Jump to content

Noen som har prøvd dette releet?


Majali

Recommended Posts

Mulig det er bare meg, men jeg har opplevd å måtte forlate havna i en fart noen ganger opp igjennom årene.

Og i en slik situasjon vil jeg være sikker på at motoren fyrer uten noe om og men...  :flag:

Det har vel mange opplevd, men de starter vel motoren før de kaster fortøyningen? Sånn sett blir det bare 5 sekunder slå-på-bryteren-forsinkelse. Det er vel ikke noe å bli stresset av? Gjør du det ikke litt vanskelig nå?
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vil gjerne rapportere tilbake.

 

VSR'en ble innkjøpt og montert i båten.

Starter opp, og startbatteriet lades. Ved 13.75 V kobles husholdningsbatteriet inn.

Etter boka.

 

Men jeg fikk en bonus.

Har 10A 3-trinns lader på husholdningsbatteriet.

Koblet på landstrøm og og spenningen på husholdningsbatteriet stiger.

Så høres et lite klikk fra batterirommet.

VSR'en virker begge veier.

 

Har fått ikke bare "handsfree" men også "brainsfree" batterikontroll.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg er så enig med deg Lotus. Jeg hadde opplegget du beskriver i Festina Lente II i 17 år, aldri et problem, bortsett fra at jeg måtte sette inn et nytt startbatteri etter at det gamle hadde stått ubrukt i 12 - 14 år.  Da virket det ikke mere, selv om jeg omsorgsfullt hadde ladet det høst og vår.

 

I FLIII har jeg satt inn en skillediode for at dynamoene til begge motorene skal lade forbruksbanken, og den ene dynamoen også skal lade start. Anlegget  er dobbeltpolet, og hovedbrytetre, en til forbruk og en til start var allerede montert (30 år gamle).  Dette virker også utmerket, både før og etter min omkobling, men etter omkobling fikk ikke den ene dynamoen som tidligere kun ladet startbatteriet lenger være pensjonist.  Den måtte begynne å jobbe.  Resultat, ladestrømmen økte fra 30 til 60A (24V) som ved et trylleslag. Kostnad, kr 750,- pluss litt jobb.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Guest fiskeren

Ville koplet til en stor bank til forbruk 2x115 ah timer og brukt 70 ah timer til start og kopla dette sammen med eit rele på 70 ah ikke Biltemarele da du kan risikere att dette ikke tåler belastninga. Har selv montert opp ca 30 slike system og alle er like fornøyd. La dynamoen altid lade startbatteriet slik att dersom releet feiler så har du altid start strøm. Coil på ladereleet koples mellom - på batteri og D+ (ladelampe. Og rele plaseres så nerme batteriene som muligt med 6-10 kvadrats kabler mellom kontaktsettet på rele og plussene på batteri. Minusene på batteri koples sammen med 6- 10 kvadrats kabel.

Rele til dette formålet kan fås hos Finnås Marina tlf 53 42 51 59 og koster ca 300-400 kr. Dette er releer som er beregnet til formålet.

Link to post
Share on other sites

Klarer du å sveive'n igang? Prøvde sveiva på min 1gm, ikke sjangs til å gjennomføre en full 4-takt runde... gjorde jeg noe feil tru?

Nei, ikke prøv da det uansett vil bli en nær døden opplevelse å få motoren i gang med sveiving. :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Starte med sveiv er snakk om å bruke riktig teknikk med bla. ventilløfter og stilling på sveiva i det motoren skal over topp.

 

Om batteriet er slakt slik at starteren ikke får nok turtall funker det godt å hjelpe til med sveiva, men må da lage seg en patent eller ha en medhjelper til å vri på startnøkkelen.

 

Har motoren sveiv så bør man lære seg å bruke denne. Da Walter S hadde kluss med starteren på Sabben brukte han sveiva og kom seg på sjøen likevel.

Link to post
Share on other sites

... Da Walter S hadde kluss med starteren på Sabben brukte han sveiva og kom seg på sjøen likevel.

Enig med deg TMe - her er det snakk om teknikk. MEN, når det er sagt så har vi en fordel med Sabb'en - nemlig svinghjulet! Svingjulet's masse "hjelper" deg over toppen. Yanmaren har ikke svinghjul, og dermed er det sveiveren som må trå til skikkelig. Et annet moment er plassen. På Sabben min kan jeg stå, huket, rett ved styrbord-siden av motoren og "klinke" til noe alvorlig med sveiven. Prøvde en gang å sveive i gang min Yanmar 2QM-15 - med dekompressjonshendel i fri - men det "nøtter inte" - når du står "på hue" ned i ei trang motorkasse.......man får rett og slett ikke nok "moment"!  :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har kontaktet produsenten for å bringe klarhet i dette.

Dersom produktet holder mål er det mulig vi kan lage et opplegg der vi kan selge disse releene via baatplassen.

Mulig dette markedet er større en for vimpler og t-skjorter....  :smiley:

Tar opp igjen denne :newyearsign: da jeg sitter og lager liste over ting eg skal kjøpe til "nye båten" :yesnod: og

da det kun er montert et batt.ombord tenkte eg å sette inn et til, og benytte meg av VSR som etter

 

mine bereginger ikke skal medfør noen store omlegginger av det el.anlegget :lol: (må sette inn ein

 

ekstra batt.bryter for startmotor). :cryin: ........er elektrikker heile året................... :wink:

 

 

 

Lurer og på det er fleire som har erfaring med dette rele`et siden denne topic ikke er postet i siden okt 04 ....?

 

 

Mvh

 

Sveno

Link to post
Share on other sites

Lurer og på det er fleire som har erfaring med dette rele`et siden denne topic ikke er postet i siden okt 04 ....?

Krapyl lot iallfall til å være fornøyd, innlegg 29 i denne tråden.

Ellers så måtte jeg legge mine planer på is da det viste seg at de som har agenturet på denne produsenten ikke tok inn dette releet. (Maritim må få det via andre kanaler)

Link to post
Share on other sites

Hei

Installerte en Battery Combiner 150 fra Yandina for et par år siden.

Se www.yandina.com

Kjøpte den hos West Marine i USA og den har livstidsgaranti.

Den takler 150 A kontinuerlig, trekker 0.00005 A (1 Ah hvert andre år)på tomgang og kobler inn ved 13.3 volt.

Den har fungert utmerket med to batteribanker på 2x115 A hver, og 80 A generator. Har aldri hatt strømproblemer. Kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

Joda, har en slik i båten.

Kjøpt hos Ital Nordic på Orust.

Fungerer framifrå.

Lar husholdningsbatteri bli ladet opp, og så legger den inn startbatteriet.

Virker slik enten strømmen kommer fra generatoren på motoren eller landstrømsladeren.

Sikkert mange andre duppeditter som kan brukes, men ombord i Arvikaraceren virker den etter hensikten som er at jeg ikke skal ha noe vendere/brytere å forholde meg til.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det har vel mange opplevd, men de starter vel motoren før de kaster fortøyningen? Sånn sett blir det bare 5 sekunder slå-på-bryteren-forsinkelse. Det er vel ikke noe å bli stresset av? Gjør du det ikke litt vanskelig nå?

Hm må innrømme at jeg starter motoren etter at jeg har kastet loss rett som det er, ja faktisk valigvis.

Mulg det skjærer seg en dag. :eek:

 

Jeg har ingen brytere å snu på, ei heller releer, men derimot 2 dynamoer.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hm må innrømme at jeg starter motoren etter at jeg har kastet loss rett som det er, ja faktisk valigvis.

Mulg det skjærer seg en dag.

 

Jeg har ingen brytere å snu på, ei heller releer, men derimot 2 dynamoer.

Dette har jo ingen ting med releer å gjøre, men hvorfor i alle dager kaster du loss uten å starte motoren? Finnes det noen fordeler med dette? Er dette godt båtvett?

 

Gjør du det i en stressa situasjon også?

Litt ergelig den dagen motoren faktisk ikke starter og du allerede har kastet loss.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

det er vel et ganske godt debatert tema, men siden det ofte er fokusert på Ladac i disse trådene, lurte jeg på om denne "dingsen" er et godt alternativ?

 

BEP VOLT SENSITIVT RELE

Art.nummer: 10032-30

 

 

Pris: 479,-        

 

10032-30.jpg

 

 

Ta vare på elektronikken ombord - monter BEP voltsensitivt relé som automatisk skiller strømkretsene for start og forbruk.

Du unngår ødeleggende spenningspulser når du kjører startmotoren,

og såsnart startbatteriet ved lading har nådd opp til 13,7V koples

forbruksbatteriet inn i ladekretsen.

Når motoren stoppes skilles strømkretsene igjen automatisk

slik at startbatteriet ikke tappes for strøm.

 

Volt sensitivt relé 12V / 90A

69mm x 69 mm x H50mm

 

 

Den ser jo ganske grei ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...