MS Taifa Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Da har båten ligget på vannet i snart 3 døgn, og begynner å bli tilnærmet tett.. Gikk over til 12 v pumpe m/nivåbryter som primær igår. 220v pumpen står nå som backup, ettersom den naturlig starter ved høyere vannstand. Det gikk omtrent 30 min mellom hver start igår. Gikk omtrent 30 sek/gang. Det er ikke værst etter 10 år på land!! En annen sak. Er det noen som har gode råd ifm. rengjøring av dette messingskiltet? Kan ikke godt bruke mekaniske hjelpemidler. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ville tro at trikset med bakepulver, aluminiumsfolie eller aluminiumsgryte/kar og lunkent vann skal funke på messing også.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Eller er det maling/lakk på det også? Da må du vel til med en malingfjerner av noe slag..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
:båt1 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 messingpuss? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 HnO3 (salpetersyre) fjerner kopperoksid. Vet ikke hvor du får fatt i det. Men husk at disse aktive syrene også etser selve metallet. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Da er nok en milepel nådd. Båten er kommet hjem til Frei. Etter litt plunder med roret i begynnelsen av slepet gikk det greit. Pappa stilte opp med "slepebåt" Lå på ca. 6 knop. Her er hun trygt fortøyd på noen ledige brygger (Bølgebryter) i havna. Flytter henne til fast plass ila. helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Skikkelig linjelekker dame! Stå på videre. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Javi Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 En annen sak. Er det noen som har gode råd ifm. rengjøring av dette messingskiltet? Kan ikke godt bruke mekaniske hjelpemidler. Jeg ville nok prøvd med sitronsyre. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Hvordan går det med Taifa? På tide med en oppdatering? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gutek Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Taifa har nok ikke sett dette innlegget treskalle,så da får jeg tre til og fortelle.Det vil si det er ikke stort å fortelle.Taifa ligger fortsatt der hvor vi la den ei fin sommernatt.Nå skal den slepes til Aspøya båtservice ,et stykke inne i fjorden herJeg får jobben med sleping igjen.Der skal den løftes på land og få innsatt motor.Teltet vil bli reist igjen,og snekkerarbeidet fortsatt.Det må lages nye mahognyrammer i fronten av styrehuset.De gamle er for medtatte.Men,ingen snekkerverksted her ville ta på seg jobben.Vi har nå kjøpt ei 18 mm finerplate av god kvalitet,og epoksylime 5 mm mahogny lameller på hver side.Når det er gjort vil viskjære til rammene med de gamle som mal.Deretter skal det monteres vinduer i aluminiumsrammer. Prosjektet går ikke fort fordi sønnen min har en arbeidssituasjon som gjør at han ikke kan gjøre stort selv for tiden.Jeg har lovt å hjelpe han med vinduene.Jeg har ganske velutstyrt snekkerverksted i garasjen. Men arbeidet som har blitt gjort med skroget er velykket.Taifa er tett og fin. Hilsen Gutek (Taifas bestefar) Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei igjen!! Som min far nevner ovenfor har Taifa nå funnet veien på land igjen. Hadde vel hatt det best på sjøen, men jeg så meg ikke mål på å ha henne på sjøen, innpakket, når jeg ikke er hjemme for å ha tilsyn. Samtidig er det en åpenbar fordel for å få fremdrift i videre arbeid. Det blir 2 år før hun har vann under kjølen. Trenger hele den varme årstiden neste sommer for å få kontroll på det som skal gjøres. Som bildene viser har det vært flott vær på møre i det siste. Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Den e bærre lækker båten din...!! Lykke til videre og følger med..! Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Husk å pakke henne godt inn før våren kommer. Trebåter har det ikke godt på land sommerstid, sola kan være nådeløs... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MS Taifa Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Ja, du har rett i det. Den blir gjemt i et telt, så solen slipper ikke til, men temperaturen blir høy.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.