Jump to content

Dykkersertifikat


FastBoater

Recommended Posts

men hvem av dere har dykkersertvikatet?

Først .... ta et kurs ... det er alt for lett å få luftemboli ("sprengte" lunger), dykkersyke og andre skader som du vil dra med deg resten av livet .... Ta et godt kurs, og du vil ha gleden av det du lærer i flerfoldige skadefrie år....

 

Har selv over 2700 dykk loggført (alt fra isdykking til Great Barrier Reef i Australia), og nicket mitt sier litt om til hvilket nivå med PADI

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Først .... ta et kurs ... det er alt for lett å få luftemboli ("sprengte" lunger), dykkersyke og andre skader som du vil dra med deg resten av livet .... Ta et godt kurs, og du vil ha gleden av det du lærer i flerfoldige skadefrie år....

 

Har selv over 2700 dykk loggført (alt fra isdykking til Great Barrier Reef i Australia), og nicket mitt sier litt om til hvilket nivå med PADI

 

 

Det va mange dykk

hmm noen av dere som har greid og fange hummer?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg holder akkurat på med å ta et 1-stjerners CMAS kurs. Først hadde vi noen kvelder med teori.

Deretter noen timer i basseng med snorkel, maske og svømmeføtter for å bli kjent med (oss selv) og utstyret.

Så hadde vi en tur i basseng med "full oppakning", minus selve drakten.

Vi skal ha mer teori + eksamen i morgen. Sjødykk til helgen. Instruktøren vår har loggført rundt 1500 dykk, og

terper på at vi skal bli fortrolig med prosedyrer (altså ikke miste hodet) HVIS ulike former for svikt skulle oppstå.

Vi er 5 "gutter" som allerede er ganske fasinert av det hele, og vi gleder oss "big time" til helgen.

Kan anbefales!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

hvem av dere har dykkersertvikatet?

 

Har og PADIs Divemaster kurs, og rundt 600 dykk siden starten i 2004, siste året har jobben gjort sitt til at frekvensen på dykkingen har gått noe ned, men nå ser det ut til å rette litt på seg igjen (må bare bli kvitt denne hersens lungebetennelsen først)

 

Ta kurs, kjøp deg utstyr, trenger ikke være nytt, og opplev den fantastiske verden under vann :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt dykkerlappen og dykket jevnlig siden 79 (jukset på alderen den gangen jeg skulle ta lappen hos Polardykk)

Mye fornuftig som er sagt over her.

Når det gjelder lovverk så regulerer det ikke sportsdykking, men hvis en først gir noen form for opplæring i dykking er det lovkrav til innholdet i opplæringen. Her kan en venn som har glemt noe få det utrivelig hvis uhellet er ute.

 

Anbefaler A-dykk i Kristiansand eller Arendal utfra min kjennskap til dem.. Tror kurset kommer på ca 1500 + legeerklæring, bøker ol til en liten tusenlapp.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

noen av dere som har greid og fange hummer?

Hummerfangst ved Scuba-dykking er ikke lov. Fridykking og hummerfangst er tillatt.

 

Jeg pleier å kjøpe hummeren min, sist punga jeg ut over 4k. Selgeren var klar på at prisen kom til å stige noen dager før nyttårsaften :cryin: Men det ble en bra fest! :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

men hvem av dere har dykkersertvikatet?

 

Mitt Padi instruktør sertifikat er av de gamle. Utstedt under NDSF/PADI.

Hvis jeg ikke husker feil er det nr. 27 datert 1980

 

Striden CMAS - PADI i Norge var mest mellom NDSF (Norges Dykkkerskoleforbund)og Norges dykkeforbund (ND).

 

Før PADI ble instruktørene "sertifisert" av enten ND/CMAS eller NDSF.

 

Skolesjefen hos Thommes kjøpte ikke sitt PADI sertifikat. Han, sammen med de mest erfarne instruktørene ved Oslo Froskemannsskole (OFS) ble tilbudt et forenklet crossoverkurs. Resten av oss måtte ta det første ordinære crossover kurset.

Men skolsjefen støk til CMAS, uten at det hadde noen som helst betydning, annet enn som en artig anekdote.

 

Hvis jeg ikke husker feil, var det også en meget kjent rallykjører (ikke Finnmarkingen) som strøk til bil-lappen første gang. Uten noen betydning for hans senere suksè.

Link to post
Share on other sites

Det va mange dykk

hmm noen av dere som har greid og fange hummer?

 

-Og hummer tar vi som sagt, ikke under apparatdykking :nono:

(det lærer du også på kurs :wink: )

Det vi derimot gjør er å følge med på bestanden der hvor vi dykker jevnlig. I indre Oslofjord f.eks. er den ikke økende, så hold deg i skinnet når du er ut i. Ta en tur innom butikken og kjøp de amerikanske...

Det går nesten på linje med å ta steinbit når de "ruger": Det blir for enkelt og ødelegger for mye.

Link to post
Share on other sites

Det va mange dykk

hmm noen av dere som har greid og fange hummer?

 

Hvis du er den jeg tror du er så har vel dere grei nok tilgang på hummer :wink:

Evt om det er naboen din som er en racer på hummeren.

 

Forresten har gamlingen mer enn ei gang sett misunnelig på sjekta de når du har kjørt forbi oss eller hytta.

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle vel være mulig det. Men kan ikke huske å ha sett en så grunt at det bare er å plukke den som med krabbe.

 

Forbudet mot å ta hummer kom mens jeg var aktiv. Vi gikk med en gang over til å kalle dem "Svarte ekorn". Og det er fulltmulig å ta dem med hendene så lenge man ikke griper dem i klørne.

Link to post
Share on other sites

Liker ikke å dykke med peroner som har harpun ... må kjenne denne veldig bra før jeg dykker med dem ... hawaii slynge har jeg ikke problemer med ... og da den er lettere å kontrollere så vil du ha mer hell med dette som alternativ ..... men ganske mange dykkere dykker for å være i et miljø hvor de ser seg som priviligert til å besøke, og hvor "jakt" ikke passer..... noe som muligens kommer med alder/erfaring... og som du finner ut selv.

 

Dykket i helgen, men da for å bli kvitt noe groe under skroger på båten.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...