Jump to content

oppussing av tresnekke

Jackbåt

Recommended Posts

Hei..

Flott snekke du har.

Problemet omkring bleking av blåved og andre ulumskheter har vi diskutert stolper opp og stolper ned i treåttråden. Men det kan bli litt vanskelig å finne igjen de postene hvor dette er blitt diskutert.

Når det kommer til bleking av blåved finnes det flere metoder.

Den enkleste metoden er å bruke vanlig klorin.

Smett inn de angrepne områdene med klorin. La det virke noen timer og skyll området med vann.

Et annet middel som er mye brukt er Ferro-bet. Dette brukes på sasmme måten som klorin. Ulempen med Ferro-bet er at den trekker ut tjæren i furubord, slik at bodet får en mer rødaktig farge. Men dette varer bare noen dager, og så får trevirket tilbake sin orginale farge.

Skal du virkelig gå drastisk til verks er Hydrogenperoksyd og Amoniakk tingen. Disse middlene får du bare kjøpt på apotek. Og enkelte apotek vil muligens være svært tilbakeholdne med å selge Amonikk til privat personer.

Her smører du først på Hydrogenperoksyd og etter et minutt smører du amoniakk over de samme områdene. Det vil da begynne å "koke"

Ved bruk av disse ingrediensene må du ha på deg både pustemaske, visir og hansker.

Ved bruk at disse middlene behøver du ikke å skylle etterpå

På spørsmålet om hva du skal mette båten din med, finnes det ikke et enkelt svar. Det finnes flere muligheter, og mange meninger om dette.

Det viktigste er å prøve å finne ut hva som tidligere er blitt brukt.

Owatrol D1 og D2 er et glimrende alternativ. Det er enkelt å bruke og resultatet vil bli enestående.

Problemet med Owatrol og Clipper er selvsagt at det blir dyrere en om du fek bruker Linolje og Terpentin. Også er det jo noen trebåteiere som ikke synes det blir sommer før de har kjent lukta av Linolje og terpentin. Men Linolje og terpentin behandlingen er litt mer omstendig og krever litt mer kjennskap til blandingsforhold.

Hva anngår den gløden du har i treverket på snekka di, så er nok ikke det en "naturlig " glød

Det som har skjedd er nok at det er blitt blandet litt beis i oljen/lakken som båten er blitt behandlet med.

Når du får slipt båten helt ned vil du jo se om noe av disse fargepigmentene har trukket seg inn i selve treverket.

Så får du eksprimentere litt mer beis i olje/lakken og se hvor mye du skal ha for å få den gløden du ønsker.

Ganske mye blåved (mørke områder) i bakdekk. Går det med bleking der?

noen sa at det bare må tørke (?)... Planen er å skrape ned og nate i samme slengen, men hvis jeg

bruker bleking blir det kanskje ujevne farger i dekket? ( tenker på plasser hvor jeg har bleket kontra plasser hvor jeg ikke har bleket ) Og hva for slags trevirke skal jeg bruke når jeg skifter ut toppen på vindskjermene?

disse har fått litt hard medfart, og er mer svart en trefarget. Her er det nok ikke noe håp..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...