Mossekråke Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Hei Er det noen der ute som har erfaring med omformere fra 220 till 110 volt som er egnet for bruk i båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stevens Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Se side 63 i Seatronic katalogen. Ikke akkurat billig, synes jeg. Edited June 9, 2008 by Stevens (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Eller du kan gjøre som meg, kjøpe en slik en: http://cgi.ebay.com/2000-Watts-Step-Up-Dow...1QQcmdZViewItem 2000w, og fungerer helt greit for 40 dollar. -Xlnt Edited June 9, 2008 by Xlnt (see edit history) Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Jeg har isolasjonstransformatoren til Victron som Stevens viser til. Min er riktignok bare for 230 volt, men prinsippet er det samme for 230 til 110 volt. Min erfaring så langt er positiv. Den har en myk oppstart ved tilkobling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mossekråke Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Eller du kan gjøre som meg, kjøpe en slik en:2000w, og fungerer helt greit for 40 dollar. -Xlnt Hvor i båten har du plassert denne ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Den har jeg boltet fast nede i motorummer rett under der hvor landstrømmen kommer inn, monterte en vanlig 3 pins EURO landstrømskontakt med en ledning rett ned i trafo for deretter å koble den videre inn på nettet i båten. Men husk på at kjøleskap, batterilader etc kan ta skade av slikt utstyr, da den ikke konverterer herz'en. Har enda ikke sett noen trafoer som klarer det. I min forrige båt måtte jeg sette inn en ny batterilader samt at kjøleskapet tok kvelden. Men i min nåværende båt så var laderene både for 50 og 60 herz og kjøleskapet kun for 12v så der har jeg ikke mått bytte noen ting. Den jeg har nå kjøpte jeg en litt større trafo til, den er på 4000w med uttak både for 110v og 220v. Samme selgeren på Ebay har mange forskjellige varianter og styrker. I båten min nå har jeg dette utstyret på 110v: TV, 2 batteriladere, varmtvannstank, aircondition, lamper, kokeplate og microvn og ingen ting har tatt kvelden ennå men det skal sies at jeg har brukt utstyret veldig lite og da. Eneste TV, varmtvannstanken og laderene som har blitt brukt litt. Ser det er en på Finn.no som selger slike enkle for 1.995,- -Xlnt Edited June 9, 2008 by Xlnt (see edit history) Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Den jeg har nå kjøpte jeg en litt større trafo til, den er på 4000w med uttak både for 110v og 220v. Samme selgeren på Ebay har mange forskjellige varianter og styrker.-Xlnt Siden virker ikke mer. Har du eventuelt navn på selgeren? Finner ikke en slik converter med både 115 og 230 uttak Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Ebay har en egen kategori for voltage converters Home > Buy > Electronics > Gadgets > Voltage Converters > Search results Og her finner du tonnevis i alle mulige størrelser. http://electronics.shop.ebay.com/items/Vol...3QQ_sacatZ88757 -Xlnt Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
All Smiles Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Hei Mossekråke!! Pröv og send en mail til bjorn.bilobat@telia.com eller ring 0046702195238 så kan han sikkert gi svar på dine funderinger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 (edited) Her er en link til en på Ebay som selger det du er på jakt etter. Legg merke til de grønne stikkene, de er 220V og de orange er 110v http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...3DLVI%26ps%3D54 -Xlnt Edited February 9, 2009 by Xlnt (see edit history) Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Ebay har en egen kategori for voltage converters-Xlnt Ja fant frem til de fleste der, selv uten å være inne på den spesifikke kategorien. Den som så mest aktuell ut er denne: 3000w 220v - 110v. Men da må en også kjøre den vanlige 220v utenom for å få det også inn i båten. Her er en link til en på Ebay som selger det du er på jakt etter. Legg merke til de grønne stikkene, de er 220V og de orange er 110v-Xlnt Var litt ukonsis info om den. Vet ikke om denne gir 220v og 110v sammtidig når en har 220v inn? Står: "Output 110V/120V or 220V/230V/240V". Så den funker nok på den måten at en kobler inn på den ene fargen det en har tilgjengelig (står at 220/110 velgeren står bakpå), også får en det en vil omforme til ut den andre fargen? Så det krever vel en hann-hann kabel som en plugger spenningen inn i denne med? Men litt lenger ned står det: "Front sockets - accept North American 3-Prong Plug or 2-prong European Plug." Vet ikke om det da betyr at det er støpsler på baksiden også. Eller en strømkabel å plugge i strømuttaket en har tilgjengelig? En trenger egentlig ikke en som gir 220/110 ut sammtidig. Siden en allerede har 220v inn til båten. Men hadde vært kjekt med skilletrafo på begge kurser sammtidig. For å slippe 2 skilletrafoer for hver av kursene. Lurer på hvor han her kjøpt denne. Tror nok en fint får den inn til landet for under en festblanket. Også kjekt at den har IP klasse, noe få av de andre har. Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Lurer på hvor han her kjøpt denne.Tror nok en fint får den inn til landet for under en festblanket. Også kjekt at den har IP klasse, noe få av de andre har. ligger mye sådant her på Blocket http://www.blocket.se/li?ca=15_s&th=1&...&w=3&c= Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 (edited) Det er en vanlig norsk jordet ledning med stikkontakt på baksiden og ja det kommer ut både 110v og 220v samtidig foran i kontaktene som er grønne og orange. Jeg valgte denne løsningen for å få stabilisert strøm både på 110v og 220v, samt at det er en hovedsikring som vil slå ut om det er noe feil et sted både på 220v og 110v siden. For å benyttet jordet ledning på frontsiden må man kjøpe USA kontakter, jeg har kjøpt USA kontakter på ELFA. Men jeg aner ikke noe om kvaliteten på disse, jeg har kun brukt min i 1år men den funker utmerket enda Lurer på hvor han her kjøpt denne.Tror nok en fint får den inn til landet for under en festblanket. Også kjekt at den har IP klasse, noe få av de andre har. Til info: La merke til en av de gule som selges på blocket var merket med at de ikke beskyttet mot galvaniske strømmer, men jeg aner heller ikke om de USA sakene gjør det heller. -Xlnt Edited February 9, 2009 by Xlnt (see edit history) Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Vær obs på at dette tydeligvis er autotransformatorer. De har i så fall ikke adskilt primær og sekundærviklinger, men en felles vikling med midtuttak. Det gir grei spenningstilpasning, men det er ikke skilletrafoer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Det er en vanlig norsk jordet ledning med stikkontakt på baksiden og ja det kommer ut både 110v og 220v samtidig foran i kontaktene som er grønne og orange. Jeg valgte denne løsningen for å få stabilisert strøm både på 110v og 220v, samt at det er en hovedsikring som vil slå ut om det er noe feil et sted både på 220v og 110v siden.For å benyttet jordet ledning på frontsiden må man kjøpe USA kontakter, jeg har kjøpt USA kontakter på ELFA. Men jeg aner ikke noe om kvaliteten på disse, jeg har kun brukt min i 1år men den funker utmerket enda Til info: La merke til en av de gule som selges på blocket var merket med at de ikke beskyttet mot galvaniske strømmer, men jeg aner heller ikke om de USA sakene gjør det heller. -Xlnt Høres veldig bra ut. Må nok bestille en slik fra USA. Når det gjelder skilletransformator blir jeg overasket om noen har dette pga prisen. Quote Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts