Jimpec Startet 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2008 Nå har jeg lest en del innlegg her om propeller og relatert, uten å bli så voldsomt mye klokere. Jeg har en Askeladden 525 Excel med 135 Optimax. Motoren er som en drøm på denne båten og det drar unna når jeg åpner opp slusene for fullt. Men jeg mistenker at det er mer å hente for jeg sliter litt med toppturtallet. Nå står det en original stålpropell på motoren. Denne skal vel være en 19" etter hva jeg vet. På maks pådrag på flatt vann og optimal trim sliter jeg litt med å nå 5000 rpm. Rangen er 5000-5500. På rundt 4800-4900 omdreininger går båten 43-44 knop (GPS). I dag gikk den faktisk 42,5 med tre personer framme i båten pluss hund pluss full tank... Men turtallet ligger fortsatt litt lavt. Er det noen som har erfaringer fra samme båt, evt med 3-cyl 115 Optimax? Kan dere evt anbefale en annen propell? Skal jeg gå opp i stigning og hva skal jeg gå for? Noen med noen ideer eller erfaringer? Takker i så fall for alle innspill! Mvh Jim Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei, sjekk først hvilken pitch du har på propellen. Du sier du tror/mener det er 19 p. Dette står gjerne preget i propellerbosset. Skal du ha høyere turtall må du ned i stigning, men sjekk først monteringshøyden på motoren. De fleste motorer er vanligvis montert for lavt . 1 hulls heising av motoren gir ca: 150 rpm i økning. Ellers kan du benytte deg av Mercury`s propellerprogram. Legg inn verdiene for din båt og motor, så får du en indikasjon på hva som passer. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Takker for kjapt svar!! Jeg er oppmerksom på monteringen, hvilket muligens bringer meg til et banalt spørsmål... Å heise ett hull? Er det noen jeg lett kan gjøre selv mens motoren er på båten på vannet, eller må den opp? Den veier jo litt også... Jeg tenker litt sånn at en annen propell enn den originale er litt mer "cup'et" slik at den muligens reduserer slippet litt. Nå slipper det veldig lett. Litt mer cuping og lavere pitch så burde jeg vel være der jeg vil være? Hovedformålet er høyere fart og gjerrig gange på marsjfart som burde ligge rundt 32-34 knop. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei igjen, du må på land for å foreta heising av motoren. Du må ha en vekstedjekk eller talje til hjelp. Videre må du ha en øyebolt som skrues i toppen av motoren. Jeg fikk låne denne øye/løftebolten av et lokalt verksted. Skal du gjøre dette selv bør du ha en mann til assistanse. Husk Sikaflex i boltehullene. (muttere inn i båten) Alternativt kan du spørre en lokal forhandler om jobben. De gjør dette kjapt, men vet ikke prisen. Lykke til i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) angående å heise et hull eller to så trenger du ingen talje eller noe utstyr. alt du trenger er en kamerat med en hjelpende hånd. bare få båten på en henger eller dra den baklengs opp på en strand.. tilt gjerne opp motoren et stykke først og la stammen hvile på noe stødig. ta ut de to nederste boltene, løsne de øverste. ta så ut den eine bolten og vri motoren ett hull opp. sett inn igjen bolten og gjør det samme på andre siden. har gjort dette mange ganger. veldig enkelt og greit. en mann vrir og den andre stikker inn igjen bolten. motoren står stødig den så lenge vekten hviler både på stammen og båten. synes forresten det er rart du ikkje oppnår meir turtall med en 19. høres meir ut som du har en 21" Redigert 25.Mai.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei igjen, du må på land for å foreta heising av motoren. Du må ha en vekstedjekk eller talje til hjelp. Videre må du ha en øyebolt som skrues i toppen av motoren. Jeg fikk låne denne øye/løftebolten av et lokalt verksted.Skal du gjøre dette selv bør du ha en mann til assistanse. Husk Sikaflex i boltehullene. (muttere inn i båten) Alternativt kan du spørre en lokal forhandler om jobben. De gjør dette kjapt, men vet ikke prisen. Lykke til i allefall. Er boltene montert innenifra og ut (med mutteren på utsiden) er min erfaring at det går greit og heve motoren et hakk så lenge båten ligger på vannet og du har tilgang på en kran av ett eller annet slag (i mitt tilfelle er det krana for og løfte båter inn i båtbua vår) Men husk og holde boltene helt stille og kun skru av mutterne for og hindre at sikaflexen blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) er ikkje det trassig da når vannet spruter inn de nederste hullene..? optimaxen har ikkje spor nederst men hull på rekke og rad Redigert 25.Mai.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 er ikkje det trassig da når vannet spruter inn de nederste hullene..?optimaxen har ikkje spor nederst men hull på rekke og rad Ok, da blir det litt vanskeligere men det burde gå greit det og, du tar mutterne helt av, løfter motoren ut og setter den inn igjen i riktig hull. Det tryggeste er kanskje og ta den opp så lenge det ikke er sklispor. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 angående å heise et hull eller to så trenger du ingen talje eller noe utstyr. alt du trenger er en kamerat med en hjelpende hånd. bare få båten på en henger eller dra den baklengs opp på en strand.. tilt gjerne opp motoren et stykke først og la stammen hvile på noe stødig. ta ut de to nederste boltene, løsne de øverste. ta så ut den eine bolten og vri motoren ett hull opp. sett inn igjen bolten og gjør det samme på andre siden. har gjort dette mange ganger. veldig enkelt og greit. en mann vrir og den andre stikker inn igjen bolten. motoren står stødig den så lenge vekten hviler både på stammen og båten. Hei `Korsnes`, jeg forstår teorien din, men når vekten hviler på stammen er det vel ikke så lett å vri.? Mulig du kunne foreslått dette for Mercury. Da hadde de ikke behøvd å anbefale øyebolt for å heise motoren. Mener Optimax 135 hk veier ca: 200kg. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) joda det går lett som en plett det når motoren er tiltet opp et stykke. du skal jo ikkje løfte heile vekta, bere bikke den litt. vekta hviler på den eine bolten og stammen. hvis du lar motoren ligge til den siden du skal vri så hjelper det høge tyngdepunktet på å lette løftet. har samme motoren sjøl eg , som du forøvrig kan få billig, og gjorde dette aleine for 2 uker siden men en hjelper er absolutt å anbefale. Redigert 25.Mai.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Er boltene montert innenifra og ut (med mutteren på utsiden) er min erfaring at det går greit og heve motoren et hakk så lenge båten ligger på vannet og du har tilgang på en kran av ett eller annet slag (i mitt tilfelle er det krana for og løfte båter inn i båtbua vår) Men husk og holde boltene helt stille og kun skru av mutterne for og hindre at sikaflexen blir ødelagt. Det du sier `csvirus`går helt sikkert bra, men alle anbefaler å ha muttere inne i båten . Dette spesiellt p.g.a. tyveri. Bolten sitter fast i Sikaflexen og mutteren er lett å skru av hvis den sitter utvendig. Dette har jeg prøvd selv. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 har samme motoren sjøl eg , som du forøvrig kan få billig, Hvor mye er billig `Korsnes`?. Er det en 135 optimax du mener.? Send meg gjerne en IM med nærmere opplysninger om årsmodel , tilstand etc. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Har du fått sjekket hvilken størrelse propellen er? Vedder en 10er på at det sitter en 21tomms eller større. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 HVedder en 10er på at det sitter en 21tomms eller større. Hei `KenBjork`, tror 10 ern din er "safe". Tror heller ikke det sitter en 19 P!, etter båttype og oppnådd turtall. P.s.( Er ryggen bedre)? Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) Heisann, Jeg hang halvveis ute i vannet i går for å sjekke men kunne ikke finne noen skrift av noe slag. Det burde jo absolutt stå på propellen. På andre båter jeg har hatt har dette stått på utsiden av eksosflensen helt bakerst, men ikke på denne. Det kan nok være tilfelle at denne er 21" ja. Det er i alle fall veldig logisk. Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da? Og kanskje viktigst av alt: Hva oppnår jeg med å gå ned i pitch? Høyere turtall ja? Men utover det? Mere fart, mer økonomi på marsj? Bedre grep? Dette er et genialt forum! I alle fall for meg som vet litt om men ikke alt om litt. Redigert 27.Mai.2008 av Jimpec (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) 1) Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da? 2) Og kanskje viktigst av alt: Hva oppnår jeg med å gå ned i pitch? Høyere turtall ja? Men utover det? Mere fart, mer økonomi på marsj? Bedre grep? Dette er et genialt forum! I alle fall for meg som vet litt om men ikke alt om litt. 1) mener en 21" på den kraftige motoren skulle klare oppgaven greit. Men trasig å si noe mere inntil stigning er bevist. 2) Høyere turtall ja. Mere fart muligens. Mere økonomisk på marsj muligens, siden den går noe lettere. Grep, rimelig likt om du endrer fra stål til stål. Takk som spørr chagall, jo den er nå bedre. Går nå på føttene og er nå på jobb igjen nå da. Redigert 27.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Det kan nok være tilfelle at denne er 21" ja. Det er i alle fall veldig logisk. Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da? Hei igjen, skulle egentlig ikke være noe problem med en 21" propeller på denne båten. Hva er vekten på båten med motor. Fikk du sjekket monteringshøyden på motoren. Anti kav. plata bør ligge "flush" med laveste punkt på akterspeilet eller ca:1- 2cm over. Lykke til. p.s. Som jeg tidligere har nevnt er de fleste motorer montert for lavt fra forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Okei gutta.. Nå har jeg funnet ut av det. Tror jeg. Jeg var ute en tur i dag og møtte på helt flatt vann nå i kveldinga. På full gass og optimal trim ligger farten på 44,5 knop (GPS) og 4850 RPM (avlest fra smartcraft). Og til det viktige...og nå ryker 10'ern... På propellens navboss står det M 14 1/4 23 og så står det "Turbo" inni der også. Litt merkelig nav, ikke noe splint eller noe. Det vil jo si at det er en 23" som står på? Og det vil vel igjen bety at en 21" vil passe ganske perfekt? Båten veier 6600kg uten motor og motoren veier vel ca 200? Hva sier dere? Vil jeg få det jeg vil ha ved å gå ned til 21"? Samme eller høyere toppfart og mer økonomisk gange på marsjfart. Tusen takk for at dere bistår med dette! Det er til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Jeg var ute en tur i dag og møtte på helt flatt vann nå i kveldinga. På full gass og optimal trim ligger farten på 44,5 knop (GPS) og 4850 RPM (avlest fra smartcraft). Og til det viktige...og nå ryker 10'ern... På propellens navboss står det M 14 1/4 23 og så står det "Turbo" inni der også.Det vil jo si at det er en 23" som står på? Og det vil vel igjen bety at en 21" vil passe ganske perfekt? Båten veier 6600kg uten motor og motoren veier vel ca 200? Tusen takk for at dere bistår med dette! Det er til stor hjelp. Fint du fant ut av det. `KenBjork`sa 21" eller større som jeg bifalt, så 10`ern er "safe". Ved å gå ned til en 21 " vil du nok få et mer riktig turtall for din motor. Vanligvis får du ca: 200-300 rpm pr. tomme avhengig av type propeller. Lykke til med båt og motor. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) HAH se der ja, akkurat. Turbo er agresivt utformet også. Men 21" vil trolig passe godt. Vil øke ca 300-600 rpm. og evt pluss rikitg heving 0-3" vil fort og gi ett par hundre rpm. Men utifra dine oppgitte data så har du en Slipp på: 3.04 % Har båten din lagt på seg noe forferdelig?? og chagall skriver fortere enn meg Redigert 27.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) ligg ett par Ballistic 13 1/8 X 21 på https://baatplassen.no/p/showcat.php?cat=9 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=16 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=13&tot=16 Fant ikke propeller i annet merke. Redigert 27.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 He he.. ja 6600 var vel litt drøyt. Rett skal være rett. Den er 660 kg uten motor. Da skal jeg gå for en Ballistic tror jeg. Slipp på 3% er vel veldig lite?? Hvordan regner man ut det? Et siste spørsmål bare. Kan jeg forvente å få en høyere toppfart og kanskje hente et par tre knop på marsjfarten. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) baatplassen.no: - Beregn slipp-prosent propell Helt ærlig, så er det veldig vanskelig å si på toppfarten og marsjen. Tror det blir relativt likt men høyere rpm all over Redigert 27.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Jimpec Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Takker for linkene! Er det slik at alle passer på alt eller? Trodde det var egne spor i forskjellig motor. F.eks at en Suzuki ikke har samme innfestning som en Mercury..? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 (redigert) Nei det er variasjoner ute å gå. Jeg tok bare hurtig sjekk om det var noen 21" jeg. Men når det gjelder Ballistic, så passer den første. Part #:335133 Men ser ut for meg at det er 2 hakk i den ene vingen på den første finn.no linken.... Innlegg #21 http://www.deltaprop.com/shopdisplayproduc...+shaft%29%2A%2A Redigert 28.Mai.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.