Jump to content

Dykkersertifikat


FastBoater

Recommended Posts

Prisen her i Bergen ligger på 1000-2000 kr. Du trenger ikke annet utstyr enn ABC-utstyr (maske, snorkel og svømmeføtter) til kurset, vanligvis, pluss læremateriell. Jeg vil likevel ikke anbefale å ta kurs dersom du ikke har noen tusenlapper til å kjøpe komplett utstyr for (kjøp gjerne brukt). Det er lurt å komme i gang med dykkingen rett etter kurset, og da blir det tungvint å låne/leie utstyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok lappen i -91, og kjøpte ikke utstyr.

Hver gang vi skulle dykke leide jeg, og betalte en 500-800,- for ei helg, og fylling gjorde vi på brannstasjonen for 50 lapp.

Hvis jeg tenker tilbake, så hadde det vært dyrere for meg å kjøpe utstyr, holde dette ved like, servicer, trykktesting osv enn å leie de gangene.

Det koster fort 10.000 om ikke mer. Men skal en være ganske aktiv å dykke mye lønner det seg nok å kjøpe noe, men ta med i beregningen at utstyret må inn til service en gang i blandt..

(Nye pakninger (ventilsettet og munnstykke), trykktesting osv..)

Er ikke sikkert at det betyr så mye for deg, men ville bare nevne at den kostnaden også bør kalkuleres inn i prisen ved kjøp.

 

Lykke til, det er en ny verden der nede.. (hvor det meste skjer i slow motion"... :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale å kjøpe utstyr i stedet for å leie. Det avhenger jo litt av hvor gira du blir på dykkingen men det har du nok litt peiling på like etter kurset. Leier du utstyret vet du aldri hva du får, drakt som ikke passer o.l. Det første året hadde vi stort sett 2 dykk i uka og 2 i helgen, siden dabbet det litt av. Husk på at utstyret er livlinen din, du må kunne stole 100% på det :smash: På kurset jeg gikk var der ei jente som fikk ventilfeil på 20 meters dyp, helt ny ventil av kurant merke, viste seg å være ut-membranen som hadde vrengt seg så når hun pustet inn fikk hun bare vann...

 

Det koster en del med full pakke men kjøper du skikkelige saker så varer det lenge. Jeg tok dykkersertifikatet i 1978 og kjøpte full pakke da. I ettertid har jeg skiftet drakt en gang og maske noen ganger, ellers har jeg stort sett originalutstyret enda. Poseidon Cyklon 300 ventil (finnes denne i salg fremdeles?) var det beste en kunne få den gangen. Flasken ble det billigste jeg fant, Technisub 15 liter, har malt den opp et par ganger så den ser fin ut og den godkjennes fremdeles...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er et firma i Kristiansand som heter Adykk; http://www.adykk.no/kristiansand/utstyr_krs.asp Her blir du sertifisert gjennom 4 teori-kvelder og to praksis-helger for en rimelig penge. Har planer om å sende min yngste sønn (19) på dette i sommer.

 

Det er åpnet et nytt dykkerfirma i Lillesand , Lillesand dive and adventure, som arrangerer turer med dykkerguide i Lillesand-skjærgården. Disse har et samarbeid med Adykk.

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og skal man leie utstyr i for eks syden, så er det PADI dykkebevis som gjelder.

De som har Cmas dykkebevis er fæle til å rakke ned på de som har PADI, men PADI er størst så ikke hør på dem :smash:

 

Man kan også lære seg å dykke som privatist, det går helt fint om man kjenner noen som kan gi en nødvendig opplæring, og man leser teorien grundig. Det er ikke noe krav at man må ha beviset for å dykke, men for å leie utstyr, og være med på organiserte dykketurer, må man fremvise dykkebevis.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Man kan også lære seg å dykke som privatist, det går helt fint om man kjenner noen som kan gi en nødvendig opplæring, og man leser teorien grundig. Det er ikke noe krav at man må ha beviset for å dykke, men for å leie utstyr, og være med på organiserte dykketurer, må man fremvise dykkebevis.

Joda det går nok an. Men betyr det at man skal ta sjansen? Det er ingen heksekunst å dykke, men man skal vite hva man gjør. Jeg ville ALDRI dykket sammen med noen som ikke er lært opp av en proff instruktør. Jeg synes ikke man skal skape et inntrykk av at et skikkelig kurs ikke er så viktig. Innlegget til Bavarius kan tolkes slik.

Link to post
Share on other sites

Trodde at man for aa vaere dykkerinstruktoor, saa maatte man ha sertifikat for det.

 

Er ikke "krigen" mellom Padi og Cmas/Norsk dykkerklubb over mange aar siden da. Da med Padi som vinner.

Men mange av innvendingene mot Padi er jeg helt enig i 1 dags kurs i syden burde ikke holde til aa faa ett open water scuba sertifikat.

 

Ser at flere nevner leie utstyr. viste ike at det gikk en gang. dykket endel tidligere. Men solgte utstyret for noen aar siden.

Jeg hadde Padi sertefikat og i dykker klubben hjemme saa var Padi ett skjelsord. Saa det ble faa aa dykke sammen med.

 

Men vaert greit aa leie for aa inspisere baaten under en gang i blandt.

er det dykker klubbene som leier ut eller butikker som selger dykker utstyr.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kurs er viktig, men det er vel så viktig å dykke sammen med erfarne folk i starten. At 16 åringer kan få "sertifikat" som kvalifiserer dem til å dykke alene er ikke bra.

Svært mange ulykker (de fleste?) ifm dykking skyldes at man ikke tar hensyn til vær og vind og drukner i overflaten. Her burde vel båtfolk ha gode forutsetninger for å kunne gjøre riktige vurderinger.

 

De som har Cmas dykkebevis er fæle til å rakke ned på de som har PADI
Den diskusjonen trodde jeg var død og begravet for lenge siden, er det i det hele tatt mulig å gå Cmas kurs i dag?

Uoverensstemmelsene har vel sitt opphav i at Padi er et kommersielt firma, mens CMAS ikke er det.

Husker det var veldig mye støy rundt dette når Padi kom til Norge i 1979. Skolesjefen hos Thommes (som var ganske enerådende på dykkerfronten dengang) gikk på CMAS instruktørkurs og strøk. Rett etterpå ble han Padi sertfisert. Selvsagt hadde han da ifølge folkesnakket "kjøpt" beviset. Siden fortsatte denne feiden i årevis, men nå trodde jeg som nevnt at det var slutt.

Link to post
Share on other sites

Kurs er viktig, men det er vel så viktig å dykke sammen med erfarne folk i starten. At 16 åringer kan få "sertifikat" som kvalifiserer dem til å dykke alene er ikke bra.

Svært mange ulykker (de fleste?) ifm dykking skyldes at man ikke tar hensyn til vær og vind og drukner i overflaten. Her burde vel båtfolk ha gode forutsetninger for å kunne gjøre riktige vurderinger.

Kan bare slutte meg til dette. I det hele tatt er alenedykking noe en bør unngå etter min mening.

Det er egentlig lite ulykker ifm dykking, men mitt inntrykk er at de ulykkene som skjer, ofte skyldes feilvurderinger/overmot og at man tar lett på forholdsreglene.

 

Ellers er det PADI som er vanlig i dag, men det er mulig noen steder å ta CMAS-kurs fremdeles. Klubben min arrangerer CMAS-kurs fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

nabon har utstyr jeg kansje skal kjøpe

men må ha sertvikat for og fylle flaskene og forsikring

 

For din egen skyld, og familie og venners skyld.. IKKE dykk uten lappen, eller uten godkjent instruktør.

Du kan drukne på 1 meters dyp, for vi mennesker har ikke lunger, og ting KAN skje på utstyr osv.

Det koster så lite penger og energi på å ta kurset og få RIKTIG opplæring i alt som har med dykking å gjøre.

 

dykkerlappen er ikke bare for å få fylt flasker og forsikring og slikt du nevner, det er alt det andre også.

Det er ikke vanskelig å puste under vann når man har utstyr, men man skal vite hva man gjør.

 

Kan vel sammenlignes litt med å være sprengningsbas, alle kan sikkert dytte litt dynamitt i en stein og fyre den av..

Men så utrolig mye galt som kan skje..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Litt paa siden.

En ting jeg alltid har hatt lyst til aa prove er aa dykke med ett roykdykker sett. Er jo overtrykk i maska, saa teoretisk sett saa skulle det gaa ann aa komme seg ned en meter eller to for maska kolapser. PS. hadde ikke tenkt aa prove paa dypt vann. kun som en liten test.

Noen som har provd

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ville bare nevne at det er ingen som kan kreve at du har sertifikat for å dykke. Dette er kun sertifikat som er laget av private organisasjoner. Det er fritt for alle og enhver å dykke i Norge og i de fleste andre land.

 

Det er noen steder der de krever at du har dykker sertifikat for å delta på aktiviteter, og å få fylle på flasker. Fylle på flasker kan gjøres med egen kompressor til noen lapper.

Derimot er det veldig lurt å lære seg en del ting før en begynner å dykke. Kurset som eg tok ble billigere per dykk enn å leige utstyr, så vel verdt pengene.

Link to post
Share on other sites

Joda det går nok an. Men betyr det at man skal ta sjansen? Det er ingen heksekunst å dykke, men man skal vite hva man gjør. Jeg ville ALDRI dykket sammen med noen som ikke er lært opp av en proff instruktør. Jeg synes ikke man skal skape et inntrykk av at et skikkelig kurs ikke er så viktig. Innlegget til Bavarius kan tolkes slik.

Nå sa vel ikke jeg at man skulle dykke uten å vite hva man skal gjøre, men klarer man ikke å lære dette privat, klarer man det ikke på kurs heller. En bekjent som kan dette godt og er en erfaren dykker, og lærer en opp privat under trygge former, vil nok trolig gi en vel så god oppmerksomhet og opplæring som man får på et kurs. Om en skal prøve å lære seg dette privat, så bør en også ha litt mellom ørene, og være en person som går forsiktig frem, og er god til å sette seg inn i slike ting. Folk har druknet på kurs også!

Dykking alene er etter min mening dumt, uansett om man har dykkebevis eller ikke!

 

 

nabon har utstyr jeg kansje skal kjøpe

men må ha sertvikat for og fylle flaskene og forsikring

 

Det utstyret kan du kjøpe når som helst, også nytt utstyr i butikk. Skal du kjøpe utstyr privat, så få med deg en som har greie på dette til å se over utstyret, og lever det inn på service før du bruker det uansett, det er nå min mening.

Fylling av flasker har iallefall jeg gjort mange steder uten dykkebevis når jeg holdt på, så det er nok ikke noe krav. Forsikring er jeg usikker på, hva slags forsikring snakker vi om da? Tyveri?

 

 

 

 

 

Godt å høre at stridsøksen mellom PADI og CMAS er begravet! Det var på tide :diving:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Mht fylling av vanlige flasker (kontra flasker for mix) har jeg aldri blitt spurt om sertifikatet, ikke for å kjøpe utstyr eller for å være med på organiserte turer her i landet heller.

Tror du får kurset deg med CMAS i Drammen, men er ikke sikker.

Sørg for å få et ordentlig grunnkurs (PADI OW eller CMAS*) slik at du får det grunnleggende inn. "Cowboydykking" er ikke å anbefale. Har dykket med flere som var både høye og mørke før dykket, og som under dykket var helt umulige å kommunisere med, fordi de ikke kunne de enkleste tegn og manøvrer. Selvlærte sådan.

Du må huske på at når du dykker sammen med noen, er dere hverandres sikkerhet under vann. På kursene lærer du bl.a. å takle situasjoner som kan oppstå og løse problemer.

 

Forsikring mot tyveri av dykkerutstyr skal vel være greit å få. Forsikring mot skade kan nok bli vesentlig vanskeligere. Her bør betingelsene leses nøye.

 

Lykke til med dykkinga!!

 

Ps. jeg har kommet så langt som PADI rescue og et aldri så lite nitroxkurs.

Link to post
Share on other sites

men hvem av dere har dykkersertvikatet?

Jeg har tostjerners CMAS-sertifikat. Dessverre er det blitt lite dykking de siste par årene, da heim og familie har tatt det meste av tiden. Det kribler litt etter å begynne igjen når jeg leser en tråd som dette :yesnod:

Lykke til med kurs og sertifikat, tror ikke du vil angre. Og: Dykk sikkert - dykk organisert. Meld deg inn i en klubb. Det er sosialt, og klubbene har som regel fokus på sikkerhet under dykkingen.

Link to post
Share on other sites

Tok Padi "Open water" i -93,har bygd på med "advanced" og "rescue" og har 478 loggførte dykk etterhvert og må si at det anbefales å ta ett kurs med innstruktør,da en "dreven kjenning" gjerne gir deg "light"versjonen innen dykkerutdanning siden han er som nevnt dreven i gamet og ikke nødvendigvis tenker på det mest basic og viktigste som gir grunnlaget for å bli en safe dykker,en innstruktør har tross alt pensum han MÅ igjennom med elevene før de får beviset! :nono:

Og dykk ALDRI alene!!!!

Ha i det minste en på overflaten som følger med og som du har avtalt dykketid og område med på forhånd,og FØLG det som er avtalt!!!!!!! :smash:

Men vær velkommen inn i en utrolig fasinerende verden :diving::flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også absolutt anbefale å gå kurs med påfølgende dykking i organiserte former. Dykking er ingen ufarlig hobby, men man kan redusere risikoen mye hvis en trener på de viktige sakene og unngår det mest risikable. Jeg har opplevd mange farlige situasjoner, og det er mange kjekkaser rundt i de ulike dykkermiljøene som kan være dårlige rollemodeller.

 

I løpet av kurset vil du finne ut mye om deg selv, og du vil finne ut om du trives nok under vann til at det skal bli en hobby videre. Hvis det fenger vil jeg anbefale kjøp av eget utstyr, erfaringsmessig gir dette større sannsynlighet for at en kommer seg i vannet mange nok ganger til at en blir trygg.

 

Jeg har selv nok vært godt over gjennomsnittet hektet av dykkebasillen, selv om det har blitt mindre dykking de siste årene. Det er ikke så mange andre hobbyer som kan ta deg til steder på kloden der ingen andre mennesker har vært før deg. Min store hobby ble vrakdykking, noe som heller ikke er helt ufarlig hvis en ikke tar gode nok forhåndsregler.

 

Min egne dykkerutdannelse kan oppsummeres som følgende:

CMAS** (sportsdykkersertifikat i 1985)

Militær Lettdykker, Slangedykker, Minedykker utdanning og tjeneste på KNM Sarpen (86/87)

CMAS instruktør (aktiv fra 1987-1991) ved Havsport i Trondheim

PADI instruktør (1991)

Statens dykkerskole (Overflatebasert dykking til 50 meter on/offshore)

 

Jeg opplevde striden mellom CMAS og PADI på nært hold og har mine syn på hva som er best av disse. Uansett er det holdningene i det miljøet den enkelte havner i på sikt som er avgjørende for om dykkingen foregår på en trygg måte eller ikke.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...