Jump to content

RIB eller Gummibåt som jolle?

ebonita

Recommended Posts

Min Quicksilver 230 gummibåt med plywoodbotten är ved och 'taga kvelden' efter 12 år.

Jollen användes framför allt som hjälpbåt i naturhamnar för att justera ankare eller för ungarna till förströelse.

Motor har jag, en Johnson 4 hästkrafter.

Jag lappar och lagar, men senast nästa vinter blir det nog aktuellt att köpa en ersättare.

Jag har jollen på badbryggan på min Princess med monterad motor, och den hanteras med hjälp av hydraulisk utskjutbar 'pasarelle' (=landgång). Storleken är viktig - dvs den skal vara så liten som möjligt - eftersom det är begränsad plats på badbryggan. Jag har aldrig behov att ta ut luften ur båten, utan den är ständigt uppblåst. Jollen är täckt för vatten och solljus av en formsvetsad pressenning som vilar öven en 'takås'.

Nu är frågan om det skall vara en vanlig gummibåt eller en RIB?

Har tittat på en Arimar Flash RIB som är 220 cm vilket jag tror skulle passa bra mellan uppläggningsbalkarna som Princess har färdiga på badplattformen.

• Är detta ett bra alternativ?
  • Är det någon fördel med en RIB?
  • Finns det någon annan tillverkare av små RIB-ar?
  • Vad skall en sådan båt kosta?
  • Hur stor mässrabatt kan man räkna med om man väntar att handla till någon båtmässa (Hamburg?) i höst?

aktervy_med_reviderat_upplag_fr_gummibaat__070603.jpg

gummibaat_paa_badplattform_fraan_sb.jpg

gummibaaten_hngande_i_landgaang.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg vet ikke hva du har ombord i båten din ebonita. Jeg har 220 v luftkompressor. Dermed har jeg ubegrenset tilgang til luft både til oppblåsing av tette slanger og til leker til barna og til RIB. Jeg har nå en ny RIB med oppblåsbar kjøl, se side 100 i katalogen til Seatronic. Den går svært godt i vannet og tar liten plass i perioder hvor den ikke er til bruk. Dørk består av stive dørkplater. Jeg har to sitteplater. Veier omlag 45 kg. Jeg har kjøpt den hos Seatronic i Moss i Norge. Seatronic selger også luftkompressor for 12 volt.

La oss i stedet kalle det gummibåt - det er kanskje noen (inklusive meg) som bruker betegnelsene gummibåt og RIB om en annen. Trådstarter spør om RIB eller gummibåt. Jeg antar at ebonita godt kjenner forskjellen på lettbåter med fast kjøl og oppblåsbar kjøl, eventuelt spilebunn. Det regner jeg med at du også kjenner til.

Svart (redigert)

Jo jag har haft gummibåtar med spjälbotten (lattor instuckna i gummibotten) och med plywoodbotten dvs som den nuvarande med tre plywoodskivor som hålls samman med aluprofiler så att dom fungerar som ett 'golv' i båten. Under detta finns sedan en uppblåsbar 'köl'.

Och dom erfarenheter jag har fått är att ju styvare durken är ju bättre fungerar gummibåten, åtminstone för mitt ändamål. Dvs ju stabilare är gummibåten att hoppa ner i och kanske även lite stabilare att köra. Men vi kör inte några längre sträckor, och aldrig fort, så köregenskaperna är av underordnad betydelse. Men stabilt däck att hoppa ner på och lägga eventuellt ankare på, det är viktigt!

Så därav frågan: skall man gå ett steg vidare och satsa på RIB?

Redigert av ebonita (see edit history)

Svar till Roald: Pasarellen klarar 200 kg längst ut tror jag, jag har specen i båten. Vi använder den mest som trampolin.

Och tillverkaren, ja jag tror dom heter Ocamar eller något liknande. Italienare förmodar jag.

Och tryckluft - jo det kan väl ordnas, men som sagt vi har alltid gummibåten uppblåst. Lite som en extra livbåt kan man tänka. Så ett par 'tramp' under säsongen brukar räcka för att hålla den pumpad. :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...