Jump to content

Uvettig båtbruk.


GeirT

Recommended Posts

Det er forskjell på båtfolk og folk med båt...

 

 

 

Den er ikke stor, de som har båt er som oftest interresert i det og har det som en interresse.. Jeg kan se at det finnes såkalte fartsbøller.. Men ellers vil jeg si at de med båt er ganske like.

 

Dette er ihvertfall sånn jeg ser på det..

Link to post
Share on other sites

Observerte mye stygg båtkjøring selv i helgen. Holdt nesten på å bli vippet ut av førestolen da en båt i godt halvplan skulle presse seg i mellom en annen passerende båt og meg. Jeg kunne nesten spytte på båten. Føreren vinket og hilste, jeg pekte på hekkbølgen og bare ristet på hodet. Dette er helt vanlig nå i Oslofjorden, dessverre.

 

Dessuten er det blitt mange flere skikkelig hurtiggående båter i år. Dvs; båter som gjør godt over 50 knop. Og det kjøres så det freser av de. Det er nok dessverre bare et tidsspørsmål før det skjer en eller flere stygge ulykker med slike båter, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

I dag har jo de feste mobiltelefon med muligheten til å ta videosnutter, eller kamera med samme mulighet.

Har vært inne på denne tanken flere ganger og nå legger jeg kamera klart til bruk mot "synderne". Ikke min stil å sette folk i gapestokk, men noen som vet om et alternativ som kan få den effekten en ønsker ved å offentlig henge disse ut til spott og spe. Om dette er lovlig er en annen sak som må vurderes. Anmeldelse av forholdet er også en mulighet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt noen skrekkopplevelser i helga. Nærest på var det veldig sent (for ikke å si tidlig) lørdagsnatta, det var blitt mørkt og jeg skulle frakte noen venner inn til havnebassenget (5 knops fartsgrense) i en liten båt. Selv om det var blitt langt ut i de små timer, var det mye trafikk inne i havna, og det var slett ikke alle som hadde lanterner. Plutselig observerte jeg at to sidelanterner som kom til syne bak et nes sånn ca 15 grader på styrbord baug. Noen ganger så jeg bare den røde lanternen, men straks så jeg begge igjen. Avstanden mellom lanternene indikerte at dette var en stor båt, og det faktum at avstanden mellom dem økte raskt, samtidig som peilingen ikke forandret seg, indikerte at båten kom FORT rett mot oss. Min refleksbevegelse var å vike til styrbord, for å vise ham min røde lanterne. Men akkurat i det jeg vred roret over, svingte han til babord. Jeg la raskt roret motsatt veg (igjen en refleksbevegelse) og så så jeg skyggen av den STORE (30 fot ++) båten i fullt plan passere med et brøl kloss ved min styrbord side. I stupmørket, inne i et tett beferdet havnebasseng, og med MINST 20 knop mer enn tillatt hastighet. Jeg har ennå mareritt med tanken på at jeg holdt på å legge meg rett i kursen hans. 

Link to post
Share on other sites

En hendelse på vei hjemover igår. Leden er tydelig skiltet 7 knop med 2 skilt , ett på hver side ytterst. Det er stor trafikk og nesten alle kjører riktig fart og holder stø kurs. Så kommer det en skjærgårdsjeep-fører med kone og 3 barn , alle med redningsvest. Blikket er konsentrert og farten kan være 25 knop og han kjører sikkert mellom alle de saktegående fritidsbåtene og er borte i løpet av et minutt.

 

Han virket ikke som noen båtbølle, men en helt alminnelig ansvarsfull familiefar, som hadde hastverk med å komme hjem, da barna var utålmodige og trøtte . Han kjente kanskje ikke betydningen av skiltet ytterst og vet heller ikke hvor mye 7 knop er . Føreren kan ha vært i god tro ,da båten han førte går under betegnelsen småbåter og fartbegrensningen neppe gjelder for denne type farkost.

 

Det er mange formildende omstendigheter når man oppdager båtførere som ikke retter seg etter sjøveisreglene. Det kan simpelthen kun dreie seg om uvitenhet . :flag:

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at en begrensning på 10 hk pr tonn båt hadde løst de fleste problemer i forbindelse med fritidsbåtbruk.

 

Legger merke til at det bare er 4-6 i denne tråden som har båter med mindre enn 10 hkmotor/tonn båt. De fleste av dere har endog mer enn 30 hk/tonn.

 

Hvordan føles det å kjøre rundt i potensielle drapsvåpen?

 

Har alle 'bæretillatelse' for våpenet sitt?

 

Ingen av dere har vel noengang forårsaket close hits heller?

 

Eller overskredet fartsgrensene grovt, bevisst eller ubevisst?

 

Slutt å syt, dere ønsker jo selv å ha denne såkalte friheten!

Redigert av HÅP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er ikke stor, de som har båt er som oftest interresert i det og har det som en interresse.. Jeg kan se at det finnes såkalte fartsbøller.. Men ellers vil jeg si at de med båt er ganske like.

 

Dette er ihvertfall sånn jeg ser på det..

 

"Ekte" båtfolk er opptatt av å oppføre seg hensynsfullt og korrekt på sjøen. Det finns nok av tullinger som eier båt uten at de fortjener tittelen "båtfolk"

 

Sånn ser jeg på det..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

jeg mener at om folk får båtførerprøven osv så har det ingen ting å si på ulykker o.l bøllene med farten og alkohol innabords kommer til og fortsette!!!!!

jeg tar prøven med et smil siden det ligger an til at vi snart må ha det men syntes det trengs helt andre tiltak - hva med begrensninger på alder/ hk

eller fartstid på fot og hk??

syntes det er helt ok om folk har mye hk og har penger til og bruke det men da hvis det er åpen sjø eller at det IKKE er til sjenanse for andre!!

hekksjø og forbikjøring nære er noe skikkelig møkk - og NEI jeg har ikke bøllet på sjøen og det har ikke noe med syting og gjøre - det er FARLIG for andre og det hender folk er ute og går på dekk eller går inne i en trapp etc så kommer det en tulling og stryker sia så båten blir kastet fra side til side

På sjøen er vi underveis og de som vil fort som f.. fra a til b kan ta bilen!!!!!!!

eller ei ferge!!!!

Jeg har fiskesnøre og sort bengalakk klar :lol::lol::lol::lol::cool:

Link to post
Share on other sites

"Ekte" båtfolk er opptatt av å oppføre seg hensynsfullt og korrekt på sjøen. Det finns nok av tullinger som eier båt uten at de fortjener tittelen "båtfolk"

 

Sånn ser jeg på det..

helt enig - det er jo morro om man kommer til ei brygge og ALLE smiler og slår av en prat osv utan at folk har lyst til og banke dritten av deg når du kommer til samme brygge som en man har omøblert hele innventar inkl kjerringer og unger :smash::smash::smash::smash::lol:

Link to post
Share on other sites

enkelte folk burde begynne og skjerpe seg!

 

var selv parkert inntil en flytebrygge på fredag i forigje helg!

Da kom det 2 lange flak dundrenes forbi i vertfall 45knop.

 

jeg og 2 av kompisene mine måtte bruke begge armene for og ikke knuse lanternen og vindskjermen inn i flytebrygga!

Link to post
Share on other sites

enkelte folk burde begynne og skjerpe seg!

 

var selv parkert inntil en flytebrygge på fredag i forigje helg!

Da kom det 2 lange flak dundrenes forbi i vertfall 45knop.

 

jeg og 2 av kompisene mine måtte bruke begge armene for og ikke knuse lanternen og vindskjermen inn i flytebrygga!

 

 

Konsekvensanalyse.. Enten skjønner ikke folk hva som skjer eller så driter de tynt i det. Uansett går det til stadighet ut over uskyldige...

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

selv har jeg sittet og fisket når en speedbåt med drittunger passerte nere nok til at jeg kastet foran båten hehe - ble det stopp JA!!!!! :lol::lol::lol::lol: og var det vært sene og krok?? JA :lol::lol::lol:

k

 

 

jeg tar prøven med et smil siden det ligger an til at vi snart må ha det men syntes det trengs helt andre tiltak - hva med begrensninger på alder/ hk

 

Jeg har fiskesnøre og sort bengalakk klar :lol::lol::lol::lol::cool:

 

 

når du kommer til samme brygge som en man har omøblert hele innventar inkl kjerringer og unger :smash::smash::smash::smash::lol:

 

 

synd at folkestanden øker fortere en genene rekker å stokke om...... dessuten tar det så lang tid at vi er borte når evnt det skjer :lol:

idiotene og tullingene øker raskere og raskere..... :cryin::cryin:

 

 

[quote name='jab' post='564267' date='02.06.08 Der har vi det igjen! Ungdommen skal som vanlig få skylda. De få gangene jeg har hatt problemer med uvettig kjøring (andres selvfølgelig), har det vært godt voksne menn med "rekeskipperlue" (samt frue e. l. nippende til sitt obligatoriske hvitvinsglass) og halvplanende båt. Godt voksne menn med skjærgårdsjeep, gullkjeder, solbriller, store påhengere, ølmage, for små badebukser etc. er også representert. Nå er det slik at det finnes faktisk begrensninger på alder/hk. Dersom "jab" hadde tatt båtførerprøven før han måtte hadde han visst dette. "Drittunger, kjerringer, tullinger, idioter" ? Språkbruken vitner ikke om noe særlig tolerant sinnelag. Hvorvidt han, i sin store stålbåt, blir plaget av ungdom i 10 knop/10 hk(som er gjeldende grense) er uvisst, men hvis så er tilfellet burde han kanskje vurdere å bli "kongen av campingplassen . Men, foralldel, ettersom grensen nå er 16 år- 10 hk så hvorfor ikke 26 år- 20 hk, 36 år- 30 hk osv. Kan da bli spennende når man fyller 100 år og har jolle eller har sjøfart som yrke med 100 000 hk eller mer. Alder blir da interessant. :headbang: For ordens skyld; er selv i midten av 50 årene, sjømann av yrke og har relevante prof. sertifikater kl. 1 samt 36 fot fritidsbåt.

Redigert av Old Timer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stortingsrepresentanten som var på KNBFs ting opplyste at man skal kunne miste det obligatoriske beviset ved uvettig kjøring.

Er det da slik at minst 10 personer som er beskrvet i denne uvettig-tråden bør dømmes til å bli landkrabber ?

Er uvettig det samme som ulovlig ? Noen av eksemplene er uvettig kjøring som ikke rammes av loven, mens andre er lovbrudd som ikke nødvendigvis er uvettige (?).....

 

Iløpet av 1 minutt i ett 6 meter bredt sund ble vi passert og nær truffet av 2 daycruisere med store utenbordsmotorer i tilnærmet full fart.

 

 

...Kom 2 meget hurtiggående båter med voksne folk ombord rett mot meg i seilbåten, midtfjords.

De kjørte forbi meg så nære at jeg fikk sprut ombord! :eek: :eek:

 

:

 

 

.... når båter på over 30 fot holder over 8 - 12 kn i slependrenna så er jeg glad jeg ikke har båten min der

 

 

.... Selv opplevde jeg å holde på å bli rent i senk et par ganger på kort tid i går.

 

 

Her i Grenlandsfjorden var det en idiot med tintorera med blått skrog og hvitt dekk med 90 hk yammis som stod for det jeg så av villmannskjøring. Hopping så hele båten var høyt og hoppet ble langt, landet bare av og til med full kontroll tror jeg.

 

 

...... Holdt nesten på å bli vippet ut av førestolen da en båt i godt halvplan skulle presse seg i mellom en annen passerende båt og meg. Jeg kunne nesten spytte på båten.

 

 

....... . og så så jeg skyggen av den STORE (30 fot ++) båten i fullt plan passere med et brøl kloss ved min styrbord side. I stupmørket, inne i et tett beferdet havnebasseng, og med MINST 20 knop mer enn tillatt hastighet.  

 

 

Så kommer det en skjærgårdsjeep-fører med kone og 3 barn , alle med redningsvest. Blikket er konsentrert og farten kan være 25 knop og han kjører sikkert mellom alle de saktegående fritidsbåtene og er borte i løpet av et minutt.

 

 

var selv parkert inntil en flytebrygge på fredag i forigje helg!

Da kom det 2 lange flak dundrenes forbi i vertfall 45knop.

 

Når det gjelder fokus på fart og bølger må man ikke glemme at planende båter lager minst bølger hvis de ligger i plan.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fokus på fart og bølger må man ikke glemme at planende båter lager minst bølger hvis de ligger i plan.

 

Nå er ikke det nødvendigvis helt korrekt. Selv en planende båt kan tusle forbi i 5-6 knop uten å forstyrre så mye som en manet.. En planende båt lager derimot MEST bølger når den ligger like under planingsterskelen..

 

Jeg har fortøyning et stykke opp elva Otra og hver bidige gang jeg er ombord for å stelle med ett eller annet kommer det en IDIOT forbi i halv eller helt planende fart og drar noen vanvittige hekkbølger etter seg. De fleste slakker av når de ser at jeg er ombord men endel bare driter i det og later som de er alene i verden. I elva er det fartsgrense 6 knop over grunnen - tydelig skiltet - .

 

Jeg har selv planende båt og holder ca. 4-5 knop opp elva for å ikke lage for mye hekkbølge. Å ligge i trangt farvann i 18-20 knop er ikke bare utrygt og ulovlig men det er ufattelig irriterende for alle andre.

 

Oppfordringen blir : Ta hensyn, vi er alle på sjøen for å hygge oss.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...