Jump to content

Montering av Yanmar 6LP-STE 290hk i 1984 Scand Baltic


arnearmoa

Recommended Posts

Jeg har glemt endel av detaljene ved den "gamle" løsningen for rorhylse og roraksling i Scand-båtene.

Jeg deler helt oppfatningen om at det er lurt å bytte de to (?) gummiringene som er på selve rorakslingen når man først utfører ror-arbeidet.

Dermed hindrer man at vann kan trenge inn i båten via rorsystemet.

Link to post
Share on other sites

Uff... Så mye som skulle vært gjort...

 

Jeg hadde egentlig trodd at den rorløsningen delvis var lagd så høy for å få tett glassfiber helt over vannlinja der, slik at man ikke "kunne" få lekkasje.

 

Jeg har faktisk hatt litt vann i båten. Jeg vet ikke hvor det har kommet fra, men jeg mistenkte inntak til doen og utløp for septiktanken, så disse blir byttet nå, med slanger og ventiler. Inntaket til motoren blir også tatt. Det sitter faktisk litt løst nå. Men det er så lite tid igjen før jeg trenger båten pga. avtalt tur sammen med andre. Jeg vet ikke om jeg tør å komme opp med noe særlig ekstra jobb for AB Marineservice. Jeg har masse annet på gang også for tiden, så jeg rekker ikke å gjøre stort selv.

 

Og så har jeg jo en god del tommeltotter. Blir mest tenking på meg, og jeg er lite produktiv når ting skal utføres. Klarte å gjøre bittelitt ifjor da, som å bytte styringa og noe småtteri. Men jeg blir helt flau når jeg leser om kodvaag og Sjøkua mfl. Det er en annen verden, liksom.

 

 

Uansett, gleder jeg meg til jeg kan begynne å bruke båten med Yanmar'n oppi der. Håper det funker. Tror ikke det er så mange 25 år gamle Balticer med Yanmar 290hk kombinert med CV-aksel og thrustlager :smiley:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss. For litt over en time siden fikk jeg mail fra Helene Baardsen. Har igrunn lurt på om jeg skulle ringe henne for å stille noen spørsmål om løsninger og deler i nyere Balticer, nå som Scand Boats har startet opp igjen. Men hun kom meg i forkjøpet gitt...

 

Jeg hadde før konkursen sendt en mail til Scand Boats m.fl. for å sjekke hvem som kunne installere Yanmar'n for meg. Nå spurte hun altså om dette fortsatt var aktuelt.

 

Jeg fikk stilt henne noen spørsmål, men selv om hun satt og sendte mail klokka halv ni om kvelden, er det vel en fare for at jeg ikke får mine svar før etter helga. Og det er ikke optimalt, derfor kommer et par av dem her også:

 

 

Jeg tenkte å koble gass- og girkabler selv i helga.

1 - Kan noen fortelle meg om "gass-armen" nede på motoren på en Yanmar 290hk skal framover eller bakover når du skal øke turtall?

2 - Tilsvarende, hvilken vei skal "armen" på girboksen beveges for å sette den i forover-gir?

3 - Og til sist: Jeg må legge girkabelen slik at den kommer bakover langs motoren mot armen ved girboksen. Jeg antar det er det vanlige i Baltic. Men jeg tror jeg mangler en brakett for å få til det. Det sto en brakett bakerst på girboksen når jeg kjøpte motoren for kabel motsatt vei. Hvordan er girkabelen normalt festet der nede i en Baltic med Yanmar og ZF63A gir?

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Men jeg blir helt flau når jeg leser om kodvaag og Sjøkua mfl.

 

Jeg syntes du er flink jeg. I båten min har jeg jo bare gjort mange småjobber. Du gjør jo en stor jobb jo! :yesnod:

 

Fillern altså... skulle vært meg som fikk tak i en 290 hester til 150.000kr..

 

Da skulle dere ha sett... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt dust av og til. Hvorfor mase og spørre folk om ting, når det tar ti sekunder å slå det opp i dokumentasjon jeg har.

 

girspakposisjon.jpg

 

rotasjonsretning.jpg

 

Med høyregående propell, blir jo dette som forventet.

 

 

Gassvaieren skal vel bestandig dra seg inn når du gir på, så da er det jo greit da.

 

Det er kanskje et poeng å sjekke hvor lang bevegelse jeg skal ha på dem, siden det er noen altertativer der, men først må jeg fikse en brakett a la denne (fra motorrommet til topa):

 

girvaierbrakett.jpg

 

 

Spørs om jeg hadde turt å bevege meg i samme farvann som Kodvaag hvis han hadde 290-hestern i snekka si :eek:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Angående isolasjon på eksos, fant jeg ut i går eller i forigårs at jeg kunne snakket med Framnes Maritime og Framnæs Installasjon. De pleier å sy sånne jakker. Men det ville ikke blitt så mye billigere enn tilbudet jeg fikk fra Seaboard Marine. Dessuten ble det for seint, hvis ikke det jeg fikser selv blir helt fiasko da.

 

Siden jeg surret det til og fikk så dårlig tid, har jeg foreløbig satt på noe bandasje som jeg kjøpte hos Kollevold Rally Import på Liertoppen:

 

eksosbandasje.jpg

 

Den var 50mm bred, men overraskende føyelig og grei å legge på når jeg fuktet den først. Brukte opp en rull på 15 meter. Festet med rustfri strips fra samme sted. Jeg mistenker at denne bandasjen er den samme som Vango selger (ThermoTec, kobber-typen)

Jeg kjøpte samtidig noen flere stålstrips, en rull aluminiumstape og en aluminiumsbelagt glassfiberduk.

 

Jeg har i tillegg fått tak i 30 meter med 15mm glassfibersnor fra Bagges

 

Denne kan det tenkes jeg skal snurre utenpå bandasjen og dekke over med de andre tingene.

Men ikke før jeg har prøvd båten. Den bandasjen jeg har satt på gasser visst en del første gangen den blir varm.

 

Håper jeg får beskjed fra eventuelle eksperter hvis jeg er på vei til å gjøre noe dumt....

 

Mvh

Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt......

Har Yanmar 6LP med det sjøvannsfilteret som ble levert med motoren.

Så rundt tappepluggen i bunn/siden på filteret at det var litt grønt/saltavleiring.

Teitet litt og da viste det seg at det var veldig lite gjenger igjen på denne pluggen.

Hadde heldigvis liggende en 1/4 " plugg så det lot seg lett fikse, men det er vel noe som bør sjekkes av og til!

Var forøvrig ingen tæring på gjengene på selve filterhuset.

Motoren er 6 år.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
...en annen ting du burde gjøre hvis anledning, er å løsne den store mutteren til hylsa i topp og presse ned hylsa som rorakslinken går i - kun et par cm og gjøre rent mellom flens skrog - legge på en liten runde med tetningsmiddel (jeg brukte tech7). Så er det bare å jekke opp hylsa og la de stå med litt press inntil du har dratt til mutteren i topp.

 

:headbang:

 

Det er visst derfra det kommer.

:headbang::headbang:

 

Dessverre leste jeg innlegget for fort, og pga. fortsettelsen i det siterte innlegget trodde jeg det var mer jobb enn dette sitatet. Når anledningen kom var det veldig dårlig tid, så jeg gamblet på at det hadde vært gjennomføringene bak der som hadde skylda.

 

:headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...