande seg borti dette, spør du meg. Men det er kanskje ett resultat av gjentatte bevis på at det eneste som hjelper på endel mennesker er barnehagementalitet? Synd at dette også begynner å gjøre seg gjeldende også på vannet!

Link to post
Share on other sites

++++ og jeg har aldri brukt en forsikring i mitt liv. Jeg forsikrer ingenting som er verdt under kr.200 000,-. Dessuten så har jeg daglig tilsyn. Skulle det skje noe med noen av båtene, så skal jeg nok klare å takle det økonomisk.

Har du tenkt på ansvar for andre båter? En båtforsikring omfatter vanligvis en ansvarsforsikring som dekker det mangedobbelte av båtens verdi (min ansvarsforsikring er på 10 mill). Din båt kan forårskae stor skade på opptil flere andre båter, uten at du selv er i stand til å hindre det. Har du evne til å takle det økonomisk?

 

Å være selvassurandør for egen skade kan være greit nok og er en vurdering den enkelte får gjøre. For mindre kostbare båter kan det sikkert være et alternativ. Men ansvar må være dekket spør du meg. En bil får du ikke registrert uten ansvarsforsikring.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

ligger på båtplass etter sesong blir fjernet for eiers regning og risiko????? Er det ikkje lov å ha båten ute heile året?

Det er sikkert forskjellig fra båtforening til båtforening. Der jeg ligger er sommerplassen tilgejngelig fra ca. 15.04 til ca. 15.10. Om vinteren fryser havna igjen, bare bobleplassene er åpne. Disse må du søke for å få leie om vinteren (ansiennitet). De som har ligget der om sommeren må selvsagt flytte seg innen fristen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på ansvar for andre båter? En båtforsikring omfatter vanligvis en ansvarsforsikring som dekker det mangedobbelte av båtens verdi (min ansvarsforsikring er på 10 mill). Din båt kan forårskae stor skade på opptil flere andre båter, uten at du selv er i stand til å hindre det. Har du evne til å takle det økonomisk?

 

Å være selvassurandør for egen skade kan være greit nok og er en vurdering den enkelte får gjøre. For mindre kostbare båter kan det sikkert være et alternativ. Men ansvar må være dekket spør du meg. En bil får du ikke registrert uten ansvarsforsikring.

Her prater vi om en snekke til kr. 120 000,- , maks, som gjør kanskje 8 knop + en liten skjærgårdsjeep. Forsikringsselskap skulle ha kr. 8000,- pr år for dette pr år. Ikke fan om jeg betaler det! Det er svært begrenset hvor mye skade jeg klarer å gjøre selv om jeg hadde gjort mitt beste!! Har du ansvarsforsikring når du er ute og sykler eller løper? Du kunne jo treffe en bil!? Det blir for dumt å betale forsikringer i øst og vest, det må være lov å bruke huet! Og ja, jeg har evne til å takle det økonomisk hvis jeg skulle drite skikkelig på draget, innenfor visse grenser. Den eneste frykten min er at båten skal drive avgårde og skade andre båter, og jeg er derfor svært påpasselig med fortøyninger både ved brygge og når vi er på tur.

 

Må også legge til at i min 30 år lange "karriere" på sjøen så har hverken jeg eller noen i min familie eller vennekrets, som er svært aktive båtfolk, tydd til forsikringen ved skade på båt, bortsett fra ved tyveri. Kan det dreie seg om 15-20 båter tro, i 30 år, a¨kr 3000,- for å være snill. Det blir kr. 1.5mill++ i bortkastede forsikringspremier det! De gærne har det godt!   :confused:

Link to post
Share on other sites

Milde Moses da klikk.Spør et annet selskap.8000 er jo ran det.Betaler kr 1680 i året,absolutt alt du kan få av forsikringer på en lystbåt er klassa på for den summen.Båten er 25 fot med fartsområde inntill 20 knop,og med dieselmotor.

Ellers er jeg enig med deg angående registrering.Er registrert pga forsikringa,men skiltene er i skuffen hjemme.

Link to post
Share on other sites

Den eneste frykten min er at båten skal drive avgårde og skade andre båter

Det var akkurat dette jeg hadde i tankene.

 

Forøvrig burde du kunne få en vesentlig lavere premie på båten din enn det du antyder. Saktegående snekker er ikke dyre å forsikre.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Her prater vi om en snekke til kr. 120 000,- , maks, som gjør kanskje 8 knop + en liten skjærgårdsjeep. Forsikringsselskap skulle ha kr. 8000,- pr år for dette pr år.  

Her ville jeg selvfølgelig byttet selskap. Betaler selv kr 1700,- pr år for en snekke med forsikringsum på 350.000. Har noe forhøyet egenandel, men likevel. Et annet selskap forlangte ca kr 8000  :confused: for samme vare. De ville tydeligvis ikke forsikre småbåter, og det innrømmet de også.
Link to post
Share on other sites

Må også legge til at i min 30 år lange "karriere" på sjøen så har hverken jeg eller noen i min familie eller vennekrets, som er svært aktive båtfolk, tydd til forsikringen ved skade på båt, bortsett fra ved tyveri. Kan det dreie seg om 15-20 båter tro, i 30 år, a¨kr 3000,- for å være snill. Det blir kr. 1.5mill++ i bortkastede forsikringspremier det! De gærne har det godt!   :confused:

30 års karriere på sjøen?? Er du / har du vært sjømann?? Eller skriver du slikt for å skape litt liv og røre her?? :smash:

I SÅ fall lykkes du! Forsikringspremiene du nevner er alt for høye! Rart at du forsikrer det andre du har, for legger du sammen DE beløpene også, blir det MANGE mill. i løpet av 30 års karriere!

Vært i sjørett noen gang? Ta heller en sjekk på hva som KAN skje din økonomi HVIS (If  :yesnod: ) noe skulle skje med deg hvis DU (eller låner av din båt) gjør noe dumt / blir utsatt for uhell. Du er faktisk REDER og KAPTEIN! Så ta heller å les litt om disses ansvar. Sjøl TØRR jeg faktisk ikke å kaste tampen på min båt uten forsikring!! Og jeg har vært sjømann OG deltatt som vitne i sjørett!  Men dette blir forresten FOR mye O.T. og hører kanskje hjemme i en anne streng.

 

Jeg kan faktisk forstå at det MÅ være skikkelig regelverk i STORE småbåthavner! Hvis ikke, ville det bli MYE kaos og rot. For oss andre som ligger i mindre slike havner, kan bestemmelsene være noe "slappere", fordi forholdene er mere oversiktelige. Men endel av punktene b3000 nevner i 1. innlegg, bør være selvfølgelig: Forsikring, rykkdempere osv. Hva som kanskje ikke er nevnt her er: Krav til tykkelse / kvalitet på fortøyninger og MÅTEN de er festet på (for å ha minst mulig belastning på flytebryggene). Har på flere nattevakter i båthavna i dårlig vær, vært nødt til å legge hjelpefortøyninger på båter som holdt på slite seg / lage skade på andre båter!

Konkluderer med at de som setter opp regler i båthavn, gjør dette på erfaringsgrunnlag, og at de som leier slike plasser selvfølgelig må rette seg etter dem. Ellers er årsmøte det rette sted å prøve å få endret regelverket, men da bør du ha en sakelig grunn! TAKK til de som prøver å ta vare på havnene våre!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Min gamle tresnekke kostet det 90 kroner å ansvarsforsikre. Premien gjenspeiler risikoen en 20 fot snekke toppfart 7 knop kunne forårsake. Det har ingen ting med snekkens verdi forøvrig å gjøre. Dette var for 10 år siden. Nå koster nok det samme et par hundrelapper.

 

8000 er gjerne det man betaler for ansvar + full kasko for en millionbåt.

 

Nå vet du at det å ansvarsforsikre snekka di koster et par hundrelapper. Er det da aktuelt å gjøre det eller er det fortsatt bortkastede penger?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Min gamle tresnekke kostet det 90 kroner å ansvarsforsikre. Premien gjenspeiler risikoen en 20 fot snekke toppfart 7 knop kunne forårsake. Det har ingen ting med snekkens verdi forøvrig å gjøre. Dette var for 10 år siden. Nå koster nok det samme et par hundrelapper.

 

8000 er gjerne det man betaler for ansvar + full kasko for en millionbåt.

 

Nå vet du at det å ansvarsforsikre snekka di koster et par hundrelapper. Er det da aktuelt å gjøre det eller er det fortsatt bortkastede penger?

 

Lotus

Visste ikke engang at det gikk an å kun ta ansvar på båt!  :confused:

Det var IF som ga meg "tilbudet" på forsikring, skjønner jo at jeg kanskje burde vurdere andre selskaper! Hvis det ikke er snakk om mer enn noen hundrelapper for ansvarsforsikring så skal jeg selvfølgelig skaffe dette.

Link to post
Share on other sites

30 års karriere på sjøen?? Er du / har du vært sjømann?? Eller skriver du slikt for å skape litt liv og røre her?? :confused:

I SÅ fall lykkes du! Forsikringspremiene du nevner er alt for høye! Rart at du forsikrer det andre du har, for legger du sammen DE beløpene også, blir det MANGE mill. i løpet av 30 års karriere!

Hehe.. nei jeg skrev "karriere" i gåseøyne, det var ikke bokstavelig ment. Det ER forskjell på å forsikre en bil eller hus kontra en båt. Hvis båten min skulle synke, noe jeg anser som temmelig usannsynlig, så er det ikke krise økonomisk sett. Huset er noe annet, man er jo bortimot personlig konkurs hvis det skulle brenne ned med innbo uten forsikring. Dessuten liker nok ikke banken at huset ikke er forsikret!  :yesnod: Grunnen til at jeg kasko-forsikrer bilene er at de er forholdsvis dyre, samt at jeg anser risikoen for å totalvrake en bil betydelig høyere enn at båten skal synke.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...