Lotus Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Mulig det er bare meg, men jeg har opplevd å måtte forlate havna i en fart noen ganger opp igjennom årene. Og i en slik situasjon vil jeg være sikker på at motoren fyrer uten noe om og men... Det har vel mange opplevd, men de starter vel motoren før de kaster fortøyningen? Sånn sett blir det bare 5 sekunder slå-på-bryteren-forsinkelse. Det er vel ikke noe å bli stresset av? Gjør du det ikke litt vanskelig nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Gjør du det ikke litt vanskelig nå?Det viktige er at folk blir klar over fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene. Så får hver enkelt velge den de synes passer best for dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Sant nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Jeg vil gjerne rapportere tilbake. VSR'en ble innkjøpt og montert i båten. Starter opp, og startbatteriet lades. Ved 13.75 V kobles husholdningsbatteriet inn. Etter boka. Men jeg fikk en bonus. Har 10A 3-trinns lader på husholdningsbatteriet. Koblet på landstrøm og og spenningen på husholdningsbatteriet stiger. Så høres et lite klikk fra batterirommet. VSR'en virker begge veier. Har fått ikke bare "handsfree" men også "brainsfree" batterikontroll. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Jeg er så enig med deg Lotus. Jeg hadde opplegget du beskriver i Festina Lente II i 17 år, aldri et problem, bortsett fra at jeg måtte sette inn et nytt startbatteri etter at det gamle hadde stått ubrukt i 12 - 14 år. Da virket det ikke mere, selv om jeg omsorgsfullt hadde ladet det høst og vår. I FLIII har jeg satt inn en skillediode for at dynamoene til begge motorene skal lade forbruksbanken, og den ene dynamoen også skal lade start. Anlegget er dobbeltpolet, og hovedbrytetre, en til forbruk og en til start var allerede montert (30 år gamle). Dette virker også utmerket, både før og etter min omkobling, men etter omkobling fikk ikke den ene dynamoen som tidligere kun ladet startbatteriet lenger være pensjonist. Den måtte begynne å jobbe. Resultat, ladestrømmen økte fra 30 til 60A (24V) som ved et trylleslag. Kostnad, kr 750,- pluss litt jobb. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest fiskeren Svart 1.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Ville koplet til en stor bank til forbruk 2x115 ah timer og brukt 70 ah timer til start og kopla dette sammen med eit rele på 70 ah ikke Biltemarele da du kan risikere att dette ikke tåler belastninga. Har selv montert opp ca 30 slike system og alle er like fornøyd. La dynamoen altid lade startbatteriet slik att dersom releet feiler så har du altid start strøm. Coil på ladereleet koples mellom - på batteri og D+ (ladelampe. Og rele plaseres så nerme batteriene som muligt med 6-10 kvadrats kabler mellom kontaktsettet på rele og plussene på batteri. Minusene på batteri koples sammen med 6- 10 kvadrats kabel. Rele til dette formålet kan fås hos Finnås Marina tlf 53 42 51 59 og koster ca 300-400 kr. Dette er releer som er beregnet til formålet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonsverre Svart 1.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Før eller siden glemmer jeg en bryter, og så er det bare å finne fram sveiva. Klarer du å sveive'n igang? Prøvde sveiva på min 1gm, ikke sjangs til å gjennomføre en full 4-takt runde... gjorde jeg noe feil tru? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 1.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Klarer du å sveive'n igang? Prøvde sveiva på min 1gm, ikke sjangs til å gjennomføre en full 4-takt runde... gjorde jeg noe feil tru?Nei, ikke prøv da det uansett vil bli en nær døden opplevelse å få motoren i gang med sveiving. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 2.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2004 Starte med sveiv er snakk om å bruke riktig teknikk med bla. ventilløfter og stilling på sveiva i det motoren skal over topp. Om batteriet er slakt slik at starteren ikke får nok turtall funker det godt å hjelpe til med sveiva, men må da lage seg en patent eller ha en medhjelper til å vri på startnøkkelen. Har motoren sveiv så bør man lære seg å bruke denne. Da Walter S hadde kluss med starteren på Sabben brukte han sveiva og kom seg på sjøen likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2004 ... Da Walter S hadde kluss med starteren på Sabben brukte han sveiva og kom seg på sjøen likevel.Enig med deg TMe - her er det snakk om teknikk. MEN, når det er sagt så har vi en fordel med Sabb'en - nemlig svinghjulet! Svingjulet's masse "hjelper" deg over toppen. Yanmaren har ikke svinghjul, og dermed er det sveiveren som må trå til skikkelig. Et annet moment er plassen. På Sabben min kan jeg stå, huket, rett ved styrbord-siden av motoren og "klinke" til noe alvorlig med sveiven. Prøvde en gang å sveive i gang min Yanmar 2QM-15 - med dekompressjonshendel i fri - men det "nøtter inte" - når du står "på hue" ned i ei trang motorkasse.......man får rett og slett ikke nok "moment"! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 29.Desember.2004 Del på Facebook Svart 29.Desember.2004 Jeg har kontaktet produsenten for å bringe klarhet i dette. Dersom produktet holder mål er det mulig vi kan lage et opplegg der vi kan selge disse releene via baatplassen. Mulig dette markedet er større en for vimpler og t-skjorter.... Tar opp igjen denne da jeg sitter og lager liste over ting eg skal kjøpe til "nye båten" og da det kun er montert et batt.ombord tenkte eg å sette inn et til, og benytte meg av VSR som etter mine bereginger ikke skal medfør noen store omlegginger av det el.anlegget (må sette inn ein ekstra batt.bryter for startmotor). ........er elektrikker heile året................... Lurer og på det er fleire som har erfaring med dette rele`et siden denne topic ikke er postet i siden okt 04 ....? Mvh Sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Desember.2004 Del på Facebook Svart 29.Desember.2004 Lurer og på det er fleire som har erfaring med dette rele`et siden denne topic ikke er postet i siden okt 04 ....?Krapyl lot iallfall til å være fornøyd, innlegg 29 i denne tråden.Ellers så måtte jeg legge mine planer på is da det viste seg at de som har agenturet på denne produsenten ikke tok inn dette releet. (Maritim må få det via andre kanaler) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye Svart 29.Desember.2004 Del på Facebook Svart 29.Desember.2004 Hei Installerte en Battery Combiner 150 fra Yandina for et par år siden. Se www.yandina.com Kjøpte den hos West Marine i USA og den har livstidsgaranti. Den takler 150 A kontinuerlig, trekker 0.00005 A (1 Ah hvert andre år)på tomgang og kobler inn ved 13.3 volt. Den har fungert utmerket med to batteribanker på 2x115 A hver, og 80 A generator. Har aldri hatt strømproblemer. Kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Joda, har en slik i båten. Kjøpt hos Ital Nordic på Orust. Fungerer framifrå. Lar husholdningsbatteri bli ladet opp, og så legger den inn startbatteriet. Virker slik enten strømmen kommer fra generatoren på motoren eller landstrømsladeren. Sikkert mange andre duppeditter som kan brukes, men ombord i Arvikaraceren virker den etter hensikten som er at jeg ikke skal ha noe vendere/brytere å forholde meg til. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Det har vel mange opplevd, men de starter vel motoren før de kaster fortøyningen? Sånn sett blir det bare 5 sekunder slå-på-bryteren-forsinkelse. Det er vel ikke noe å bli stresset av? Gjør du det ikke litt vanskelig nå? Hm må innrømme at jeg starter motoren etter at jeg har kastet loss rett som det er, ja faktisk valigvis. Mulg det skjærer seg en dag. Jeg har ingen brytere å snu på, ei heller releer, men derimot 2 dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Hm må innrømme at jeg starter motoren etter at jeg har kastet loss rett som det er, ja faktisk valigvis. Mulg det skjærer seg en dag. Jeg har ingen brytere å snu på, ei heller releer, men derimot 2 dynamoer. Dette har jo ingen ting med releer å gjøre, men hvorfor i alle dager kaster du loss uten å starte motoren? Finnes det noen fordeler med dette? Er dette godt båtvett? Gjør du det i en stressa situasjon også? Litt ergelig den dagen motoren faktisk ikke starter og du allerede har kastet loss. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salesmaster Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 det er vel et ganske godt debatert tema, men siden det ofte er fokusert på Ladac i disse trådene, lurte jeg på om denne "dingsen" er et godt alternativ? BEP VOLT SENSITIVT RELE Art.nummer: 10032-30 Pris: 479,- Ta vare på elektronikken ombord - monter BEP voltsensitivt relé som automatisk skiller strømkretsene for start og forbruk. Du unngår ødeleggende spenningspulser når du kjører startmotoren, og såsnart startbatteriet ved lading har nådd opp til 13,7V koples forbruksbatteriet inn i ladekretsen. Når motoren stoppes skilles strømkretsene igjen automatisk slik at startbatteriet ikke tappes for strøm. Volt sensitivt relé 12V / 90A 69mm x 69 mm x H50mm Den ser jo ganske grei ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salesmaster Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hørt mye positivt om dette releet. Eneste er at det trekker LITT strøm. Har søkt overalt men finner det ikke på sidene til Maritim heller. Veldig positivt hvis du har en link til hvor jeg får kjøpt det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hei! Dette finner du f.eks. hos Maritim her. Biltema har også en utgave av disse: http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.