Jump to content

Standardformel for dieselforbruk?


Sun Flyer

Recommended Posts

hvor mange halvlitere med øl går det på en liter diesel da ? :newyearcheers:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@kes

 

Min gamle fysikklærer var veldig pirkete på enheter. Jeg tror jeg har blitt sånn selv også.

Jeg irriterer meg grønn når jeg ikke skjønner budskapet pga. dårlig valg av enheter eller forkorting av enheter ved å utelate det som "skulle være innlysende". Det siste er veldig ofte en tidsangivelse.

 

Her skjønner jeg jo at det er er snakk om hestekrefter i en time, men det burde stått. :nono:

Det går ikke an å måle energiinnhold i hk.

 

 

Mvh Arne Armoa

 

:wflag:

Jeg bøyer meg i støvet. Det er riktig som du sier at enkelte ting er innlysende og tas som en selvfølge, men det betyr ikke at det skal slurves med betegnelser. Jeg mener selvfølgelig HK/time. Når er ikke en HK alltid det samme som en HK, i min tommelfingerregel i det tidligere innlegget er det IHK, ikke AHK, noe som kan utgjøre en vesentlig forskjell i en motor med stort effekttap fram til akselen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her ser dere utregnings tabelen som jeg fant på nettet, og satte det inn i et xl-ark.

 

Forbruk diesel/time

 

Med 1450 o/min og samme propellstigning som ved full fart, kan du forvente at motoren yter 175 x (1450/1800)^3 = 91,5 hk.

 

Normalt forbruk her er omkring 200 g/kWh, som tilsvarer 147 g/hkh, og da bør motoren bruke ca. 13,5 kg olje/time. Det skulle bli 15,6 liter/time.

 

 

hk g/hk/h kg/liter Forbruk/l/h

70 0,147 1,16 11,94

80 0,147 1,16 13,64

90 0,147 1,16 15,35

100 0,147 1,16 17,05

110 0,147 1,16 18,76

120 0,147 1,16 20,46

130 0,147 1,16 22,17

140 0,147 1,16 23,87

150 0,147 1,16 25,58

740 0,147 1,16 126,18

200 0,147 1,16 34,10

300 0,147 1,16 51,16

600 0,147 1,16 102,31

Link to post
Share on other sites

For å bli kjent med båten er jeg noe opptatt av dieselforbruket ombord. Jeg har etter hvert fått flere opplysninger, men ikke vært i stand til å tegne noen pålitelig effektkurve som inkluderer turtall - fart - værforhold - dieselforbruk. Jeg legger ut noen opplysninger om forholdene hos oss.

 

yanmar_6lyaste_data.jpg

 

Disse figurene er levert fra Yanmar Norge for hver av motorene ombord.

 

dieselforbruk.gif

 

Dette er forbrukskurve levert fra båtprodusenten.

 

dieselforbruk_swift.jpg

 

Her er forbrukstall fra båtprodusenten. Disse tallene overstiger våre målinger. Forhandler i Norge antar at de høyere tallene levert i USA innebærer hensyn til reklamasjoner/klager. Jeg har ikke dieseldrivstoffmåler ombord, men observerte at jeg med mine 2 Yanmar 6LYA-STE (370 hk på svinghjul/340 på aksel) og 12 tonns båt i 2007 og 2008 seilte i snitt med 8.9 - 9.1 knop, brukte 24 l/timen og ca 2.7 l/nm. Dersom jeg i snitt seiler i 8.5 knopp går drivstofforbruket noe ned per nm. Den største virkningen av endret vind/strøm/bølger er hastighet, mens turtallet er nærmest uforandret (ca 1600 RPM). Et gunstig turtallsområde er 2500 RPM, men da synes jeg ofte det går for fort (ca 15 - 16 knop).

Jeg har regnet litt på tallene fra produsenten: Her oppgis et forbruk på 5.3 galon ved 1500 RP, tilsvarende 8 knop. Dette skulle gi et snitt på 2.5 l/nm ved 8 knop, altså ikke så langt unna mine egne beregninger på atskillig tyngre båt (generator, 2 ankervinsjer, fulle tanker, kompressor, masse ekstra verktøy og div. utstyr).

 

turpotensiale1.gif

 

Slike kurver som viser turpotensiale kan noen ganger være greit å studere litt. Med 1200 RPM kommer jeg tur/retur Son-Kiel på en drivstoffylling. Motorene vi har er visstnok produsert slik at dieselen benyttes som del av motorkjøing. Dette innebærer at forbruket er 10 % av dieselen som tilføres motoren. Ved ca 3100 RPM forbruker hver motor 60 l/time, noe som innebærer at 600 liter passerer motoren. Selv om vi har endel seilas med 3100 RPM har jeg aldri opplevd at vi har brukt 120 l/timen, så jeg antar at dette må være tekniske beregninger?

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Her ser dere utregnings tabelen som jeg fant på nettet, og satte det inn i et xl-ark.

 

Forbruk diesel/time

 

Med 1450 o/min og samme propellstigning som ved full fart, kan du forvente at motoren yter 175 x (1450/1800)^3 = 91,5 hk.

 

Normalt forbruk her er omkring 200 g/kWh, som tilsvarer 147 g/hkh, og da bør motoren bruke ca. 13,5 kg olje/time. Det skulle bli 15,6 liter/time.

 

 

hk g/hk/h kg/liter Forbruk/l/h

70 0,147 1,16 11,94

80 0,147 1,16 13,64

90 0,147 1,16 15,35

100 0,147 1,16 17,05

110 0,147 1,16 18,76

120 0,147 1,16 20,46

130 0,147 1,16 22,17

140 0,147 1,16 23,87

150 0,147 1,16 25,58

740 0,147 1,16 126,18

200 0,147 1,16 34,10

300 0,147 1,16 51,16

600 0,147 1,16 102,31

 

Tallene er vel rett men det skal nok stå liter/kg og ikke kg/liter øverst i tabellen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...