Eidet Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 hei Har en mercruiser 470 med alfa one drev som i årevis har virket som den skal. Men nå etter sjøsetting går det ikke ann å sette giret i fri. Det går rett fra fremmåver til revers. Har ikke gjort noe med drevet i vinter unntatt vanlig service som olje skifte og smøring. Er det noen som vet hva feilen kan være? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Gir trøbbel.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Sjekk denne, kansje samme problemstilling. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41673 Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 Hei. Det er en beholder med automat gear olje du må sjekke eventuelt etterfylle om nivået er lavt. Blir problem med gir skift om det er lavt nivå. Du må og sjekke at gear wiren er korrekt innstilt og at "kill" switch fungerer. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Hvis ikke giret vil i fri. Hvordan får du startet motoren? Dersom kablene i kontrollboksen er riktig koblet skal det ikke å an å starte. Om den starter i gir er det vel grunn til å tro at kontrollboksen indikerer at den står i fri og kanskje trenger en gjennomgang uansett? Det skal være to gule/røde ledninger i kontrollboksen som er til "neutral start switch". En skal til harness og en til tenningslåsen. Ledningen til lanyard stop switch er lilla, og slik jeg leser det i koblingsdiagrammet og den medfølgende teksten er kretsen lukket når motoren går. Det vil da si at om ledningen ryker vil motoren stoppe. Ved startforsøk vil startmotoren dra veiva, men det er ikke spenning til tenningsanlegget. (motsatt på diesel) I dette tilfellet tror jeg ikke dette har noen innvirkning på situasjonen uansett. Siden motoren din ikke akkurat er ny vil jeg tro at det ikke er giroljemonitor i motorrommet. Har du det og om den blir tom skal buzzeren ved førerposisjonen ule. Etterfylles med Quicksilver High Performance Gear lube. Slenger på en link her med feilretting/kabelskift for Alpha. Edited June 2, 2008 by Whistler (see edit history) Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.