mikkel Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Var tidligere i våres på et interessant "seminar" holdt av noen nederlendere, med tema rigg og trimming. Som sagt, høyst interessant, hvor de på tampen tilbyr en sjekk av rigg på deltakernes båter (mot en "rimelig" penge). Jeg slo til, og har nå fått en rapport som sier at alle mine barduner/waiere må byttes, da de er "strukket ut" og ikke lenger har den fleksibilitet som kreves. Dessuten vil de bytte såkalte backing plates - antar at dette er forsterkninger inni/rundt maste-fester? Mitt spørsmål er: hvor mange skifter egentlig waiere avogtil/med faste mellomrom? Er det helt normalt, eller er det ting som man ikke bryr seg om? Disse guttene sier i rapporten at dette er en tilstand de mener er farlig å seile med, i værste fall med rigghavari som resultat. Selvsagt er sikkerhet noe som prioriteres høyt, så i øyeblikket sitter jeg igjen med uvissheten "vil riggen dette ned neste gang f.eks. det kommer en uventet kraftig kastevind?" Krisemaksimerer de (de skal jo tjene penger)? På den annen side, med nye waiere rund baut og en rapport som sier at disse nylig er byttet, bør jo telle positivt ved et evnt. fremtidig salg... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Tror man bør bytte stående rigg ca hvert 15 år. Men det er mange som har mye eldre. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Hele riggen Skulle vært på min rigg nummer tre jeg da Men jeg tror vantene er byttet en gang, for de ser ikke så gammle ut. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
LENB Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Hele riggen Skulle vært på min rigg nummer tre jeg da Men jeg tror vantene er byttet en gang, for de ser ikke så gammle ut. Med stående rigg menes vant og stag, ikke masta Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Tror man bør bytte stående rigg ca hvert 15 år. Begynn med å bytt rådgivere. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Beste rådet hittil i denne tråden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Begynn med å bytt rådgivere. Suzuki Beste rådet hittil i denne tråden. Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 En vanlig 1x19 wire ryker ikke tvers av. Men du kan jo sjekke jevnlig der hvor wiren går inn i terminalen ved dekk. Eventuelle brudd i kordeller vil alltid skje der. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Begynn med å bytt rådgivere. Suzuki Kanskje det er pga jeg har rod-rigg at det bør byttes oftere siden det er umulig å se svakhetstegn før det ryker. Men det er sola og ikke bruken som sliter på riggen. Men jeg er ikke overbevist om at forsikringsselskapene er fornøyde med å gi deg ny mast hvis vantene er 25 år gamle. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Dersom elastisiteten i en wire er borte, så er det farlig. Men hvor farlig? Ta kontakt med Sjøfartsmuseet på Bygdøy. Spørr etter Ove. Dersom han ikke selv har svaret, så vet han hvem du skal spørre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Det stemmer at det anbefales å bytte stående rigg hvert 15 år i nordeuropa. I middelhavet bør den byttes hvert 10 år. Byttet selv på båten min nå, da akterstaget hadde tegn til slitasje og at jeg skulle seile i nordsjøen. De andre vaierne så helt fine ut helt til vi tok de av og undersøkte de grundig. Da var nesten samtlige vaiere betydelig slitt. Nå seiler båten mye bedre og masta står merkbart bedre. Prislapp for vaierne på min 48 foter som er mastheadrigget varierte med 20 og 34000 kroner fra riggmakerne, og alle brukte samme terminaler og vaierdimensjoner. Prisene forutsatte at jeg tok ned masten og leverte inn den gamle riggen slik at de kunne bruke den som utgangspunkt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Braadland Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Forrige utgave av Seilmagasinet (03/08) har en fin artikkel med oversikt over hva du bør se etter av slitasjetegn før du setter opp riggen før sesongen. Sikkert en del tips å hente der. Iallefall mange bra illustrasjonsbilder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg er ingen seilbåtsmann, men har stor (større og større) "sympati" for seilbåter. Så jeg takker for innspillene som jeg legger i "prutebiblioteket". Ca 30 000 ned på en 10-15 år gammel båt altså... fine greier... Jeg kan se to fronter avtegne seg her med bl.a. Sun Flyer på den ene siden, og Suzuki, Mulligan og Gunga Din på den andre. Har savnet noen saftige seilbåtstråder, så hvis jeg nå retorisk spør om dette gjelder Bavaria seilbåter også vil tråden eksplodere og det blir skikkelig morro. Kom igjen.. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg kan se to fronter avtegne seg her med bl.a. Sun Flyer på den ene siden, og Suzuki, Mulligan og Gunga Din på den andre. Har savnet noen saftige seilbåtstråder, så hvis jeg nå retorisk spør om dette gjelder Bavaria seilbåter også vil tråden eksplodere og det blir skikkelig morro. Kom igjen.. Jeg er ofte enig med alle disse tre, så noen stor krangel får du ikke på dette emnet... Siden det gjelder en 10-15 år gammel båt, er det neppe en bavaria din far tenker på. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Kanskje det er pga jeg har rod-rigg at det bør byttes oftere siden det er umulig å se svakhetstegn før det ryker. Rod-rigg er vel unntaket og ikke regelen Men det er sola og ikke bruken som sliter på riggen. Nå, det er vel ikke akkurat SOLA som tærer på riggen vel... Men jeg er ikke overbevist om at forsikringsselskapene er fornøyde med å gi deg ny mast hvis vantene er 25 år gamle. Enten har de tatt forbehold om det, ellers så har de ikke. Mitt selskap har IKKE tatt forbehold, båten skal holdes vedlike på vanlig vis. Skifte av vant er ikke vedlikehold i mitt vokabular. Vask av tauverk ER vedlikehold. Inspisering av vant, stag og fall, ER vedlikehold. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Rod-rigg er vel unntaket og ikke regelen Nå, det er vel ikke akkurat SOLA som tærer på riggen vel... Enten har de tatt forbehold om det, ellers så har de ikke. Mitt selskap har IKKE tatt forbehold, båten skal holdes vedlike på vanlig vis. Skifte av vant er ikke vedlikehold i mitt vokabular. Vask av tauverk ER vedlikehold. Inspisering av vant, stag og fall, ER vedlikehold. Suzuki Jeg har blitt fortalt at det er uv-strålingen som svekker wiren. Tar jeg feil hvis jeg antar at disse kommer fra sola? Sitter også på en papir fra selden der de anbefaler å skifte alle wire etter 15 år eller 15000 nm. Hvis forsikringsselskapen ser at du har 30 år gamle wire og har seilt 50 000 nm, vil de kanskje ikke gi full utbetaling. Dette gjelder ihvertfall hvis de har sett papiret fra selden som jeg sitter på. Min båt er 6 år gammel men er seilt 19 000nm. Jeg skifter ikke enda. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Jeg deler synet til Sun Flyer når det gjelder rod-rigging. Du har liksom bare ett forsøk. Med 19-kordelers teitet til 20% av bruddlast er det ikke den helt store katastrofen om en kordel går av. Jeg har masta nede hver høst, så jeg får inspisert. Nå skal ett lensetakkelfeste og løperen til genoafallet byttes. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Hulda bytter rigg hver gang den ramler av båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Dekkfabrikanter ANBEFALER å bytte dekk på 3mm Biltilsynet KREVER at det byttes på 1,6mm Hva skjer om du vannplaner og chrasjer bilen med 2mm mønster ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Da kan du kollidere og bli alvorlig skadd, Suzuki. Derfor har jeg forsåvidt forståelse for dekkprodusentenes anbefalinger. Når det gjelder bytte av stående rigg etter 15 år uten at det finnes synlig slitasje, vel den tviler jeg mer på. Men seiler man regatta blir jo saken en annen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Selv uten synlig ytre skade, ville jeg bekymret meg for tilstanden inne i terminalene. Jeg byttet ut alle vant og akterstaget i fjor + nye strekkfisker. Dette kom på godt under 10 000,- for en 31 fots båt. Forrige eier hadde fått installert Furlex rulleforstag i 1999 - alt annet var sannsynligvis betydelig eldre. De gamle vaierne så egentlig fine ut, men strekkfiskene + riggbolter til undervantene var synlig slitt. Det er verdt noen tusenlapper å slippe å bekymre seg for den stående riggen når det blåser opp, men for min del har jeg nå begynt å bekymre meg for røstjernene og stagfestene isteden.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Jeg byttet alle stag og vant samt strekkfisker i år. Forstaget mitt har vært byttet "en eller annen gang", mens resten var originalt (fra 1984). At wirene skulle ryke har jeg aldri vært spesielt bekymret for. Akterstaget mitt var dårlig. Ene toppvantet mitt hadde fått noe "vridningsskader", tilløp til rust i de fleste terminaler, og samtlige strekkfisker var noe slitne, så jeg byttet alt sammen. Ca 1/3 prisen av en (god?) Genoa 1. De nevnte hollendere mente (i etterkant) de ville vært noe billigere, men neppe med mye... Nå er jeg mer "bekymret" for selve masterøret som har permanent deformasjon i toppen. Dvs. iallefall til jeg boret opp diverse hull i masten til diverse innfestinger og sett hvor mye aluminium det er. Det skal litt til før det knekker... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Har planer om å gjøre dette til neste år. Ta av masten til høsten og ta en skikkelig gjennomgang da og da bytter jeg vantene og muligens forstaget. Noen som har prisen på dette hvis en skulle gjøre det midt i en sesong hos en riggmaker? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Helt OT, men la gå. Min kone heter Mona og dersom din heter Lise - så kjenner vi hverandre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 permanent deformasjon i toppen. Det er ikke taperen på masta du ser da. Masta mi blir smalere fra toppvantfestene og oppover. Kan se ut som om den er bøyd bakover siden kilen som er sveist igjen er tatt ut i forkant. Dette er gjort for at mastetoppen lettere skal kunne bøyes akterover. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.