Jump to content

Sidespeil på båt - jalla?


Batdilla

Recommended Posts

..... (Men på seilbåten passer det dårlig, Lasse  :drink:)

Eg kjøpte svenske Segling i dag, og der er det ein liten artikkel om ur-Scampi, prototypen til Scampi frå 1969.   Båten var suveren på regattabanen, og i artikkelen stod det:

 

Och nu kommer hon här i Rödlögaleden, det gamla originalet. Precis som då med mörkblått skrov och ljusblå överbygnad. Och med samma segelbeteckning: OR 142. Men utan de backspeglar som någon med sinne för symbolik skruvade fast på fuffsidorna en av regattanätterna i Sandhamn anno 1969.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

Ingen som har diskutert kjøring på lykter i mørke..

Som dere ser på bildet på siden er ikke båten jeg brukte noe særlig å skryte av lenger.

Kan ikke helt fri meg fra tanken om at med et utvendig speil ville det vært enklere å følge med på lyktesektoren bak og dermed ikke havarere.

Viksunden på bildet har ingen vinduer bakover, og hvis en velger å stikke hodet opp måtte en se igjennom det fargede lukeglasset og vinduet foran styreposisjon ute.

Alternativet var at en kunne se rett bak hvis døra var åpen. Samme for å se lettbåten.

Tror ikke det ville vært problem med dugg eller vibrasjoner i den båten. Speilet kan dessuten utstyres med varmetrådeer.

Hvis noen finner et speil i passende farge som enkelt kan klappes inn til skroget ved landligge ville det kanskje bli en ny trend?

 

Rutebåten her i distriktet legger til med babord side, og jeg ville se det som direkte uansvarlig å gjøre dette alene uten speil med allslags rare turister ombord.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Nor West 740 hadde sidespeil som std. utstyr!(?) (80-tallet) Det har jeg i alle fall sett på de båtene. Dette pga. toalettet som var plassert rett bak førerplass og hindret utsyn bakover.

Det har vel aldri vert montert frå fabrikken, men mange har ettermontert. Eg har tenkt å gjere det iallefall......  :flag:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Marex Suncruiser 27 i fjor hvor det var innstallert sladrespeil på frontruta. Båten hadde gått i 15 år på en innsjø i Sveits. Ingen risting så speilet var greit det. Har demontert det da jeg syntes det hadde liten verdi. Vrir heller på nakken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Denne diskusjonen bare understreker at mange av oss båtfolk er jålete! Støtter Batdilla fullt ut. Ser han det hensiktsmessig med sladrespeil i båten, så monterer han det! De som eventuelt måtte se rart på deg, er nok de rareste selv. Dette blir noe a la "fenderne ute" - debatten ...  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for bildene, Gerhard. Artig at du husket på tråden "min". Dette var jo et riktig så pent eksempel. Speilene følger linjene på en bra måte. Forøvrig er innvendig sladrespeil montert i Sjømannen. Skikkelig kjekt. Det er snakk om en verden før og etter når det gjelder oversikt og kontroll. Ingen tvil. Ikke bare ser jeg hva som skjer bak båten. Jeg ser også hva som skjer bak i båten. Som f.eks. en dag vi ba med oss søstra til Dillerinnen og dattera hennes. Da satt alle bak og skulle sole seg mens vi tøffet utover. Gjett om speilet ble fininnstilt da! He, he... Som sagt, speil er nyttige saker. Har også innkjøpt speil til Selco'en. I første omgang blir det sladrespeil på innsiden av vindskjermen. I tillegg har jeg tenkt å prøve meg fram med et par vidvinkel speil av typen veldig små. Vet ikke helt hvor de havner - får se.

Link to post
Share on other sites

Som f.eks. en dag vi ba med oss søstra til Dillerinnen og dattera hennes. Da satt alle bak og skulle sole seg mens vi tøffet utover. Gjett om speilet ble fininnstilt da! He, he... Som sagt, speil er nyttige saker.

:lol: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono:

Du skal holde mere utkikk med det som foregår foran deg enn det som rører seg bak deg Dilla!! :nono: :seeya:

:lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Flere amerikanske daycruisere har speil..... (Men på seilbåten passer det dårlig, Lasse  :yesnod:)

Også er det ganske så vanlig med et STORT speil på amerikanske vannskibåter.

 

Jeg må si at jeg faktisk har tenkt tanken at det kan være kjekt å se hva som skjer bak meg på vannet - særlig når jeg endrer kurs. I og med at det er ganske mange båter på sjøen for tiden - og en hel del av disse er raskere enn meg - ser jegmeg alltid bakover når jeg endrer kurs - f.eks. for å vike unna møtende båt. Synes det er greit jeg så vi ikke får en RIB i fanget.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at sidespeil på båt ikke passer på alle båter. For eksempel på en snekke, tror eg ikke dette vil bli veldig pent. Vis du setter det på en på en båt som gjør en del knop, så tror jeg det vil bli ganske bra. Det er sikkert veldig praktisk og kjekt å ha uansett :yesnod:, men det er ikke noe jeg vil montere på en slik båt jeg har (tresnekke fra 1949...) :seeya:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Speil har jeg ikke sett på så mange fritidsbåter, men et vidvinkel "ryggekamera" er slett ikke dumt.

Etter at jeg skaffet meg gummibåt på hekken, har faktisk tanken på et speil streifet meg.  Et vidvinkel ryggekamera hørtes interreasant ut. Hvem fører typer som er å anbefale jfr. den tøffe atmosfæren det skal motstå?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har i nesten 15 år hatt "innespeil" på min 14" Libo sport. raktisk i Kragerøskjærgården hvor det går veldig mange Taxibåter og andre som kjører fortere enn meg. Jeg gikk på et hoggeri og fikk tak i VW, Boble speil, årgang 1963, dengang de var laget av polert aluminium og ikke hadde avblendingsknapp. Det kunne også skrus fast med 3 skruer til midtstolpen.

 

Praktisk og pent!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...