Jump to content

Problem med powertrim på e-tec 50hk

csvirus

Recommended Posts

Når jeg omsider fikk ut båten i går kveld virket alt helt fint, båten gikk ikke like godt som jeg hadde håpet med den nye motoren men ellers var alt greit. Jeg kjørte godt over en time i går, brukte powertrimmen ganske aktivt, og alt virket som det skulle. I dag dro jeg igjen ut og kjørte omkring en time, men når jeg var på vei inn til brygga kuttet plutselig powertrimmen :cryin:

Jeg tusla inn til brygga for og se nærmere på problemet.

Det viste seg at pumpa gikk (både på opp og ned) men gikk mye "lettere" Enn vanlig, men motoren beveger seg hverken opp eller ned.

Jeg prøvde derette og sjekke om motoren kunne ha hengt seg opp eller låst seg på en måte og prøvde og løfte den manuelt et stykke samtidig som jeg kjørte pumpa oppover, da kom det ut litt rød-powertrimolje.

Etter dette var det bare full fart og få båten opp for og unngå at det trengte vann inn i powetrimmen, jeg fikk den opp og tappet ut oljen for og se etter vann, men det var heldigvis ingenting. Før jeg tappet ut olje prøvde jeg og se etter hvor det kunne ha lekt ut olje, men så absolutt ingenting.

Så hva er framgangsmåten nå, og hva kan ha vært galt?

Motoren har vært under vann en gang tidligere men det skal jo ikke ha noe og si for powertrimmen.....

Takker for svar :smiley:

Redigert av csvirus (see edit history)

Kan ikke se noen sprekker noe sted, den var dessuten helt tett når jeg hadde fått båten på land og løftet motoren opp samtidig mens jeg kjørte pumpa..... Virker litt merkelig hele det greiene her, jeg håper bare ikke at sylinderen eller noe er ødelagt får da må jeg kjøpe komplett enhet da denne eller deler til denne selges løst....

Har du sjekket om det er noen form for garanti/reklamasjonsrett du kan benytte deg av? Mener Evinrude gir 3 års garanti på motorene, utover dette har du kjøpsloven som gir deg reklamasjonsrett i 5 år fra mtoren var ny, forutsatt kjøpt i Norge (dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vesentlig lengre enn 2 år). Powertrim vil jeg mene er en slik del. Mulig det at den har vært under vann vil påvirke garantien, sjekk med fische marine. Har flere ganger vært i kontakt med en trivelig kar der som heter Fred Telle.

Redigert av wilma (see edit history)

Vil tro at jeg kan se langt etter garantien da da motoren ble kondemnert av forsikringsselskapet... Men jeg har nå fått lånt verkstedshåndboka og driver og sjekker den, men selv der virka det ikke som en kunne gjøre noe særlig selv. Har nå tatt ut manual-release ventilen, denne så jeg at hadde vært skrudd på tidligere, så jeg lurer på om den kan være satt inn med galt moment (vil tro det er ganske viktig da den ikke er symmetrisk)

Så jeg skal sette den inn med riktig moment igjen og så fylle på olje og se om den går fint da. Gjør den ikke det får jeg kanskje ta en kikk på overføringene fra el-motoren

• 1 måned senere...

Glemte egentlig denne tråden, men har nå omsider vertfall funnet problemet.

Det viste seg at på venstre side av powertrimen, inn mot braketten, var det 3 maskineringshull (bruker vel de til og borre gjennom og slikt under produksjon). Disse skulle alle 3 være tettet med plugger. det var den ene av disse 3 pluggene som var ødelagt, så her lakk det olje. Men det lakk kun olje derfra under lufting og belastning av powertrimen, ved vanlig opp og ned tilting lakk det nesten ingen ting.

Har nå prøvd og få tettet hullet med:

- Kjemisk metall, dette holdt et par dager før det ble blåst ut.

- Gjenga opp og satt inn en syrefast bolt med loctite, dette holdt ikke i det hele tatt

- satt inn en ny bolt med loctite 577 gjengetetning, dette holdt heller ikke i det hele tatt

Noen flere ideer til hva jeg kan gjøre for og få det tett?

Det er nok en centimeter tjukt ca, er vel støpt aluminium om ikke jeg tar feil.

Det lakk rundt gjengene, bolten ble heldigvis ikke blåst ut, så mye trykk er det ikke....

Den første vanlige loctiten fikk herde en 2 timer ca, mens den andre (577 gjengetetning) fikk herde over natta. Mistenker at det kan ha vært for dårlig rengjort så rengjorde ordentlig og satt inn en ny bolt med 577, venter på at det skal tørke nå.

Driver mye med slikt på jobben vi (er ikke direkte i å bruke dette daglig selv. Da jeg er cnc-operatør)

Loctite 577, trenger fort ett par døgn på å herde skikkelig. Det fikk jeg erfare nylig da jeg skiftet reduskjonsventil på min kompressor, den lakk luften/mista trykker på tanken enda dagen etter.

Jeg demonterte gjorde alt godt reint, med Cleaner. Monterte på nytt, lot stå i tre døgn omtrent for jeg glemte helt av kompressoren.

Starta den og fylt opp (8bar) påtte tett, og nå er den stått i 3 uker og holder 8bar.

Loctite 577 er gjengtetting, den tetter og låser og det mulig å få skrudd opp gjenger ved senere anledning.

Loctite 638 er leiesikring/fastsetting, er svinsterk, herder meget raskt. Og må varmes for å få skrudd opp gjenger ved senere anledning, fortsatt kan bolter vris av.

Så mitt tips, gi 577 god tid på å herde. For det er ett "langt" hull innover.

Hvis du hopper over på L638, så sørg for at får skrudd på plass skruen/pluggen fortere enn svint før det limer seg.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...