Jump to content

Evinrude 5o mistet "futten"


Viking.

Recommended Posts

Hei alle!

 

Vi var en tur utpå idag i det strålende været. Hadde med 3 voksne passasjerer. Fulle tanker, en del bagger og utstyr, full oppakning. Slet for å få den i plan... Så datt effekten plutselig ned, mistet liksom "futten". Er veldig usikker på hva det kan være. Prøvde igjen å få opp farten, men den hadde/har nå redusert effekt. får ikke helt opp turtallet. Ingen spesielle ulyder.

 

Har ikke hatt tid til å se på dette i dag. Men skal ta ut plugger og se på de, utseende kan jo gi en indikasjon på mulig feil. Jeg skal også få tatt en komp test, litt spent på den..

 

Er det noen av dere som kan ha noen gode tips?

 

Kan det rett og slett være en tenningsforskyving? Noen med kunnskap om dette?

 

Takker på forhånd :-)

 

 

Viking.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Joo, skal sjekke det også. Men, da burde det vel skje gradvis. Og ikke så markert som dette var. Båten har vært ute i hele vinter, så det er snart opptak for vårsjekk, smøring, vask og polering og alt det der :-)

 

Men, skulle helst hatt dette problemet fikset først. Greit å starte og teste når den står i vann. Med tanke på kjøling.

 

 

Noen andre gode ideer fra noen andre? :smiley:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Hei Mouche.

 

Joa jeg mener bestemt at den gjorde det. Dette er en 2syl motor, og jeg burde vel helt klart hørt det på gangen om den ene syl ikke var i drift?? Eller?

 

Den gikk også relativt greit og jevnt på tomgang..

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Vi var en tur utpå idag i det strålende været. Hadde med 3 voksne passasjerer. Fulle tanker, en del bagger og utstyr, full oppakning. Slet for å få den i plan... Så datt effekten plutselig ned, mistet liksom "futten". Er veldig usikker på hva det kan være. Prøvde igjen å få opp farten, men den hadde/har nå redusert effekt. får ikke helt opp turtallet. Ingen spesielle ulyder.

Viking.

 

Hei `Viking`, du sier du slet for å få den i plan. Hvis det ikke hadde vært for at du plutselig mistet effekten, ville jeg trodd det var for mye last i båten. Har vært utsatt for noe lignende en gang. Feilen var for lite lufting på bensintank.

Skal ikke påstå at det er det samme hos deg, men ta en sjekk. Tyder vel ellers på feil i bensintilførselen. :yesnod:

Link to post
Har vært utsatt for noe lignende en gang. Feilen var for lite lufting på bensintank.

Skal ikke påstå at det er det samme hos deg, men ta en sjekk. Tyder vel ellers på feil i bensintilførselen. :yesnod:

 

 

Heisann.

 

Jeg hadde akkurat fylt opp tanken før turen, OG sjekket da at lufting var ok. Dette kontrollsjekket jeg også når problemet oppstod. Desverre, da dette hadde vært en kjapp og billig løsning på problemet..

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Beklager, rakk det ikke idag, blir en tur i morgen ettermiddag. Får da også låne en kompressjons måler.

 

Tar gjerne imot fler tips hvis noen har noen.. Droll? :-)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Får da også låne en kompressjons måler.

 

Av venter status på målinga + status på plugger.

 

 

likte dog ikke helt det du skrev....

Slet for å få den i plan

 

Problemet med en 2-takter i slike tilfeller er at du med full gass har gitt den max fortenning UTEN at den har kommet opp i rette turtall.

MEN skal ikke komme med noe du ikke vil høre, av venter resultatene....

 

Mener å huske at disse motorene hadde relativt mye kompresjon, rundt 140 > 150 psi ??.

 

Sjekk også om alle stag beveger seg slik de skal + om noen av disse KAN ha hengt seg eller løsnet .

 

Kort sjekk liste:

  • Plugger, status/utseende på disse, prøv gjerne et annet par du VET er ok .
  • Kompresjon, eventuell differanse på denne .
  • Gnist på motoren, bruk tennings lampe for å se etter svikt på BEGGE sylindere ( ujevn blinking /manglende blinking )
  • Bensin.....kommer den frem, kommer det frem nok, tette filter, gammel bensin eventuelt nyfylt bensin av ukjent kvalitet ( kan få dårlig bensin )
  • Kanskje på tide med en forgasser rens ??, for å være sikker.
  • Samme med bensin pumpa ( hadde et funny problem for noen år siden..... ET stykk frø ifra et bjørk .....på feil sted = null bensin :crazy: ) )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Hvis jeg husker fra tidligere tråder er motoren din fra 80-tallet en gang, da er det vel ikke bensinfilter orginalt på den (merk: ikke dumt og sette på) Jeg fikk akuratt samme problem på min like motor 20 minuter før det kom en kjøper og skulle prøvekjøre båten, da byttet jeg plugger, sjekket pluggledningene (hadde noen liggende) og så virket den greit igjen. Man hørte ikke noe spesielt at den kun gikk på 1 sylinder, den gikk bare veldig treigt.

 

Men jeg merket også i tilleg at en bensinledning var litt dårlig, men den rakk jeg ikke bytte før selger kom.... Gikk greit likevel da.

Link to post
Av venter status på målinga + status på plugger.

 

likte dog ikke helt det du skrev....

 

Problemet med en 2-takter i slike tilfeller er at du med full gass har gitt den max fortenning UTEN at den har kommet opp i rette turtall.

MEN skal ikke komme med noe du ikke vil høre, av venter resultatene....

 

Mener å huske at disse motorene hadde relativt mye kompresjon, rundt 140 > 150 psi ??.

 

Sjekk også om alle stag beveger seg slik de skal + om noen av disse KAN ha hengt seg eller løsnet .

 

Kort sjekk liste:

  • Plugger, status/utseende på disse, prøv gjerne et annet par du VET er ok .
  • Kompresjon, eventuell differanse på denne .
  • Gnist på motoren, bruk tennings lampe for å se etter svikt på BEGGE sylindere ( ujevn blinking /manglende blinking )
  • Bensin.....kommer den frem, kommer det frem nok, tette filter, gammel bensin eventuelt nyfylt bensin av ukjent kvalitet ( kan få dårlig bensin )
  • Kanskje på tide med en forgasser rens ??, for å være sikker.
  • Samme med bensin pumpa ( hadde et funny problem for noen år siden..... ET stykk frø ifra et bjørk .....på feil sted = null bensin :crazy: ) )

 

 

Arne Kjetil

 

 

 

Takk for svar. :-)

 

Jeg har vært i havna i dag og sjekket plugger. De var helt klart slitt, og olje fuktige. Det er vel for at de gamle pluggene ikke har klart å forbrenne all bensin og olje tenker jeg..

 

De er nå byttet med 2 nye, og gnisten var bra på begge. Startet opp og den gikk fint, kastet loss og tok en tur innaskjærs. Alt virket i og for seg greit. Kom raskt opp i 5500 - 5600 rpm og det er jo bra. Men i dag var det selvsagt også mindre last siden jeg var alene. Gikk også relativt pent på tomgang.

 

 

Komp testen blir tatt i morgen, da jeg har hatt litt heft med å få låne en komp-måler. Den kommer da i morgen :-)

 

Men, jeg er nå noe mer lettet...

 

Droll, hva kunne ha gått galt. Du startet så vidt å si noe... :wink:

 

 

 

Tor.

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Hei.

 

Joda det er en 89-91 modell.

Idag her jeg komp testet den. komp på 175 og 195, så dette er innenfor spec. Fornøyd med det.

 

Jeg konkluderer da med at det var plugger og drukning av disse som var hovedårsaken, og i tillegg en som var godt slitt. Begge er byttet og den fungerer upåklagelig igjen!

 

:cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Bra det ordnet seg..

Håper du kan ha en bekymringsfri sesong :flag:

 

 

Jo takk, det håper jeg også!

 

Det samme til deg. :seeya:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Hei.

 

Den 30 mai (altså igår..) fikk jeg nytt havari. :seeya::headbang: Tror det er alvorlig denne gang. Tok muligens litt lett på det etter siste stopp. Nå får jeg ikke dratt svinghjulet mer enn halvveis runt. Uff lukter skjærings her..

 

Noen som har kunnskap på hvordan jeg går frem for å sjekke eller fikse det? Hva demonterer jeg og i hvilken rekkefølge? :confused: :confused:

 

Mr. Droll, hadde vært kjekt med deg som nabo nå... :smash:

 

Viking.

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Noen som har kunnskap på hvordan jeg går frem for å sjekke eller fikse det? Hva demonterer jeg og i hvilken rekkefølge? :confused: :confused:

 

Mr. Droll, hadde vært kjekt med deg som nabo nå... :smash:

 

Tror du kan begynne med å ta av toppen ( de STORE boltene, de 11 mm boltene er bare ytre kjølekappe ), den må tydeligvis av uansett :sad: .

 

Ang. videre skader...kan ta det etter at toppen er av, du vil antagelig se hva som må gjøres.

 

Ser at det finnes overhalings kit som muligens kan brukes på din motor, fant dette på Ebay ( $250 +frakt + Norsk Mva ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Svart (redigert)

Arne Kjetil,

som sagt så skrur jeg i ettermiddag på motoren, men vet du hva som kan ha vært årsaken til skjæringsen? Tror du dette er noe som kan komme tilbake hvis jeg får fikset dette? Hva er grunnen til skjæringsen tro? Den får olje, ser ut som et greit oljeforbruk. Hva annet kan ha gått galt oppi der? Sånn utenom stempel, ringer, blokk og sylindervegger. Hva med veiv og annet? Hvordan ser jeg at veiva er slitt, defekt? Annet? Har du kjennskap til dette?

 

Tor

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Svart (redigert)

Da har jeg startet demonteringen.. Legger inn bilder etterhvert som jeg kommer fremover..

 

Startet her med å fjerne plugger, så topplokket som løsnes her:

dsc010421.jpg

 

 

 

Dette var synet som viste seg... Ikke lovende.

dsc010512.jpg

 

 

 

Legg merke til at det er kun den øverste sylinderen som har stempeldeler / smuler. Det som er i den nederste sylinderen har falt ned når jeg åpnet.

dsc010523.jpg

 

 

 

Her er inn i sylinderen, en del riper i veggene, men ingen sprekker!:

dsc010534.jpg

 

 

 

Her er toppen fra innsiden, det lar seg slipes ned.

dsc010545.jpg

 

 

 

Dette er den nederste sylinderen, ser greit ut her..

dsc010586.jpg

 

 

 

Da har jeg kommet hit, har også fjernet "kraven"...

dsc010648.jpg

 

 

 

Neste skritt blir vel å fjerne svinghjulet??? Ikke sant? Mangel på avtrekker som passer i kassa mi. Skit. Er det noen i Horten omegn som kan låne meg en avtrekker i en times tid? Bare å slå på tråden 90597476 :yesnod: :yesnod:

dsc0106911.jpg

 

 

 

Når/hvis jeg får lånt en avtrekker, så er vel neste skritt å skille her (???) ELLER?? :

dsc010659.jpg

dsc0106610.jpg

 

Hva kan jeg vente meg her? Noen andre råd på veien Arne-Kjetil?? :seeya:

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Hei.

Ser du har litt jobb ja.

 

Men ett tips til å tersje av svinghjulet..

Ikke bruk slik stor tersj utvendig! Du kan brekke det.

Se rundt senter, er det 3 hull.

Lag deg en skive med påsveist mutter i senter, slip skruen litt konisk.

Og bor 3 hull og sett i skruer på de 3 hullene på svinghjulet.

Obs pass på de 3 skruene så de ikke er for lange, slik at de ikke blir stikkende for lang igjennom.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Er ikke helt sikker på hva du mener med å bore 3 hull... og "lag deg ei skive"... Kan du lage ei skisse eller noe? :smiley:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Hei. Er ikke helt sikker på hva du mener med å bore 3 hull... og "lag deg ei skive"... Kan du lage ei skisse eller noe? :smiley:

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...