Viking. Startet 25.Mai.2008 Del på Facebook Startet 25.Mai.2008 (redigert) Hei alle! Vi var en tur utpå idag i det strålende været. Hadde med 3 voksne passasjerer. Fulle tanker, en del bagger og utstyr, full oppakning. Slet for å få den i plan... Så datt effekten plutselig ned, mistet liksom "futten". Er veldig usikker på hva det kan være. Prøvde igjen å få opp farten, men den hadde/har nå redusert effekt. får ikke helt opp turtallet. Ingen spesielle ulyder. Har ikke hatt tid til å se på dette i dag. Men skal ta ut plugger og se på de, utseende kan jo gi en indikasjon på mulig feil. Jeg skal også få tatt en komp test, litt spent på den.. Er det noen av dere som kan ha noen gode tips? Kan det rett og slett være en tenningsforskyving? Noen med kunnskap om dette? Takker på forhånd :-) Viking. Redigert 25.Mai.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Håreken Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Kan det være noe så enkelt som delvis tett drivstoff-filter. Sjekk om filteret er tett først. Kan spare deg noe arbeid hvis det bare er det. Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Viking. Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Joo, skal sjekke det også. Men, da burde det vel skje gradvis. Og ikke så markert som dette var. Båten har vært ute i hele vinter, så det er snart opptak for vårsjekk, smøring, vask og polering og alt det der :-) Men, skulle helst hatt dette problemet fikset først. Greit å starte og teste når den står i vann. Med tanke på kjøling. Noen andre gode ideer fra noen andre? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Mouche Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Kanskje et dumt spørsmål, men gikk den på alle sylinderne? De vanligste feilene, etter min erfaring, er dårlige plugger og (mangel på) bensintilførsel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Viking. Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hei Mouche. Joa jeg mener bestemt at den gjorde det. Dette er en 2syl motor, og jeg burde vel helt klart hørt det på gangen om den ene syl ikke var i drift?? Eller? Den gikk også relativt greit og jevnt på tomgang.. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
chagall Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Vi var en tur utpå idag i det strålende været. Hadde med 3 voksne passasjerer. Fulle tanker, en del bagger og utstyr, full oppakning. Slet for å få den i plan... Så datt effekten plutselig ned, mistet liksom "futten". Er veldig usikker på hva det kan være. Prøvde igjen å få opp farten, men den hadde/har nå redusert effekt. får ikke helt opp turtallet. Ingen spesielle ulyder. Viking. Hei `Viking`, du sier du slet for å få den i plan. Hvis det ikke hadde vært for at du plutselig mistet effekten, ville jeg trodd det var for mye last i båten. Har vært utsatt for noe lignende en gang. Feilen var for lite lufting på bensintank. Skal ikke påstå at det er det samme hos deg, men ta en sjekk. Tyder vel ellers på feil i bensintilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Har vært utsatt for noe lignende en gang. Feilen var for lite lufting på bensintank.Skal ikke påstå at det er det samme hos deg, men ta en sjekk. Tyder vel ellers på feil i bensintilførselen. Heisann. Jeg hadde akkurat fylt opp tanken før turen, OG sjekket da at lufting var ok. Dette kontrollsjekket jeg også når problemet oppstod. Desverre, da dette hadde vært en kjapp og billig løsning på problemet.. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Noen andre med noen gode tips? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Fant du noe ved sjekk av pluggene? Har du forsøkt å håndpumpe mens problemet er der, for å eliminere bensinpumpa på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Beklager, rakk det ikke idag, blir en tur i morgen ettermiddag. Får da også låne en kompressjons måler. Tar gjerne imot fler tips hvis noen har noen.. Droll? :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Theman Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Du fikk ingen alarm av noe slag??? Vet ikke hvilken modell du har,er det en e-tec? Det trenger ikke å være verre enn at noe småtteri/rusk har lagt seg i kjølevannsinntaket,motoren går automatisk ned til ca 1500 rpm og lunker bare avgårde i så tilfelle. Går den rent på tomgang??? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Får da også låne en kompressjons måler. Av venter status på målinga + status på plugger. likte dog ikke helt det du skrev.... Slet for å få den i plan Problemet med en 2-takter i slike tilfeller er at du med full gass har gitt den max fortenning UTEN at den har kommet opp i rette turtall. MEN skal ikke komme med noe du ikke vil høre, av venter resultatene.... Mener å huske at disse motorene hadde relativt mye kompresjon, rundt 140 > 150 psi ??. Sjekk også om alle stag beveger seg slik de skal + om noen av disse KAN ha hengt seg eller løsnet . Kort sjekk liste: Plugger, status/utseende på disse, prøv gjerne et annet par du VET er ok . Kompresjon, eventuell differanse på denne . Gnist på motoren, bruk tennings lampe for å se etter svikt på BEGGE sylindere ( ujevn blinking /manglende blinking ) Bensin.....kommer den frem, kommer det frem nok, tette filter, gammel bensin eventuelt nyfylt bensin av ukjent kvalitet ( kan få dårlig bensin ) Kanskje på tide med en forgasser rens ??, for å være sikker. Samme med bensin pumpa ( hadde et funny problem for noen år siden..... ET stykk frø ifra et bjørk .....på feil sted = null bensin ) ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
csvirus Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hvis jeg husker fra tidligere tråder er motoren din fra 80-tallet en gang, da er det vel ikke bensinfilter orginalt på den (merk: ikke dumt og sette på) Jeg fikk akuratt samme problem på min like motor 20 minuter før det kom en kjøper og skulle prøvekjøre båten, da byttet jeg plugger, sjekket pluggledningene (hadde noen liggende) og så virket den greit igjen. Man hørte ikke noe spesielt at den kun gikk på 1 sylinder, den gikk bare veldig treigt. Men jeg merket også i tilleg at en bensinledning var litt dårlig, men den rakk jeg ikke bytte før selger kom.... Gikk greit likevel da. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Av venter status på målinga + status på plugger. likte dog ikke helt det du skrev.... Problemet med en 2-takter i slike tilfeller er at du med full gass har gitt den max fortenning UTEN at den har kommet opp i rette turtall. MEN skal ikke komme med noe du ikke vil høre, av venter resultatene.... Mener å huske at disse motorene hadde relativt mye kompresjon, rundt 140 > 150 psi ??. Sjekk også om alle stag beveger seg slik de skal + om noen av disse KAN ha hengt seg eller løsnet . Kort sjekk liste: Plugger, status/utseende på disse, prøv gjerne et annet par du VET er ok . Kompresjon, eventuell differanse på denne . Gnist på motoren, bruk tennings lampe for å se etter svikt på BEGGE sylindere ( ujevn blinking /manglende blinking ) Bensin.....kommer den frem, kommer det frem nok, tette filter, gammel bensin eventuelt nyfylt bensin av ukjent kvalitet ( kan få dårlig bensin ) Kanskje på tide med en forgasser rens ??, for å være sikker. Samme med bensin pumpa ( hadde et funny problem for noen år siden..... ET stykk frø ifra et bjørk .....på feil sted = null bensin ) ) Arne Kjetil Takk for svar. :-) Jeg har vært i havna i dag og sjekket plugger. De var helt klart slitt, og olje fuktige. Det er vel for at de gamle pluggene ikke har klart å forbrenne all bensin og olje tenker jeg.. De er nå byttet med 2 nye, og gnisten var bra på begge. Startet opp og den gikk fint, kastet loss og tok en tur innaskjærs. Alt virket i og for seg greit. Kom raskt opp i 5500 - 5600 rpm og det er jo bra. Men i dag var det selvsagt også mindre last siden jeg var alene. Gikk også relativt pent på tomgang. Komp testen blir tatt i morgen, da jeg har hatt litt heft med å få låne en komp-måler. Den kommer da i morgen :-) Men, jeg er nå noe mer lettet... Droll, hva kunne ha gått galt. Du startet så vidt å si noe... Tor. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Hei. Joda det er en 89-91 modell. Idag her jeg komp testet den. komp på 175 og 195, så dette er innenfor spec. Fornøyd med det. Jeg konkluderer da med at det var plugger og drukning av disse som var hovedårsaken, og i tillegg en som var godt slitt. Begge er byttet og den fungerer upåklagelig igjen! :cheers: :cheers: Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Espen Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Bra det ordnet seg.. Håper du kan ha en bekymringsfri sesong Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Bra det ordnet seg..Håper du kan ha en bekymringsfri sesong Jo takk, det håper jeg også! Det samme til deg. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Hei. Den 30 mai (altså igår..) fikk jeg nytt havari. Tror det er alvorlig denne gang. Tok muligens litt lett på det etter siste stopp. Nå får jeg ikke dratt svinghjulet mer enn halvveis runt. Uff lukter skjærings her.. Noen som har kunnskap på hvordan jeg går frem for å sjekke eller fikse det? Hva demonterer jeg og i hvilken rekkefølge? :confused: Mr. Droll, hadde vært kjekt med deg som nabo nå... Viking. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Noen som har kunnskap på hvordan jeg går frem for å sjekke eller fikse det? Hva demonterer jeg og i hvilken rekkefølge? :confused: Mr. Droll, hadde vært kjekt med deg som nabo nå... Tror du kan begynne med å ta av toppen ( de STORE boltene, de 11 mm boltene er bare ytre kjølekappe ), den må tydeligvis av uansett . Ang. videre skader...kan ta det etter at toppen er av, du vil antagelig se hva som må gjøres. Ser at det finnes overhalings kit som muligens kan brukes på din motor, fant dette på Ebay ( $250 +frakt + Norsk Mva ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 (redigert) Hei Arne Kjetil. Det ser ut som en grei pris. Jeg demonterer topp i morgen ettermiddag, så får vi se hvordan det ser ut. Redigert 1.Juni.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Arne Kjetil, som sagt så skrur jeg i ettermiddag på motoren, men vet du hva som kan ha vært årsaken til skjæringsen? Tror du dette er noe som kan komme tilbake hvis jeg får fikset dette? Hva er grunnen til skjæringsen tro? Den får olje, ser ut som et greit oljeforbruk. Hva annet kan ha gått galt oppi der? Sånn utenom stempel, ringer, blokk og sylindervegger. Hva med veiv og annet? Hvordan ser jeg at veiva er slitt, defekt? Annet? Har du kjennskap til dette? Tor Redigert 2.Juni.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Da har jeg startet demonteringen.. Legger inn bilder etterhvert som jeg kommer fremover.. Startet her med å fjerne plugger, så topplokket som løsnes her: Dette var synet som viste seg... Ikke lovende. Legg merke til at det er kun den øverste sylinderen som har stempeldeler / smuler. Det som er i den nederste sylinderen har falt ned når jeg åpnet. Her er inn i sylinderen, en del riper i veggene, men ingen sprekker!: Her er toppen fra innsiden, det lar seg slipes ned. Dette er den nederste sylinderen, ser greit ut her.. Da har jeg kommet hit, har også fjernet "kraven"... Neste skritt blir vel å fjerne svinghjulet??? Ikke sant? Mangel på avtrekker som passer i kassa mi. Skit. Er det noen i Horten omegn som kan låne meg en avtrekker i en times tid? Bare å slå på tråden 90597476 :yesnod: Når/hvis jeg får lånt en avtrekker, så er vel neste skritt å skille her (???) ELLER?? : Hva kan jeg vente meg her? Noen andre råd på veien Arne-Kjetil?? Redigert 2.Juni.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
KenBjork Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Hei. Ser du har litt jobb ja. Men ett tips til å tersje av svinghjulet.. Ikke bruk slik stor tersj utvendig! Du kan brekke det. Se rundt senter, er det 3 hull. Lag deg en skive med påsveist mutter i senter, slip skruen litt konisk. Og bor 3 hull og sett i skruer på de 3 hullene på svinghjulet. Obs pass på de 3 skruene så de ikke er for lange, slik at de ikke blir stikkende for lang igjennom. Redigert 2.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Er ikke helt sikker på hva du mener med å bore 3 hull... og "lag deg ei skive"... Kan du lage ei skisse eller noe? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Hei. Er ikke helt sikker på hva du mener med å bore 3 hull... og "lag deg ei skive"... Kan du lage ei skisse eller noe? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.