Rui lui Startet 27.Mai.2008 Del på Facebook Startet 27.Mai.2008 (redigert) kikket litt rundt i båten i dag "safety round":-)) da så jeg at det var vått der hvor styresylinder går inn på roret?vet ikke helt hva dette kalles,,men iallefall ser det ut som denne lekker.hva gjør jeg nå?? Redigert 27.Mai.2008 av westcruiser 32 (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
Explorer Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hvis jeg ikke tar helt feil så skal det være en fettnippel på toppen av rorakselen, dette fettet skal hindre vannintrengning samt smøre roraksel. Prøv å pumpe litt fett inn i nippelen og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 ok.jeg skal sjekke dette i morgen.hva vist jeg ikke har? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 det var ingen nippel..det var kun et hull på toppen,,men kunne ikke se noen gjenger.hva gjør jeg nå? Sitér dette innlegget ] Link to post
SF Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Har du noen bilder? Det må være en slags pakkboks der for å holde tett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) skal ta turen ned i båten med en gang,bilder på vei :yesnod:https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17066/img_0004.jpg Redigert 28.Mai.2008 av westcruiser 32 (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 får ikke til å legge inn bildene??? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 joda gjør jeg vel:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17066/img_0005.jpg Sitér dette innlegget ] Link to post
Explorer Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 har ikke vært borti akkuratt den typen, men på en eller annen måte så må det jo være noe som tetter der. Så hvis lekkasjen er for stor så ville jeg demontert for å sjekke om det er noen O-ringer på akselen som må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 men da må båten på land..har jo nettopp hatt den på land men som det er blitt sagt her..så burde det jo være en slags måte å få smørt/tettet akslingen? Sitér dette innlegget ] Link to post
Sleipner93 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Står ikke dette over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 hmmm jo det har du vel rett i. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 nei det kan det ikke gjøre,,da hadde det vel ikke lekket! Sitér dette innlegget ] Link to post
Sleipner93 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Visst det er over vannlinjen skal det ihvertfall ikke lekke inn når du ligger i ro. Men når går med båten presses den jo ned i hekken så da kan det kanskje ha komt litt inn? Sjekk opp dette neste gang du er i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 jepp..men det lekker når jeg ligger i ro..men skal få sjekket dette med nivået på akselen. Sitér dette innlegget ] Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hvis rorhylse lekker må den kanskje skiftes. I beste fall holder det å skifte o-ringer. Uansett, båten bør på land. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Synest det ser rusta og jævlig ut og neppe noe å satse på.Du bør nok få laget det et bedre opplegg i rustbestandige materialer med skikkelig pakkboks og muligheter for smøring. I mellom tiden får du lage deg en patent for å samle opp lekkasjevannet så du får ledet dette ned i kjølen så du får pumpe det ut. Alternativt får du borre opp og gjenge inn en smørenippel så du får begrense lekkasjen midlertidig. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 ja det er rusta og ser jævlig ut så må nok bytte ut hele dritten.!!..men inntil videre likte jeg ideen om og bore og gjenge..men hvor setter jeg inn nippelen? Sitér dette innlegget ] Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Det er ikke noen smørekopp under den platen da? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Bildet er ikke det beste. Øyner meg at der er en stor mutter mot bunnen av båten. Nippelen kan du eksempelvis sette et par tre cm over denne. Dersom lite gods i røret kan du sveise på en mutter som nippelen settes i. Sørg da for å ha utstyr for nedkjøling og brannslukking klart på forhånd og alliere deg med en habil sveiser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Litt utydelige bilder, men det kan se ut som om den øverste mutteren skal kunne strammes for å få det tett! Prøv å gjøre godt rent med en stålbørste, og smør opp godt med rustløser før du prøver å skru. Jeg ville ha vært forsiktig med sveising her, du kan risikere at pakningene ryker av varmen og da får du det travelt med å få båten opp.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Roropphengakslingen er vel gjennomgående hvor den går gjennom en festebrakett festet til dørken i båten Vanligvis er det dreid ut to spor i denne akslingen, ett litt høyt og ett litt lavt i forhold til festebraketten. I disse sporene er det satt på en O-ring. Mellom disse sporene er det gjerne satt på en nippel hvor du presser inn grease. Jeg vil anta at denne nippelen nås fra utsiden av båten, litt i overkant av vannlinjen. Fa tak i en lettbåt og se om du får inspisert opphengsakslingen mens båten ligger på vannet. Dersom båten er ganske gammel og rorstammen/braketten ikke er smurt regelmessig, kan det være at O-ringene er noe skadet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 her var det mange gode svar:-)sånn som det er.rorakselen går ca 30-40 cm fra bunn av båt,så kommer denne feste braketten..der er den skrudd fast med noen kraftige mutrer.skal finne stål børsten og spraye rikelig med rustoppløser i morgen..så får vi se om det ordener seg? takker for mange gode innspill:-) bp er helt topp!!!!!!!! Sitér dette innlegget ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.