Jump to content

Uvettig båtbruk.


GeirT

Recommended Posts

Nå ja. Da har dere ikke opplevd Oslokidsa rundt Dobbeltanarkiet med RIB minst 60 knop og evig full tank.

 

Så lenge utferdstrangen skjer i dagslys og utaskjærs er det bare hyggelig at folk leker seg i bølgene uansett om det surfebrett eller RIB i 60 knop.

 

Når feite 40-åringer blir dradd ut av kontorstolen for å dra på sjørafting som event med kolleger er RIB i 60 knop et positivt næringspolitisk tiltak. Når man leker seg med egen RIB eller skjøærgårdsjeep er det plutselig uvettig sjømannskap.....

 

Ellers ser jeg vel skjelden at store RIBer ligger i plan bortsett fra transporetappen ut Drøbaksundet. De putrer som regel i 5 knop med to 2 macho 250 hk på hekken for å se og bli sett.

Link to post
Problemet med hekkbølger fra andre er vel kanskje ikke størst ved egen båtplass. Det blir litt upraktisk å dra med seg en 200kg moring bare for å legge til et svaberg en helg, for det er vel på disse stedene problemene er størst.

 

Er enig at det kan være litt tungvint å drasse med en moring på tur :smiley: Men tror ikke økte/differensierte avgifter er løsningen på problemet, er ikke så veldig glad i hekkbølger selv....men opplæring og holdningskampanjer kunne kanskje hjelpe! Har man råd til en båt til flere millioner har man også råd til dieselpriser på 20 kroner! Burde kanskje bli ulovlig med motorbåter, så kunne vi alle seile i harmoni? :wink:

.

Link to post
Ja, de gjør det.

Om det er noen "gruppe" som muligens utmerker seg når det gjelder grisekjøring, så er det hyttefolket.

Lite erfaring og båten i bruk 4-5 uker i året.

 

 

da er det avdekket en synder iblandt oss. :tongue:

 

Det er i aller høyeste grad helt legitimt å ha en mening om ting, men det er vel like legitimt å være uenig? Selv tilhører jeg (også) hyttefolket, men har regnet ut at jeg tilsammen har fem års botid i Kragerøs skjærgård hvor jeg har vært helt avhengig av båt til nesten ethvert gjøremål så noe erfaring får man da til slutt? Eller kanskje en teroretisk båtførerprøve uten opplæring er vel så bra? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Så kommer mine kontroversielle forslag til hvordan man kan få bukt med noen av disse problemene.

 

-Mer politi på sjøen, gjerne understøttet av indre Kystvakt :wink:

-Høyere bøte-/foreleggssatser for overskridelser av fartsbegrensninger. La det svi, gjerne i forhold til inntekt på samme måte som ved promillekjøring.

-Innfør "no wake" soner i stedet for 5 og 8 knopsgrenser.

-Bortfall av HK avgift på dieselmotorer, en reduksjon i hk avgiften på bensinmotorer slik at vi unngår undermotorisering, og innføring av avgift på diesel slik at det straffer seg å ligge i halvplan.

-Gjeninnføring av obligatorisk båtregister og påbud om påsatte registreringsnummer slik at "bøller" kan identifiseres.

-Senking av promillegrensen til 0,5.

 

Ja her var mye bra rød/grønn politikk......

Link to post
"Ekte" båtfolk er opptatt av å oppføre seg hensynsfullt og korrekt på sjøen. Det finns nok av tullinger som eier båt uten at de fortjener tittelen "båtfolk"

 

Sånn ser jeg på det..

 

Og hva er båtfolk? Dei som ligger i en marina og bruker båten den dagen det er sol og lite trekk og kjører til nærmeste plass der de kan ligge i flokk nett som sauene gjør når det er kaldt? Eller en som putler rundt om og finner seg en plass med fred og ro, og bruker kansje båten hele året? "Mest sansynlig har ikkje siste mann en båt til 2-1000000 millioner heller Men eg tror han har det mye betre med seg sjøl.

Jeg velger å se på dette med Darwinistisk tilnærming:

 

Dumme gener utrydder seg selv over tid.

Dessverre så gjør de ikkje det, men hvis du har rett så bør man øke arbeidsinnvandringen betraktlig i oslofjorddistriktet da det kan bli tynt befolket etter en tid. (Før noen tar av, eg mener ikje at alle i dette distrikte er tullinger, men det er utrolig mye man syting man hører her fra)

 

Nå ja. Da har dere ikke opplevd Oslokidsa rundt Dobbeltanarkiet med RIB minst 60 knop og evig full tank.

 

Og hvorfor I HELVETE skal det være slik at hvis det skjer noe i Oslo området så skal det måtte gå ut over alle? Det finnes faktisk ungdom andre plasser i landet som har lært å oppføre seg, og veit hvordan man skal være i båt (Og ellers i livet)

Ja, de gjør det.

Om det er noen "gruppe" som muligens utmerker seg når det gjelder grisekjøring, så er det hyttefolket.

Lite erfaring og båten i bruk 4-5 uker i året.

Det er ikkje få mennesker du kaller for hyttefolk nå :smiley: Ta deg en titt på timmer telleren til båter rundt deg og du vil få en overrasskelse

Link to post
Nå ja. Da har dere ikke opplevd Oslokidsa rundt Dobbeltanarkiet med RIB minst 60 knop og evig full tank.

 

Jeg er jo en av dem så jeg burde jo vite godt hva du prater om. Men Det er ikke mange av disse, og har ikke sett en hittil i år. Nærmeste jeg har kommet var en 50 åring som holdt på å kjøre over meg med 50 fotern sin.

 

Til sotra:

Hvem har sagt at dette bare skjer i oslofjorden og på plassene der oslofolket har hytte? Det er også eksempler på slik kjøring andre plasser i Norge.

 

En ting å tenkepå er at det bor 1 mill mennesker rundt oslofjorden, og i resten av landet bor det 3,5 millioner. Halvparten av disse bor ikke i nærheten av store ferskvann eller kysten. Det er kanskje en grunn til at det skjer flere ulykker i Oslofjorden enn en eller annen plass på vestlandet eller i nordnorge?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Og hva er båtfolk? Dei som ligger i en marina og bruker båten den dagen det er sol og lite trekk og kjører til nærmeste plass der de kan ligge i flokk nett som sauene gjør når det er kaldt? Eller en som putler rundt om og finner seg en plass med fred og ro, og bruker kansje båten hele året? "Mest sansynlig har ikkje siste mann en båt til 2-1000000 millioner heller Men eg tror han har det mye betre med seg sjøl.

 

Båtfolk defineres da ikke utfra timetelleren på båten.. :lol:

Heller ikke utfra pris eller størrelse på farkosten, dette blir bare tøv..

Om folk velger å kose seg i flokk eller i ei vik for seg sjøl er da vitterlig en privatsak.

 

Folk kan ha akkurat f.. hvilken båt de vil og bruke den akkurat f.. hvor mye de vil for meg bare de evner å oppføre seg som anstendige hensynsfulle mennesker. Er det så mye forlangt?

Redigert av bmhe (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post

Ikke første gangen dette skjer inne i Trondheim havneområde. Disse to karene i natt var vel ruset (på et eller annet) og drev nattekjøring, men jeg har også sett flere episoder midt på blanke dagen. For en del år tilbake var det en gjenganger med vannscooter som kjørte i vill fart både i kanalen og i elveløpet. Jeg har selv båtplass i elveløpet på motsatt side av Royal Garden Hotell og der er det mange båter som skal forbi på vei for å fylle drivstoff på ESSO-stasjonen på oversiden av Bakke bro. Det er slett ikke få ganger kaffekopper har skulpet over eller veltet og noen ganger også verktøy og annet utstyr som har slamret omkring i båten pga drivstofftørste folk i båt som peiser opp elva i plan, halvplan og alt annet enn 5 knop eller under. Dette har jeg også tidligere kommentert ifm sjøsettingsrampen i Nidelva.

Link to post

Store hekkbølger er et problem i oslofjorden.

 

Jeg putrer utover mot Leangbukta. Først putrer jeg utover mot Leangbukta, en kar i en 50foter kjører nesten over meg og hekkbølgen skyller over motoren. (50 foterne med bølge kom bakfra og skylte over motoren, heldigvis kom det ikke noe inn i motoren og jeg fikk ikke noe vann i båten). Jeg kjører litt videre og kommer ut til middagsbukta, en ferje kommer med stor hekkbølge ut i fra middagsbukta. Vannet skyller over båten min. Jeg fikk ca 150 liter vann ombord. (jeg hadde med en voksen ombord og båten lå derfor lavere i vannet. og baugen løfta seg ikke slik den pleier når jeg er alene ombord.) Heldigvis har jeg en eletriks lensepumpe ombord og dørken er selvensende derfor forsvant vannet for unna og ut i sjøen igjen. Jeg vet det er unødvendig med el.pumpe i en 11foter, men det var standar utstyr på min båt.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Tror ??? Jeg ser det hver gang jeg ute i båten. Ikke en uvanlig hendelse at båter kjører 25 knop i 7 knops område.

 

Mange båtfolk kan ikke fartskiltene langs kysten, og har problemer med navigasjonen.

Dette viser erfaringer fra båtførerprøven hos Norsk Test.

 

Er det fartsynderne eller havnemyndighetene som er uvettige ?

En liten båt i plan lager i hvertfall nesten ikke hekkbølger og man da få ha det gøy til sjøss.

 

Greit at det er 5 knopssone innerst ved Aker brygge og Rådhuset i Oslo, men er det virkelig nødvendig å slakke av til 5 knop nesten ute ved Dyna fyr ?

oslo31.jpg

 

Som bildet viser er det da rikelig med plass og skipstrafikken blir neppet plaget av noen hekkbølger fra fritidsflåten.

Unøvendige fartsrestriksjoner blokerer fjorden som transportvei. Flytt 5 knopsskiltene til de store infartsveiene så får vi se om bilistene er like dumsnille som båtfolket.

Link to post
Guest Avmønstret#
Det finnes sikkert mange flere. Forslag mottas med takk.

 

Jeg gjør det enkelt for meg selv og deler i to:

 

1. Man er dum (manglende kognitive evner) eller uvitende (mangler kompetanse).

2. Man gir faaeen.

 

Med de to mener jeg at de fleste tilfeller av dårlig/dum oppførsel dekkes greit. Ut fra de to punktene kan jeg videre konkludere at de som utfører dårlig/dum oppførsel er enten/eller/begge deler:

 

1. Dumme.

2. dri***ekker.

 

Enkelt ikke sant? :lol:

Link to post
Er det fartsynderne eller havnemyndighetene som er uvettige ?

En liten båt i plan lager i hvertfall nesten ikke hekkbølger og man da få ha det gøy til sjøss.

 

Greit at det er 5 knopssone innerst ved Aker brygge og Rådhuset i Oslo, men er det virkelig nødvendig å slakke av til 5 knop nesten ute ved Dyna fyr ?

 

 

Nå er det ikke bare hekkbølger som er årsak til fartsbegrensninger. Når man skilter nedsatt fart , gjør man det ut fra andre hensyn. Hva slags båter trafikkerer utløpet. Er det kun joller eller kan det være flere skip/ferger som møtes samtidig. Hvordan blir sikten og plassen for øvrige båter da?

 

Nå tror jeg ikke allmenheten blir plaget av at en jolle som kjører litt for fort ved Dyna, men problemet er at de samme jollene ikke vet at man ikke kan kjøre 25 knop ved Aker Brygge.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
1. Dumme.

2. dri***ekker.

 

Det kan være et snev at dysleksi, men først trodde jeg faktisk at det sto:

 

1. Dumme

2. Drikker

 

Og det siste kan jo forsåvidt være et alternativ i seg selv, jfr kanalkjøring i Trondheim.

 

Jeg har spurt i debatten i Adressa, og kan forsåvidt også spørre her:

 

Slipper vi slikt med obligatorisk båtførerbevis?

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Herregud, har dere aldri vært unge?

 

Har selv stått vannski ut av Pollen i Arendal, sikkert til noens sjenanse men det var jo gøy! :wink: Båten i kanalen i Trondhjem lager da minimalt med hekkbølger og er i et område så vidt jeg husker som er temmelig øde og de har det sikkert gøy!(båten minner veldig om båten i profilbildet til Helge...dobbeltmoral?)

 

Når man er ung så tester man grenser, dette er sundt! Jeg begynner å bli smålei dette samfunnet hvor barn snart ikke får lov til å leke lenger...det kan jo være farlig :eek:

.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...