Jump to content

noen som har testet GH 14 med stor motor?

GH power

Recommended Posts

Grevling333 skrev for 3 timer siden:

Har en gh 14 med en 2013mod 30hk yamaha 3 sylindra 4 takt. Den er målt til 41 knop, så skjønner ikke helt hvordan dere bare får målt de te 30 knop med 30-35 hk. Den går helt fint i vannet, ikke noe overplaning eller noe 

Hvilken propell bruker du og hva måler du farten med `?

ivar skrev On 15.8.2015 at 13.19:

men godkjent for 30hk.  Og funker fint med 40hk dersom man ikke er så opptatt av mye fart men vil ha noe som spretter i plan selv om man har en hengende etter på vannski

Din kunnskap om eldre båttyper kan ikke trekkes i tvil @ivar. Kan det stemme at det var "de luxe" utgavene som ble godkjent for 30 og at de "vanlige" kun var godkjent for 20? Innbilte meg at vår GH14 kun var godkjent for 20hk - men at pappa var gæærn og satte på 25hk :giggle:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev for 9 timer siden:

Kan det stemme at det var "de luxe" utgavene som ble godkjent for 30 og at de "vanlige" kun var godkjent for 20? Innbilte meg at vår GH14 kun var godkjent for 20hk - men at pappa var gæærn og satte på 25hk :giggle:

jeg tror dette har variert litt gjennom årene - jeg har brosjyrer hvor det står at den er godkjent for 20hk med styrekult og 30 hk med styrekonsoll. 

Og stemmer sikkert også at de skilte mellom std og de luxe" 

dieselfan skrev for 1 time siden:

Tror du har rett Napoli, de som er stenket med sorte prikker innvendig er trolig støpt hos Draco's avdeling i Kragerø frem til dørene ble stenkt. Hvem som overtok formene vet jeg ikke, kan det være Westermoen ?

Hadde faktisk glemt av den utgaven med enkelskrog og spettet innerliner  - den er jo sikkert noe lettere enn den med helstøpt innerskrog..? 

Da pappa kjøpte vår GH i 1978 så var det også 2 naboer som kjøpte.  Den ene av den "sortprikkede" typen. 

Disse 3 var produsert på Hansvik Båt i Rørvik.  Senere ble det produsert GH i mange år på Rana Plast fabrikken.   Gunn.Hegna hadde jo aldri produksjon i egen regi men leide kapasitet der det måtte passe ser det ut til.  Camo-plast produserte vel også endel...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det var vel før uttrykket "kortreist båt" ble funnet opp men bare praktisert.

Tror Draco klubben hadde et prospekt på GH de Lux støping som dukket opp i en tråd for ca 4 år siden... finner den ikke igjen nå.

Men da syntes det klart at det ikke bare det var i Kragerø at de flekkete ble støpt.

ivar skrev 27 minutter siden:

En kjenning av meg hadde en GH15 med 80 hk yamaha, gikk etter sigende i 46 knop. 

GH15 med 80hk Yamaha totakt var en fin kombo. Spretter opp i plan, og fint når man skal laste båten med kompiser og dykkerutstyr. GH15 var en brukandes båt (men ingen Draco custom da :giggle:), men GH 14 har jeg aldri likt. 

La os si at GH14 hadde sine fordeler men også sine ulemper :giggle:
GH15 har jeg ikke kjørt, var på nippet til å kjøpe en men så dukket det opp en lokal wesling istedet :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 time siden:

jeg tror dette har variert litt gjennom årene - jeg har brosjyrer hvor det står at den er godkjent for 20hk med styrekult og 30 hk med styrekonsoll. 

MIn far har en 1993 modell GH 430 S med den samme angivelsen av maks hk. Dette er versjonen med hel innerliner og aluminiumsrekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...