Jump to content

Uvettig båtbruk.


GeirT

Recommended Posts

Jeg har sett mange idioter som kjører som svin på veiene. De tar sjanser med farlige forbikjøringer og har null respekt for fartsgrenser.

 

Tror du ikke at flere av dem nå har kjøpt seg båt !!!! Båtene har kun 3 hakk på spakene: Fullt for-over, stopp og fullt akter-over.

Og de går alle 30+ knop - for det MÅ "gå fort i svingene" for disse galningene.

 

Iløpet av 1 minutt i ett 6 meter bredt sund ble vi passert og nær truffet av 2 daycruisere med store utenbordsmotorer i tilnærmet full fart.

Selv motret vi i 6 knop. Vår båt er drøye 3 meter bred - da er det ikke mye plass igjen.

 

En av dem hadde til og med plassert ungene på fordekket, uten redningsvester. Der hang de og dinglet i løse lufta i sjøgangen.

Han kunne like godt ha plassert dem på panseret av bilen.

 

Nei, noe må gjøres med bruk av båter i høy fart. Galningene må settes på land til de har lært vett !

Skriver gjerne under på at det må tas harde midler i bruk. Inndragning av båt og/eller førerkort for bil høres ut som en passende straff.

At de dreper seg selv er forsåvidt ille nok, men desverre tar de som oftest med seg andre i døden også.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg var klar til å hoppe i vannet her for noen dager siden.

 

Kom 2 meget hurtiggående båter med voksne folk ombord rett mot meg i seilbåten, midtfjords.

De kjørte forbi meg så nære at jeg fikk sprut ombord! :eek: :eek:

 

Må innrømme at jeg skreik noen ord og viste noen tegn jeg helst vil slippe å meddele. Hadde jeg funnet båtene igjen hadde jeg ikke hatt noen problemer med å brette opp armene og stige ombord til dem.

Slike folk fortjener ikke å ha båt.... :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Der er jeg helt enig med dere.

 

Galskapkjøring til sjøss er rett å slett galskap. Enkelte lærer ikke før noe går skikkelig galt og da er det som regel for sent... :sailing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Ja det er desverre sånn at det er endel uvitenhet (dumskap) blant enkelte båtførere vi hedde en tur i Bærums sjærgård

i helgen med venner og kjente når båter på over 30 fot holder over 8 - 12 kn i slependrenna så er jeg glad jeg ikke har båten min der

det er ånne ting jeg tror at de ikke vet bedre for hvor dum går det and og bli.

Det er alt for mye av båter med høy fart i Bærums skjærgården er fartsgrensenpå over 50 meter i fra land 15 knop det gjelder i Asker også mellom

Bjærkøya og spira (Konglungen) også det er bare i storfjorden det er fri fart :sailing:

Link to post
Share on other sites

Når det nå er slik dere beskriver, hva foretrekker dere? At det settes inn flere kontroller og at straffen for de som blir tatt svir? Eller burde man alternativt bruke pengene på litt teoriutdanning for disse menneskene? Da må man ta med de 500000 andre i samme slengen selvsagt.

 

Kanskje alle som kjører som svin på landeveien kan sendes på et utvidet teorikurs? Bare tuller. Fortsatt et sterkt utrykningspoliti er nok en mye bedre forsikring.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare som en liten oppklaring. ser at uttrykket teori kurs, brukes stadig vekk. Naar en sammenligner Baatforer proven med sertifikatplikten som er paa lande veien.

 

Det er pr i dag, IKKE noe obligatoriskt teori kurs for aa ta lappen til vaerken moped, motorsykkel eller personbil. Hvordan det er for lastebil vet jeg ikke.

 

Det er noe de kaller trafikalt grunnkurs, paa 8-10 timer. Dette maa tas for man overhodet begynner med ovelseskjoring eller tar mop'lappen

Men det teorikurset som vi maatte ta i gamle dager er borte vekk.

 

Men Teoriproven ,den maa selvfolgelig tas. Men da etter selvstudium.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:smash:

Jeg nekter å gå med på at det er uvitenhet som driver disse vanvittige fartsfantomene.

Det er utslag av den samme mentalitet som vi nå ser brer seg i samfunnet. Nå dreier verden seg kun om MEG !

Da driter vi i andre. Ordet hensyn til andre og respekt for regler og lover er helt borte fra deres tanke og ordforråd.

 

Jeg har ikke oppskriften som skal til, men når muligheten for å bli tatt for grisekjøringen er marginal blir nok ikke forholdene bedre.

Båtførerbevis, teorikurs og holdningkampanjer har jeg mistet den store troen på. Ego-trippen stikker dypere enn båtkjølen.

Muligheten for å bli tatt, miste båtlappen og bøter som svir skikkelig kan ha nok en preventiv virkning.

Link to post
Share on other sites

Hva med og tenke helt nytt da,

legge ansvaret for opplæring av denne type båter på forhandler/Selger/Produsent.

De blir gjort ansvarlig for uforsvarlig bruk av båten.

 

Syns selv dette er et "litt" søkt flytting av ansvar, men da har også disse et ansvar,

det er jo en dårlig reklame for dem også

Link to post
Share on other sites

Når det nå er slik dere beskriver, hva foretrekker dere? At det settes inn flere kontroller og at straffen for de som blir tatt svir? Eller burde man alternativt bruke pengene på litt teoriutdanning for disse menneskene?

Jeg er fristet til å si som Ole Brum... Ja takk begge deler :lol:

 

Kanskje har det størst effekt med et stort ris bak speilet mht inndragning av førerbevis (både for båt og bil?) bøter osv, men kanskje vil veien til "båtlappen" med behovet for faktisk å bruke litt tid på å lese og lære også sile ut noen verstinger? Kan læreprosessen og det man må lære få litt mere fornuftige tanker inn i skallen på noen av verstingene også så er jo det flott.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler ikke i sanhetsgehalten i de episoder som nevnes her, men det er vel ikke bevis på at det det generelt er mange båtbøller.

 

Jeg så ikke en eneste båtbølle i helgen og det må også bli med i statistikken.

 

Derimot ble jeg på motorveien inhentet av en tulling som med lysblink, tuting og fingeren signalisterte at jeg kjørte for sakte i venstre felt på motorveien fordi jeg ikke hadde racerbilfart da jeg kjørte forbi en buss som lå i høyre felt.

 

Generelle formeninger om at det er mange uvettige til sjøss gir bare ammunisjon till kontrollfrikerne som vil gjøre landkrabber av alle som er uvettige....og terskelen for hva som er uvettig ikan bli svært lav når ordensmakten skal bruke sitt skjønn.

Link to post
Share on other sites

inndragning av billlappen tror jeg ville være mest effektivt. hvem hadde ikke tenkt seg om to ganger da? jo kansje 10 % av værstingseilerne hadde fortsatt , mens flertallet av racerne hadde antagelig slakket ned. må selvsagt også innføres flere politibåter og kontroller.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg så ikke en eneste båtbølle i helgen og det må også bli med i statistikken.

 

Da synes jeg du var heldig, jeg så nemlig flere.

Vikepliktregel ser ikke ut til å gjelde for enkelte på en fin, solrik og varm søndag. Selv opplevde jeg å holde på å bli rent i senk et par ganger på kort tid i går. (Skal ikke si noe om at størrelse ser ut til å ha noe med saken å gjøre, selv om det kunne være fristende). Det var mye båter ute i indre Oslofjord i går og som alltid var det noen som hadde det mer travelt enn alle andre.

 

Jeg er redd det har med holdninger å gjøre og ikke mangel på opplæring (på samme måte som i biltrafikken)

Link to post
Share on other sites

har sagt det før og sier det igjen - hva med ballonger med SORT oljemaling eller paintball baller med samme innhold og helst med herder så dritten tørker og setter seg skikkelig fast hehe

selv har jeg sittet og fisket når en speedbåt med drittunger passerte nere nok til at jeg kastet foran båten hehe - ble det stopp JA!!!!! :lol::lol::lol::lol: og var det vært sene og krok?? JA :lol::lol::lol:

kommer det slike i full fart mot baugen håper jeg de treffer rett på ( kan korigeres med baugprop haha)så forsvinner den båten i 2 biter styrbord/babord

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jo de feste mobiltelefon med muligheten til å ta videosnutter, eller kamera med samme mulighet.

Hvorfor kan da ikke de som blir utsatt for farlige situasjoner av andre fartøyer som kjører for fort og ikke tar hensyn til annen ferdsel enn sin egen ville ferd i skjærgården prøve å filme sekvensen. :eek:

Jeg vet situasjonene dukker såpass fort opp at man knapt rekker å reagere på annen måte enn å sikre eget fartøy og passasjerer, men man kan jo være heldig å få både båttuype, båtnummer og fører på film og det kan vel ( :confused: ) brukes som bevis ved en anmeldelse..

Hvis Råkjørere i båt vet at det muligens er en der i en av småbåtene som ligger rundt i skjærgården med et kamera rettet mot ham gjør at han besinner seg å lar være å kjøre idiot der han ikke skal så er mye vunnet når det gjelder de som er på fjorden for å kose seg.

 

Jeg sier ikke at vi skal gjøre det utrivelig med å drive å angi hverandre ol men for å ta værstingene som gjør andre utrygge på sjøen og er til fare for andre personer og fartøyer. De må man vel kunne komme til livs på en eller annen måte. :flag:

 

Et bilde sendt inn i lokalavisa som viser båtens ville ferd med tittel galmannskjøring i den og den fjorden av den og den båten etc. :eek:

 

Den eneste plassen det svir hos enkelte er når de får passet påskrevet i full offentlighet. :eek: :eek: :headbang:

 

Ikke vet vel jeg, men jeg ville lufte ideen å se om det kan være noe respons på tiltaket.

 

Man kan jo diskutere seg blå til tider, men å komme med forslag til løsning er det av og til så som så med :discuss::cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil dere ta førerkortet på bil fra eventuelle fartsyndere på sjøen ? Er ikke dette to forskjellige ting. Er det da slik at den som smugler en kartong røyk må fradømmes retten til å drive næringsvirksomhet også ? Eller at en skattesnyter, stor eller liten, også må dømmes for ran, tyveri etc pga sinnelag for økonomiske forbrytelser ? Her bør man holde seg til saken, før hysteriet tar helt av.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
:smash:

Jeg nekter å gå med på at det er uvitenhet som driver disse vanvittige fartsfantomene.

Det er utslag av den samme mentalitet som vi nå ser brer seg i samfunnet. Nå dreier verden seg kun om MEG !

Da driter vi i andre. Ordet hensyn til andre og respekt for regler og lover er helt borte fra deres tanke og ordforråd.

 

Jeg har ikke oppskriften som skal til, men når muligheten for å bli tatt for grisekjøringen er marginal blir nok ikke forholdene bedre.

Båtførerbevis, teorikurs og holdningkampanjer har jeg mistet den store troen på. Ego-trippen stikker dypere enn båtkjølen.

Muligheten for å bli tatt, miste båtlappen og bøter som svir skikkelig kan ha nok en preventiv virkning.

 

Opp med renta og drivstoffprisene så er man kvitt mesteparten av disse på et blunk. Holdningsskapende arbeid, greit nok, kompetanseøkning, greit nok, mer kontroll, greit nok. Men det er kun veien gjennom lommeboka som virker, dette vet vi da godt nok, skjønner ikke at det er så mye å lure på..

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg tar feil, men mener og huske at det er en tekst i loven som sier at ved spesielle tilfeller kan politiet fra ta en person førerkort for andre forhold en ved bilkjjøring, hvis Politiet mener han som følge av lovbrud heller ikke er skikket til og føre bil...

 

Er på litt tynn is, men har hør at dette skal være tilfelle

Link to post
Share on other sites

Opp med renta og drivstoffprisene så er man kvitt mesteparten av disse på et blunk. Holdningsskapende arbeid, greit nok, kompetanseøkning, greit nok, mer kontroll, greit nok. Men det er kun veien gjennom lommeboka som virker, dette vet vi da godt nok, skjønner ikke at det er så mye å lure på..

 

 

:smash: Det er bare det at det er de rike som vinner, vi med litt slankere lommebok og som prøver å holde oss til fornuften taper......., Jeg tror det er noe som kommer med oppveksten det å ta hensyn til andre... eller :confused::confused:

Redigert av Plomma I (see edit history)

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Som vanlig mange ureflekterte meninger om metoder for å komme problemet til livs.

At det er en trist utvikling tror jeg de fleste av oss er enige om.

 

Jeg tror at de tider er forbi da båtfolket var en egen avslappet garde, desverre.

Bilbøller har vi hatt i mange år på tross av sertifikater.

 

Vi må nok forholde oss til at det nå også er noe som heter båtbøller!

Link to post
Share on other sites

Her i Grenlandsfjorden var det en idiot med tintorera med blått skrog og hvitt dekk med 90 hk yammis som stod for det jeg så av villmannskjøring. Hopping så hele båten var høyt og hoppet ble langt, landet bare av og til med full kontroll tror jeg.

Får håpe at motoren skjærer seg snart, det er det greieste for oss vanlige brukere og dyreste for eieren. Kondensfjerner i større mengder på tanker kan vel også gjøre litt med slike motorer.

Kjøringa er festet på film. Han var ikke alene men hadde med seg ei ung jente men hun forstod vel ikke hvor nær ei ulykke hun var.

Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at en begrensning på 10 hk pr tonn båt hadde løst de fleste problemer i forbindelse med fritidsbåtbruk.

 

Ingen kostnader, bare fordeler. Og den eneste følbare begrensningen ville være for de som liker å kjøre fort, men det er jo ikke det viktigste med båtlivet for sanne båtfolk???

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil dere ta førerkortet på bil fra eventuelle fartsyndere på sjøen ? Er ikke dette to forskjellige ting. Er det da slik at den som smugler en kartong røyk må fradømmes retten til å drive næringsvirksomhet også ? Eller at en skattesnyter, stor eller liten, også må dømmes for ran, tyveri etc pga sinnelag for økonomiske forbrytelser ? Her bør man holde seg til saken, før hysteriet tar helt av.

 

Jeg er så enig som det går ann å få blitt, dessuten kan man jo ikke miste båtsertifikatet bare man kjører for fort i en 5 knops sone? Det gjør man ikke i bil.. man får en bot som svir på pungen, og det tror jeg kunne vært fornuftig til sjøs også, men det må være innen for rimelighetens grenser. Kjører man 6 knop i en 3 knops sone, så er vel litt tilsnakk nok?

 

En annen ting er at det er stor forskjell på bil og båt når det gjelder hva folk bruker den til. Jeg vil si at en bil er et framkomstmiddel for de aller fleste, mens en båt er en glede, noe du bruker mest mulig i fritiden din og kanskje ferieboligen din.. Det blir jo litt surere å ikke kunne kjøre båten når du er på båtferieferie i Hordaland og bor i Oslo, enn å ikke komme seg hjem fra jobben med bil?

Redigert av capteinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...