Jump to content

Vårjevndøgn passert!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Helt utrolig at ingen registrerte det, men det var faktisk vårjevdøgn i helgen, - dagene er blitt lengre enn nettene!  :flag:

 

I uke 16, den etter påske (som skal brukes til båtpuss og ikke til å stavre rundt på planker og brekke bein) skal Trudelutt på sjøen, og det er 3 uker til! Jeg fryder meg som en unge selv om snøen lavet ned her på Østlandet i formiddag. Og blir jeg klar før, står jeg ytterst blant mange andre. Og da pleier Sverre ikke å nekte dersom jeg vil sjøsettes tidligere. Isen ligger i havnen, men en knyttenevestor stein gikk tvers igjennom isen da jeg kastet den utpå.

 

Yiiipppiiii!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Helt utrolig at ingen registrerte det, men det var faktisk vårjevdøgn i helgen,.......

Å, når sant skal sies så ble det nok registrert, men ikke skrevet her. Regnet jo med at alle her visste det :flag:. Sommer og sol nærmer seg med stormskritt, selv om det nesten er frost om nettene, og snøfillene ramlet ned i går. Da var det like før jeg gikk inn i en dyp depresjon :flag:  Er ikke videre innstilt på mer vinter nå.
Link to post
Share on other sites

På inspeksjonstur i båthavna på søndag foreslo admiralinnen at vinterpresenningen skulle taes av. Det markerer liksom startskuddet: Båtpussen er i gang! Men etter nærmere ettertanke lot vi presenningen være i frykt for vinterens tilbakefall.

 

Men neste søndag...

/MS

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

En pesimist ville kanskje si at vi var en dag nærmere neste vinter :flag:

 

Herlig, ikke et isflak i kabobukta.  :flag:

Bare boring av et par hull i bånn og vedlikehold som står mellom land og sjø. :flag:

 

Til fredag blir det vhf-testing fra Kambobukta.

General message to all the world...

 

jan

Link to post
Share on other sites

Vårjevndøgn- OK men det er vel bare 3 måneders tid nå så går vi mot mørkere tider igjen.

Men det er 7!! måneder til båten skal på land igjen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv om det er kaldt om natten, har vi funnet blåveis for over en uke siden. :smash:

Sørland :nonod:

Har ikke funnet blåveis her på Skjetten, men Trude ble rørt da jeg kom hjem med 3 pjuskete løvetann i forrige uke. Koner setter pris på slikt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men så har vi jo påske snart også, og siden Lars nevner vårgjevndøgn, vil jeg gjerne spørre om dere vet hvorfor påsken er bevegelig.....   altså, Jesus ble født den 24.12, men døde forskjellig hvert år :smash:???    .. noen som har forklaring?

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Pjolter

 

Det er vel slik at påsken kommer første fullmåne etter vårgjevndøgn. Påsken kan variere fra rundt 20 mars til midten av april.

Eller kanskje for å være helt korrekt, 1. påskedag (søndag) er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Dette er vel fastsatt i et eller annet pavelig edikt eller noe sånt for lenge siden. For øvrig ble jo påsken feiret av jødene lenge før Jesu fødsel.
Link to post
Share on other sites

Eller kanskje for å være helt korrekt, 1. påskedag (søndag) er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Dette er vel fastsatt i et eller annet pavelig edikt eller noe sånt for lenge siden. For øvrig ble jo påsken feiret av jødene lenge før Jesu fødsel.

Du har nok helt rett i at dette er den definisjonen som har vært brukt i lange tider. Men allikevel foresvever det meg at man for noen få år siden gjorde en liten endring på definisjonen. Dette var for å unngå den "uvissheten" som en og annen sjelden gang kunne oppstå når det nøyaktige *klokkeslettet* for både vårjevndøgn og fullmåne tas i betraktning.

 

I farten husker jeg ikke hvordan den nye definisjonen lyder, men det gjør kanskje andre her på baatplassen?

 

mvh

Poseidon

(som hvert år er redd for at 17. mai skal falle på ulykkesdagen fredag 13.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

altså, Jesus ble født den 24.12, men døde forskjellig hvert år :eek:???    .. noen som har forklaring?

 

Pjolter

 

Nei,men så har jeg heller aldri skjønt så mye av hva presten snakker om. :lol:Har en kamerat som er prest og jeg har spurt ham om det samme.Han kunne ikke forklare det han heller.Så

da er vi tre? :wink::headbang:

Link to post
Share on other sites

hehe  faktisk ble jeg så irritert at jeg nå har sjekket det opp.

Grunnen til at påske er bevegelig er helt rett som det ble sagt her altså første fullmåne etter vårgjevndøgn. Og at det er en gammel før jesus tid en jødisk helligdag(er) Det er rett og slett et kompromiss mellom jøder og kristendommmen, derfor er jesus død bevegelig men ikke hans fødsel...   skjønn det den som kan  :headbang:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

hehe faktisk ble jeg så irritert at jeg nå har sjekket det opp. Grunnen til at påske er bevegelig er helt rett som det ble sagt her altså første fullmåne etter vårgjevndøgn. Og at det er en gammel før jesus tid en jødisk helligdag(er) Det er rett og slett et kompromiss mellom jøder og kristendommmen, derfor er jesus død bevegelig men ikke hans fødsel... skjønn det den som kan :headbang: Pjolter

 

Den offisielle vårjevndögn er 21.mars.Derifra beregner man når påsken kommer, selv om vårjevndögn varierer litt frem og tilbake.

Dagen idag er Vårjevndøgn. En meget viktig dag i vår kalender.

Selve start og målstreken for beregning av årets lengde. Solen kommer høyere på himmelen for hver dag, og passerer nå ekvator. En dag som har årsaket mye hodebry for lærd og lekmenn opp igjennom tidene. Og med god grunn.

Det er ikke lett å få en kalender til å passe takten til solen når solåret og kalenderen ikke er like lange. Hvordan har så dette gått til? Er alt i orden i dag, eller?

Vår kalender har sitt opphav fra den lokale kalender i Roma, brukt av de gamle romerne.

Det nye året begynte samtidig med innsettelse av ny konsul i Roma.

Året hadde 10 måneder, og første måned var mars. Etter hvert kom Januar og Februar i tillegg, og fra år 153 f.kr var 1.januar årets første dag da man innsatte ny konsul i Rom.

Et år var 355 dager, og måneden fulgte månens gang. En s.k. synodisk periode.

Det sier seg selv at med en slik kalender kom man fort i utakt med solen og årstidene. Derfor fantes det en ekstra måned på 23 dager som ble kastet inn i kalenderen når myndighetene fant dette nødvendig. Kanskje dette kunne være et tips til salgsavdeling hvis man har problemer med å oppnå budsjettet. Sleng en ekstra måned inn i kalendern. Sikkert enkelt i windows!

År 63 f.Kr. ble Julius Cæsar innsatt som Pontifex Maximus i Rom. Men opptatt som han var med stadige tjenestereiser (les:krigstokter), ble extramåneden forsømt, og etter kort tid ved makten var han nesten 2 måneder ut av fase med årstidene. Han bestemte seg da for å reformere kalenderen, og innhentet konsulenthjelp fra Egypten. Cæsar reiste forresten gjerne dit, for der bodde Kleopatra, som skulle bli hans sambo! Der hadde astronomene funnet ut at året ikke var 355 dager, men 365 ¼ dager. Den ¼ dagen skulle hanteres slik at 3 år var på 365 dager og 4de året 366 dager. Akkurat som i dag.

Men Oooops, he did it again. Det ble feil.

Cæsar eller hans embedsmenn misforstod, og det ble innført skuddår hver 3dje år.

Dette ble rettet opp av keiser Augustus (søstersønn av Cæsar), som unnlot skuddår i perioden år 8 f.Kr til år 8 e.Kr.

Nå hadde man en ganske bra kalender. Den Julianske Kalender.

Men den hadde en innebygget feil. Året er ikke exakt 365,25 dager, men 365,2422 ca.

Dette gir seg utslag i en dag feil i kalenderen over en periode av 128 år. (1/365,25-365,2422)

Men feilen var vanskelig å oppdage. Ihvertfall til å begynne med.

Vi kommer frem til år 325 e.Kr. Da holdes det et kirkemøte i Nikaia hvor det ble oppnevnt en festkomite som skulle fastsette starten for påskefesten. Det ble bestemt at den skulle begynne på Vårjevndøgn den 21 mars. Vårjevndøgn inntraff nemlig 21 mars dette år.

Nå hadde man låst en bestemt dag til Vårjevndøgn, og feilen ville bli lettere å oppdage.

Men det skulle ta tid!

Årene går, og vi kommer frem til 1582 e.Kr. Vårjevndøgn inntreffer nå den 11.mars.

Paven i Rom heter Gregor den 13de, og vil reformere kalenderen. De lærde blir sammenkalt, og det blir bestemt at hele århundrer som ikke er delbart med 400 ikke skal være skuddår.

Således var år 1600 skuddår. Men ikke 1700, 1800, og 1900. År 2000 var skuddår.

Dermed var 128-årsfeilen betraktelig redusert. Nå vil det gå over 3000 (tretusen) år før Vårjevndøgn kommer feil i kalenderen.

Samme høst ble den praktiske justeringen foretatt ved at man den 5.oktober ikke gikk til den 6, men hoppet frem til den 15 oktober. Vårjevndøgn var igjen kommet på riktig plass i kalenderen. Samtidig ble den nye kalenderen innført i alle romersk-katolske land.

Den Grogorianske Kalender var født.

I Norge ble den innført år 1700, og den praktiske justeringen foretatt 18 februar ved at man ikke gikk til 19de, men hoppet frem til 1.mars.

PS. Vårjevndøgn vandrer litt frem og tilbake over en fireårsperiode som er overlagret en 400-års forskyvning. Så får vi se om 3000 år hva som må gjøres da!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...