Jump to content

Hva er WOT på Evinrude E-tech 90 HK

smuss

Recommended Posts

Å få opp turtallet har etter det jeg har lest vært et problem for 90 e-tech. Størrelsen på standardpropellen som følger med ble en gang (tror det var i 2006) byttet ut med en mindre på grunn av dette.

Selv med mindre propell har det fortsatt vært et tema at det har vært vanskelig å få turtallet opp på ønsket nivå.

En nabo av meg fikk ut 5200 på denne motoren da båten var ny. Etter at han har fylt opp båten med ting og tang så får han ikke mer enn 4800 på max. Får beskjed fra merkeverksted om at dette er helt fint og ikke noe vits å gjøre noe med. Det sies også at han ikke vil oppnå noe mer fart ved å skifte til en annen alu propell.

Med relativt tom båt fikk han i overkant av 30 knop på max. Etter å ha innstallert ekstra batteri, fylt båten med alskens nødvendig og ikke nødvendig utstyr ligger nå maxfarten på 27-28 knop.

Å få opp turtallet har etter det jeg har lest vært et problem for 90 e-tech. Størrelsen på standardpropellen som følger med ble en gang (tror det var i 2006) byttet ut med en mindre på grunn av dette.

En nabo av meg fikk ut 5200 på denne motoren da båten var ny. Etter at han har fylt opp båten med ting og tang så får han ikke mer enn 4800 på max. Får beskjed fra merkeverksted om at dette er helt fint og ikke noe vits å gjøre noe med. Det sies også at han ikke vil oppnå noe mer fart ved å skifte til en annen alu propell.

Hei, tror vel ikke det er noen forskjell på Evinrude E-tec og Mercury Optimax når det er snakk om propeller.

Jeg har tidligere spurt Brunswick Marine om hva som var standard propell for en Mercury 115 Optimax og fått til svar at det ikke er noe som heter standard propell. Alle motorer må utstyres med den propell og stigning ,som er mest egnet for den aktuelle båt som den skal monteres på.

Tror helt sikkert dette gjelder for E-Tec oså. Tar med tilslutt at i 90 % blir motorene montert for lavt på akterspeilet av forhandlere. :wink:

En nabo av meg fikk ut 5200 på denne motoren da båten var ny. Etter at han har fylt opp båten med ting og tang så får han ikke mer enn 4800 på max. Får beskjed fra merkeverksted om at dette er helt fint og ikke noe vits å gjøre noe med.

Det er jo godt innenfor 4500-5500 rpm det, det turtallsområdet hvor motoren yter 90 hk? Hvorfor vil han gjøre noe med det da?

Standard propell: Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med fasitten her, men har forstått det slik at importøren leverer motoren med en standard propell til forhandler.

Hvorfor naboen vil gjøre noe med turtallet: Tja, han har vel en følelse av at mistet turtall og mistet fart har en sammenheng og en formening om at det ikke er bra å ligge så lavt på topp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...