Jump to content

Vårjevndøgn passert!


Lars H.

Recommended Posts

Takker for lærdommen om vårjevndøgn. Da vet jeg endelig hva det betyr etter 42 forsøk!

 

Positivt også at det bare er en mnd til båten skal ut - og den skal være lenge ute ! 7 mnd er minimum. Og jeg gleder meg som en unge !

 

Men vårjevndøgn, påske, og Jesu fødsel og dødsfall eller ikke: Noe skurrer når fødselsdato er fast og dødsdato varierer: Jeg vet når mine besteforeldre er født, og jeg vet når de døde siden jeg var der da det skjedde. Da hadde vi en dato.

 

Jeg har en viss tro, men ingeniøren i meg som er vant til to streker er ikke helt overbevist. Når man da blander inn religion, måner og sol, og planeter ift Jesu død som forklaring på hvorfor dødsdatoen varierer, så tenker jeg automatisk på en venninne av samboersken som kommer på besøk, "flygende på en sopelime". Selv om jeg ser at hun kommer med en bil. Alle vil gjerne tro på noe. Men er det slik det henger sammen? :confused:

 

Sannsynligvis ikke

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Gents;

La alt om Frelseren ligge et øyeblikk... våren er her og neste helg skal båten på vannet.

Nå begynner båtsesongen og jeg ønsker dere alle en flott sommer.

La denne sommeren bli den aller beste- la dette bli sommeren med mye glede og få uhell.

La oss hjelpe hverandre med tampen og være vennelige og rause og utvise godt sjømannskap og nyte alle gledene som båtlivet har å by på.

Kanskje treffes vi på Oscarsborg over en øl, en kopp kaffe eller bare en hyggelig prat på brygga.

Vita brevis.
Nagel.
Link to post
Share on other sites

I følge almanakk for Norge skjedde det i dag 21/3-2014 kl 17:57 norsk tid CET. Selv om solens deklinasjon skiftet fra sydlig til nordlig 20/3 mellom 16 og 17 UTC. Noe er ikke helt på stell.

Den offisielle vårjevndögn er 21 mars. Fra denne datoen beregner man når påsken kommer. Förste påskedag er förste söndag etter förste fullmåne etter 21 mars.

Astronomisk var vårjevndögn i år 20 mars kl. 17:57.

Almanakken du har lest kanskje fölger den offiseille datoen??

Link to post
Share on other sites

Det står 17:57 under datoen for i dag, 21/3-14. Jeg sjekket først Nautisk alamanakk når deklinasjonen skifter fra syd til nord og det gjorde den 20. mellom 16-17 UTC.

Den offisielle datoen som er fastlagt pga påske etc er 21. som mange har vært inne på, men at det står 17:57 akkurat som fullmåne etc. Får jeg litt tid skal jeg scanne inn den siden. Wikipedia er også klar på dette.

 

Jeg tror kanskje det er feil i almanakken, se her for errata.

 

Egentlig ganske ille at det er feil i et så viktig dokument.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

I Nagel´s (over) ånd (som går): Dette er ihvertfall på stell - her i huset har vi et kjøleskap med stålkontroll:

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke får dette helt til med bilder av lappen på kjøleskapet:-( Det er 41 dager igjen til sjøsetting..... :yesnod:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...