Jump to content

Sidespeil på båt - jalla?


Batdilla

Recommended Posts

He, he... Uavhengig av hva forumet måtte mene, akter jeg å montere sidespeil på båtene mine. I Selco'n går det tross alt unna til en viss grad, kanskje med vannski eller bumpers hengende etter. I Sjømannen har man kalesjen som begrenser sikten, i tillegg til personer ombord, som kanskje befinner seg på ulike steder hvor de mer eller mindre dekker sikten igjennom vinduer i kalesjen, eller til og fra disse stedene. Jeg liker å ha god oversikt i alle retninger for på den måten å kunne planlegge kursen og tydelig gi til kjenne hvor jeg har tenkt meg.

 

I farten kan jeg ikke huske å ha lagt merke til så overveldende mange fritidsbåter utrustet med sidespeil. Ikke at det kommer til å påvirke mitt syn på saken, men det kunne vært artig å høre hva andre som møter meg kommer til å tenke når de ser speilene.... Betingelsen er selvsagt at jeg finner noen som kan passe - det er ikke aktuelt å montere noen trailerlignende flak heller da.

Link to post
Share on other sites

He, he... Uavhengig av hva forumet måtte mene, akter jeg å montere sidespeil på båtene mine. .....

...... men det kunne vært artig å høre hva andre som møter meg kommer til å tenke når de ser speilene.... .

Sjansen for at Poseidon kommer til å krysse Mjøsa er vel forholdsvis liten, men min første tanke ville nok ha vært: "Der kommer en med kuskitt på hælene, en som er kommet ned til sjøen på en løypestreng...." :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

For å være helt ærlig så benyttes sidespeil litt på hurtigbåtene som går i rutetrafikk, men det er mest for å kunne se landgang og fortøyninger på sine mange kjappe kaianløp.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Første reaksjon ville trolig vært " :eek: hva er det?", deretter  :lol:, så ville jeg " :wink: til deg for å slå av en prat for å se om du var vel bevart.

 

Etter å ha funnet ut at du var en oppegående mann og også fått hørt hvorfor du monterte dem, hadde jeg sikkert vurdert å montere speil selv... :wink:

 

... men funnet ut at jeg heller lot det være, for ikke å vekke for stor oppsikt i havna.

 

Lykke til. Høres i alle fall praktisk ut...

Link to post
Share on other sites

...min første tanke ville nok ha vært: "Der kommer en med kuskitt på hælene, en som er kommet ned til sjøen på en løypestreng...."

:wink: Har du aldri ført en båt med kalesje og dårlig sikt sideveis/bakover på grunn av få/ingen vinduer i kalesjen da? Jeg kan ikke forstå annet enn at dette vil bedre arbeidsmiljøet til kapteinen, samme hvor mye kuskitt det måtte lukte av det. Ellers har jeg mulighet til å plassere et kamera jeg har kjøpt til båten akter et sted, og så vise dette i et vindu på LCD'n sammen med kartplotter. Da blir det mer anonymt. Og kameraet er utrustet med IR belysning, så mørket bør ikke være noe problem. He, he - ryggekamera på båt...
Link to post
Share on other sites

...for å se om du var vel bevart.

Det er vel omtrent slik jeg forestiller meg reaksjonen hos de fleste. Umiddelbart - forundring, men etter litt ettertanke - kanskje ønske om å ha det selv. Uansett hadde vi fått oss noen :wink: da, mens du avgjorde om jeg var ved min fulle fatning, eller ikke. Ikke noe så galt at det ikke er godt for noe.
Link to post
Share on other sites

...Du må ha vanlig bakspeile limt på frontruta i midten.

Det er vel her jeg kommer til å ende opp. Ville bare provosere litt og se reaksjonene. Har nettopp notert meg at 1. stk av denne typen bestilles - artikkel nummer 33-100 til kr. 24,90 hos Biltema

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg aldri sett i et sladrespeil i en båt, hell eller sett noen andre som har det, men jeg lurer på en ting: Vil det ikke bli så mye risting og vibrasjon at en blir tussete av å prøve å følge med i et d-d-d-d-d-i-i-i-i-r-r-r-e-e-n-n-n-d-d-d-e-e speil? Jeg vet ikke, jeg bare lurer. Men det er vel ikke bra å lure , min gamle lærer sa en gang jeg ble hørt i historieleksen og mumlet noe om at jeg tror at . . . "Du skal ikke tro, det tar vi i reigionstimen, her skal du vite, gutt!"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... akter jeg å montere sidespeil på båtene mine...

Tror du har kjørt for mye motorsykkel... Filskifte er det ikke så mye av på sjøen....

 

Praktisk innsigelse - side speilene på nødvendigvis stå litt ut fra båtsiden. Blir ikke dette lett en snublefelle for Batdillerinnen når hun skal fram på fordekket og utøve sin matrosgjerning?Likeledes, blir ikke dette det første som får nærkontakt med en litt høy brygge eller annen båt når du legger til longside?  Jeg gir speilene max en ukes levetid etter sjøsetting....

 

Dersom du ikke er veldig giktisk og stiv i nakken har du tid til å vri på hodet for å ta en titt, ihvertfall når du er ute i Sjømannen. En annen ting er vel at når du har kalesjen oppslått så er det pga regn? Da dugger det ofte innvendig på vindskjerm og kalesjevinduer så du ville ikke sett noe særlig i speilene uansett. Min erfaring er at skal man ha skikkelig overblikk så er det eneste som nytter i stikke hodet opp og ut.

 

Sorry....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

....d-d-d-d-d-i-i-i-i-r-r-r-e-e-n-n-n-d-d-d-e-e speil

Det spørs om du er inne på noe her. Jeg tester først et innvendig montert sladrespeil, og duger ikke det, har jeg alltids mulighet til å montere ryggekamera. Det viste speilet sitter festet med sugekopp. Jeg antar at det da er duket for ihvertfall et av to scenario: Sugekoppen og gummien demper kanskje vibrasjonene ørlitt. Og/eller hele dr...en faller ganske umiddelbart ned på grunn av de nevnte vibrasjonene.
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Batdilla er inne på noe her....og enkelte er veldig raske med å latterligjøre forslagene.

 

1. Jeg har selv montert et sladrespeil på flybrigdens vindskjerm. Veldig greit for å kunne følge med slepejolllen som henger 15-20 meter lengre bak.

 

2. Greit å vite om eventuelle innhentende båter

 

3. Man kan også oppdage unormal røyk fra eksosen

Link to post
Share on other sites

Det viste speilet sitter festet med sugekopp. Jeg antar at det da er duket for ihvertfall et av to scenario: Sugekoppen og gummien demper kanskje vibrasjonene ørlitt. Og/eller hele dr...en faller ganske umiddelbart ned på grunn av de nevnte vibrasjonene.

Driver for tiden med øvelseskjøring i bil med mellomste datter, og har et tilsvarende sugekoppspeil festet til frontruta. Det sitter overraskende godt, og blir hengende i dagevis, men plutselig kan jeg finne det på gulvet. Men det er ikke verre enn å henge det opp igjen før neste øvelsestur. Men jeg føler ikke behov for å bruke det i båten.
Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke jalla. Har selv brukt speil siden jeg fikk båten. I min båt passer det utmerket med et slikt hjelpespeil som brukes til øvelseskjøring i bil. Sugekoppen passer akkurat på innsiden av hordtoppen. Har god og behagelig utsikt bakover uten å vri nakken av ledd.  :smiley:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt samme tanken selv, men tenkt montert inne i båten.

Med dagens båttrafikk, vil det også være et godt hjelpemiddel i trange

sund og havner. Egentlig er det masse fordeler med speil. Det gjelder bare

å finne en lur montering, så det ikke er i veien, eller ser for corny ut.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Sladre speil kan man ofte se på de gamle mahogni racer´ne. Chris Craft  og lignende båter.

Boesch som er en mahogny racer er en av disse, skjønnner ikke vitsen med latterliggjøring da dette med oversikt vel være en viktig sak at den enkelte føler at en har dette. Blir man usikker er vel det noe som fører til mistrivsel på sjøen og det er ikke bra.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...