Jump to content

Standardformel for dieselforbruk?


Sun Flyer

Recommended Posts

Varierer noe mht. motorteknologi men for enkelhets skyld bruker jeg 0.2 liter pr. brukt hk pr time.

 

100 hk på fullt blir 20 l/t. Pleier å stemme rimelig greit.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat det som er problemet men du kan jo regne deg baklengs for å finne ut hvor mange hester du virkelig bruker når du har funnet normalforbruket gjennom en eller flere tanker...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er lite sansynlig at motor virkningsgrad er så forskellig. Vanlige diesel motorer med sylindervolum på ca 1liter bruker ca 220 til 240g/KWH Dette gir ca 0.2 l/hkt. Ingen motorer som går korrekt bruker det doble! Det kan være variasjoner om motoren har waste gate turbo eller forkammer. Forkammer er det ingen motoer i denne klassen som bruker lenger og mange motorer har i dag VTG eller machet turbo. Husk at de fleste båtmotorer er mariniserte lastebil/personbil motorer. Disse er ofte designet for et gunstig dellast forbruk! Mange små motorer har et forbruk på under 200g/kwh på 50% turtall og 80% middeltrykk! Da blir forbruk 0.18l/hkh. Store skips dieseler har et forbruk på ned mot 180g/kwh og virkelig store totaktere med opp mot en meters borring og 100 000hk har ca 160g/kwh . Større er ikke forskjellene. Når folk påstår over 20% forskeller på to ganske identiske motorer er det sjelden sant! Diesel forbruk er avhengig av fysikk! Ofte er det den mekaniske styrken til motoren som avgjør forbruket!

Link to post
Share on other sites

Trodde nesten ikke det var mulig å få så stor forskjell på identiske båter. Noe må vel være beregnet veldig galt i innstalasjonen, som Ingar er inne på.

 

Får han fullt turtall på den da?

Innstallasjonen i den annen båten er någet galt med. Han sliter med turtall, båten har fått skrogfart på 2/3 turtall. Men forbruk i min motor har vært testet ut flere ganger og den er rigtig. Men jeg tror propellen min er for lett i forhold til dreiemoment i motoren. Den er bergegnet utifra hk men motoren sliter ikke med overturtall på farten.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Forbruket varierer etter belastningsgrad og turtall. Normalt har du det laveste forbruket der motoren har max moment. Vær opmerksom på at det som fabrikkene opgir er forbruk målt under absolut idiele forhold. I praksis vil nok forbruket bli noe høyere når motoren settes i en båt. Det beste utgangspunktet for og beregne noe er og se på kurvene som fabrukantene utgir for den spesefike motoren. De fleste motorfabrikanter har jo lagt disse ut på nett så de er greie og finne. Vil nok tro at en som sier at hannes lystbåtmotor går på under 0,2 l/t/hk enten bevist lyver eller fårstår ikke bedre.

Link to post
Share on other sites

@kes

 

Min gamle fysikklærer var veldig pirkete på enheter. Jeg tror jeg har blitt sånn selv også.

Jeg irriterer meg grønn når jeg ikke skjønner budskapet pga. dårlig valg av enheter eller forkorting av enheter ved å utelate det som "skulle være innlysende". Det siste er veldig ofte en tidsangivelse.

 

Her skjønner jeg jo at det er er snakk om hestekrefter i en time, men det burde stått. :nono:

Det går ikke an å måle energiinnhold i hk.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...