Jump to content

Uvettig båtbruk.


GeirT

Recommended Posts

Jeg mener at så lenge man er lommekjent i sitt lokale farvann, sånn som jeg er, så er det ikke noe problem å kjøre raskt. Så lenge man veit hvor holmer og skjær er og nærmest kan kjøre i blinde,

 

Min erfaring er at problemet på sjøen hovedsaklig er eldre menn, som ikke er oppvokst med båtkultur i familien, men som ser en båtreklame og har for mye penger og bestemmer seg for å skaffe seg en svær båt.

Sjøen er tross alt for alle, og ikke bare for de som har valgt svære og treige båter :)

Lykke til. Nå har du lagt deg lagelig til for hugg. :lol:

Forøvrig er jeg delvis enig med deg. Så lenge man ikke utgjør noen fare eller ulempe for andre, så må det være lov til å bruke hodet. Men at man er lokalkjent i et område betyr ikke det at man har kontroll på bevegelige objekter i lendet, slik som andre båter...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Herregud, har dere aldri vært unge?

 

........

 

Når man er ung så tester man grenser, dette er sundt! Jeg begynner å bli smålei dette samfunnet hvor barn snart ikke får lov til å leke lenger...det kan jo være farlig :eek:

 

Det er faktisk mulig litt av problemet ligger her; som gammel lærer er jeg svært frustrert over at barn og unge ikke får utfolde seg fysisk, prøve ut grenser, leke (som slett ikke står i motsetning til læring!)

 

Men jeg har sett nok av eksempler på at utfordringer kan bli mer enn store og dramatiske nok for barn og unge, uten at de f. eks. må "stå på vannski ut Pollen i Arendal" og lignende for å ha det gøy og ha hendene fulle med grensesprengning!

 

Så en bit av løsningen er nok at barn og unge læres opp til et helt register av utfoldelser som ikke plager andre - fullt mulig, og bra for læringen!

 

Men dette er og blir bare en bit av løsningen!

 

En ingeniørvenn av meg er kommet til den erkjennlese at hvis ikke folk føler ting på egen kropp, lærer de ikke ordentlig heller (se, der har vi læring avhengig av praksis igjen!). Så hvor besværlig det enn høres ut for byråkrater i Sjøfartdirektoratet og Miljøverndepartementet og hva vet jeg, så er helt konkret opplæring i båt som kjører på sjøen, helt nødvendig for at "idiotene" eller "de uvitende" skal forstå hva dette handler om, og hvilke hensyn de må ta. En stor del av denne opplæringen kan rett og slett være å kjøre omkring i en liten båt med svak motor på riktig fine, varme dager, og selv oppleve hvilke problem og farer det er med hurtiggående, hensynsløse båter!

 

Som en motorbåtvenn av meg sier: La fartsbøllene sitte en dag forankret midt i leia i en 10 fots Pioner, og selv føle hvor gøy det er med allslags uvettig båtkjøring og tilhørende sjøgang!

 

Når man tar bilsertifikat, må man kjøre med kjørelærer en god del timer først. Noe helt tilsvarende er selvagt helt nødvendig for kommende båtførere også! Men båtsalget vil nok bli litt hemmet av dette, så båtforhandlerne er vel kanskje imot....? Og blir godt støttet av byråkrater, som gjerne vil utarbeide gnidrete forskrifter, men ikke foreskrive praksis.

 

For øvrig er jeg imot mye politi; lovlydighet skal komme av at folk flest er lovlydige, ikke at de blir truet av noen som kan arrestere dem; slikt fører til trass og - lovløse tilstander!

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at så lenge man er lommekjent i sitt lokale farvann, sånn som jeg er, så er det ikke noe problem å kjøre raskt.

Hva om det kommer et følge på 20-30 kajakker rundt neste sving?

Hva om det er noen barn som er ute og bader, og padler langt ut oppå et surfebrett ol?

Hva med den som vil slappe av i båtene eller bryggene side så må sitte å høre på deres motorstøy, fordi dere ikke respekterer reglene..?

 

Nei Novo - vi er så godt som gjevngammle, men jeg synes ingenting om disse holdningene dine. Ingen støtte å hente hos meg desverre... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

jeg gikk på et skjær for et par sesonger sia da jeg var teit nok til og ta turen på baksia av koster uten kart :blush::sweat:

trodde jeg husket ruta fra tidligere - uff uff - gudsjelov var jeg lur nok til og sige fremover på tomgang så det gikk bra men ble enda mere forundret at på land sto det et par lokale fiskebåter på land med stoooore hakk og hull under - da tenkte jeg at når di går på som har fiska en mannsalder her da må det være slapphet og troen på at man kjenner bunnforholdene som gjør at man går på

Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer et følge på 20-30 kajakker rundt neste sving?

Hva om det er noen barn som er ute og bader, og padler langt ut oppå et surfebrett ol?

Hva med den som vil slappe av i båtene eller bryggene side så må sitte å høre på deres motorstøy, fordi dere ikke respekterer reglene..?

 

Nettopp slike situasjoner ser vi stadig vekk! Og unger som sendes ut i en liten båt med motor, og bare kjører rundt og rundt "for gøy"!

 

Her må det holdninger og hensyn til hos de som kjører båt; regler og lover er neppe nok.

Link to post
Share on other sites

For øvrig er jeg imot mye politi; lovlydighet skal komme av at folk flest er lovlydige, ikke at de blir truet av noen som kan arrestere dem; slikt fører til trass og - lovløse tilstander!

 

Vel og bra å mane til lovlydighet og drive holdningsskapende arbeid. Men dessverre er det slik at for veldig mange er det risikoen for å bli "tatt" som gjør at vi oppfører oss sånn nogenlunde. Synlig politi er (kanskje dessverre) en dyd av nødvendighet, også på sjøen. Jeg er tilhenger av å følge de reglene som finnes. Strengt tatt så er det vel ikke noe stort problem. Det vil være helt håpløst om jeg skulle velge bort noen regler som jeg ikke synes passer, fordi min mer eller mindre fornuftige oppførsel tilsier at jeg kan bryte dem.

 

Skjønner ikke helt at synlig tilstedeværende politi kan virke truende, og at det fører til trass og lovløse tilstander. Skulle tro det virket stikk motsatt på "vanlige lovlydige" personer.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Hvis det er tilstedeværelse av politi som gjør at man følger reglene, så er man vel strengt tatt ikke lovlydig? For var man dét, så var det jo ikke nødvendig med politi til stede for at man skulle følge reglene?

 

Jeg er selvsagt helt for at man skal følge reglene, og slett ikke velge bort noen etter eget (ofte svært overdrevne) forgodtbefinnende. Er man uenig i reglene, er jo prinsippet at man skal ta dem opp til diskusjon, og så evt få omgjort dem gjennom vedtak i "demokratiske"(?) politiske fora. Men hvor realistisk det er å få dette til, er en helt annen sak....!

 

Jo, det er nok riktig at politi i seg selv ikke behøver å oppfattes som truende; det er først når man får lyst til å bryte regler, man føler at politiøynene kan bli smale og skarpe - og det er for så vidt vel og bra. Men er der mye politi, vil også mange av dem som gjerne vil bryte regler uten å bli tatt, stadig oppleve at det er spennende å "få det til", og faktisk få enda en grunn for sin rå oppførsel; for det første er det gøy å kjøre uvørent, og for det annet er det spennende å lure politiet. Som må holde skarpere og mer mistenksomt blikk på alle - for kanskje vil de prøve å lure oss! Så jeg tror vi alle vil oppleve at politiet i så fall blir mer mistenksomme mot alle.

 

Igjen: Det er etter min mening kun rent praktiske erfaringer som kan få folk til selv å kontrollere sin atferd og sine lyster; kall gjene slikt "holdningsskapende arbeid" - men dette uttrykket brukes alt for ofte om vasne "ord-kampanjer", ofte med høyst tvilsom - eller slett ingen - virkning! "Holdningsskapende arbeid" oppfatter jeg derfor som en dårlig betegnelse på det jeg tror er nøvendig.

Link to post
Share on other sites

di FÅ gangene jeg har sett en politibåt blir jeg bare glad - det er ekstremt lite av dem -

her i fredrikstad sentrum har jeg enda tilgode å se en eneste en og det bærer det preg av

knopgrensa i sentrum her er det ca 3% som holder - og til di som mener at di skal kjøre fortere for at båten lager mindre bølger i plan SKJÆRP DERE

uansett er det 5 knop grense og du syntes båten din graver opp mye sjø så senk farta 1 knop i stedet for øke med 10 :smash::yesnod:

og styrefart????????? jeg har prøvd elva på tvers og kryss mange ganger og det går aldeles utmerket å styre i 4-5 knop

hadde politi tatt en helg i fredrikstad hadde di fyllt op statskassa - di kunne kjøpt ny politibåt og lønna mannskap for det di tok inn bare i elva :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer et følge på 20-30 kajakker rundt neste sving?

Hva om det er noen barn som er ute og bader, og padler langt ut oppå et surfebrett ol?

Hva med den som vil slappe av i båtene eller bryggene side så må sitte å høre på deres motorstøy, fordi dere ikke respekterer reglene..?

 

Nei Novo - vi er så godt som gjevngammle, men jeg synes ingenting om disse holdningene dine. Ingen støtte å hente hos meg desverre... :nonod:

 

Poenget mitt var ikke at man nødvendigvis alltid skal kjøre så fort som mulig. Jeg er ingen fan av råkjøring, og jeg har mine prinsipper som jeg følger, som jeg anser som fornuftige. F.eks kjører jeg alltid rolig ut/inn til brygga, har alltid med kart, kjører langt unna fiskere og passer alltid opp for badere.

 

Poenget mitt var bare at min erfaring er at eldre folk i svære båter/snekker tror de automatisk følger alle regler og er bedre på sjøen bare fordi de kjører sakte, noe jeg er helt uenig i.

 

Er 17 og har bare kjørt motorbåt i fire år, så mesteparten av livet har jeg seilt og rodd. Har da hatt endel situasjoner med båter på mellom 18-30 fot som kjører sakte, men idiotisk, og skaper en vanskelig situasjon ved å legge seg rett inn i kursen jeg seiler på. Det typiske eksemplet her er en gjeng på 3-8 folk som drar på åra i en svær båt og er ute og koser seg, og bare fordi de kjører sakte tror de at de har full kontroll. Når de ikke følger med og er kommet for tett på seilbåten, så er det faktisk vanskeligere å avverge situasjonen med en saktegående båt, nettop fordi de ikke har farta til å komme seg ut av situasjonen. De fleste gangene har jeg måttet falle av med seilbåten, hente ut mer fart og selv komme meg ut av situasjonen, selvom det er motorbåten som har skapt situasjonen.

 

Den andre potensielt farlige gruppen er menn i ca 30-50 åra med for mye penger som ikke er oppvokst med båtkultur, og som har kjøpt en relativt svær og rask båt. Disse folka kjører som noen svin, og er farlige på sjøen. Her er det blandinga av fart, størrelse på båt og hvor dypt den stikker i sjøen som kan skape mye potensielle ulykker, både for de som sitter på i båten og andre på sjøen.

 

Poenget med innlegget mitt var egentlig at de fleste unge som kjører raskt kjører i mindre båter, følger med på sjøen og er i veldig få ulykker. Jeg er enig at det er irriterende med unge som kjører rundt og rundt i småbåter, det bråker og det kan virke som de har lite kontroll, men det er ikke disse båtene jeg er redd for når jeg er ute på sjøen og seiler båt eller brett.

Link to post
Share on other sites

Poenget med innlegget mitt var egentlig at de fleste unge som kjører raskt kjører i mindre båter, følger med på sjøen og er i veldig få ulykker. Jeg er enig at det er irriterende med unge som kjører rundt og rundt i småbåter, det bråker og det kan virke som de har lite kontroll, men det er ikke disse båtene jeg er redd for når jeg er ute på sjøen og seiler båt eller brett.

 

Er ikke helt enig, men holdningene er jo normale for 17-18 åringer både på sjø og land.

Det største problemet med ungdommen idag er at fedrene har for mye penger.

Da jeg og mine kamerater var i byen på vift i ungdommen, så fikk vi låne en eller annen båt med 10hk Sabb eller 8hk FM.

Kjørte vi på land på hjemveien, noe vi jo gjorde iblant,var jo ikke hviletidsbestemmelser og vaktalarmer i den tia,

ikke promillegrense heller,forresten.

Da bakket vi av og kjørte videre.No harm done. :sailing:

Mens nå derimot på sjøen og ellers ,så kommer man i pappas Windy eller skjærgårdsjeep eller noe annet i 30 knop

og da kan man jo prøve å bakke av når hekkagregatet henger i et tre og skutebunnen er vekk :wink:

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er enig i at ungdom i små båter sjelden er farlige, blant annet nettopp fordi båtene deres er små og lette, så de kan påføre andre bare små skader om de kolliderer - og holder kanskje også ganske skarp utkikk.

 

MEN: For det første vil det at de bryter fartsgrenser i høy grad medvirke til at det blir alminnelig og akseptert å bryte fartgrenser. For det annet lager de ofte ubehagelig sjø. For det tredje skjer det stundom at de kommer uventet fresende rundt et hjørne. Og for det fjerde er de stundom uoppmerksomme likevel, og sneier borti eller reglerett kolliderer med andre. Og om de ikke kan utrette så mye skade, så er en kollisjon en skremmende opplevelse likevel!

Link to post
Share on other sites

De fleste jeg regner som unge er de som kjører båter med enten 10 eller 4hk, da er det faktisk begrensa hvor stor skade man får gjort. Når jeg ble 14 fikk jeg mye større respekt for farene ved båt, blant annet fordi jeg så en ulykke hvor en skjærdgårsjeep smalt opp på land fordi førern datt ut, og kjører kontrollert selv.

 

Poenget mitt er bare at man kan ha full kontroll i rimelig høy fart, og at høy fart ikke nødvendigvis er uvettig kjøring. Jeg mener det er en tendens at alt for mange unge får kjeft av eldre folk i båt, men at det ikke fungerer omvendt, noe som er dumt. Jeg har kjørt mest i skjærgård eller åpen sjø, så opplever sjeldent at folk kommer "rett rundt hjørnet". Om man ikke har sikt rundt hjørnet, så demper man selvfølgelig farten.

 

Til puddingen: Nei, det ekke greit å kjøre som noen svin fordi man er ung. Men jeg tror det er viktig at unge får prøve seg litt fram, og faktisk selv erfare at man må ha respekt for sjøen, for så å ta dette med seg videre seinere og bli ansvarsfulle båtførere. Derfor ser jeg ikke unger i båter med 4 og 10HK som ett stort problem, mer ett lite irritasjonsmoment.

 

Middelaldrende menn som har funnet ut at de har råd til å skaffe seg en båt er ofte mye farligere, nettop fordi de mange aldri har hatt erfaring fra sjøen, og ikke veit hva som kan skje. Har selv sitti på med en som helt tydelig ikke hadde kontroll, han gadd ikke lese kart og var mest opptatt av å virke tøff, og det endte med grunnstøting, bare flaks at han ikke kjørte fort når vi grunnstøtte. Siste gang jeg satte på med han...

 

Poenget mitt igrunn var bare å sifra fra en seiler/roer sitt perspektiv, at det er de svære båtene som er problemet, og det er som oftest eldre folk som skaper de farlige situasjonene. Delvis fordi det er de som har de største båtene, men delvis fordi mange har for stor tro på egen evne og vurderinger.

 

Så en unge som kødder seg litt med en liten jolle er sjeldent farlig, og det er viktig at folk får leke litt på sjøen, selvom jeg personlig mener unger kan seile eller ro :)

Link to post
Share on other sites

Av og til blir jeg litt flau av å være ungdom... Men jaja

 

Jeg kan være enig i at større motorbåter er det største problemet jeg møter på sjøen. Båter som apsolutt skal presse seg forran baugen på en liten seiler, bare for at de skal nyte synet av at båten ruller som en isoprobit i storm.

Men det skaper sånsett ikke noen farlige situasjoner. Bare irritasjon, og uten den irritasjonen tror jeg det hadde blitt litt kjedelig på sjøen.. :lol:

 

Denne tråden handler vel mer om ting som er farlig og uforsvarlig. Og jollekjøring på bunn pinne mellom holmer og skjær er uforsvarlig. Uansett hvor lommekjent du er.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker så godt jeg kan, men noen ganger funderer jeg på om jeg likevel gjør saker og ting galt, og kanskje har noen blitt sure på meg uten at jeg vet det eller ønsket det. Dersom vi alle ble satt i en lik situasjon ville vi vel tolke og oppføre oss noe forskjellig?? Noen ville kanskje oppfatte meg som uansvarlig i èn situasjon, mens jeg ville kanskje oppfatte andre som uansvarlig i situasjoner som mange vurderer som ok. Tenker ikke på der det er fartsbegrensning, da er det jo åpenbart hvordan man skal seile/kjøre. Men mange andre situasjoner er jo åpen for skjønn, og da vil vi nok handle noe ulikt.

Jeg er 100% enig i at det er en del kjøring som åpenbart er fullstendig uansvarlig, men av og til tror jeg folk ønsker og vil det beste men likevel blir situasjonen oppfattet uansvarlig av andre. Vi må vel være tålmodig med de som ikke har 25års fartstid i båt også... jeg gjør i alle fall mange tabber fortsatt.

Jeg har faktisk fått knytneven etter meg mens jeg holdt 3-4knop i 5knop sone og god plass og oversikt. Lurer fortsatt på hva jeg gjorde galt den gangen. Men tydeligvis vurderte en annen situasjonen annerledes og mente åpenbart at jeg var en av disse uansvarlige.

Ja, ja... det var bare noen tanker rundt grensetilfeller og forskjellige vurderinger....

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter en kjempe fin pinse helg på sjøen har jeg nå endret mitt syn på båt sertifikatet som er i vente. Tar det nå i mot med åpne armer og håper at det kommer til å hjelpe på folks måte oppføre seg på i båt trafikken. Har sett og opplevd en del situasjoner i den siste tiden som er skremmende. Her snakker vi slik denne tråden starter, 30 knop + på steder der det ofte er tett trafikk, Må heller ikke glemme å nevne personer som er ute å padler mitt oppi det hele, de blir som oftest ikke tatt hensy til. Må også spørre om det er vanskelig å få med seg stedene som har maks fart på 6 knop. de er som oftest skiltet ganske så bra.

 

Men det som også er skremmende er at vi var utefor et lite motor haveri søndags kveld, og det var ikke så lett å få kontakt med alle disse som suste forbi i et smalt sund. Men en stor takk skal sendes til Dracoen Line som kom til vår redning :flag: Takk for slepet som vi fikk inn til Solsvik kai på Sotra utenfor Bergen. Alt løste seg veldig bra etter det :smash:

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis store lokale variasjoner for i følge Budstikka (Asker og Bærum) så skapte de mange båtene på sjøen i pinsehelgen ikke noe trøbbel for politiet;

 

Det har vært rolig på sjøen. Det har ikke vært noen ulykker, og ikke behov for politibåten, opplyser operasjonsleder Tora Jordan tirsdag morgen.

 

Jeg vet at dette er en melding som vil falle enkelte tungt for brystet for i følge den/de samme så befinner det seg jo bare idioter i dette området!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er nok noen mørketall ute å går Mouche. En kompis slepte en båt fra grunnstøting til kai/kran (2 minutter til så hadde den nok måttet berges) og skipperen hadde noen merkelige krøll på tunga under konversasjonen som fant sted. Han hadde dog ingen problemer med å sitte i stolen....

 

(bare slik at det er nevnt så har heller ikke Redningsskøyta noen meldeplikt til Politiet)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det står i samme avisen også at;

 

De to båtene Redningsselskapet har i Oslofjorden hadde en svært travel pinse i finværet. Det handlet om alt fra startproblemer, lensing, sleping til dykkeroppdrag. På skøytene ble opdragene satt i kø.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var ingen sammenheng mellom skøyta og min kompis, bare et apropos :yesnod:

 

Men at skøytene har mye å gjøre er det ingen tvil om. Tror mye kunne vært unngått der også(tau i propell+motortrøbbel)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...