dante Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Basert på tall fra andre Baltic-eiere med oppgradert motor har jeg fortsatt et håp om toppfart på 25knop og marsjfart på 20knop, selv om jeg ikke flytter ror og propell. Antar det største utbyttet av en slik endring er mindre støy, men der ligger jeg kanskje godt an uansett nå. Jeg har 20/20 prop og kan fint marsje i 20 knop - synes ikke støyen er så ille. Ut i fra hva andre sier er det vel ingen tvil om at støyen vil avta med en ombygging. Selv har jeg aldri har vært ombord i en som er bygget om og kan derfor ikke uttale meg om det. Spennende å høre hvis du bygger om. Du har jo litt større stigning på propellen og vil vel ha mindre rpm enn meg på aksel ved samme fart, mulig det støyer noe mindre også. Jeg har bare 212 hk men får likevel 24 knop på max turtall ved sjøsetting. 20/20 tar litt plass ja :) Redigert 15.Januar.2009 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Nå har ikke jeg lest alle innlegg her, men hvorfor skifte ut iveco,en? Det er jo en kjempemaskin. Hadde samme maskin i en bonansa for noen år siden som hadde passert 5600 timer, null problem . Men no har du nå kjøpt en bra motor igjen som holder din tid i den båten vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Dette vil kanskje høres sprøtt ut, men det var mer impuls enn noe annet. Jeg hadde nettopp hatt en situasjon ved Drøbak på vei hjem fra Vestfold i mai. Det kom masse røyk fra maskinrommet, og dette så ut til å komme ut fra bakenden på girboksen. Det var noen ekle skrapelyder, så jeg turte ikke kjøre lenger. Fikk satt båten i en bås i Drøbak og ble kjørt hjem av svogers. Da gikk jeg rett på nettet for å se f.eks. hva en tilsvarende girboks på finn.no ville koste. Sleit med å finne noe, så jeg tittet under motorer. Da så jeg plutselig en Yanmar 290hk som hadde gått bare 85 timer til 149.000,-. Jeg ringte, og selgeren sa det var et par fyrer som skulle oppover (Sognefjorden) i helga for å prøvekjøre, men han solgte til den første som slo til, sa han. Det ble til at jeg slo til uten prøvekjøring fordi det så ut som et varp. Ivecoen funket den, men den kunne blitt et problem ved et eventuelt salg av båten. Hadde nettopp funnet ut at den var ti år eldre enn jeg hadde gjettet, dvs. noen år eldre enn båten. Antall timer var helt ukjent, og jeg hadde grunn til å tro at den hadde vært brukt i en fiskebåt. Den røyk ganske mye, dvs. det var pinlig å starte den opp. Pluss at det ble grisete rundt røret til veivhuslufting, som kom ut ved turboen (det var ikke noe luftfilter). Og så hadde det jo vært kjekt med litt mer fart, da. Nå viste det seg at jeg hadde en CV-aksel som jeg ikke viste om, da den delvis var skjult når jeg fant hvor røyken kom fra. (kjøpte båten i august -07, dette skjedde i mai) Det var den som hadde røket. Vi kjøpte uansett en ny CV-aksel og brukte Ivecon i ferien, for det var alt for nære ferien til å sette inn Yanmar'n. Dette leddet blir snart tilsalgs. Men det passer nok best til en halv Yanmar . Redigert 15.Januar.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Ok, hadde selv en 86 mod baltic med 180hk bmw for 4 år siden. 2 totalhavari på en sesong Båten var totalrenovert innvendig, samt alle vinduspakninger skiftet, så båten var som ny.. Må få lov å si at det er en kjempebåt i sjø og jeg vurderte og å skifte motor i den, men sjefen nektet Hun ville da ha lukket båt da da regnet 300 dager i året..(vestlandet) Har nå en nb840 som er mer lettdreven, men må få lov å si at jeg savner scand,en Ellers er dei tungdrevne båter, så du gjorde et godt valg der du nå marsjer på 24 knop Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Jeg var i båthavna i Sonskilen i dag og tok en hel del bilder av en Baltic med aktermontert ror. Legger ut noen av bildene dersom det er av interesse. Som sagt har jeg atskillig flere bilder - og det er enkelt å ta nye bilder om ønskelig. Først et bilde av hele roret montert på akterspeilet. Roret er produsert av Bosman og er dråpeformet, fylt med skum. Her er akselbraketten. Den har et godt anlegg mot skroget. På vår Atlantic med Yanmar 6 LYA-STE 340 HK hadde vi 45 mm aksel. Her får du litt inntrykk av den endringen som må gjøres på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Den løsningen med aktermontert ror er faktisk helt lik original montering på min Fjord 880. Hadde dessverre ikke noe godt bilde av det, men legger alikevel med et... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
arnearmoa Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Takk til begge. Denne siste fra deg roaldbj var litt uvant, siden akslingen ikke har like fast styring sideveis som de jeg har sett før. Tror heller jeg ville hatt den andre løsningen, ref. dine forrige bilder i innlegg #40. Uansett, det er visst bare akkurat med det trykklageret, så jeg satt ved pcen for å grave litt her nå. Da oppdaget jeg på et bilde jeg har tatt, at den akslingen jeg så i midten av flensen på trykklageret ikke var selve propellakslingen. Den ser mindre ut. Det må være en intern aksling fra klemflensen og gjennom selve trykklageret og opphengsramma. Så fort at diameteren var skummelt liten, da. Kanskje under 35mm... Fant denne på http://www.aquadriveusa.com/prodman.pdf Der står det max torque 2175Nm. Yanmar og girboks blir 700 x 2, så det holder jo. Dessuten er det jo litt lavere dreiemoment på maxturtall, så marginen er enda større hvis jeg ikke gir bånn gass i lav hastighet. Se kurver i innlegg #29. Er det noen som vet hvor stor skyvekraft jeg får? Mvh Arne Armoa PS Jeg burde kanskje bytte selve trykklageret (innmaten) og starte på skratch, i og med at jeg ikke engang vet hvor mange år dette har stått der. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Jeg kan så absolutt forestille meg at en slik ombygging som signaturen roaldbj viser til er effektiv. Propellen har jo særdeles dårlige arbeidsforhold rett bak tverr avslutning av kjøl. Jeg vil anta en propellreduksjon på 10% eller såder. Propellen står jo i svært bratt vinkel oppe i en tunnell som heller ikke gjær saken bedre. Jeg vil anta at det kan hentes ut noen knop til ved å slipe/sparkle avslutningen av kjølen til en tilnærmet dråpefasong, samt å fylle igjen mest mulig av tunellene og sparkle/slipe slagene helt skarpe. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Hei Arne Armoa Hvem er det du har vært i kontakt med vedrørende Hydradrive? Jeg holder på å legge inn ny (brukt) motor i min Skarpnes. Har også sjekket litt rundt Hydradrive men fikk noen "syke" priser på dette systemet. Hvis jeg forstår det riktig så er grunnen til at du har et slikt system er da at du har ganske så skrå vinkel på akslingen din ikke sant? Det er akkurat det jeg mistenker at jeg også har. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Jeg har snakket med en som het Terje. Han startet med 19000 pluss moms, men det var inkludert trykklager. Det stemmer med den prisen jeg fant i nettbutikken deres også. Husker ikke hvilket firma jeg spurte om prisfordelingen mellom trykklager og cv-aksel, men da kom det opp 60-40 evt. 65-35, hvor trykklageret var billigst. Sånn sett har jeg fått ca. tre tusen i avslag pluss en gratis skreddersydd adapter mellom ny Hydradrive 130 CV-aksel og gammel Aquadrive 20300 trykklager (som er en litt mindre sak, trolig tilsvarende flens som Hydradrive sin 125-serie) Adapter mot girflens er hyllevare og koster ca. 300-400kr (er inkl.) Ivecoen som stod der før, hadde vannrett aksling ut av girboksen, og balticen har ca. 8° helning på propellakselen. Antar det var hovedgrunnen til at dette systemet sto i båten, selv om det har stått enda en motor der før med samme systemet, og den vet jeg ingenting om. Yanmar'n som skal inn nå har riktig vinkel på girflensen, så eneste grunn til at jeg valgte oppgradering av CV-aksel istf. ny strak aksel nå, var frykt for vibrasjoner/skrangling med tilhørende irritasjon. Før jeg bestilte måtte jeg stikke innom motoren min hos AB Marineservice med en tommestokk fordi jeg syntes å huske at det stakk diverse ting ut bakenfor girflensen. Trykklagerflensen er ca. 25cm bak innsiden av veggen i motorrommet. Jeg fant ut at kjøleslanger til girboks, enden på girvaier og en eksosslange som må krysse bak motoren krever en totallengde mellom trykklagerflens og girflens på vel 40cm. Det medfører behov for en lenger CV-aksel enn standard, med mindre de kan lage en veldig lang adapter bakerst. Egendefinert lengde på CV-akselen kostet visst 1800 ekstra. Mvh Arne Armoa Redigert 17.Januar.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Jeg skal legge inn en Volvo med vinkel gir. Ca 8 grader. Mulig ting går bra men ikke helt sikker. Den første prisen du nevnte er noe sånt som jeg ble forespeilet også. Du hadde altså trykklageret fra før du da? Ikke lett dette her når man skal gjøre ting selv Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Jeg lurer fortsatt på et par ting ifbm. montering av Yanmaren i Balticen, som for eksempel: I fotenden av høyre stikkabin har jeg en varmtvannsbereder, nesten helt oppunder dørken. Når jeg nå får en lavere motor enn før, har jeg egentlig tenkt å lage dobbel dørk over motoren, slik de fleste Balticer har. (Ivecoen var for stor) Jeg har lest at varmtvanssberederen ikke må stå høyere enn ekspansjonstanken på frostvæsken. Hvordan løser jeg det best? Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2009 Det der er en myte. Innen visse grenser selvsagt, men opp mot en meter går fint. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Jeg har fått lagd en syrefast eksosriser med sjøvannsmikser på for å være sikker på at jeg har nok høyde, slik at ikke havet kan komme og "ta meg bakfra". Eksosgjennomføringen er under vann, og jeg har ikke plass til noen svanehals, så jeg vil ha nok å gå på når det gjelder hvor mange cm vannet i eksosslangen trenger å skvulpe før den kommer inn i turboen/motoren. Kan uansett ikke ha dobbeltdørk over motoren i bakerste del av motorrommet pga. ekstra luftinntak på sidene øverst/bakerst, så da gjør det ikke all verden at dette stikker over resten av motoren. Slik ser det ut, og vil bli montert slik at det første bendet peker oppover/bakover med ca. 60° stigning: For å unngå veldig varme overflater og overdreven oppvarming av motorrommet må jeg ha isolasjon på den tørre delen av eksosen. Jeg ser at Halyard har noe som jeg kan kjøpe hos Progress (klikk på .pdf-linken deres, litt stor fil, men...) Tror de tok seg temmelig godt betalt. Via www.boatdiesel.com har jeg kommet i kontakt med Tony Athens, hos Seabord Marine i California, og han kan også skaffe meg det jeg trenger, men det er jo litt langt unna. Så nå kan det hende jeg ender opp med Eksosbandasje med kobber fra Vangbo AS. Det er billig og lagervare. Men jeg er usikker på om dette vil isolere like mye som en "jakke" type isolasjon av det litt mer luftige slaget. Er det noen her som har erfaring med slikt, og fins det andre jeg kan gå til for å kjøpe det jeg trenger? Mvh arnearmoa Redigert 4.April.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Hva med steinull med alu mantling. Kan det brukes? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Jeg ser nå at jeg brukte litt dumme linker for den "jakke" typen. For Halyard fra Progress, se heller DENNE SIDEN. Og her er eksempler fra Seaboard Marine: Marine Exhaust Systems Meget informativ artikkel forsåvidt. Bruk linkene under "ARTICLE NAVIGATION" for å se alle delene. Er det noen som vet om bandasjen fra Vanbgo gjør samme jobben? Eller hvor jeg kan få tak i sånn "jakke" i Norge? Mvh arnearmoa Redigert 4.April.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Nå begynner dette her å haste noe innmari for meg..... Eksosbendet er ombygd litt fordi AB Marineservice ville montere det mer rett opp, og da forsvant "unnabakken" inn i eksosslangen. Nå er det en ekstra 30° sving rett før mikseren: Jeg har fått et tilbud på isolasjon fra Seaboard Marine, (se bilder her)med 14 dagers leveringstid. Men det var ikke akkurat billig. I tillegg har jeg snakket med Termocap i Årdal, men de var nedsyltet i arbeid. De kunne sende meg noe duk til å bruke innenfor og utenfor isolasonen, men jeg måtte ordne resten selv. Jeg ser litt mørkt på det. Og jeg er usikker på om sånn eksosbandasje vil isolere godt nok. Jeg har skjønt at det ikke er særlig vanlig å bygge eksos på denne måten her omkring, men er det ingen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få lagd skikkelig isolasjon? (i full fart) Eventuelt noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å finne ut hvor jeg kan henvende meg.... Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Roret må av for å bytte propell og fikse på pakkboks. Er det noen her som vet om hæljernet trenger å løsnes på en gammel Scand Baltic for å få løs roret? Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Jeg mener at det gamle roret er skrudd fast til rorstammen og at det kan splittes der. Dermed skal det ikke være nødvendig å demontere heljernet (som ofte sitter innmari fast). Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Det stemmer at det er boltet med fire bolter øverst, se bilde i innlegg 46. Men det er ikke særlig plass til å dra roret oppover, og det stikker nedi hæljernet. Hvis det hullet er veldig romslig, går det kanskje an å "vippe" det ut ved å legge det bakover/til siden. Jeg syns tror ikke det går, men er nysgjerrig på om noen har erfaring med dette. Hæljernet var av en tur for oppretting ifjor Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Litt OT, arnearmora, men jeg tok siste runde under fenderlista i går og da kjørte de rundt med Yanmarmotor på en truck. Har de begynt å montere din? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Håper ikke det var min motor, for den ble montert i båten rett før påske. Men de skal legge opp nytt på diesel, sjøvann og eksos, pluss gjøre en del ting både med båten og motoren. Har gått nokså smått i det siste pga. sykdom. De har sagt de skal være ferdig til neste helg... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 ... men er nysgjerrig på om noen har erfaring med dette. Hei Jeg har akkurat demontert roret for å ta ut selve hylsa til roraksling for overhaling (jeg hadde en lekkasje mellom flens og skrog). Jeg skrudde enkelt av roret øverst og presset ned flyndra nok til at jeg kunne vippe ut roret - bruk gjerne en hydraulisk jekk. Det kan nok være en fordel å løsne kulten inne slik at du kan sette roret 90 grader (fant jeg ut med montering - selvfølgelig) - da trenger du ikke like mye plass pga langsiden på den syrefaste plata kommer akterover mot deg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Glimrende Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 ...en annen ting du burde gjøre hvis anledning, er å løsne den store mutteren til hylsa i topp og presse ned hylsa som rorakslinken går i - kun et par cm og gjøre rent mellom flens skrog - legge på en liten runde med tetningsmiddel (jeg brukte tech7). Så er det bare å jekke opp hylsa og la de stå med litt press inntil du har dratt til mutteren i topp. Før eller siden blir det en lekasje her og den arter seg som vrien å finne da du ikke aner hvor vannet kommer fra - det er ofte bare noen få drypp i minuttet. Vannet pipler gjerne ut i selve støpen/støtta til rorhylsa inne i båten, midt på! - Vet om flere baltic eiere som har tatt den jobben. For min del tok jeg ut hele hylsa for rengjøring av gammelt fett og bytte at o-ringer samt sjekke tilstand mht korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.