Jump to content

Montering av Yanmar 6LP-STE 290hk i 1984 Scand Baltic


arnearmoa

Recommended Posts

Ettersom min motor solgt i 2002, kan jeg vel ikke kreve all verden fra Yanmar, uansett om motoren har gått under 90 timer.

 

Uansett har jeg sendt en ny mail til Yanmar Norge hvor jeg lurer på hva som skjedde fra motornr. 53988 (ref. innlegg #17).

Der har jeg spurt spesifikt om jeg har de grønne foringene hvis jeg har motornr. 52019.

 

@BårdK

Det er vel ikke så sannsynlig, men siden du sikkert har samme deler som meg... Du har vel ikke sett under ventildekselet hvilken farge foringene på dine eksosventiler har?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter en liten purring har jeg nå fått svar.

 

Min mail:

 

********

Hei igjen.

 

Jeg vil gjerne være helt sikker her, så derfor prøver jeg et ekstraspørsmål, nokså spesifikt. Jeg har som sagt en Yanmar 6LP-STE med motornr. 52019.

Ifølge http://www.yanmarsettlement.com/ gjaldt denne rettsaken motornummer fra 50101 til 53988.

 

Følgende setning fins i et innlegg i denne tråden:

http://www.fishtheclassic.net/forums/showt...ghlight=6LP-STE

 

..."according to Yanmar tech bulletin MSB 02-049 July 3rd 2002 changes including new exhaust valves were made on 6LP-STE & STZE models from s/n51640 onwards. The bulletin also shows a diagram from the Yanmar parts catalogue showing exhaust valve stem seals with diferent p/n as a "repair part". All 6LPA's have these parts fitted"...

 

Da lurer jeg på hva slags endring som skjedde fra nr. 53988. Ble f.eks. bare ventilene endret ved 51640 og foringer rundt ventilstammen endret først ved 53988?

 

Jeg har forstått det slik at de risikable foringene er brune, mens de "trygge" er grønne. Kan dere bekrefte at jeg har de grønne, når jeg har motornr. 52019?

 

 

Mvh

********

 

 

 

Svaret jeg fikk:

 

*************

Hei,

Jeg har ikke noe annet å støtte meg til enn servicebulletinen som sier at disse er byttet ut fra motor nr.51640, men

Jeg har ingen grunn til å tro at dette ikke er korrekt.

 

Mvh.

*************

 

Svaret kom fra teknisk rådgiver.

Hadde vel egentlig planlagt å be dem som skal installere motoren om å åpne for å sjekke, men det frister ikke hvis det er unødvendig.

Burde kanskje gjøre det uansett for å være bombesikker, og samtidig ta et søk etter sprekker som kan ende med at fjæra "mister" ventilen.

 

Men jeg lurer fortsatt på om det står i den bulletin 02-049 at "exhaust valves stem seals" ble endret, eller om det står at "exhaust valves" ble endret.

Er det noen som har tilgang på den?

(Redigert: Ved nærmere gransking er den delvis referert i linken min ovenfor :blush: Det er bare snakk om "stem seals", men jeg ser ikke noe om motornr. 51640)

 

Mvh Arne

 

PS

Jeg lurer som sagt også på hva som evt. er endret ved motornr. 53988. Kanskje det bare er den siste 6LP-STE, før de gikk over til 6LPA-STP...(?).

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er vel sesongen straks over, og ting skal etterhvert skje. Propellen til Tommy_H (20x20 Skewback) ser ut til å kunne passe for meg også.

Jeg har litt høyere utveksling, men tilsvarende mer turtall. Er mer redd for å få for tung propell enn for lett. Det er for trangt for 21" på gamle Balticer.

Her er kurvene for motoren:

 

6lpsteperformance.jpg

 

 

I nyere Balticer med Yanmar 290hk bruker de 21" propell (plassert noe lenger bak).

Det er ikke så lett å spørre Scand om detaljer nå, dessverre.

Er det noen som vet hvilken stigning disse har, og om det er Skewback?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har instrumentene mine kommet tilbake fra Retronic i ferdig dashbord. Juhu !!!

 

dashbordretronicferdig.jpg

 

I hullet nederst til høyre skal jeg sett inn joysticken til baugpropellen, og i hullet nederst til venstre havner styringa av ankervinsjen.

 

 

Iveco'n er solgt og plukkes ut imorgen eller fredag. Gleder meg til å få Yanmar'n på plass.

 

Winracer kom fram til 20,1 i stigning for 20" S8 Skewback propell når de antok 5000kg totalvekt og 3950rpm med bånn gass. Det bør være godt inne på den trygge siden. (mulig det går litt utover farten, men...) Er det noen som vet hvilken stigning nyere Scand Baltic med Yanmar 290hk har?

Link to post
Share on other sites

Jasså. Jeg snakket med Scand Boats på telefon et par ganger på forsommeren. Den ene samtalen gikk litt i dybden når det gjaldt aksling og propell. Jeg fikk beskjed om at de brukte 45mm aksling, og at jeg trolig måtte ha det selv også. Dessuten sa de at de brukte 21" propell som man helst måtte ha på så sterk motor, og at det var en av årsakene til at propellen var flyttet lenger bak enn på gamle Balticer. (for å få plass, altså. Den andre årsaken er mindre støy fordi propellen omtrent er på høyde med akterspeilet, hvor skroget er stivere). De var også bekymret for om jeg ville ende på en "overkvadratisk" propell hvis jeg brukte 20". Jeg spurte om det betydde større stigning enn diameter, og fikk bekreftelse på det.

 

Jeg har tidligere fått høre av topa, som har en 2006 modell 290hk at han måler sin aksling til 40mm, altså ikke 45mm.

 

Nå får jeg i tillegg avkreftet 21" propell.... Merkelig.

 

Er du sikker på at det ikke var motsatt? Altså 21 i diameter og 20 i stigning?

 

Og hvor mye turtall klarer du på maks. (med eller uten feriepikkpakk)

 

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Jeg så i papirene før jeg skrev forrige innlegg, og mener det stod 20"x 21". Trodde dette var diameter x stigning? Akslingen er 40mm.

Jeg monterte en 330 hk Iveco i min forrige Baltic. Denne var riktig nok nedjustert til 270 hk, men den hadde et max dreiemoment på 815 nm. Hadde 40 mm aksling der også, Sleipner sin oljesmurte.

Var ute med båten i forrige uke. Blåste da motoren ut litt, og fikk nesten 3900 rpm på max. Dette med fulle dieseltanker men ellers lite greier ombord. Mener å huske at den går greit opp i 3800 rpm fullt ferielastet også.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker.

 

Da blir det 20" propell med stigning i området 20 til 21 på meg.

 

Ble anbefalt av de som skal sette inn motor'n å beholde opplegget mitt med thrustlager og ledd hvis det var sterkt nok, for dette var jo dyrt utstyr. Det ville bli mye mindre vibrasjoner, sa de. Hørtes umiddelbart fristende ut, siden det ville bli enklere å installere motoren også, og ihvertfall billigere.

 

Men større risiko for utgifter hvis leddet er et "svakt ledd".

 

Tok en kjapp telefon til han som skaffet meg det leddet jeg har. Det der kunne jeg bare glemme sa'n. Ville bli for svakt. Kraftigere ledd blir enda dyrere, og hvis det skulle svikte etter en stund er det på'n igjen.

 

Ender nok opp på stiv aksling helt til girflensen.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli veldig i tvil om hva jeg vil her.

 

Leste litt om diverse utstyr på sleipner.no, og hengte meg litt opp i en setning om at Centaflex AGM ledd med trykklager gav opptil 80% reduksjon av vibrasjoner, og 50% reduksjon av støy. Til slutt endte jeg via Powertrain sine nettsider opp i en Hydradrive katalog. (Ref. http://powertraineurope.no/index.php?optio...&Itemid=40) Der sto det "Et framdrifts-system som reduserer støy med opptil 90%".

 

Det så ut til å være akkurat det systemet jeg har fra før.... :eek:

 

Nå er jeg redd for skuffelser hvis propell i største laget nær skrogbunn, pluss overgang fra dette systemet til helt stiv aksel osv. med 300 hester, gir meg mye mer støy og vibrasjoner enn jeg er vant til. (Legger til at jeg kun har hatt båt i tre sesonger, og i de to første var det en Sandvik 25 med veldig behagelig bensinmotor). Jeg kan være bortskjemt og har ingen klare formeninger om hvor ille dette kan bli. Både kompisen som har "fått meg til å begynne med båt" og AB Marineservice, som skal montere Yanmaren, har anbefalt meg å ikke bytte til stiv aksling.

 

Ser jo at prisen på Hydradrive 130 (må vel ha minst den) er nesten 24.000 spenn. Men det frister å bytte propell og kjøre med det jeg har til noe ryker (hvis det gjør det da). Forhåpentligvis er det bare selve leddet som ryker da, og det blir kanskje ned mot 15.000?

 

Er det noen med nyere Baltic og tilsvarende motor (Yanmar 290hk) som vet om det er noe dempeledd a la Centaflex AM el.l. i standardløsningen fra Scand?

(og om jeg overdriver frykten for vibrasjoner nå) :crazy:

 

 

Mvh Arne Armoa

 

 

Hmmm... Kunne vært praktisk om ikke Scand var konkurs. Veldig bra vi har baatplassen.no! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er en svært god motor du har tenkt å anskaffe deg. Har du vurdert å bygge om roret slik at det festes på akterspeilet? Jeg foretok en slik ommbygging på en Atlantic. Det tok noen timer, men båten fikk et helt annet fartspotensiale og støyen ble betydelig redusert. Dersom du klarer å komme i kontakt med noen som jobber hos Scand er det mulig du får låne malen til støpingen som må gjøres på akterspeilet. Det er mulig jeg har en mal for Atlanticen et eller annet sted - men er usikker på om det er den samme som for Balticen.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så store utgifter jeg fikk i forhold til resultatet. Den store utgiftsposten er selve arbeidet - dersom du selv eller noen du kjenner kan gjøre endringsarbeidet blir utgiftene i hovedsak knyttet til ny propellakselbrankett, nytt roroppheng med ror (fra Bosvik), ny propellaksel (som ikke er så kostbar) og ny propell. Men jeg deler din avveiing. Når man begynner å modifisere en "gammel" båt blir utgiftene fort så store at man like gjerne kunne solgt sin egen båt og kjøpt en nyere modell. Slik situasjonen nå er for Scand, så ville jeg tatt kontakt og forhørt meg om innbyttepris ved kjøp av ny Baltic. Baltic er en god båt.

Link to post
Share on other sites

Mener du å kontakte boet?

Eller har de allerede startet opp igjen uten at jeg har merket det?

 

Jeg tror egentlig at vi foreløbig foretrekker den gamle løsningen med to stikkabiner og pantry oppe. Da blir det ikke ønskelig å bla opp så mye for en ny. For to og et halvt år siden hadde jeg aldri eid båt, og det er ikke stor mer enn ett år siden jeg gikk fra 100.000-klassen til 500.000-klassen, og etter dette har jeg kjøpt motor for 150 lapper. Nå må nok hage/garasje komme foran nybåt i kronekøen.

 

 

mvh arnearmoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår vurderingen. Legger likevel ut et par bilder fra en Baltic i havna vår.

 

balticror1.jpg

 

Jeg har selv gått gjennom modifisering av ror-endring. Rorfestet er her på akterspeilet. Leverandør er Bosvik.

 

balticror2.jpg

 

Dette bildet kan jeg evt ta påny. Poenget er at propellakselen er opphengt i et feste etter skroggjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Jeg husker at jeg har sett noe lignende på en finn.no annonse for en Baltic som var ca. sånn. Men den lurer jeg på om var original. At Scand gjorde det på den måten i starten, og senere har forlenget kjølen isteden, kanskje. Blir jo billigere og enklere på den måten der. Men må jeg gå så langt, tror du?

 

Har ihvertfall et par referanser på gammel Baltic med 20" propell. Ble det veldig stor forskjell, eller?

 

Jeg tenker at hvis jeg nå går for hydradrive/aquadrive/pythondrive så får jeg mindre vibrasjoner enn mange andre uansett?

 

Har idag sjekket hvilket ledd jeg kjøpte i juni. Det var et Aquadrive 20300 (ref. www.aquadriveusa.com/prodman.pdf), men bare selve leddet, som da heter CV21 ifølge linken. Lengden på standardutgaven, 210mm, stemmer også med det som står på min kvittering.

 

Har sett en norsk nettside idag, hvor dette leddet ikke er ratet for så mange hester som Yanmar'n har. Jeg finner den ikke igjen i farten.

Men det som var litt interessant, sto på side 14-1 i linken ovenfor. Det ser igrunn ut som CV21 er listet for Yanmar 6LP.

Står noen bokstaver bak (DEHS). Hvis man satser på at det ikke betyr double extra high strength el.l., kan det kanskje være håp for å prøve en stund med det jeg har iallfall.

 

Ser ut som det er www.progressing.no som selger disse i Norge, men jeg finner som sagt ikke igjen den siden med ratingen. Står uni-cardan ab på linken.

Trykklageret mitt ser ikke helt ut som i katalogen i linken. Det ser mer ut som hydradrive sitt.

 

Blir nok litt telefonbruk framover.

 

 

Mvh Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo takk. Det frister jo å flytte propell og ror. Men det blir fort en del kroner, både i deler og arbeid. Bør vel være litt forsiktig med kronene nå i disse dager. Var jo egentlig litt impuls å kjøpe ny motor også da. Men da må den jo brukes. Jeg tror det fort kan bli dyrt nok det, siden det aller meste vil bli gjort av AB Marineservice.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg igjen den linken hvor det var beskrevet nokså lav rating på det leddet jeg har.

 

http://www.aquadrive.net/sizes-ranges.html

 

Ser jo ikke helt bra ut, da, 160hp...:rolleyes:

 

Litt rart at Marineservice Drøbak plukket den til meg, når jeg hadde 220hk Iveco. Men de visste jo allerede at jeg nettopp hadde kjøpt Yanmar, og det var nok at det holdt en sommer....

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stakk nedom båten og målte litt klaringer rundt propellen idag. Det var 6,7cm over og hvis 5cm er "grensa" skulle jeg fint kunne øke fra 19" til 20" propell.

 

propell2.jpg

 

Det kan se ut som akslingen er montert litt brattere enn normalt. Det ser egentlig ut som det er et kileformet mellomlegg inne ved skroget. Se bildet rett fra siden.

 

hylsefeste.jpg

 

 

Men det var bare 2,5cm mellom propellen og hæljernet! Hvor stor klaring trenger jeg der?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå begynner det å skje ting her. Og i siste liten kan det se ut som vi vurderer å kline til med CV-ledd og thrustlager likevel, pga. frykt for irriterende skranglelyder og vibrasjoner som vi ikke har vært vant til. Men da må vi finne et godt tilbud fort.

 

Vi er takknemlige for alle tips ang. hvor vi bør henvende oss...

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt for dere før muligheten for å bygge om til aktermontert ror. Jeg har vært oppe i flere Baltic'ere med slik montering, og båten er helt anderledes sammenlignet med tradisjonell rormontering. Yanmar 6LP-STE synes nesten som å være den optimale motoren for denne båten etter rorombygging. Toppfart 26 knop, og flott marsjfart i området 19 - 22 knop.

Dersom dere henvender dere til Scand er det mulig at dere får låne støpeform. Jeg bygget om en Atlantic til denne rortypen på ca 6-7 dager. Dere vil aldri angre på en slik ombyggingen. Da får dere virkelig glede av den nye motoren. Det er nok av Baltic'ere som graver avgårde i 15 - 17 knop. Det er i fartsområdet 19 knop og over at Baltic'en koser seg.

Link to post
Share on other sites

Skjønner den der.

 

Situasjonen nå er den at jeg startet dagen idag med en ringerunde, hvor utgangspunktet (hos Progress Ing.) pekte mot et budsjett i størrelsesområdet tretti tusen for ny og sterk nok Aquadrive pakke med thrustlager og CV-aksel. Denne ville krevd ny og litt lengre aksel, pluss litt ombyggingsarbeid i båten.

 

Etter en stund og flere telefoner hit og dit endte jeg opp med at det Aquadrive 20300 thrustlageret jeg har, kan klare skyvejobben. Og jeg fikk et veldig godt tilbud fra Powertrain på en kraftig Hydradrive CV-aksel med adapter til giret pluss en skreddersydd adapter mot Aquadrive thrustlagerflensen. (ti lapper pluss moms :yesnod: ) Dette er optimalt, siden jeg kan fortsette med samme aksel, thrustlager og festepunkt for dette.

 

Fast aksel ville medført kjøp av ny aksel og klemflens, så sett i forhold til dette kom jeg overraskende billig ut med fullt CV-utstyr.

 

Jeg må bytte til mykere gummilabber på motoren, men det er relativt billig. Tipper de originale Yanmar-labbene som blir til overs har en markedsverdi oppimot det samme...(?)

 

Dermed er situasjonen den, at jeg ikke har brukt penger på noe som må kastes/selges for å eventuelt flytte propell og ror i framtida. Jeg kan prøve et år først med normal plassering, og er jeg fornøyd, så sparer jeg de kronene. Basert på tall fra andre Baltic-eiere med oppgradert motor har jeg fortsatt et håp om toppfart på 25knop og marsjfart på 20knop, selv om jeg ikke flytter ror og propell.

 

Antar det største utbyttet av en slik endring er mindre støy, men der ligger jeg kanskje godt an uansett nå.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for vurderingene og beslutningene dine.

Håper at du meddeler resultatet etter sjøsetting.

Så kan du ha det i bakhodet at det er mulig å optimalisere båten ytterligere om du ikke blir fullstendig fornøyd.

Lykke til med arbedet.

Forventer at du legger ut noen bilder ev modifiseringen - det er mer enn 1000 Baltic'ere i Norge, så det er sikkert mange som vil følge din ombygging med argusøyne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...