Jump to content

Noen som har prøvd dette releet?


Majali

Recommended Posts

det er vel et ganske godt debatert tema, men siden det ofte er fokusert på Ladac i disse trådene, lurte jeg på om denne "dingsen" er et godt alternativ?

 

BEP VOLT SENSITIVT RELE

Art.nummer: 10032-30

 

 

Pris: 479,-        

 

Bilde

 

 

Ta vare på elektronikken ombord - monter BEP voltsensitivt relé som automatisk skiller strømkretsene for start og forbruk.

Du unngår ødeleggende spenningspulser når du kjører startmotoren,

og såsnart startbatteriet ved lading har nådd opp til 13,7V koples

forbruksbatteriet inn i ladekretsen.

Når motoren stoppes skilles strømkretsene igjen automatisk

slik at startbatteriet ikke tappes for strøm.

 

Volt sensitivt relé 12V / 90A

69mm x 69 mm x H50mm

 

 

Den ser jo ganske grei ut?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Man sparer styre-ledningen til dynamoen, og for mange vil dette sikkert oppveie merkostnaden ift et vanlig rele.

 

Eneste betenkelighet jeg har er strømforbruket i passiv tilstand, er dette oppgitt?

 

Men jeg ville ubetinget koblet dynamoen til forbruk, ikke til start slik det fremgår av beskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Hei, kan ikke se jeg har lest noe om passivt forrbruk, men skal lete litt på nettet.

Når det gjelder å kople det til forbruk som 1 prioritet høres det fornuftig ut. Jeg tenkte først på metoden som er nevnt i tidligere innlegg om å bare ha et batteri i reserve og heller et stort batt. til både forrbruk og start som koples inn ved "nød"... er fortsatt ikke sikker, men prisen er jo ganske grei?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

How it works:

The first priority of any charging system is always to ensure that the engine starting battery is charged and ready to go. It therefore follows that the VSR's first job is ensure that the engine battery is recharged and once again "ready for action". The VSR does this by staying open when the engine is first started and remaining open until the engine battery's charging voltage has reached 13.7 volts.

 

Once this voltage has been reached, the relay closes, allowing both batteries to be charged together.

 

When the engine is switched off and the voltage drops below 12.7 the relay automatically reopens, separating the two batteries and ensuring the engine battery is safely isolated in a fully charged state.

 

Another advantage of BEP's  VSR is that the house battery is completely isolated from the engine battery during the voltage-hungry starting procedure. This means that, as long as all electronics are powered by the house battery (as they almost certainly will be), they will not be subject to damaging voltage spikes during start up.

 

 

Ensuring correct sizing:

The charging system must be correctly sized to the batteries.

 

If the charging system is too small for the batteries the VSR system will not work properly. Instead, once the starting battery has reached the right voltage and the house battery is connected, the system's voltage will "cave down" below 12.7 volts and the relay will automatically disconnect. The voltage then rises, the relay re-engages; then the voltage drops, the relay disengages and a buzzer-like sound will be heard as the relay quickly switches in and out.

 

VSR/Battery Capacity:

[table]

Alternator size    [/td][td]Second Battery Size      [/td][td]Recommended VSR     [/td]

[/table]

Link to post
Share on other sites

Hei, kan ikke se jeg har lest noe om passivt forrbruk, men skal lete litt på nettet.

Jeg har kontaktet produsenten for å bringe klarhet i dette.

Dersom produktet holder mål er det mulig vi kan lage et opplegg der vi kan selge disse releene via baatplassen.

Mulig dette markedet er større en for vimpler og t-skjorter....  :headbang:

Link to post
Share on other sites

I samme sjanger har vi vel denne:

LADESTRØMSFORDELER 12 V 90 A

Art.nummer: 10462-17

 

 

Pris: 637,-

 

Bilde

 

For lading av flere batterier. Med diode slipper du å passe på hvilket batteri som

lades eller tappes. Innebygget spenningskompensator sørger for korrekt ladespenning.

Kan brukes både på 12V og 24V.

 

90amp. For 2 batterier

 

Selges også hos Maritim

 

Har bedt om mer info fra de, og evt koblingsskjema, så får vi se..

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Helt riktig....

 

 

Men jeg ser at på de forskjellige sidene er det lagt vekt på et det er et rele for å beskytte apperatur mot "peakene" som kan komme ved start av motor osv.... er vel egentlig ikke reklamert så mye for ladefordelings egenskapene? er dette et "annerangs" Ladac???

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser at på de forskjellige sidene er det lagt vekt på et det er et rele for å beskytte apperatur mot "peakene" som kan komme ved start av motor osv....

Det ligger i sakens natur.

Iom at forbruksbatteriet er skilt fra startbatteriet mens starteren er i funksjon vil ikke transienter påvirke utstyr som er koblet til forbruks-batteriet.

 

(Akkurat denne funsjonen ville jeg ikke tillagt noe vekt, har aldri hørt om at utstyr har tatt kvelden pga transienter fra starter. I bil er det jo også bare ett batteri)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg prøvde å kjøpe et slikt rele i dag.

De har ikke fått det inn, og vil heller ikke få det på noen uker.

 

DELAB kan levere, men det er temmelig dyrt. SEK 1200.-

 

Noen som vet om andre alternativ, jeg trenger på flyende flekken.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om andre alternativ, jeg trenger på flyende flekken.

Du har 2 batteribanker i seilbåten. En dynamo på 50-60A? Problemet er at du ikke ønsker 2 manuelle brytere som må huskes på? Kjøp Biltema-releet til 25 kroner og la ladelampa styre det. Det tåler 30A. Når den dagen kommer at forbruksbanken din er 100% full og startbatteriet ditt er skål tomt, sprenger du releet, men sjansene for at den situasjonen skal oppstå er omtrent lik sjansen for 7 rette i Lotto. Det kan skje. Og skjer det, så må du ut med nye 25 kroner. Bedre med 25 kroner enn 1200 kroner. Enda bedre med intet rele og 2 enkle brytere.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Virker som du ikke hadde sansen for ideen. Her er en annen ide.

 

Lad startbatteriet helt opp. Slå av bryteren til startbatteriet og glem det.

Ta dine 2 stk 115Ah batterier og parallellkoble dem slik foreslått.

Kall dette hovedbanken og bruk den til både forbruk og start.

 

Hva har du nå? Jo ditt helautomatiske anlegg som du ikke trenger å tenke mere på.

Ingen brytere å huske annet enn å slå på strømmen til hovedbanken. Det husker du, for ellers får du ikke startet.

 

Så er det å huske å slå av bryteren når du er tilbake i hjemmehavna og skal fortøye båten. Det er noe alle må huske. Heller ikke de med helautomatikk slipper unna.

 

Det beste av alt? Du kan her og nå gjøre som foreslått uten at du trenger å kjøpe noe som helst, montere noe som helst, endre noe som helst, eller tenke på noe som helst.

Ikke kan det bli bedre, ikke kan det bli enklere og ikke kan noe rele gå i stykker.

 

Mitt kinderegg fra meg til deg. Løser 3 ting på en gang - helt gratis.

 

Har du motforestillinger? La meg få høre.

 

Lotus

 

PS: Ikke glem startbatteriet så godt at du glemmer at det finnes den dagen du har tømt hovedbanken og trenger et reservebbatteri.   :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på ingen måte kverulere mot systemet ditt Lotus. Funker helt greit.

Mange måter å flå ei katte på serru.

 

Men jeg vil ha det slik at det går helt av seg selv. Uten noen inngripen fra min side.

 

Jeg har et slags tre-krets system i båten; forbruk, start og en alltid-på krets som er koblet til forbruksbatteriet via en sikring. Denne kretsen forsyner Navtex, alarm og lensepumpe.

Før eller siden glemmer jeg en bryter, og så er det bare å finne fram sveiva.

 

Forøvrig har jeg akkurat kjøpt meg et BEP Voltage Sensitive Relay.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil ha det slik at det går helt av seg selv. Uten noen inngripen fra min side.

Det går helt av seg selv. Helt uten inngripen fra din side.

Med ditt nye rele må du også huske på å slå av og på hovedbryteren.

Null forskjell.

 

Jo en forskjell. Du har nå et rele som kostet dyrt og kan gå i stykker.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har du motforestillinger? La meg få høre.

Det går på akkurat det samme som reservasjon mot skille-brytere, det baserer seg på ting som må huskes:

 

-Lade opp startbatteriet dersom det har vært i bruk.

-Koble det fra etter opplading.

-Spesiell prosedyre dersom forbruket er flatt når du skal starte. Kanskje i en stresset situasjon.

 

-De som aldri tømmer forbruksbanken kjører rundt med et batteri som aldri er i bruk.

-De som ofte tømmer forbruket får jobben som beskrevet over hver gang det har vært i bruk.

 

Selv ville jeg også ha følt en viss usikkerhet om startbatteriet virkelig var oppgaven voksen den gangen jeg evnt måtte trenge det.

 

Dette veid opp mot muligheten for at releet skal gå istykker. En mulighet som ut fra min erfaring fra flere slike installasjoner er nærmest ikke eksistrende.

Link to post
Share on other sites

Det går på akkurat det samme som reservasjon mot skille-brytere, det baserer seg på ting som må huskes:

-Lade opp startbatteriet dersom det har vært i bruk.

Ja det må man. Sannsynligheten for at man får bruk for startbatteriet er imidlertid svært liten.

-Koble det fra etter opplading.

Ja, man må altså bruke 5 sekunder til å slå av batteribryteren.

-Spesiell prosedyre dersom forbruket er flatt når du skal starte. Kanskje i en stresset situasjon.

Spesiell prosedyre? Å slå på strømbryteren til batteriet er vel ikke spesielt? De samme 5 sekundene. Og stresset? Man har jo ikke kastet fortøyningene eller dradd opp ankeret engang.

-De som aldri tømmer forbruksbanken kjører rundt med et batteri som aldri er i bruk.

Så fint. Da lever det i 10 år minst.

-De som ofte tømmer forbruket får jobben som beskrevet over hver gang det har vært i bruk.

De som tømmer forbruket stadig vekk, har helt andre problemer å stri med enn å måtte vri på en bryter. Noen tømmer aldri forbruksbanken i løpet av et helt båtliv.

Selv ville jeg også ha følt en viss usikkerhet om startbatteriet virkelig var oppgaven voksen den gangen jeg evnt måtte trenge det.

Hvis det er oppgaven voksen når det brukes som vanlig er det vel oppgaven voksen når det står der fulladet, avslått og klart til bruk?

Dette veid opp mot muligheten for at releet skal gå istykker. En mulighet som ut fra min erfaring fra flere slike installasjoner er nærmest ikke eksistrende.

At releet går i stykker er vel ikke så stor. At et spesial spenningsstyrt rele går i stykker er nok litt større. Poenget er at man uten modifisering og uten innkjøp og bruk av penger får et system som fungerer helautomatisk for de båteiere som ikke tapper forbruksbanken sin flat stadig vekk.

 

Så jeg endrer litt syn.

Løsningen min egner seg ikke for folk som til stadighet tømmer forbruksbanken sin og samtidig blir stresset av å skjønne at de nå må skru på bryteren til reservebatteriet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...