Bømlafjord Startet 5.Juni.2008 Del på Facebook Startet 5.Juni.2008 (redigert) Hallo. Eg skal gå til innkjøp av 2-3 år gammel 17 fots skjærgårdsjeep, men hva motor? Ser mange av dei aktuelle båtene er levert med Mercury Optimax 75 og 90 hk. Eg var først bestemt på å kjøpe båt med 4-takt men ser det er lettere å komme over båt med to-takt. Noen sier at desse nye to-takts motorene har like lavt forbruk og nesten samme lave støynivå som 4-takt, noen erfaringer på dette? Hvor stor betydning dette får når båten en gang skal selges igjen er også eit moment å tenke på, 4-takt er vel noe mer inn i tiden en hva 2-takt er. Redigert 5.Juni.2008 av Bømlafjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Jeg ville definitivt kjøpt en optimax eller e-tec hvis jeg var deg, symaskiner (4-taktere) hører ikke hjemme i en båt (med mindre det gjelder innenbords) Litt mer relevant, jeg vil tørre og påstå at så godt som alle 2 og 4 taktere pr i dag er så godt som likestilt på de fleste områder, noen motorer har noen fordeler, men kan igjen ha andre ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Tror jeg ville velge en firetakter. Meget stillegående og vibrasjonsfrie motorer. Kommer naturlighvis an på bruken, som de fleste eierne sier: Kjører du mye i det øvre fartsområdet ( vannskikjøring, sportslig kjøring,etc.) tror jeg nok en totakter kommer ber til sin rett en en firetakter. Personlig bruker jeg mere båten til fiske og rolige koseturer på lavere turtall, da kommer vel firetakteren ber til sin rett. Nå er det vel også mulig at Mercury legger Optimaxen på hylla etterhvert, så derfor blir det vel mere satset på firetaktere slik som Yamaha? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Nå er det vel også mulig at Mercury legger Optimaxen på hylla etterhvert, så derfor blir det vel mere satset på firetaktere slik som Yamaha? Hei `LM 605`, dette har du antydet tidligere så vidt jeg husker. Kunne vært interessant å høre hvor du har dine opplysninger fra. Jeg har hørt det motsatte at det vil satses enda mer på Optimax systemet. Det er jo DFI (Direct Fuel Injection) systemet som skaffer Mercury god PR , ved å være den overlegent beste i 24 timers race i Rouen blandt annet. Så lenge 4- takterne ikke kan oppnå bedre prestasjoner, må du nok regne med at Optimax`èn vil eksistere i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Hei, ville bare ta med denne referansen i denne tråden, så ingen var i tvil, når det gjelder Optimax. http://www.brunswickmarineemea.com/product...36;-ME$OPT Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Åtte forskjellige utenbordsmotorer i 70-80 hk-klassen på samme båt. FAKTA Fabrikat... Suzuki...Tohatsu...Yamaha... Evinrude ... Honda.....Mercury....Mercury ...Yamaha Modell .... DF 70.....70 TLDI.... 70 B.......75 E-TEC.....BF 75.....75 ELPTO 75 Optimax..F80 Motortype 4-takt... 2-takt.....2-takt......2-takt.........4-takt........2-takt.....2-takt ........4-takt TESTRESULTAT Fart og forbruk ved ulike turtall. Fart i knop: Toppturtall..... 30,5 31,2 30,5 33,0 31,5 35,6 33,6 34,6 - 500 o/min... 28,0 28,8 27,8 29,0 27,8 31,0 30,0 31,4 - 1.000 o/min. 25,2 25,8 25,1 24,5 24,5 26,7 25,6 27,0 - 1.500 o/min .21,7 21,3 21,2 18,5 21,4 21,5 21,7 23,2 Forbruk, liter/time Toppturtall......23,8 27,2 27,8 27,2 26,6 35,0 28,2 26,4 - 500 o/min.... 20,6 21,2 23,0 22,4 20,6 27,6 21,4 19,0 - 1.000 o/min. 16,0 17,0 19,0 17,6 17,2 21,6 15,2 15,6 - 1.500 o/min .12,2 13,0 16,2 13,0 14,2 18,6 10,8 12,5 Forbruk, liter/nautisk mil: 30 knop 0,77 0,80 0,90 0,78 0,79 0,88 0,71 0,60 25 knop 0,63 0,65 0,76 0,73 0,71 0,80 0,58 0,56 20 knop 0,54 0,60 0,77 0,71 0,64 0,89 0,51 0,55 Støy i desibel (A): 30 knop.. 82 85 87 82 82 84 83 80 25 knop ..80 82 83 80 81 82 81 78 20 knop.. 77 80 81 78 79 80 79 76 Ut fra denne testen kjem jo Optimax bra ut da, både støy og forbruk er jo helt på høyde med eks Yamaha F 80, på liter pr time ligger den faktiskt lavere. Støyen er samme som Honda 4-takt. Tror eg er gli til å vende om i denne saken Redigert 6.Juni.2008 av Bømlafjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Skal ikke mene så mye om hva du skal gjøre bømlafjord - men jeg har hatt Mercury ( Mariner) firtakt 75 HK ( på en Askeladden 505 ) og har nå Mariner 90 HK Optimax ( på 535 Bowrider) Jer er ikke i tvil om at jeg hadde valgt Optimax på nytt. Mulig jeg hadde mandagsmotor - men 4 takteren var mer på verksted enn på sjøen. I løpet av de to årene jeg hadde den var den 6 ganger på merkeverksted for tildels alvorlige feil - som olje lekasje - elekstronisk styrekrets til en sylinder røk 3 ganger - min båt brukes og om vinteren og jeg hadde til tider store problemer med ladstart. Optimaxen fungerer helt problemfritt. Lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Fart i knop:- 500 o/min... 28,0 28,8 27,8 29,0 27,8 31,0 30,0 31,4 - 1.000 o/min. 25,2 25,8 25,1 24,5 24,5 26,7 25,6 27,0 - 1.500 o/min .21,7 21,3 21,2 18,5 21,4 21,5 21,7 23,2 Her er vel noe krøll med tabellen, - båtene kjører raskere jo lavere turtallet er? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Skvulpen, tallene viser vel data ved hhv. 500, 1000 og 1500 rpm under maks Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bømlafjord Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Her er vel noe krøll med tabellen Sorry, litt krøll der ja Men Det er i orden no. Tallene viser som ivar skriver: Toppturtall minus 500,- 1000 og -1500 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Har hatt ulike Yamaha 4 taktsmotorer de siste 8 årene. Husker jeg med en F80 lå ved siden av en 75 Optimax på tomgang. Av 4 takteren hører du bare vannstrålen fra kjølevannet som treffer vannet, mens Optimaxen støyer som et uvær. Men 4 taktere støyer også på høyt turtall, så jeg antar at bruken har mye å si for hvilken valg som er fornuftig. Jeg driver stort sett med kosekjøring i rolige hastigheter, og ville aldri valgt en totakter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Kjøpte en brukt Uttern D66 med Mercury Verado rekkesekser 200HK -motor i år. Veldig bra! Supermyk girskift og gange, nesten lydløs på tomgang og veldig behagelig lydnivå på alle turtall. Man kan prate normalt sammen selv i 40+ knop. Utrolig aksellerasjon, du kan kjenne pådraget uansett turtall. Veldig mye bedre på alle måter enn den forrige båten/motoren min (en Mercruiser 1,7L 120 hk TD), bortsett fra at det er uvant hvor mye bensin den drikker ift. den forriges mer beskjedne dieselforbruk. 1,2 L bensin /nm ved marsjfart på 25 knop mot ca. 0,6 L diesel /nm. Ikke det at det utgjør så mange kroner totalt sett ila. en sesong, men det er uvant å måtte fylle tanken så ofte. Oppleves også som veldig mye bedre enn alle Optimaxer jeg har vært i nærheten av, men disse kan jo ha blitt bedre de også de siste årene for alt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Husker jeg med en F80 lå ved siden av en 75 Optimax på tomgang. Av 4 takteren hører du bare vannstrålen fra kjølevannet som treffer vannet, mens Optimaxen støyer som et uvær. Men 4 taktere støyer også på høyt turtall, så jeg antar at bruken har mye å si for hvilken valg som er fornuftig. Hei, tviler ikke på at Yamaha`en støyer mindre enn Optimax`en, men å si den støyer som et UVÆR, blir vel litt "OVERKILL". Se Båtmagasinets test vedrørende Optimax 75 hk.sitat : MERCURY 75 OPTIMAX. I fjor presenterte Marin Power tre nye Optimax-motorer på 75, 90 og 115 hk. Samtlige er tresylindrede totaktere med kompressormatet, elektronisk innsprøytning. Kun utvekslingen er noe ulik mellom de tre størrelsene. Optimax er betegnelsen på Mercurys og Mariners miljøgodkjente innsprøytningssystem, som bygger på at bensin-/luftblandingen sprutes direkte inn i hver sylinder med et trykk på ca åtte bar når eksosporten er stengt. De nye motorene er standardutstyrt med en kraftig generator på hele 60 Ampere. Standard utstyrt er også en ny instrumentserie som viser en mengde ulike motordata, og ikke minst forbruket ved ulike turtall. I turtelleren får man opp tekstmeldinger om eventuelle feil. Mercury 75 Optimax er en av de store totaktsnyhetene i denne testen. Den har et volum på hele 1.526 ccm. Det merkes godt, ikke minst på akselerasjon og fart. Motoren er en av de raskeste i testen, med en toppfart på 33,6 knop. Også når man drar av på gassen er farten fullt godkjent. Med den gode farten følger et hyggelig forbruk, spesielt når man drar noe av på gassen. I 25 knop havner denne store motoren på under 0,6 liter pr nautisk mil. Også støynivået er fullt godkjent i denne nye totakteren. :sitat slutt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Hei, Chagall. Det var et lite stykke som sto på "www.baataktuelt.no" under en Evinrude E-tec overskrift som jeg satt og leste her en kveld ang. Optimaxen og dens "fremtid.Jeg har nå lest et annet stykke et eller annet sted i forbindelsen Opti/4-takt , der <mercury kom til og satse kun på firetaktsteknologien, spesielt Veradoserien? Men om det er noe i dette, det vil vel bare tiden vise., man skal jo ta mye med en klype salt også . Kan jo legge til at Jeg har sjøl hatt Optimax, og var veldig fornøyd med motoren. Men som sagt, hver motor til sitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Hei, tviler ikke på at Yamaha`en støyer mindre enn Optimax`en, men å si den støyer som et UVÆR, blir vel litt "OVERKILL". Jeg for min del er forsåvidt enig i at formuleringen "støyer som et uvær" kan synes å være en overdrivelse. En Optimax på tomgang lager jo lite lyd i forhold til både Optimaxen selv og 4-taktere på høyere turtall. Men om man synes Optimax bråker mye på tomgang må vel i denne sammenheng ses opp mot hva man sammenligner med: Andre motorer på tomgang eller andre motorer på høyere turtall. Det naturlige vil vel være andre motorer på tomgang? Om Optimax'en lager såpass mye lyd på tomgang at man så og si ikke hører lyden fra motoren på tomgang på båten som ligger long-side så vil man vel relativt sett synes den bråker mye? Det var slik jeg oppfattet Los Endos. Jeg hører heller ikke lyden fra min 4-takter på tomgang når en av mine beste venner med en Optimax 90 på en bowrider ligger med motoren på tomgang long-side min båt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Los Endos Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Okay, okay, jeg er enig. Det var en spissformulering, og en moderne Optimax er ekstremt støysvak sammenlignet med den gamle Tohatsu 25 hk vi har på hytta. Men den støyer mer enn 4 takterne! Sannheten er vel sannsynligvis at du ikke kan velge feil; en Optimax støyer ikke så verst, og bruker lite drivstoff, og er billig i vedlikehold. En 4 takter støyer mindre, bruker like lite drivstoff som en optimax, men er dyrere i vedlikehold. Fritt valg! Redigert 6.Juni.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Ser det diskuteres støy i fra Optimaxen i hytt og pine. Jeg synes det blir litt galt og si at Optimaxen støyer i fra alle modeller. Jeg hadde selv en 90 Opti, og den følte jeg ikke støyet noe særlig mye, men kommer man opp i de større sekssylindrene motorene, i fra 135hk. og oppover, så er lydbildet et helt annet, da høres de på lang avstand! Hadde en nabo som kjøpte en helt ny Uttern m/ en 150 Optimax, han solgte båten etter noen uker på grunn av motorstøyen. Så jeg mener det er en vesentlig støyforskjell på den tresylindrende serien (75-90-115) enn de større sekss. utgavene. Nå det er sagt så mener fremdeles at firetakteren har et mere behagelig støybilde i sammenligning med en totakter . Har i dag en ny 115 efi, som jeg føler går veldig stille og behagelig, men det er jo mitt personlige syn, andre foretrekker totaktere, begge motorene har vel sine fordeler og bakdeler? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Hvis du går mye i kosefart, velg 4-takter p.g.a mye lavere støy og mye lavere drivstofforbruk i dette fartsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Ser "los endos" sier at en firetakter er dyrere i vedlikehold kontra en totakter? Nå har jeg hovedsaklig hatt Mercury de senere år, men det har ikke kostet meg noe mere i vedlikeholdsutgifter på firetakteren jeg har i dag, kontra Optimaxen jeg hadde tidligere? Det er jo stort sett det samme som skiftes på begge motorene, firetakterne har jo motorolje og filter i tillegg, men totakterne har jo et oljeforbruk på noen liter som forbrennes i løpet av sesongen. Eller for og sitere Båtmagasinet(nr 7-06):"Servicen på disse nye firetakterne(Mercury) er like enkel som med en totakter.Etter ca. 100 timer eller en gang pr. sesong,bytter man oljefilter samt oljen i veivhuset og girhuset. Kamakselen drives av et kjede i oljebad. Ventilene behøver aldri justeres". Redigert 6.Juni.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Båtmagasinet hadde en test av 115 hk Optimax vs Mercury 4-takt for en tid tilbake. Riktignok ikke 75 hk men forholdet blir vel ikke så ulikt skulle jeg tro. Se link: http://80.239.2.218/baatweb/bm.nsf/c125626...1256ea9002191ac? OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 okey.. Egentlig litt sliten av disse støy trådene om optimaxene. Som LM 605 sier om de de større seks-sylindrede optimax, så er lydbildet et helt annerledes. Men.. kjøp deg da 4takt om du vil høre naboens motor på longside, og hvis du ikke gidder å fylle på 2 takts-olje. og mye lavere drivstofforbruk pfffff Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Helge Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 ..om du vil høre naboens motor på longside Et spark i min retning... Vel, jeg forventer slett ikke at alle prioriterer likt men jeg for min del liker en motor hvor det ikke finnes antydning til lukt av totaktsolje/røyk når man starter motoren og får jeg velge om min motor eller båtnaboens motor er den som skal høres når vi begge har motorene på tomgang så setter jeg pris på at det er min som er den stille. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.