Helge Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Painball-gevær folkens Ja du har vel rett i at Paintball-gevær kan være et riktig PAINball-gevær , men vi leker vel ikke krig ute på sjøen. Jeg har selv vært utsatt for plagsomt mange tilfeller av uvettig oppførsel fra folk i båt (særlig rett ved sjøsettingsrampen jeg bruker), men man kan da ikke senke seg ned på samme nivå og ta igjen. Så var det vel også humoristisk ment med PAINball-gevær Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Bra at NOEN så den... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Det heter paintball markør Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Selvtekt er ikke bare ulovlig. Det kunne jo tenkes at man treffer noen som velger å ta igjen..... Ellers går jo denne diskusjonen hvert år på denne tiden. Lite nytt å hente. Båtførerbevis med dertil hørende mulighet for inndragning har jeg liten tro på så lenge kontrollregimet er så godt som fraværende. Når det gjelder fart er det et skjæringspunkt mellom risikovilje, sannsynlighet for å bli oppdaget og konsekvenser. I dag er sannsynligheten meget lav og konsekvensen 1500,- Sammenlignet med fartsovertredelser på veien er dette latterlig lite. Grove fartsovertredelser på veien er en av de få forseelser/forbrytelser som i så godt som alle tilfeller fører til ubetinget fengselsstraff. Sjansen for å bli tatt for fyllekjøring på sjøen er vel også så godt som minimal (om man ikke først ligger ved ei brygge i en by), men konsekvensene er derimot godt på høyde med tilsvarende på landeveien. Hekkbølgene ser det ut til å være lite å gjøre med. Jeg tror at 90% av de som setter gedigne hekkbølger rett og slett dr*ter i om det får konsekvenser for andre. Noen få gjøre det rett og slett i ren uvitenhet, og noen ser rett og slett ikke problemet fordi de aldri har ligget andre steder enn i beskyttede marinaer. De største hekkbølgene settes av båter i halvplan eller i planingsterskelen. Vi kan jo ikke godt forby halvplanere. Båter som planer lager ikke veldig store bølger, men selvsagt større enn om man tusler rundt i deplasementsfart. Jeg vil heller bli passert av et planende 40 fots flak i 45 knop enn av en 40 fots cruiser i 17 knop. Kan det tenkes at noen av disse er undermotoriserte og rett og slett ikke planer skikkelig før turtallet er på maks? Stettglass og reker dukker ofte opp i diskusjoner om dette emnet. Jeg tviler på at det er praktisk mulig å gjennomføre dette med 15 grader nese opp. Så kommer mine kontroversielle forslag til hvordan man kan få bukt med noen av disse problemene. -Mer politi på sjøen, gjerne understøttet av indre Kystvakt -Høyere bøte-/foreleggssatser for overskridelser av fartsbegrensninger. La det svi, gjerne i forhold til inntekt på samme måte som ved promillekjøring. -Innfør "no wake" soner i stedet for 5 og 8 knopsgrenser. -Bortfall av HK avgift på dieselmotorer, en reduksjon i hk avgiften på bensinmotorer slik at vi unngår undermotorisering, og innføring av avgift på diesel slik at det straffer seg å ligge i halvplan. -Gjeninnføring av obligatorisk båtregister og påbud om påsatte registreringsnummer slik at "bøller" kan identifiseres. -Senking av promillegrensen til 0,5. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 (redigert) uffda, old timer liker meg visst ikke hehe enig i mye du skriver og det er ikke meningen at det skal gå utover ungdommen - jeg tar alle "råkjørere" under en kam enten de har sixpack eller ølmaga - gullkjeder eller sølvanheng.......... meningen med begrensning var ikke å måtte bli 100 år for å kjøre sprek båt men kansje noe i retning av at en 16 åring ikke bør få lov å kjøre en 19 fot speed båt med 250 hk etc jeg har desverre ingen sertifikater men tror vertfall jeg gjør bedre jobb en noen tullinger på fjorden - jeg tar vertfall hensyn - og det er ikke så jæv... vanskelig når man kommer i 30-40 knop og legge seg noen 100 metre utafor en stakkar som ligger og koser seg i 7-8 knop eller enda verre en som ligger og fisker etc ""Språkbruken vitner ikke om noe særlig tolerant sinnelag"" ?????? jeg må da få lov å si min mening om slik kjøring ??? Jeg syntes desuten unger i gummibåt osv er en hyggelig måte og lære de båtlivet på - syntes stort sett foreldre der er flinke til og passe på slik at det fåregår vettug må si at de ikke har representert noen plage for meg nei...... Syntes jeg hørte en anelse trefot syke misunnelse her men noen må øke med fem for å slå "min store 40 foter stålbåt" Dessuten glemte du og sitere noe om fjærnstyrte skjær....... likte du den hehe Redigert 3.Juni.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 (redigert) helt enig med Whistler, fartsbøller er problemet som må til livs, både til lands og til vanns. Og la dem selv finansiere mer politi til å ta vare på dem. "Pappa" kan godt være med å betale. Redigert 3.Juni.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Støttes Whistler, meget bra innlegg. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg har altid sterke meninger om disse motorbåtidiotene og mener første boten bør være 10% av markedsværdi båtens og den næste samme sesong 25%. Deretter er de 25% opp helt til båten blir tatt opp i gjeld. Så i dag en idiot som måtte inntil Dronningen i Oslo med sønnen om bord og alle hans venner på en ca. 19 foter påhenger. Mot han kom en båt fra råklobben og han måtte krysse foran dem på grunn av sitt EGO. Dem måtte brobremse til å unslippe svære bølgene fra ham men de var uansett ikke enkelt på grunn av lavt fribord. Den gubben tjente i hvertfall halv minutt på sin idiodiske oppføring. 1500 i bot for en slik oppføring er latterlig. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Jeg tror mye av den uvettige båtkjøringen av moderat karakter skyldes uvitenhet. Ikke langt fra hytten har vi et handlesenter og en marina med bunkringsmuligheter. Det virker for meg som om mange ikke skjønner at hekkbølgene skaper problemer for mange andre som ligger fortøyd i området og holder for stor fart. For et par år siden fylte jeg bensin på noen kanner i båten samtidig som en annen båt passerte i for stor fart. Den ene kannen som jeg ikke hadde skrudd på lokket veltet. Etter denne hendelsen fyller jeg reservekannen til båten og motorsagen på land. Det kunne kanskje nyttet å dele ut informasjon om dette problemet på marinaene og handlesentrene rundt omkring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Støttes Whistler, meget bra innlegg. sailorBoy Jeg har altid sterke meninger om disse motorbåtidiotene og mener første boten bør være 10% av markedsværdi båtens og den næste samme sesong 25%. Er du for samme på landeveien? Og hvorfor skal en som har billig båt betale så mye mindre enn en som dyr båt for samme forseelse? Sosial utjevning? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 For et par år siden fylte jeg bensin på noen kanner i båten Etter denne hendelsen fyller jeg reservekannen til båten og motorsagen på land . Bensingassen synker og blander seg med luften og vil bli som en udetonert bombe i ugunstige tilfeller. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Inndragning av båt Det ble forsøkt av ordensmakten uti Dobbeltanarkiet. For å stoppe en notorisk grisekjører. Han kjøpte bare ny båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Jeg skjønner ikke alltid at det er aldersgrensen på båtkjøring som skal heves, hvor mange personer mellom 16 og 25 har dødd på sjøen. De fleste dødsulykker skjer blant menn mellom 35 og 55. Hvorfor skal det daa gå utover ungdommen? Blir så forrrrrrrbannnnnnnnnnnnna itrritert! Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Helt enig C-marine! De verste synes, etter min mening, å være menn i alderen snaue ført til midten femti. I denne aldersgruppen er det en del med god råd, som må vises frem, og fortsatt betydelig produksjon av testestoron. Kanskje det er for denne gruppen at det skal være max 10/10/8? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Nå ja. Da har dere ikke opplevd Oslokidsa rundt Dobbeltanarkiet med RIB minst 60 knop og evig full tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BigRevi Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Det jeg synes blir litt rart er at når man er 15 år kan man bare kjøre en båt med 10hk, 8 m og 10 knop, mens et år senere kan man rase rundt i båter opp i 50 fot og så fort man vil.. Hva er logikken i det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Nå ja. Da har dere ikke opplevd Oslokidsa rundt Dobbeltanarkiet med RIB minst 60 knop og evig full tank. Det er riktig det. Har ikke opplevet det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Beklager min manglende allmenkunnskap, men hva/hvor er dette Dobbeltanarkiet? Kan faktisk heller ikke huske å ha hatt særlig mange Rib'er rundt øra som har blitt kjørt av kids og som går 60 knop, men alderen gjør vel sitt både med syn og med hørsel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Dobbeltanarkiet = Nøtterøy/Tjøme. TB hadde en snakk med noen av de. Det var kun RIB og 60 knop som gjaldt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Har også opplevd noen av disse. Jeg lurer på om de tror vi andre kjører sakte fordi vi synes det er så morsomt. Om det er trange farvann, ligger båter fortøyd langs land, eller en 8/5 knops grense bekymrer de ikke. Men jeg synes likevel de aller, aller fleste viser hensyn! Hilsen fra Nøtterøy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 En klok forsker lærte meg en gang at rundt ethvert problem står en mengde faktorer i en "årsakssirkel". Kanskje det er sånn her også? Noen forslag til årsaksfaktorer i sirkelen: - uvitenhet - egoisme, stort ego - "ære" og status (først meg sjæl) - deltar i båtlivet uten båtoppdragelse gjennom barndom og ungdom - mediapåvirkning 1: knapt et bilde eller TV-innslag med båt uten at det handler om båt-kjøring, med masse sprut og hekksjø - og ikke gammeldags seilas - mediapåvirkning 2: knapt en annonse, brosjyre eller reklamesnutt uten masse sprut og hekksjø - og ikke god, gammeldags seilas - produktpåvirkning: motorbåtførerplasser idag er forbløffende like bilførerplasser, med sittestilling, ratt, instrumenter osv. som i en bil - derfor lett å tro at idag skal båt kjøres akkurat som man kjører bil, ja, nesten racerbil (vi lever jo i Moderne Tider, ikke sant?) Det finnes sikkert mange flere. Forslag mottas med takk. Til slutt til dette med alder (ungdommen har jo alltid vært umulige og uoppdragne verstinger). Jeg tror årsaksfaktorene i lista over fordeler seg ganske, ganske jevnt på nesten alle årskull. Drittunger finnes - i alle aldre. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Men jeg synes likevel de aller, aller fleste viser hensyn! Ja, de gjør det. Om det er noen "gruppe" som muligens utmerker seg når det gjelder grisekjøring, så er det hyttefolket. Lite erfaring og båten i bruk 4-5 uker i året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 -Bortfall av HK avgift på dieselmotorer, en reduksjon i hk avgiften på bensinmotorer slik at vi unngår undermotorisering, og innføring av avgift på diesel slik at det straffer seg å ligge i halvplan. Så du mener løsningen på hekkbølgeproblematikken er at alle burde ha stor bensinmotor slik at de kan ligge i plan hele tiden? Jeg vokste opp ved Hølen i Nidelva vest for Arendal, et lite strekke i elva som er temmelig bredt hvor de fleste båter gir full gass! Har selv vært skyldig i dette utallige ganger, men etterhvert som båtene mine ble større og større skjønte jeg jo at man graver opp mer sjø og roet ned kjøringen i trange farvann, men mener da at mindre båter må få lov å leke seg litt. Hølen er jo f.eks et perfekt sted å kjøre vannskikjøring hvis man bruker en mindre båt! Hvis man er plaget av hekkbølger ved båtplassen sin er det jo bare en løsning - større moring En båt skal da tåle litt vann! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Jamen glad jeg ikke lenger er avhengig av Taxiene der for transport til/fra hytta! Om det er noen "gruppe" som muligens utmerker seg når det gjelder grisekjøring, så er det hyttefolket.Lite erfaring og båten i bruk 4-5 uker i året. da er det avdekket en synder iblandt oss. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 (redigert) For et par år siden fylte jeg bensin på noen kanner i båten samtidig som en annen båt passerte i for stor fart. Den ene kannen som jeg ikke hadde skrudd på lokket veltet. Etter denne hendelsen fyller jeg reservekannen til båten og motorsagen på land. Det kunne kanskje nyttet å dele ut informasjon om dette problemet på marinaene og handlesentrene rundt omkring? Det er vel kanskje derfor det i henhold til forskriften for marinaer står at kanner og løse bensintanker skal fylles på kaia og ikke i båten. En ide hadde kanskje vært å ha kartene med fartsbegrensninger i kommunen til utdeling på marinaer istedet for bortgjemt på lensmannskontor og politistasjoner. Så du mener løsningen på hekkbølgeproblematikken er at alle burde ha stor bensinmotor slik at de kan ligge i plan hele tiden? ..... Hvis man er plaget av hekkbølger ved båtplassen sin er det jo bare en løsning - større moring En båt skal da tåle litt vann! Jeg mener på ingen måte det. Hvis du tar utsagnet ut av sammenhengen kan det se slik ut, men du finner vel knapt 40 fots cruisere med bensinmotorer... Iallefall ikke den 4x fot store Gobbien som plasserte baugnebbet mitt godt oppe på brygga på Ildverket. Avgiftsforslaget er en del av pakken og må sees i sammenheng med de andre tiltakene. Problemet med hekkbølger fra andre er vel kanskje ikke størst ved egen båtplass. Det blir litt upraktisk å dra med seg en 200kg moring bare for å legge til et svaberg en helg, for det er vel på disse stedene problemene er størst. Redigert 4.Juni.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.