C-marine Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Enig i at noen ungdommer kjører uforsvarlig, men 75% av ungdommen med båt vurderer situasjonen og velger å holde fartsbegrensninger, 10% har ikke peiling på hvordan de skal opptre i båt, 10% gir f**n i alt, og 5 % vurderer situasjonen, gir f**n og samtidig har de lite peiling på hva de driver med. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Er ikke det jeg mener, men tror det er bra at de yngre får lov til å utfolde seg litt, de blir jo voksne til slutt!?? Hvor lenge da? Disse var i 30-40 års alderen iht. Aftenposten. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Herregud, har dere aldri vært unge? Båten i kanalen i Trondhjem lager da minimalt med hekkbølger og er i et område så vidt jeg husker som er temmelig øde og de har det sikkert gøy!(båten minner veldig om båten i profilbildet til Helge...dobbeltmoral?) Hva mente du med dobbeltmoral... jeg ser ikke noen.... Ja jeg har vært ung og ja jeg kjører fortsatt fort med båt (både som ung og som voksen altså). Men jeg har aldri kjørt fort inne i havneområder med 5 knops hastighetsgrense. Du må huske VELDIG dårlig. Elveløpet i Trondheim fra jernbanebroa og opp til gamle bybro er definitivt ikke noe øde område selv om båttrafikken nok er minimal klokken 3 om natta. Mens båten som raste rundt inne i kanalen og elva i natt er oppe i plan lager den nok ikke store bølger nei, men dersom den lå i plan hele veien inne i kanalen og elva og i svingene/kryssene mellom kanal og elveløp, Ravnkloløp osv vil det måtte regnes som hasardiøs kjøring. Dersom de gikk ut av plan på de mest uoversiktlige og trange stedene brøytet de opp bølger når de gikk opp i plan igjen. Uansett er ikke slike hastigheter som de to karene hadde i natt å anse som trygt/sikkert inne i kanalen og elveløpet. Joda, unge/ungdommer (og voksne og for den del) må selvsagt få lov å leke seg litt (disse to i natt var ikke ungdommer!), men hvorfor kan de ikke gjøre det på åpne områder ute på fjorden? Redigert 6.Juni.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Greit at det er 5 knopssone innerst ved Aker brygge og Rådhuset i Oslo, men er det virkelig nødvendig å slakke av til 5 knop nesten ute ved Dyna fyr ? Var nylig en fire dagers tur med cruiseskipet Jewel of the Seas og startet da ved Sørenga og gikk ut Oslofjorden og passerte selvfølgelig også Dyna fyr på vei ut. Ingen i denne verden skal få overbevist meg om at skipet gjorde under 10 knop i indre havnebasseng, men til gjengjeld brukte kapteinen skipets horn flittig med fem støt i hytt og pine! Til orientering er skipet på ca 90.000 brt og har en lengde på 292 meter og bredde på 32 meter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Kapteinen praktiserte egyptiske trafikkregler. Den som tuter først har retten til veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Jeg har spurt i debatten i Adressa, og kan forsåvidt også spørre her: Slipper vi slikt med obligatorisk båtførerbevis? Om ikke annet så vil det hindre at en "dum eller/og dri***ekk" spontankjøper en båt som det kreves "lappen" for å kjøre, evt. at folk ikke låner båten sin til folk som uten lappen. Om idiotgreiene i Trondheim ville vært unngått blir jo bare spekulasjoner. Kan jo hende at eier av båten ikke ville giddet å kjøpe båten hvis han måtte ta lappen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Kan jo hende at eier av båten ikke ville giddet å kjøpe båten hvis han måtte ta lappen? Om noen har til hensikt å kjøpe en båt ene og alene for å bedrive maniac-kjøring, tror du de lar det være når de finner ut at "Å nei, her er det sannelig sertifikatplikt! Hm, jeg får sykle bakhjul med sykkelen på fortauet i stedet..."? Det utvises typisk norsk naivitet her nå. Verden kan ikke reguleres med forbud. Men da kan hvertfall politikerne si at "Vi gjør noe!", som med så mye annet. Også blir det jo litt penger av det, da. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Når man er ungdom bryr man seg ikke om det er mye bry å ta lappen til et eller annet. Man vil ta den lappen uansett. eks: Hvis man innfører båtlappen og at man fotsatt må være 16 for å kjøre fortere enn 10 knop, og han/hun som da vurdere å ta båtlappen har hatt båt en stund. Kanskje en liten jolle med 10hk som gjør 20 knop. Jeg kan da love dere at hvis båt interessen er tilstede vil personen kjøpe den båten allikevel og ta båtlappen. Det er det samme med dbil lappen, alle som er interessert å kjøre fort eller liker fartsfølelsen, eller bare liker å kjøre rundt, vill garantert gjøre det som er nødvendig for å få lov til det. Det er foreldrene som må sette denne begrensnignen og det er få foreldre som syntes det er farlig å kjøre båt. Jeg har mast om å få lov å ta lett-motorsykkel lappen men mamma sier nei. Men hun setter ingen begrensninger når jeg spør om å låne båten til onkel som gjør 40 knop. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Ingen i denne verden skal få overbevist meg om at skipet gjorde under 10 knop i indre havnebasseng, jeg skal få det til , men å få deg til å innrømme at du har tatt feil , kan være vanskelig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 ”Som sjef er jeg nødt til å ta avgjørelser”, sa nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein i sitt tiltredelsesintervju med Bok og bibliotek i høst. Til dette kan vi alle nikke bekreftende; ja selvfølgelig, sier vi. En sjef må ta avgjørelser. Men problemet med et sånt utsagn er nettopp selvfølgen, selvbekreftelsen, selvoppfyllelsen. Setningen er ferdigkodet og pottetett. §1: Sjefen har alltid rett. § 2: Skulle det herske tvil om dette, henvises til § 1. og svever for seg selv i et lufttomt rom. Ordene ”sjef” og ”avgjørelser” peker gjensidig og uopphørlig på hverandre, med ”nødt til” som et formidlende mellomledd. Spørsmål som ”hvorfor”, ”hvordan”, ”hva” og ”hvem” er allerede stilt og besvart. Det blir nesten uhøflig å stille dem. Dette er vel en dame du bør prøve deg på hifo? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Jeg gjør det enkelt for meg selv og deler i to:1. Man er dum (manglende kognitive evner) eller uvitende (mangler kompetanse). 2. Man gir faaeen. Tar dette som forslag til utvidelse av faktorlista, Pinkvin - (så slipper jeg å ta stilling til om jeg er enig eller ikke). Men du inspirerte meg til å tenke en tanke til, nemlig at det er veldig viktig for ganske mange av oss å tøffe seg. Og en av de viktigste måtene å tøffe seg på er jo som vi alle vet det andre punktet ditt. Å tøffe seg gir status det. Og faktisk i alle aldersgrupper. Apropos d*itt**kkene, dere har vel hørt denne: Bitte liten gutt, sinna som en sprekkeferdig lemen, strever opp døra på byens apotek og skriker: - Sellel dele tlan? Sjefsekspedistrisen forskrekket/forundret: - Ja, vi gjør da det. Guttungen: - Dlittsekkel! Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Og hvorfor I HELVETE skal det være slik at hvis det skjer noe i Oslo området så skal det måtte gå ut over alle? Det finnes faktisk ungdom andre plasser i landet som har lært å oppføre seg, og veit hvordan man skal være i båt (Og ellers i livet) Naa er vel de fleste baade ung og eldre som bor paa ostlandet forholdsvis normale mennesker. Og av dem som har baat, saa vet de fleste hvordan de skal oppfore seg. Til og med de fleste fra Oslo er ok folk. Bare du kommer litt innpaa med dem. Men naa er ikke alt bare "fryd og gammen" paa din side av fjella heller da. http://www.bt.no/lokalt/article578523.ece Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Indspil fra Danmark hvis I jo ved, at vi har haft obligatorisk bådkørekort siden 2002 eller deromkring. Jeg kender ikke til ET tilfælde hvor en person har mistet sit bådkørekort på grund af dårlig opførsel. Oh jeg har ALDRIG set en politi-båd på vandet eller nogen anden form for "law enforcement". Og når der ikke er nogen synlig kontrol - hvordan skal det så virke? På den anden side møder jeg sjældnere fart-bøller her i DK end fx i Sverige, hvor jeg så sent som i sidste uge måtte undvige flere hurtige daycruisere, der ikke virkede som om de kendte søvejsreglerne. Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Takk til MajorAndy. Det samme fenomenet kan en observere nede på kontinentet og på GBR-holmene. Obligatorisk båtførerbevis får en effekt som en ikke tenker over. Startsperren til båtlivet blir en tanke høyere og en luker bort de som ikke har noe grunnlag. Kontrollen behøver en ikke se, men den er til stedet slik som på landeveien. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 alt er relativt, at det skal være morro og utfolde seg på sjøen er jo helt ok ,selv syntes jeg det var stort bare å komme seg i en gummibåt eller flytemadrass for den saks skyld når jeg var ung, men alt var anderledes før Nå skal det gå fort og det skal være kjøring ala russisk rulett noen ganger - uansett så kan man ikke forsvare noe så dumt som å ikke ta hensyn og gjøre det sikkert og trivelig for vanlige folk å være på sjøen er det virkelig så vanskelig å ta litt hensyn?????????? som å se etter om man lager hekkbølger hvis man seiler i trange farvann!!! som å la vær å kjøre så tett at en annen stakkar ikke rekker å sette baugen mot bølgene før helvete bryter løs??? Politiet hadde tjent en formue hadde de vært i fredrikstad i helgen med både grisekjøring og null niks lanterner - En annen ting er at jeg hadde aldri tilatt mine egne unger å hatt speedbåt med en masse hk som kunne rase rundt uten tilsyn...... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Er ikke det jeg mener, men tror det er bra at de yngre får lov til å utfolde seg litt, de blir jo voksne til slutt!?? Dra en paralell til land da.... Bilkjøring i høy fart; Selv om det skjer på "øde" vei om natta Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Fant et bilde jeg tok i sommer. Jeg synes at dette er like alvorlig som ha folk på taket av sin egen bil. Og hvis man hadde blitt stoppet for dette så burde man ha mistet rett på å kjøre båt i flere år fremover. Her er den dustete kjøringen, en dag kommer en til å falle av å bli propellmat. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Grøøser når jeg ser sånn. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Enig med deg! Kanskje de har sett for mye på brosjyrebilder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 og propeller er dyyyyyyyyyyyrt makan- er ikke mye omløp - blopropp??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Blir fort barn ala salami av sånn der... Jeg har selv tillatt tiåringen å sitte på cabintaket av snekka med begge henda på rekkene som går fra luka i forkant av cabina til baugen på båten. ...i full fart. Men, jeg har hatt hånda på gasshåndtaket hele tiden.. Og hun har hatt streng besked om å holde seg der, og ikke gå frem. Ikk sikkert det heller var så lurt... Men, det er egentlig livsfarlig i alt over 5 knop. Tror jeg må endre på denne politikken i 2009. Hun har aldri fått lov å dingle med beina i bølgene foran, sånn som jeg fikk på pappas Joda Tour 24. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 vertfall veldig bra at slike ting blir belyst så vi kan tenke oss om - bra ting går riktig vei - før som vi satt på lasteplan og i varerom uten seler etc i biler - nå er det utenkelig og gjøre noe slikt - gudsjelov Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ved nærmere ettertanke så har jo ikke jeg duoprop på snekka (enda) Da kan det jo ikke være så farlig? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 med duoprop blir det dobbelt så mange barnesalamiskiver Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Novo Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Jeg har litt delte erfaringer rundt båtbruk og hva som er greit og ikke greit på sjøen. Er selv fortsatt relativt ung (17), men syns jeg har et sunt forhold til hva båtvett burde være. Har selv vokst opp med bruk av robåter og seilbåter på hytta, og er blitt flink til å se ann vær, vind og forholdene før jeg drar ut på tur, og er også forberedt på at vinden kan øke, bølgene blir større eller at man må bli i land pga tordenbyger osv. Jeg syns det aller farligste er de som ikke respekterer vind og vær og drar ut når det er klart at man skal holde seg på land, eller ialfall kjøre veldig forsiktig, og de som ikke tar høyde for at forholdene på sjøen kan forandre seg mens man er utpå. I annen rekke kommer de som kjører uforsvarlig. Husker selv når jeg var rundt 11-12 og fikk begynne å kjøre båt med 9,9HK. Dette var dritmorro, vi kjørte på snekkebølger og hoppa på bølgene, krappe svinger osv, mye morro med en liten båt med motor. Vi kunne også kjøre ganske tett på andre båter, og også kjøre fort i sund osv hvor det er 5knops grense. Her var det mange snekker osv som hytta etter oss. Jeg mener at så lenge man er lommekjent i sitt lokale farvann, sånn som jeg er, så er det ikke noe problem å kjøre raskt. Så lenge man veit hvor holmer og skjær er og nærmest kan kjøre i blinde, og holder en grei nok avstand til andre båter, så kan du også kjøre fort. Er selvsagt irriterende å få svære båtbølger mot båten når jeg er ute og ror eller seiler, men det er ikke verdens undergang at noen skaper litt bølger i båten din, eller at noen ungdommer i en 16-fots båt kjører litt fort. Min erfaring er at problemet på sjøen hovedsaklig er eldre menn, som ikke er oppvokst med båtkultur i familien, men som ser en båtreklame og har for mye penger og bestemmer seg for å skaffe seg en svær båt. Har selv sitit på med en venn av familien som hadde en båt han ikke hadde nok kunnskap til å ha. Han kunne ikke lese draft, kunne knapt kjenne igjen merker, og viste liten respekt for hvor stor avstand du skal holde til grunner, skjær osv. Det er disse folka som er de store problemene, og det blir som oftest mye mer alvorlig jo større båtene er, og jo dypere båtene stikker. Da er det værre med en uvettig familiefar som drar ut på langtur, enn noen gutter i en rask båt som passerer tett på en snekke i høy fart. Sjøen er tross alt for alle, og ikke bare for de som har valgt svære og treige båter :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.