Jump to content

Turbo til Ford 2704 ET, pris på overhaling/bytteturbo?


Fanta

Recommended Posts

Jeg har hatt mekaniker ombord i dag. Turboen må angivelig overhales eller byttes. Han skal sjekke priser og gi meg tilbakemelding. Er det noen her som vet hva en slik overhaling normalt vil koste, eventuelt hva en bytte-turbo koster?

Link to post
Share on other sites

Ta en telefon til Turbo service på Høvik de har sikkert en bytteturbo på lager.Byttet selv her for et par uker siden til mine Volvo aqad40b Pris kr.7350,- pr stk.De er like fine som nye og halve prisen

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Vil også anbefale bytteturbo, de bruker vere gode. Hvordan så du at den var dårlig, målte du turbotrykket eller var det andre feil du oppdaget det på? Har mistanke om det samme på min 2704 180 hk, den er blitt litt slappere enn før.

Link to post
Share on other sites

Det var ganske klart at noe var galt etter som det var en ganske plagsom hvinelyd som kom fra turboen (antok det var fra den - har ikke særlig peiling på motor). Mekanikeren skrudde bare av en klemme på en innsugsventil (?) og kjente på et jul inni. Det var slark, så da mente han at et lager hadde sagt tak for seg. Ihvertfall slik jeg forsto det...

 

Jeg tar kontakt med Turbo Service i morgen. Passer bra etter som jeg har båten i Sandvika. Takk for tips.

Link to post
Share on other sites

det er normalt med noe slakk i turbinhjullagrene. er bare glidelager med "god " klaring til akselbanen. vinelys sier du. kan det være liten lekkasje på trykksiden av turbo? ladetrykk går ut i en pakning eller slangekobling?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd. Men, dersom det er en lekkasje, må den ikke likevel taes av og overhales. Burde jeg likevel bytte til en bytteturbo når jeg først må gjøre noe med den etter som den antagelig er fra ca 1980?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Turbo-Service. Turbo til maskinen er gått ut av produksjon. Det er kommet en ny type (7.950 + mva), men den må ha en adapter på oljereturløpet som må sveises eller gjenges på. Så der er ikke bare å montere direkte på. De kan imidlertid overhale den jeg har. Koster 4.000 + mva, og de gjør det på 1-2 dager etter innlevering! Ikke alltid ting skjer såpass raskt... Tror jeg forsøker den varianten. Billigere og enklere.

Link to post
Share on other sites

Ville også ha valgt overhaling dersom de sier det er greit.De bytter alt av lagere og tettninger rengjør og den ser ut som ny når du får den tilbake,samtidig sparer du jo masse penger og problemer med tilpassning av andre deler.Et par dagers ventetid er jo tross alt ikke ille.Flott at det løser seg for deg.

Pass på og bytt alle pakninger og tettniger i forbindelse med turboen også på trykksiden,så er du sikker på at alt er bra

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Har hatt samme problem med min 2704 turbo, hadde først lekasje på trykk siden og det hører du IKKE for turboen gir ikke mer enn ca. 0,9 bar.

Turboen min fikk også en skade på turbinbladet på trykksiden og måtte derfor overhales/byttes,jeg fikk da en pris på 12-15000,- for overhaling og ca.8000,- for en ny turbo så da var ikke valget vanskelig å ta.

PS. følg alle gummi sjøter fra turboens trykkside spesielt i den første svanehalsen der er det litt trangt og det var der jeg hadde fått lekasje.

Link to post
Share on other sites

Hei Petimo!

Er din motor med turbo og ladeluftkjøler? I instruksjonsboken min står det at denne motoren med turbo skal ha 0,84 bar, mens motor med ladeluftkjøler skal ha 1,23 bar turbotrykk.

 

Jeg hadde lekkasje på innsug manifol og håpte på at problemet var løst da den ble tettet. Trykket steg fra 0,6 til knapt 0,9 bar, noe som da fortsatt er for lite. Ut fra det du skriver er det sikkert best å sjekke turboen nærmere før man går videre.

Link to post
Share on other sites

  • 4 years later...

Det er noen år siden denne tråden var aktiv, men disse motorene er det fremdeles mange av. En bytteturbo i 2015, koster omkring 7.500 k. hos Sevi... Deler ellers til 2705 ET fås hos Joros Diesel i Stavanger...

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...