eysteind Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Det får nesten andre svare på... Sitér dette innlegget Link to post
Belle Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Min Perkins 4.236 blir også varmere over 2000 omdr. Temperaturen stiger fra 80 grader opp over mot nærmere 88 grader. Da tør jeg ikke mer, og slår ned på farten. Nå betyr dette lite for meg siden det er lite å vinne av fart (gammel snekke) og 2000 gir behagelig marsjfart. Men hva viser temperaturen på din motor? Belle Redigert 29.Mai.2008 av Belle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Jeg har ca 80 grader opp til 2000 o/min, drar jeg 2200 går den opp i 90++ Første gangen jeg merket det begynte det å pipe i varsleren ca rundt 95 grader. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Hva sier instruksjonsboken om kjølevannstemp? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) ikke funnet annet enn en impeller som sikkert var 8-10 år. (sprukket og fæl) Det hjalp ikke noe å bytte den. Hvis impelleren var så sliten og sprukket så kan eventuelle løse biter fremdeles sitte i kjølesystemet og tette. Hvis det er termostaten som er defekt, ville vel motoren ikke bli varm i hele tatt. En defekt termostat dør vel i åpen stilling. var det ikke det motorlæreren sa da? Det kan også være andre ting enn selve motoren som gjør at farten ikke er som forventet; groe, propell, aksling, gear etc. Forutfor gjennomføring av handelen har du både konstatert varmgang og dårlig fart. Hvorfor kjøpte du båten da? Hvor gammel er båten og hvor påregnelig er det dermed at motoren kanskje er utslitt? Redigert 29.Mai.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tonic Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Propell aksling gear er slik det skal være sjekket med sleipner. Groe er det ikke ettersom båten hadde vært på vannet i 36 timer. Båten er 1996 motoren er fra rundt 80, men denne er overhalt for 60 000 i 2000 og skulle dermed være nokså bra. Varmgang var ikke noe problem da vi testkjørte, kjørte ikke lenge nok på høyt turtall, og selger presiserte at den ikke ble varm, noe jeg spurte om flere ganger. Universal-diesel mente også det var en bra motor. Selve båten er svært strøken og velholdt. Derfor ble det den båten.Hadde selger sagt den ble varm hadde saken blitt en helt annen. Det står i kontrakten: Er det feil på motor? NEI. Han kunne jo prøvd å annonsert båten med annonsetekst "Motor går varm" så tenker jeg det hadde vært lettsolgt. Er man seriøs så holder man ikke tilbake informasjon. Får ringe han imorra og høre hva han mener. Jeg må bare ha ett forslag til evt kompensasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Er du helt sikker på at den går varm da ? Jeg hadde først sjekket med et annet termometer ala CO. Disse motorene 4.236 og 6.354 har termostater som begynner å åpne på 850 og har max åpning på 940. Dette kan nok Universal Diesel bekrefte for deg. De tåler utmerket en driftstemperatur på ca +/- 900 på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Hei jeg har hadde samme motor i 15 år, en uslitelig jæ... men må pleies. Går utfra att det er en bowman kjøler som står på. Vist så tillfelle så sjekk om det er lekasje inne i kjøler mellom kjølekappe og selve kjøler huset. Dette gjør slik att vann gåt uttenom kjølerøra og ikke blir tvunget gjennom kjølekappa der sjøvannsrøra går. Men dette vil nok ikke fikse på toppfarta. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
TB2855 Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Den har jeg ikke sjekket. Hvordan får jeg gjort det når det ikke er noe problem med kjøling før jeg passerer 2000 o/min? Er den vanskelig å bytte, evt dyr sak? Den koster 985 kr hos økonomi deler, mye billig å få kjøpt til motore din her Sjekk med Økonomi deler her. http://www.okonomi-deler.no/traktordeler.asp Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Belle Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Disse motorene 4.236 og 6.354 har termostater som begynner å åpne på 850 og har max åpning på 940.... De tåler utmerket en driftstemperatur på ca +/- 900 på marsj. I dette tilfellet med 95 grader, alarm og ny termostat så tyder det vel på at motoren blir for varm? Men Mix, instruksjonsboken sier at 80 grader er normal driftstemperatur for disse motorene (i hvert fall for 4.236). Du skriver at de tåler +/-90 på marsjfart. Skriver du det fordi det har gått bra på din motor, eller vet du at dette er innenfor normalen? Motoren min viser litt de samme tegn som motoren til ham som startet tråden, selv om jeg ikke har latt den bli mer enn 88 grader før jeg slår ned på gassen. Men jeg har jo tenkt at det kunne være en ide å la en motormann se på den. Men om disse motorene faktisk tåler 90 grader så bør jeg kanskje vente litt. Er det slik at gamle Perkinser kan ha høy temperatur? Belle Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Synd dette her.. Hvis det er 1996 modell båt så har du det "NYE" skroget. Jeg har innstalert en yanmar på 165 AHK i vinter og er stor fornøyd hvis jeg klarer 18-20 .Men jeg har det gamle skroget.. ikke spesiellt mer tungdrevet men vil plane på kjølen over 19.. for opplysning så gjorde min 12,5 knop tom båt med to voksne og 66 HK Yanmar.. Lykke til med en god løsning for deg.. Motor er ALT i mine øyne så dette må du få stell på.. det er jo 30% av verdi og mer ofte som ligger i motoren. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Men Mix, instruksjonsboken sier at 80 grader er normal driftstemperatur for disse motorene (i hvert fall for 4.236). Min 4.236 Perkins Marine Low Line, en ekte Perkins marinisert motor gikk på 88-90 grader. Verksted håndboken sa som sagt at termostaten hadde full åpning på 94 grader. At instruksjonsboken din sier 80 grader, høres rart ut. I dette tilfellet med 95 grader, alarm og ny termostat så tyder det vel på at motoren blir for varm? Ja, hvis så er tilfelle. Jeg ville sjekket ut dette først, med et annet termometer. For å utelukke giver - instrument feil, før en konkluderer. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Termostater kan desverre også "dø" lukket Sitér dette innlegget Link to post
Belle Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Min 4.236 Perkins Marine Low Line, en ekte Perkins marinisert motor gikk på 88-90 grader.Verksted håndboken sa som sagt at termostaten hadde full åpning på 94 grader. At instruksjonsboken din sier 80 grader, høres rart ut. Måtte sjekke 4.236-instruksboken en gang til: Det står at temperaturen øker til normaltemperatur på omkring 80 grader etter oppstart. Men det står også under et annet avsnitt at motoren er konstruert for å arbeide mellom 80 og 90 grader. Så da er det vel greitt å marsje på opp mot 90 grader. Belle Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 En slitt motor blir nå etter hvert ganske så romslig og smøroljeforbruket og blårøyken øker ,og når hele motoren blir for varm etter hard kjøring så er det nok : termostaten ,belegg , fortettninger i kjølekanalene , kjølesystemet som begynner å virke litt men dette kan være en helt naturlig varme på full belastning så lenge motoren ikke har begynt å koke. Ved feil på termostaten blir det og for lav tempratur på motoren ved lett kjøring. Jeg annbefaler å bare kjøre på å og se om den blir så varm att den begynner å koke, om en følger med så tåler den det uten å gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Når den maks turtall når du har hendlene i bånn? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 (redigert) Prøv uten termostat! Kontroller termostaten i en kasserolle på komfyren med et termometer (steketermometer, i kokende vann=100 graderC)! Redigert 1.Juni.2008 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 isteden for og skru og flikke på det gamle.. den er jo faktisk nesten 30 år.. hadde jeg godt på forrige eier.. ting skal fungere. Og båten skal ikke lide av kjøleproblemer når det står i kontrakt at det foreligger ingen feil ved motor. Lykke til og håper du får en flott båtsesong Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tonic Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Tidligere eier ville ikke vedgå noen som helst feil eller avtalebrudd. Ei heller ingen kompensasjon. Så da er vel tvisten igang.... Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Var i kontakt med eier idag og foreslo løsninger på tvisten. Jeg foreslo deling av rep.kostnad, at han kunne fikse det, at han kostet arbeid med motorskifte og at jeg kostet motor, og tilslutt heving av kjøpet. Han gikk ikke med på noen ting. Og fra sa seg alt ansvar for varmgangen. Det han i realiteten sier er at motoren fikk feilen en time etter jeg hentet den. Det ser jeg som ganske umulig. Nå tar jeg kontakt med forliksrådet. Har vel ikke noe annet valg? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Skriv ett brev og send ham rekomandert. Sett opp hvordan du oppfatter saken, når dere har snakket sammen, hva som ble sagt av selger samt hva du krever ideelt sett. Sett også opp punkt for punkt de forskjellige alternativene du har foreslått i dagens telefonsamtale. Ryddig og ordentlig, og uten for mye følelser innblandet. Be om en skriftelig tilbakemelding innen 14 dager. Ikke kom med noen form for trusler om eskalering o.l Antageligvis får du ikke noe svar. Da er det på tide å gå til forliksrådet. Sånn ville jeg har gjort det i hvert fall. Noen forliksråd består av folk med litt bakgrunn i avtalerett osv, og andre består av kverulanter og pensjonister med for lite å gjøre. Du vet derfor ikke hvordan de vil reagere før du sitter der, men min erfaring er at dokumentasjon er viktig, og at du kan viser vilje til å finne en løsning. Når du legger fram kopi av brevet du har sendt hvor du aktivt har forsøkt å finne en løsning uten å nå frem, har du forliksrådet på din side. Da blir forhandligene om forliket letter å få i din favør. Når du sitter i forliksrådet, krev full kompensasjon for alt til å begynne med. Det er forliksrådets jobb å komme fram til ett forlik. Det ligger ofte midtveis mellom din og selgers virkelighetsoppfatning. Da kan du kanskje være fornøyd hvis forliksrådet faller ned på en av dine alternativer til slutt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.