Jump to content

Over 12000 bruktbåter på Finn.no!

Tranen2

Recommended Posts

Står bruktbåtprisene for fall - det største prisfallet på 15 år??

Etter min mening, JA.

En gruppe båter som tidligere har slippi billig unna, er eldre lavprisbåter ( fra 50-200 000 )

Nå begynner mange av disse bli vanskelig å selge. Fler faktorer, men båtplass prisene er nok mer problematiske enn renta. Iaf. i den prisklassen.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Vel, det ligger nå 502 båtplasser til (ut)leie på Finn hvorav 14 nye bare i dag! Jeg kan i hvertfall ikke huske å ha sett så mange båtplasser annonsert noen gang, men usikker på om det betyr at de er vanskelige å leie ut eller at prisene har gått ned, eller kanskje? :confused:

Tror nok at været fremover vil ha stor betydning og i øyeblikket så er jo langtidsvarselet nogenlunde bra for det meste av landet.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Jeg tillater meg å gjengi et lite vers fra vår store låtskriver Joachim Nielsen:

Det blåser hardt på toppene

Særlig etter de siste floppene

Penga du hadde blitt så vant til

Plutselig så bare forsvant de

Du skylder fortsatt masse spenn

Men beløpet er litt, litt større enn

I de gode gamle dager

Da du kunne betale dem igjen

(Alt kan repeteres, 1994)

Båten er nok noe av det første som ryker når en aner at det kommer trangere tider. Jeg tar dette som et tydelig forvarsel for at de gode tidene nå er over for en stund.

Det er nok folks forventninger som langt på vei styrer konjunkturene, og dette er etter min mening en god indikator på hva vi kan forvente kommer. Det neste blir nok bilen og til slutt boligmarkedet (selv om en ser tendenser her allerede).

Når det gjelder stigende dieselpriser, så merkes dette sikkert også ved at flere konverterer til seilbåt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er umulig å si, Finn har en kraftig vekst, dvs tar annonser fra aviser, gratisblader og lyktestolper. Så mye av økningen på Finn er at flere legger båtene ut på der. Men - uansett årsak så er dette i favør av kjøpere, de får enkel tilgang til en dullion båter. Når det er mange på selgeren, så går ikke prisene akkurat opp.

Det er klart at noen båter går ned i pris, men noe er vel region avhengig også,

er ikke alle som kjøper en bårt i Bergen f.eks, og flytter den til OSlo

eller fra Oslo og flytter den til alta, det ligger jo noen fraktkostnadder forbundet med det.

Så jeg tror ikke man skal se seg helt blind på at det ligger så mange båter ute på finn,

noen legger jo også inn dobble annonser f.eks.

I tillegg er det vel en del "luringer" som prøver og tjene noen kroner på import av båter.

De siste årene har det fort vekk vært liggende 12 tusen bruktbåter tilsalgs på denne tiden og en periode utover. Så bildet er kanskje ikke slik det fremstilles.

Når det gjelder økningen i utleieplasser, må jo det ha sin årsak i at flere ser fordel av å kvitte seg med båten nå, dersom den bruker mye drivstoff. Men vil ikke kvitte seg med båtplassen....

Ang båter på Finn så har jeg flere dårlige erfaringer om man kan kalle det det.

Jeg har sendt mail til flere selgere, bla av en Fjord 18 og en nordkapp 17 + en Herva 17, har ikke fått svar fra noen av dem. så enten fungerer ikke mailtjenesten til Finn, eller så vil ikke folk svare, at de bare lufter interessen for sin båt. Eller så ordlegger jeg meg feil.

Men når selger opplyser om at båt og henger kan selges separat, og jeg spør hva han skal ha for båten uten henger (for det har jeg) så burde ikke det være så vanskelig å forstå :)

Noe rart er det :)

Føkk deg...

Jeg har 3 bekjente som prøver å selge. Selv så fikk jeg solgt båt for en uke siden. 5000 visninger før den rette kunde kom (men vedlig mange telefoner og mailer), og jeg måtte ned i pris flere ganger. I fjor hadde jeg flere som ville kjøpe båten (da var den ikke til salgs) for 30% mer en jeg fikk i år. Mulig jeg burde ventet og fått høyere pris, men med nybåt på vei fra Junaiten (3-fots syken) så turte jeg ikke vente lenger. Veldig mange ringte og mailet meg og var interessert, men nesten alle måtte selge selv først, og de også opplevde markedet som meget tregt.

Minne venner sliter med å få solgt, flere av de har erfaring med salg, og de mener markedet er tregere en tidligere år.

Etter å ha trålet Finn i lange tider selv av ren nysgjerrighet så tror jeg tiden er moden for lavere priser på bruktbåt. Jeg tror svært mange har en oppfatning om hva båten er verd som er 10-30% høyere en hva markedet er villig til å betale.

Jeg tror rett og slett det går mot et lite krakk i bruktbåtpriser, men ikke i selve salget.

Forøvrig er jeg selger av andre kapitalvarer der også markedet er ned 20% hittil i år. Dette er varer som trygt kan sammelignes med båt, da det stort sett er varer du egentlig ikke trenger ;) Økt rente, og litt mer usikker økonomi får mye av skylda.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Det virker å være mye båt til salgs ja, og 12000 er nok noe over det som var i fjor på denne tiden... husker ikke det ver 11000 på det meste i fjor...Jeg er usikker på hvor mange som var innom min annonse, men det var nok noen tusen vil jeg tro.... men det rekker med en kjøper....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vær klar over at masse spamprogramvare definerer mailer fra mailtjenesten til Finn.no som spam.

Om mailen går i søppelkassa og kunden ikke får svar vil jeg tro kunden velger å benytte telefonen for å få kontakt.

Men tipset var godt. Skjekke søppekassa før man sletter.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er vel ikke typen som ringer og "maser" om å kjøpe, eller komme med masse "svada" til selger.

Får jeg ikke svar på mail så finner jeg meg en annen båt, er mer enn nok båter på markedet :)

Når jeg leser tekst som : Ikke send mail eller sms, ring for en hyggelig prat om alt mulig..... Da tenker jeg skravlehue, det gidder jeg ikke :) Greit å få vite om båten og dens historie, men slektshistorie bryr jeg meg ikke så mye om. :)

Men virker som flere selgere bare vil lufte salgspotensialet. Men som sagt, det er et stort marked :)

Føkk deg...

Jeg har hatt 3927 besøkende innom min annonse siden den ble lagt ut 1. mai. Kun 3 har tatt veien og sett på båten. Mulig den blir solgt til de siste som var ombord.

Hadde aldri trodd at det skulle gå så tregt.

mvh Astor

Jeg har hatt over 1700 inne på min annonse på ca 14dager , båten er priset til 939000.- ligger en til av samme typen på finn.no til 990000.-

Ikke en kjeft har ring eller sendt mail , i fjor høst så la jeg den ut til 999000.- da hadde jeg 4-5 som kom og så og jeg fikk bud som jeg avslo.

Og jeg som trodde det skulle være lettere å selge i april-juni enn det er i september-desember

Seriøse mail bør man besvere, men slik som inneholder en knapp setning gidder jeg ikke bry meg med.... De som er seriøst interissert i båten ringer, kommer og ser på båten samt slår av en båtprat..

Fikk en god del mail som kun inneholdt... Jeg byr deg xxx antall kroner for båten... De gikk rett i søppelkassen..

Båthandel er en tillitssak for meg og jeg forbeholder meg retten til å finne en god ny eier til båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Noterer at det store flertall her mener at de gode tider er over og at blåmandag er kommet. Må bare innrømme at det er en del ting jeg ikke skjønner og hvis jeg ikke har tatt helt feil så skjer følgende:

Rentenivået har gått kraftig opp og forventes å øke ytterligere (jeg tror ikke det!).

Bilsalget er tilbake på fjorårsnivå som var rekordhøyt.

Boligprisene holder seg for attraktive boliger/strøk. "Eksperter" forventer kraftig økning neste 10/15 årene.

Børsen har gått opp 38% på få måneder og er tilbake til "all time high". Småsparerne har solgt og de store/proffe har kjøpt!

Arbeidsledigheten er nær null og forventes å holde seg der.

Hytter ved sjøen til 15/25 millioer selges på en uke og da til prisantydning eller høyere.

Oljeprisene er fem ganger så høye som på 90-tallet og forventes å øke ytterligere.

Norske kroner er meget sterke og forventes å styrke seg ytterligere mot bl.a. usd.

Alt er da ikke bare så gærn't, eller? Kanskje flertallet tar feil, igjen?

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja selvfølgelig bør man svare seriøse mail.

Som når jeg spør om pris bør jeg jo få svar på det, selv om selger oppgir pris i annonsen, men opplyser om at henger og båt kan selges separat. Så burde jeg få vite det, hvis han er seriøs.

Og det er jo et legitimt spørsmål ?

Føkk deg...

Båthandel er en tillitssak for meg og jeg forbeholder meg retten til å finne en god ny eier til båten

Godt vi er flere i samme klasse, Sydvesten. Jeg ønsker en kjøper som kan fortsette å pleie båten. Mulig Sydvesten og jeg er i en klasse for oss seilv, men vi har lagt ned endel jobb i båten vi selger og ønsker at den blir tatt vare på fremover.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...