Jump to content

Justering av tilt på motor..

HiMi

Recommended Posts

Heisann, lurer på om noen kan svare meg på følgende:

Har en 13-14 fots Rana HT med 40 hk suzuki på hekken. Båten går kjapt opp i plan før jeg når halv gass, og legger seg fint og rolig i sjøen. Hekkbølgene er minimale både på halv og full gass :yesnod: Men med full gass, har båten en tendens til å hoppe litt med snuten. Er det mulig dete har med justering av tilten på motoren? Eller er det rett å slett båten som er for lett til denne motoren? Må jeg da legge noe ballast forrut i baugen.. Kan jo self ha med bølgene som var på havet i går, så må vel kansje teste på flatt hav før jeg gjør de helt store endringene?

Kavitasjonsplaten ligger ca 2 cm under kjøl, da dette ble anbefalt meg av en som forhandler motorer. Tiltingen står på det nest innerste hakket, da sist eier av motor vel å merke på annen båt 18 fot- anbefalte meg dette.

Håper noen kan dele sine erfaringer av denne type med meg, på forhånd takk :sailing:

teste på flatt hav

Greiest

Kavitasjonsplaten ligger ca 2 cm under kjøl

Vanligste område er vel 1 tomme under til opptil 3 tommer over på vanlige propeller. (ikke-overfalte visper)

Men det beste er flukt med kjøl, og de fleste annerkjente stål propeller kommer best ut i ca 20mm/1 tomme over kjøl.

Men går sikkert greit i ditt tilfelle sånn det er, men du kan jo også heve den ett hakk så kavitasjonsplaten flukter om du orker å gjøre det.

Tiltingen står på det nest innerste hakket

Du får prøve deg frem og flytte pinnen ett hakk eller 2 ut.

For kan være at din hopper litt også pga den presser bauen ned og den "spretter" opp igjen.

Kan du legge inn bildet av båten? Litt usikker på hva slags modell det er.. Kanskje en gammel Fjord?

Normalt sett så vil de fleste båter løfte seg mer i hekken (og trykke ned nesa) når farta øker. Litt rart dersom din båt oppfører seg motsatt.

Tilting må stilles på hver båt, kan være stor forskjell der. Samme gjelder høyde. Kommer helt an på bunnform og fart. 2cm under burde være greit, så lenge det ikke spruter mye vann opp fra stammen.

Ville uansett prøvd å flytte tiltepinnen hhv. 1 hakk ut og 1 hakk inn en dag det er stille på fjorden, for å se hvordan oppførselen endres.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Avstand fra kavitasjonsplaten og til båtens bunn tror jeg vil variere mye avhengig av hvilken båt det gjelder. Men til info så sier Suzuki i sin manual for en 15hk fire-takter at det skal være 0-25mm og Tohatsu i sin manual for en 18hk to-takter at det skal være 30-50mm. Her er det nok prøving og feiling som er tingen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tok en del bilder av båten i går når jeg monterte siste rest av koblinger til motoren. Skal legge de inn i em på denne tråden, så kansje noen kan hjelpe meg å finne ut om det er en Rana Presteng eller noe annet.. Kjøpte båten som en Rana, men er ingen merker eller plater som er poppet fast på båten om merke eller antall KW/ HK som båten tåler :confused: Så kunne egentli vært greit å få noen synspunk på dette å :smiley: Hadde tidligere en 2006 9,9 suzuki som var skiftet en del deler på for å bli 15 HK noe som var gjort hos forhandler. Dette viste seg å bli for lite til å få båten i plan med mer enn 2 voksene pers i båten, så kjøpte derfor en 40 HK eldre suzuki som ble satt på- Mulig dette er alt for mye HK på båten, men den som intet våger intet vinner. Har lånt GPS i dag hos en kollega, så skal teste ant knuter i em.. Blir spennende :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...