Jump to content

Gamle seilbåter og rigging..


mikkel

Recommended Posts

Var tidligere i våres på et interessant "seminar" holdt av noen nederlendere, med tema rigg og trimming. Som sagt, høyst interessant, hvor de på tampen tilbyr en sjekk av rigg på deltakernes båter (mot en "rimelig" penge).

Jeg slo til, og har nå fått en rapport som sier at alle mine barduner/waiere må byttes, da de er "strukket ut" og ikke lenger har den fleksibilitet som kreves. Dessuten vil de bytte såkalte backing plates - antar at dette er forsterkninger inni/rundt maste-fester?

 

Mitt spørsmål er: hvor mange skifter egentlig waiere avogtil/med faste mellomrom? Er det helt normalt, eller er det ting som man ikke bryr seg om? Disse guttene sier i rapporten at dette er en tilstand de mener er farlig å seile med, i værste fall med rigghavari som resultat. Selvsagt er sikkerhet noe som prioriteres høyt, så i øyeblikket sitter jeg igjen med uvissheten "vil riggen dette ned neste gang f.eks. det kommer en uventet kraftig kastevind?" Krisemaksimerer de (de skal jo tjene penger)?

 

På den annen side, med nye waiere rund baut og en rapport som sier at disse nylig er byttet, bør jo telle positivt ved et evnt. fremtidig salg...

Link to post
Share on other sites

Begynn med å bytt rådgivere. :smiley:

 

Suzuki

Kanskje det er pga jeg har rod-rigg at det bør byttes oftere siden det er umulig å se svakhetstegn før det ryker. Men det er sola og ikke bruken som sliter på riggen. Men jeg er ikke overbevist om at forsikringsselskapene er fornøyde med å gi deg ny mast hvis vantene er 25 år gamle.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at det anbefales å bytte stående rigg hvert 15 år i nordeuropa. I middelhavet bør den byttes hvert 10 år. Byttet selv på båten min nå, da akterstaget hadde tegn til slitasje og at jeg skulle seile i nordsjøen. De andre vaierne så helt fine ut helt til vi tok de av og undersøkte de grundig. Da var nesten samtlige vaiere betydelig slitt. Nå seiler båten mye bedre og masta står merkbart bedre. Prislapp for vaierne på min 48 foter som er mastheadrigget varierte med 20 og 34000 kroner fra riggmakerne, og alle brukte samme terminaler og vaierdimensjoner. Prisene forutsatte at jeg tok ned masten og leverte inn den gamle riggen slik at de kunne bruke den som utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen seilbåtsmann, men har stor (større og større) "sympati" for seilbåter. Så jeg takker for innspillene som jeg legger i "prutebiblioteket". Ca 30 000 ned på en 10-15 år gammel båt altså... fine greier... :wink:

 

Jeg kan se to fronter avtegne seg her med bl.a. Sun Flyer på den ene siden, og Suzuki, Mulligan og Gunga Din på den andre. Har savnet noen saftige seilbåtstråder, så hvis jeg nå retorisk spør om dette gjelder Bavaria seilbåter også vil tråden eksplodere og det blir skikkelig morro. Kom igjen.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan se to fronter avtegne seg her med bl.a. Sun Flyer på den ene siden, og Suzuki, Mulligan og Gunga Din på den andre. Har savnet noen saftige seilbåtstråder, så hvis jeg nå retorisk spør om dette gjelder Bavaria seilbåter også vil tråden eksplodere og det blir skikkelig morro. Kom igjen.. :lol:

 

Jeg er ofte enig med alle disse tre, så noen stor krangel får du ikke på dette emnet... Siden det gjelder en 10-15 år gammel båt, er det neppe en bavaria din far tenker på.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er pga jeg har rod-rigg at det bør byttes oftere siden det er umulig å se svakhetstegn før det ryker.

 

Rod-rigg er vel unntaket og ikke regelen

Men det er sola og ikke bruken som sliter på riggen.

Nå, det er vel ikke akkurat SOLA som tærer på riggen vel...

Men jeg er ikke overbevist om at forsikringsselskapene er fornøyde med å gi deg ny mast hvis vantene er 25 år gamle.

 

Enten har de tatt forbehold om det, ellers så har de ikke.

Mitt selskap har IKKE tatt forbehold, båten skal holdes vedlike på vanlig vis.

Skifte av vant er ikke vedlikehold i mitt vokabular. Vask av tauverk ER vedlikehold. Inspisering av vant, stag og fall, ER vedlikehold.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Rod-rigg er vel unntaket og ikke regelen

 

Nå, det er vel ikke akkurat SOLA som tærer på riggen vel...

 

 

Enten har de tatt forbehold om det, ellers så har de ikke.

Mitt selskap har IKKE tatt forbehold, båten skal holdes vedlike på vanlig vis.

Skifte av vant er ikke vedlikehold i mitt vokabular. Vask av tauverk ER vedlikehold. Inspisering av vant, stag og fall, ER vedlikehold.

 

Suzuki

Jeg har blitt fortalt at det er uv-strålingen som svekker wiren. Tar jeg feil hvis jeg antar at disse kommer fra sola?

 

Sitter også på en papir fra selden der de anbefaler å skifte alle wire etter 15 år eller 15000 nm. Hvis forsikringsselskapen ser at du har 30 år gamle wire og har seilt 50 000 nm, vil de kanskje ikke gi full utbetaling. Dette gjelder ihvertfall hvis de har sett papiret fra selden som jeg sitter på.

 

Min båt er 6 år gammel men er seilt 19 000nm. Jeg skifter ikke enda.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synet til Sun Flyer når det gjelder rod-rigging.

Du har liksom bare ett forsøk.

Med 19-kordelers teitet til 20% av bruddlast er det ikke den helt store katastrofen om en kordel går av. Jeg har masta nede hver høst, så jeg får inspisert. Nå skal ett lensetakkelfeste og løperen til genoafallet byttes.

Link to post
Share on other sites

Da kan du kollidere og bli alvorlig skadd, Suzuki. Derfor har jeg forsåvidt forståelse for dekkprodusentenes anbefalinger.

 

Når det gjelder bytte av stående rigg etter 15 år uten at det finnes synlig slitasje, vel den tviler jeg mer på. Men seiler man regatta blir jo saken en annen.

Link to post
Share on other sites

Selv uten synlig ytre skade, ville jeg bekymret meg for tilstanden inne i terminalene. Jeg byttet ut alle vant og akterstaget i fjor + nye strekkfisker. Dette kom på godt under 10 000,- for en 31 fots båt. Forrige eier hadde fått installert Furlex rulleforstag i 1999 - alt annet var sannsynligvis betydelig eldre. De gamle vaierne så egentlig fine ut, men strekkfiskene + riggbolter til undervantene var synlig slitt. Det er verdt noen tusenlapper å slippe å bekymre seg for den stående riggen når det blåser opp, men for min del har jeg nå begynt å bekymre meg for røstjernene og stagfestene isteden....

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet alle stag og vant samt strekkfisker i år. Forstaget mitt har vært byttet "en eller annen gang", mens resten var originalt (fra 1984). At wirene skulle ryke har jeg aldri vært spesielt bekymret for. Akterstaget mitt var dårlig. Ene toppvantet mitt hadde fått noe "vridningsskader", tilløp til rust i de fleste terminaler, og samtlige strekkfisker var noe slitne, så jeg byttet alt sammen.

 

Ca 1/3 prisen av en (god?) Genoa 1. De nevnte hollendere mente (i etterkant) de ville vært noe billigere, men neppe med mye...

 

Nå er jeg mer "bekymret" for selve masterøret som har permanent deformasjon i toppen. Dvs. iallefall til jeg boret opp diverse hull i masten til diverse innfestinger og sett hvor mye aluminium det er. Det skal litt til før det knekker...

Link to post
Share on other sites

permanent deformasjon i toppen.

 

Det er ikke taperen på masta du ser da.

Masta mi blir smalere fra toppvantfestene og oppover.

Kan se ut som om den er bøyd bakover siden kilen som er sveist igjen er tatt ut i forkant. Dette er gjort for at mastetoppen lettere skal kunne bøyes akterover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...