KenBjork Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 (redigert) Altså, jeg mente at du tar en stålplate. Borer ett si 22mm hull, sveis fast en M20 lang-mutter evt 12-9 kvalitet. Og slip/drei konisk tupp på en M20 bolt. (slik at den passer i senterboringen på veiva) Så borer du de 3 frihullene rundt, som tilsvarer på svinghjulet. Er vel M8 gjenger på svinghjulet tror jeg. Skrue fast platen i de 3 hullene, og tersj ivei. Bruk papp til å lage mal for å få merket senter(tersjhull M20) og de 3 hullene på svinghjulet. Skjønt du? Redigert 2.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Jepp, ikke bruk kloters på svinghjul, mange som har ødelagt svinghjulet med det. En svinghjulsters kan f.eks se slik ut: Og for lange bolter fra tersen og ned i svinghjulet kan skade spolene som ligger under - mange som har gjort det også... - og bruk skikkelige bolter, en kjøpe-ters leveres oftest med 10.9 bolter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 (redigert) HEHE.. Du kunne sagt fra før du postet ivar :) Har akkruat tegnet tersjen jeg beskrev han. Ser rimelig lik ut den du posta bilde av. Redigert 2.Juni.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 (redigert) Dette var synet som viste seg... Ikke lovende. Nei Legg merke til at det er kun den øverste sylinderen som har stempeldeler / smuler. Det som er i den nederste sylinderen har falt ned når jeg åpnet. Da bør du sjekket alt som har med den sylinderen, forgasser/tenning. Her er inn i sylinderen, en del riper i veggene, men ingen sprekker!: vanskelig å si noe enda, demonter og rengjør først. Vask blokka godt med en god avfetting, eventuelle aluminiums rester kan fjernes med avløpåpner ( ifra rørlegger )den etser bort smeltet aluminium på sylinder veggen ( pass på å IKKE få den på andre steder en selve sylinderen. Neste trinn blir en lett honing, SÅ kan du begynne å bedømme skaden ( må måles...slitasjen/urundhet/ og om sylinderen er konisk ) Neste skritt blir vel å fjerne svinghjulet??? Ikke sant? Mangel på avtrekker som passer i kassa mi. Skit. Er det noen i Horten omegn som kan låne meg en Svinghjulet har du fått gode råd om, trenger ikke si mere om det . Du kan også ta av ALT som er boltet fast på blokka ( tenning/forgassere/stag/ledninger/stator/likeretter /reed ventiler/slanger +++) Nye av delene henger sammen, trenger ikke å skille dem ad. Neste trinn da blir å skille motor og stamme, må løse noen deksler under for å komme til boltene . Når/hvis jeg får lånt en avtrekker, så er vel neste skritt å skille her (???) ELLER?? : Ja etter at motoren er skilt ifra stammen. Hva kan jeg vente meg her? Noen andre råd på veien Arne-Kjetil?? Er planke kjøring til du kommer til råde lagrene, her kan det være brukt LØSE nåler, pass godt på, IKKE bland nåler ifra flere lagre, hvert lager sin kopp/pose/beger ... Sitte også noen bolter under statoren og under motoren ( i hver ende av veiva ) Når du løsner råde boltene tar du litt omgangen, IKKE løsne den ene helt før du tar den andre, skru litt på hver til de er løse ( OBS løse nåler !!! ) Merk råden med hvilken sylinder den tilhører, sett på igjen ende stykke så kjapt som mulig. Når råden er løs kan du dytte ut stemplene .... men løft ut veiva først. Så er tiden kommet til å se på skadene.... Er veiva bra ?? , viktigste punktet, ny veiv kan koste $$4 Er rådene bra ??, nye råder er dyre, MEN må man så må man . Er sylinderen innenfor spesifikasjonene ( hvis ikke kan den bores ) Andre skader på motoren ??, sår/hakk i port området ?? Litt lesestoff her ( PDF fil) , kunne kanskje vært lagt i dokument arkivet ?? Les litt om detonation....... var dette jeg tenkte på i mitt første innlegg, ( maks pådra = MAX fortenning + jobbet tungt på for lavt turtall ) Arne Kjetil Redigert 2.Juni.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Gode svar og god hjelp gutter, strålende. Har nå fått av svinghjul. Fikk lånt meg et universal tersj-sett. Gikk greit å få det av, med litt hjelp av en gummihammer. MEN nå kom det elektroniske frem. Her ble jeg igjen usikker på demontasjen. Skl jeg vente med dette til blokka er skilt fra stammen, eller bør jeg løsne det nå? Sitter dette forøvrig fast på noen måte? Fikk ikke løftet det opp.. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Sitter dette forøvrig fast på noen måte? Fikk ikke løftet det opp.. Statoren er festet med bolter/skrue ifra topp, litt mere usikker lengre ned, men du må ta staget som justerer tenninga ( synes på bildet ), du burde se hvilke skrue som må fjernes.. Ellers.... ta av så mye som mulig før du løfter av blokka ( bedre å jobbe slik det sitter nå + blir lettere å løfte av senere . Kan også være er fordel om du tar av dekslene over innsugs portene, gir et godt innsyn i motorens indre ( sitter på styrbord side ) Ta mange bilder, så du husker hvor de forskjellige delene satt etterpå .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Må innrømme at jeg plundrer litt... Fikk ikke løsnet stator, fant ingen bolt eller skrue ovenifra. Kun de ca 6stk som kobler de forskjellige ringene/lamellene eller hva de heter sammen. Den justerbare øvre delen og den faste underste fikk jeg ikke skilt heller. Ja ja. Kan jo stå sammen til jeg får det hele på benken. Men fikk heller ikke løsnet blokka fra stammen. Har løsnet 10-12 bolter men det sitter jaggu fast ennå... Alt av slanger stag ledninger er løsnet og det skal egentlig (etter mine øyne) være å løfte herligheten fra hverandre. Men, neida fast sitter det..... sukk. Jeg vil utpå... Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Må innrømme at jeg plundrer litt... Fikk ikke løsnet stator, fant ingen bolt eller skrue ovenifra. Kun de ca 6stk som kobler de forskjellige ringene/lamellene eller hva de heter sammen. Det er de 6 boltene, detter ikke ifra hverandre . Den justerbare øvre delen og den faste underste fikk jeg ikke skilt heller. Ja ja. Kan jo stå sammen til jeg får det hele på benken. Kommer vel bedre til når du får av statoren. Men fikk heller ikke løsnet blokka fra stammen. Har løsnet 10-12 bolter men det sitter jaggu fast ennå... Alt av slanger stag ledninger er løsnet og det skal egentlig (etter mine øyne) være å løfte herligheten fra hverandre. Men, neida fast sitter det..... sukk. Jeg vil utpå... kan sitte godt, kan hjelpe hvis du slipper ned undervanns huset ( Husk å koble ifra staget ), hvis du er 100% sikker på at du har fjernet ALLE boltene kan du begynne å ty til litt behersket vold, rist godt på blokka ( frem og tilbake ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Fugli Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 (redigert) På båt motoren min skjedde det noe liknende!;) Jeg kjørte en halvdag og båten plana fint! plutselig så ville ikke båten min plane lengere den orket ikke løfte bauen en gang! jeg slapp av alle passasjerene og ingen ting endret seg. fant ut når jeg tok av lokket at den ene tennplugghetta hadde detti ta! satte denne på igjen og alt gikk som før;) jeg måtte byttepropell i dag! fordi den gummipakkningen inn i propellen glapptaket så den ville ikke gå framover huff så litt dorlig ut der ja, på de bildene av stempelet. Redigert 2.Juni.2008 av Fugli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Jepp Arne Kjetil, da tok jeg kvelden. Fortsetter litt i morgen. Takk for alle gode svar og råd. Håper du svinger innom i morgen også. Thanx :cheers: Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det er de 6 boltene, detter ikke ifra hverandre .Arne Kjetil Disse 6 skruene (stjernehoder), sitter utrolig hardt. Redd for å dra rundt og ødelegge hodene... Det er vel ikke særlig smart å bruke slagtrekker her? Tror de er festet med en eller annen form for lock-tite... Kan det stemme. Triks? Tor. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Disse 6 skruene (stjernehoder), sitter utrolig hardt. Redd for å dra rundt og ødelegge hodene... Det er vel ikke særlig smart å bruke slagtrekker her? Tror de er festet med en eller annen form for lock-tite... Kan det stemme. Triks? Kan nok stemme at de sitter i Loctite ja, varme kan fint brukes til å løsne enkelte av disse, bare pass på å varme bolten ikke noe annet, kommer du til med varmen ( uten å skade ) på godset under statoren, er det bare positivt. Skulle ikke tru det var noe problem med slagtrekker, sålenge boltene sitter i solid gods......litt varme på hodene... et par faste slag ( med rett bits i trekkeren .... Har god erfaring med en propan brenner, er litt større en den vanlige ski brenneren . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Jepp, jeg får prøve med litt varme. Får tak i slagtrekker senere idag.. Håper det hjeper. Bare å brette opp ermene her :-) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Da er endelig stator løsnet etter MYYYE strev og jobbing. Varming, slagtrekker og 2 som måtte bores opp.. Men når jeg skal løfte/løsne blokka, er det her rett over bolten eller i topp av stamme. Det ser ut som 2 naturlige steder å splitte/løsne den. Ved bolten som vist på bildet under, er det også sort/blå lakkskille. 5-6cm lavere er det skille med begge sider blå. De 10-12 boltene som går gjennom stammen og i blokka går igjennom begge skillene. Skjønner du hva jeg mener, eller skal jeg ta noen bedre bilder Arne Kjetil? Da gir jeg meg for idag... PUH§!! Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Ved bolten som vist på bildet under, er det også sort/blå lakkskille. 5-6cmlavere er det skille med begge sider blå. De 10-12 boltene som går gjennom stammen og i blokka går igjennom begge skillene. Skjønner du hva jeg mener, eller skal jeg ta noen bedre bilder Arne Kjetil? Legger ved et bilde som kan forklare noe Bolten du refererer til må antagelig også løsnes . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Jepp, den er løsnet, bilde var fra dagen i forveien. Bare for å vise bolt og skille. Takk for bilde, kommer tilbake i ettermiddag/kveldinga. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Rakk desverre ikke noe skruing idag. Kommer tilbake igjen i morgen. T. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Droll Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Rakk desverre ikke noe skruing idag. Kommer tilbake igjen i morgen. T. Hvordan gikk det egentlig her ?? AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Viking. Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) Hvordan gikk det egentlig her ?? AK Jopp, jeg datt ut litt fra forumet desverre. Motoren er demontert etter alle kunstens regler. Hele verkstedbenken full Men har grei kontroll. Det var skjørtekantene på et stempel som var ødelagt og sylinderen også da stygg, som vist på noen bilder. Den andre sylinderen var ikke helt bra den heller, men ikke såå ille. Jeg har fått priser fra verksted som borer og honer rimelig. 500 pr sylinder boret og honet. Det er vel ganske greit er det ikke? Har sjekket med flere så det tror jeg er bra. Eller så har jeg bestilt powerhead rep kit via linken du oversendte Arne Kjetil. Det var en god pris. Båten ligger i haven og venter på deler... Deretter går blokk til boring/honing. Vi har brukt denne båten og motoren i hele høst/vinter/vår og forsommer. Utrolig kjedelig å få havari nå som den egentlige båtsesongen er farta.... Sukk.. Pakken skulle avsendes mandag, så vi får se. Kommer tilbake til dere når det blir noe fremdrift igjen. Ellers er gode forslag til ting og tang hjertlig velkomne. Tor. Redigert 25.Juni.2008 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Viking. Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Siden effekten var lav, og sylinder ser ut til å ha fått lite smøring, har jeg og en bekjent delvis konkludert med at motoren har mistet drivstoff tilførsel på en sylinder. Høres ikke dette logisk ut? Uten drivstoff - ingen olje.. Den så ikke ut til å ha varmskjert seg, ikke særlig "varme skjoldete" stempler.. Annet du kan tenke deg det kan være? Viktig å finne ut dette før den går på vannet igjen. Vil helst ikke ta denne reppen igjen. :nonod: :nonod: Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 ikke sikker på hvordan VRO systemet virker på de motorene , men vil ikke oljepumpa injisere olja i innsugsmanifoldene..? Slik at det blir uavhengig av forgasserne..? Men har også hørt om Oil injection systemer som tilsetter olja i f.eks bensinpumpa, her vil jo feil på en forgasser føre til oljemangel... Ellers, har hørt mye rart om VRO systemet til OMC, hvorvidt det er sant tør jeg ikke uttale meg om. Enkelte onde tunger vil ha det til at VRO = Very Rarely Oiled. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Enkelte har kuttet ut oljesystemet, og blander tanken bensin/2-takts olje direkte i bensintanken. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Viking. Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hei. Ja jeg har også hørt om vro pumper som svikter. MEN, det er en ny pumpe på denne motoren, nye slanger og tank. Delene har ikke ankommet fra us ennå, og go' været har kommet Så glad i det våte element som jeg og sambo er, så fant vi en løsning på "havebåt" problemet vårt Og det ser slik ut :-) Så da må jeg oppdatere signaturen min En 70 hk 2001 yamaha 2takter, kjøpt av friluftsetaten i oslo. Kanonpris! Så, pr idag tirsdag: holder nå på å vaske og polere, stoffe og ut i vannet i morgen eller torsdag!!! YEAH! Da er jeg i gang igjen. (den gamle motoren vil selvsagt bli fikset når delene ankommer.) Kom sommer, kom sommer!!!! :flag: Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Daffy Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Gratulerer Dette tror jeg er en meget god motor Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.